Kreupel: Vernageld? Hoefzweer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kimsel94
Berichten: 601
Geregistreerd: 04-05-10

Kreupel: Vernageld? Hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-21 20:03

Hoi allemaal,

De dierenarts is er al bij geweest, maar ben nu op zoek naar ervaringen en misschien nog wat andere handige tips...

Eerder dit jaar is bij mijn 3 jarige merrie al op de kliniek geconstateerd dat zij met beide voorvoeten gevoelig is op harde ondergrond. Ook op stal zijn veel onregelmatige onverharde paden vol kiezel/grint steentjes. Hier kan ze ook erg heftig op reageren.
Het advies vanuit de kliniek was toen om haar te laten beslaan ivm gevoelige zolen.

In overleg met mijn smid toen besloten dat niet te doen omdat zij 24/7 op de wei loopt en hij wilde voorkomen dat ze uit zou gaan glijden op de wei.
Op dat moment ging het gelukkig weer goed, dus heb ik haar niet laten beslaan.

Helaas was ze in de week van 4 oktober weer kreupel. Die week kwam ook de chiropractor (ook werkzaam als paardenarts) langs dus zij heeft ook meteen goed naar de voet en het been gekeken.
De voeten waren wat warm en er was pulsatie in beide voorbenen. Advies gekregen om een afspraak te maken op de kliniek.

Op maandag 11 oktober hadden wij de afspraak op de kliniek voor een kreupelheidsonderzoek. Na 1 keer uitverdoven al veel verbetering maar nog niet helemaal goed. Tweede keer iets hoger maar nog steeds in de kootholte en toen liep ze weer goed met dat been. Toen toonde ze met het andere voorbeen... Die op dezelfde manier uitverdoofd en weer in orde.

De hoef tm kogel is helemaal in beeld gebracht met behulp van röntgenfoto's. Hier waren geen afwijkingen op te zien. Niets in de richting van artrose, bevangenheid of kantelend hoefbeen.
Op advies van de dierenarts nu besloten om toch de voorvoeten te laten beslaan.
Die vrijdag 15 oktober is ze op de kliniek door hun smid (koud) beslagen. Dit ging zonder problemen en ik dacht eindelijk weer een beetje positief vooruit te kunnen denken.

Tot ik de dag erna op stal kwam... Stappen ging moeizaam, draven enorm kreupel.... Contact opgenomen met de smid en kliniek, mogelijk vernageld. Helaas had de smid geen tijd om langs te komen...

Daarom is afgelopen maandag de dierenarts van de kliniek op stal geweest om het ijzer te verwijderen. Ook nu was de voet duidelijk warmer, pulsatie in het been en was ze gevoelig op tikken en knijpen met de visiteertang. Ze was aan de gehele buitenzijde gevoelig op de tang, niet specifiek bij 1 nagelgat.
De voet is daarom in nat animalintex verband gezet en heeft ze pijnstillers(novacam) gekregen omdat ze erg snel achteruit ging. Sinds zondag wilde ze de voet niet graag meer belasten en was ze ook in stap erg kreupel... Dinsdag en woensdag met pijnstillers ging het eigenlijk een stuk beter, nog niet helemaal goed maar veel beter dan het in het weekend en maandag was.

Woensdag was het verband helaas versleten en de pijnstillers waren op.
In overleg met de dierenarts geen nieuw verband aan laten leggen maar de voet goed schoonhouden door te weken in een badje met soda.
Helaas is het nu ondertussen alweer zaterdag, zijn we druk bezig met weken en gaat het eigenlijk nog niet beter...

