Slokdarm verstopping

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Slokdarm verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 13:26

Hoi,
Graag jullie mening over het volgende;
Een maand geleden heeft mijn paard een slokdarm verstopping gehad. Uit onderzoek is gebleken dat ze een behoorlijk geïrriteerde slokdarm had.
Hiervoor heeft ze ventipulmin gekregen. Ze bleef wel een hoestje en vieze neus (gele snot) houden. Werd wel steeds minder. Toen de kuur afgelopen was begon ze weer heel erg te hoesten en heeft sputolysin gekregen.
Meteen schone neus en niet meer hoesten. Vandaag is ze weer aan het hoesten vieze neus. (Gele snot). Ze moet nog 1 dag sputolysin krijgen.
Ik ga morgen de dierenarts bellen, maar zou dit chronisch kunnen zijn? Zo ja wat dan te doen?
Of moet ik een lange adem hebben en gaat het over?
Wat zijn jullie ervaringen met een slokdarm verstopping? Graag jullie mening of advies.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Slokdarm verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:38

Ventipulmin doet niets voor de slokdarm. Wel voor de luchtwegen. Het kan zijn dat je paard zich verslikt heeft tijdens de verstopping van de slokdarm. Hierdoor komt er viezigheid in de luchtwegen en kunnen die gaan ontsteken.
Heeft je paard ook koorts?

Ik zou hier niet mee aan modderen. Afspraak maken voor een luchtwegscopie en eventueel longspoeling. Dan weet je waar je aan toe bent. Dit is geen normaal beeld na een slokdarmverstopping.

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 13:54

Jasmijn159 schreef:
Ventipulmin doet niets voor de slokdarm. Wel voor de luchtwegen. Het kan zijn dat je paard zich verslikt heeft tijdens de verstopping van de slokdarm. Hierdoor komt er viezigheid in de luchtwegen en kunnen die gaan ontsteken.
Heeft je paard ook koorts?

Ik zou hier niet mee aan modderen. Afspraak maken voor een luchtwegscopie en eventueel longspoeling. Dan weet je waar je aan toe bent. Dit is geen normaal beeld na een slokdarmverstopping.


Nee, ze heeft geen koorts.
Ik bel morgen de dierenarts meteen.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Slokdarm verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:13

Gaat een slokdarmverstopping niet vaak gepaard met een longontsteking?

Ik zou gokken op AB.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:24

Mijn ervaring met een slokdarmverstopping is heel anders....
Bij mijn paard gebeurde het op de trailer. Ging naar de hoefsmid, doe daar het zijdeurtje open en daar stond ze, het voer kwam uit dr neusgaten... Gelijk doorgereden naar de kliniek, verstopping verholpen. Dezelfde dag was ze nog wat suffig en geirriteerde slokdarm en neusholtes door de slang. Maar de volgende dag, en zeker 2 dagen erna was ze weer geheel de oude. Het is daarna nog 1 x voorgekomen, zelfde verhaal. Daarna nooit meer voorgekomen, want ze krijgt nu geen hooi meer in situaties waarbij ze druk om zich heen kijkt. dan vergeet ze te kauwen ofzo...
In jouw geval zou ik me wel zorgen maken, het kan heel goed betekenen dat ze idd wat in de luchtwegen gekregen heeft. Naar van horen zeggen ben je dan niet blij, maar ik heb daar gelukkig dus geen ervaring mee.
Succes in ieder geval, ik hoop dat het gauw over is.
edit typefouten

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Re: Slokdarm verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 12:28

De dierenarts is net geweest en kon niks vinden, behalve dat ze een kuchje heeft en wat viezigheid uit haar neus. Ze heeft antibiotica gekregen.
Het valt mij wel op dat op dagen dat er extra spanning is, dat ze hoest en vieze neus heeft.
Nadat de paardentandarts was geweest (die heeft wolfstanden getrokken) was ze ook aan het hoesten en snotneus. Dag erna ging het weer redelijk goed. Gisteren was er de hele dag wedstrijd op stal, wat ze niet kent. En toen had ze een flinke snotneus en hoesten. Vandaag was het wel een stuk minder.

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Slokdarm verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:42

Mijn ervaring is het volgende... 1ste x slokdarmverstopping met brok... Hij at t altijd normaal, tot dan... 2de x vlak erachter aan, van hooi (pluk los op de grond). 1ste.x dierenarts bij geweest, 2de x was t vanzelf vrij snel over, wel contact gehad met dierenarts, maar omdat t over was hoefden ze niet langs te komen.. daarna tandarts/dierenarts erbij geweest,en tanden gedaan...Wel wat aan zn gebit gedaan.. Maar arts wist niet zeker of verstopping hierdoor kwam.. Want met gras eten ging t wel goed.

Idd moesten dagen erna goed temperatuur in de gaten houden, ivm longontsteking.... Maar verder geen complicaties gehad.

wumpalumpa
Berichten: 16
Geregistreerd: 15-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:44

Soof1978 schreef:
Hoi,
Graag jullie mening over het volgende;
Een maand geleden heeft mijn paard een slokdarm verstopping gehad. Uit onderzoek is gebleken dat ze een behoorlijk geïrriteerde slokdarm had.
Hiervoor heeft ze ventipulmin gekregen. Ze bleef wel een hoestje en vieze neus (gele snot) houden. Werd wel steeds minder. Toen de kuur afgelopen was begon ze weer heel erg te hoesten en heeft sputolysin gekregen.
Meteen schone neus en niet meer hoesten. Vandaag is ze weer aan het hoesten vieze neus. (Gele snot). Ze moet nog 1 dag sputolysin krijgen.
Ik ga morgen de dierenarts bellen, maar zou dit chronisch kunnen zijn? Zo ja wat dan te doen?
Of moet ik een lange adem hebben en gaat het over?
Wat zijn jullie ervaringen met een slokdarm verstopping? Graag jullie mening of advies.


Voer je toevallig brok waar bietenpulp in zit? Doordat dit uitzet kan er een verstopping ontstaan namelijk.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Slokdarm verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:55

Ik heb hier geen verstand van en ik weet niet wat voor medicijnen dit zijn. Maar omdat het telkens begint als de medicijnen stoppen vraag ik me af of dit geen ontwenningsverschijnselen zijn. Mensen kunnen dat met Otrivin hebben. Dan ben je verkouden geweest en gaat s` avonds je neus dicht zitten. Alleen Otrivin lijkt te helpen. Maar om er vanaf te komen moet je een paar dagen van de Otrivin afblijven en de verstopte neus verdragen.

Nogmaals, ik heb er geen verstand van. Maar het klinkt vergelijkbaar.

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Re: Slokdarm verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 15:03

Ik denk eerder spanningen. Elke keer als er iets te beleven is, dan heeft ze een vieze neus en hoest ze.
Paardentandarts.... hoefsmid..... dierenarts..... hele dag wedstrijd op stal, ze kan zien wat er allemaal op het terrein gebeurd. Ik weet niet of het kan hoor. Maar voor elke gebeurtenis heeft ze een schone neus en hoest ze niet. En wanneer de gebeurtenis plaats vind, is het weer mis.
Nu eerst de AB afwachten en daarna zien we het wel.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:11

Een slokdarmverstopping kan zeker een longontsteking veroorzaken.
Zodra ze last krijgen van hun longen is een AB beter geschikt dan (alleen) een slijmoplosser.