Ik kan helaas niets/weinig vinden met betrekking tot ervaringen en hersteltijd voor een
nageldrukking/vernageling

Op het moment loopt ze nog 24/7 op de wei met een medische hoefschoen om te voorkomen dat er viezigheid in de voet kan komen

Beauty - Havidoff x Goodtimes
Next Style - In Style x Havidoff


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Kreupel: Vernageld? Hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 08:18

Ik zie niet dat hoefbevangenheid uitgesloten is? Nog geen gekanteld hoefbeen wil niet zeggen dat er geen ontstekingsproces gaande is.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Kreupel: Vernageld? Hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 08:28

Ik zou de voet inderdaad nu terug opnieuw op de foto laten zetten.
Ik ben geen dierenarts, maar ik denk aan een hoefzweer die te hoog zit om uit te snijden en die er aan de kroonrand gaat uitkomen. Of (dat heeft mijn paard eens gehad toen ze vernageld was), een ontsteking over een grote stuk van de zool. Dat heeft lang geduurd vooraleer dat helemaal schoon en beter was en het was ook zeer pijnlijk. Met foto's hebben we toen ook moeten monitoren hoe het met de hoefwand en het hoefbeentje zat.

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 08:29

Dat denk ik ook, van de wei halen en eten aanpassen. Want het pulseren betekend toch dat er iets niet goed zit.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 08:30

Hoef bevangen? Dat wordt helaas niet altijd herkent. Dat het hoefbeen nog niet gekanteld is zegt niets.

Of een zweer die er niet uit wil. Ik zou de voeten op de foto weer zetten.

Katyatje

Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 08:40

Ik moet ook denken aan hoefbevangenheid.
Het gevoelige enkel op de voorvoeten, warme voeten, pulsatie, nu nog op de wei (gestrest gras). Heb je al eens geprobeerd om ze even van het gras te halen en enkel hooi (geen voordroog) te geven? Of kan je van iemand hoefschoenen lenen om te kijken of ze daarmee makkelijker loopt?

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 09:03

Mijn pony is ook twee keer hoefbevangen geweest, zonder gekanteld hoefbeen. Dus ik zou gaan behandelen alsof het hoefbevangenheid is.

alle symptomen wijzen daar toch ook naar, dus waarom denkt de dierenarts van niet?

Elisa2

Berichten: 36655
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kreupel: Vernageld? Hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 09:11

Ik denk aan hoefzweren, komen vaak door zoolkneuzingen en als je paard al een gevoelige zool heeft dan hebben ze zo hoefzweren. Van HB geraken ze in de typische HB stand, kreupel pas als hoefbenen gekanteld zijn en dat is altijd terug te zien op rontgenfoto's.

Ik zou ook even de ijzers er af houden en de hoeven flink gaan weken zodat de eventuele zweren er makkelijk uit kunnen komen. Ik heb weleens een paard een half jaar wisselend kreupel gehad door een zweer.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 09:18

Mijn pony heeft nooit in de typische hoefbevangen stand gestaan, dus dat je dat altijd ziet is niet waar.
Ook was hij hartstikke kreupel, zonder een gekanteld hoefbeen, dus die bewering is ook niet waar.

Heb er hier laatst 1 gehad met een hoefzweer en die liep op 3 benen. (al ken ik ook mensen met een paard met een hoefzweer die geen pas kreupel heeft gelopen, dus beeld kan per paard verschillen) Met hoefbevangenheid liep ze bij mij op alle voeten op eieren.
Laatst bijgewerkt door loulou op 24-10-21 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Katyatje

Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 09:19

Beginnende HB hoeft zeker geen typische HB stand te geven of een kanteling. Bij mijn paard uit het zich in pulsatie, warme hoeven en gevoelig lopen. Als je paard in de typische HB houding staat zit je al in een verdere fase.

Elisa2

Berichten: 36655
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kreupel: Vernageld? Hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 09:22

Maar bij beginnende HB zijn ze zelden ineens heel ernstig kreupel, dat beeld past echt veel meer bij hoefzweren. Uitzonderingen daargelaten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kimsel94
Berichten: 601
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-21 09:22

Bedankt alvast voor jullie tips en ervaringen!
Vandaag stapt ze gelukkig al een heel stuk beter, zeker nog niet goed maar een enorm verschil met gisteren.

Ik krijg de videos helaas niet hier met de [video]...[ /video] optie....

Za 23okt
https://youtube.com/shorts/QgQzb4ldQIo?feature=share

Za 23okt
https://youtube.com/shorts/QgQzb4ldQIo?feature=share

Zo 24okt
https://youtube.com/shorts/ahEFWMImgpA?feature=share

Zo 24okt
https://youtube.com/shorts/MZYXl4y-2mA?feature=share

Onderkant van de hoef
Witte lijn is een rommel door al het grint dat erin vast kwam te zitten. Ook deze steentjes zaten erg hoog en konden niet allemaal door de kliniek verwijderd worden... Daardoor ontstonden er veel scheuren in de wand en braken er stukken af
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kimsel94 op 24-10-21 09:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Beauty - Havidoff x Goodtimes
Next Style - In Style x Havidoff

har166

Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 09:27

Maar zou er van die eventuele bevangenheid niet iets op de foto's te zien moeten zijn dan?

TS je kunt erover nadenken of je je paard andere pijnstillers en ontstekingremmers wilt geven, als dat verbetering geeft dan kun je meer in die richting naar oorzaken gaan zoeken.

Ik vind dit een interessant topic door jullie ervaringen. Mijn pony heeft ook een tot nu toe onverklaarbare kreupelheid. Het begon met wat leek op een hoefzweer maar er kwam niks uit en bleef maar moeilijk lopen. Na onderzoeken zei de d.a zet hem maar op beslag met zooltjes om te kijken of dat verbetering geeft want het enige wat ik uit de foto's kan halen is dat hij een wat dunne zool heeft. De mijne heeft toen bute gehad voor het geval dat, maar dat gaf geen verbetering dus hij gaat woensdag op speciaal beslag.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Kimsel94
Berichten: 601
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Kreupel: Vernageld? Hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-21 10:02

Even een foto van de onderkant...

Links 22okt rechts 24okt
Heel de straal verkleurt nu ook.... Zal daar dan toch troep uit gekomen zijn?
Afbeelding

Beauty - Havidoff x Goodtimes
Next Style - In Style x Havidoff

Ladygiroc

Berichten: 5062
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:21

Gezien de ribbels in de voeten, de pulsatie in de kootholte, eerder dit jaar gevoelige zolen (was dat in de periode koude nachten zonnige dagen) en het feit dat ze het met uitverdoven aan beide voorbenen toonde zeg ik toch hoefbevangen.
Zou deze toch heel rap van het gras halen en op hooi zetten.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:29

Wat een herkenbaar verhaal. In die zin, ik zit ik dezelfde situatie met mijn paard. Ook eerst aan beide zolen gevoelig, na het beslaan was het hek van de dam. Meteen weer naar de kliniek, ook pulsatie voelbaar en ijzer er meteen onder vandaan gehaald. Ze dachten ook aan vernageld.

Toen ze gevoelig was niks op de foto’s te zien, nu is ze stokkreupel en nog steeds is er niets te zien op de foto’s (zijn rondom tot en met de kogel gemaakt). Ze staat sindsdien helaas op boxrust (nu anderhalve week) met pijnstilling wegens gigantisch pijn met lopen. Ook een tijdje met medisch verband gestaan om een evt. hoefzweer eruit te weken maar er komt niets uit. Bij mijn paard is linksvoor het ergst, daar wilt ze niet op staan.

Morgen breng ik haar naar de kliniek en dinsdag krijgt ze een MRI onderzoek… ;( Heel frustrerend om geen diagnose te hebben. Alles begon met een onregelmatigheid half augustus.

Edit: bij mijn paard verdenken ze een actief botproces in haar hoef. Ik ben daar geen kenner van wat dat exact inhoudt (iets van minibreukjes/haarscheurtjes in haar hoef die ontstaan, als ik het goed begreep). Daar moet het onderzoek dinsdag meer over zeggen.

Helaas kan ik je dus geen tips geven. Veel sterkte in ieder geval!!

Kimsel94
Berichten: 601
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Kreupel: Vernageld? Hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-21 18:47

Sempre, wat bizar, dan lijken onze verhalen inderdaad best veel te overlappen....
Heel veel sterkte met jouw paard en ik ben erg benieuwd of ze bij jou iets met de MRI kunnen vinden!

Beauty - Havidoff x Goodtimes
Next Style - In Style x Havidoff

Katyatje

Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:07

De filmpjes vind ik dan weer geen typisch beeld van HB geven. Al heeft ze natuurlijk wel een schoen aan waardoor het een vertekend beeld kan geven van hoe mank/gevoelig ze echt is op beide voeten.

Ik vind de hoefvorm verder vreemd. Erg lang, ondanks dat er niet heel veel lijkt af te kunnen aan de onderkant. Die ribbels in de wand zijn inderdaad ook heel opvallend en doen wel weer denken aan HB of toch iets wat een grote impact heeft gehad.

Ik zou toch zeker al beginnen met dit paard een week van het gras te halen en enkel hooi te geven . Baadt het niet dan schaadt het niet, maar als je met HB zit haal je hiermee mogelijks de grote boosdoener weg.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:34

Kimsel94 schreef:
Sempre, wat bizar, dan lijken onze verhalen inderdaad best veel te overlappen....
Heel veel sterkte met jouw paard en ik ben erg benieuwd of ze bij jou iets met de MRI kunnen vinden!

Dank je wel!

Op mijn telefoon overzichtelijk typen is wel een uitdaging zie ik haha, maar idd lijkt het wel overeen te komen.

Als ik je filmpjes zie, zo liep mijn paardje ook toen ze voor de eerste keer op de foto ging (5-10). Was toen wel een heel groot verschil tussen harde en zachte ondergrond. Maar die ging daarna heel snel achteruit. Een uurtje land was al te heftig, gelukkig is dat bij jouw paard niet het geval.

Ik hoop bij jou een snel en gunstig scenario! :-)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:40

Kimsel94 schreef:
Eerder dit jaar is bij mijn 3 jarige merrie al op de kliniek geconstateerd dat zij met beide voorvoeten gevoelig is op harde ondergrond. Ook op stal zijn veel onregelmatige onverharde paden vol kiezel/grint steentjes. Hier kan ze ook erg heftig op reageren.
Het advies vanuit de kliniek was toen om haar te laten beslaan ivm gevoelige zolen.

Als een paard met gevoelige (dunne?) zolen regelmatig op een pijnlijke ondergrond moet lopen is het logisch dat daar problemen van komen. De zolen raken gekneusd, wat niet gemakkelijk te detecteren is. Paard heeft pijn en gaat compenseren waardoor weer andere problemen kunnen optreden en het beeld nog vager wordt.
Het kan natuurlijk nog iets heel anders zijn, maar mijn eerste zorg zou zijn het paard niet meer op die slechte ondergrond te laten lopen.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:16

Kimsel94 schreef:
Sempre, wat bizar, dan lijken onze verhalen inderdaad best veel te overlappen....
Heel veel sterkte met jouw paard en ik ben erg benieuwd of ze bij jou iets met de MRI kunnen vinden!

Hoe gaat het met jouw paard?

Er is op de MRI bij die van mij een botontsteking in haar hoefbeen geconstateerd. Ze heeft nu speciaal beslag en ontstekingsremmers om dit zo goed mogelijk aan te pakken. :-)

Kimsel94
Berichten: 601
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-21 08:58

Sempre schreef:
Kimsel94 schreef:
Sempre, wat bizar, dan lijken onze verhalen inderdaad best veel te overlappen....
Heel veel sterkte met jouw paard en ik ben erg benieuwd of ze bij jou iets met de MRI kunnen vinden!

Hoe gaat het met jouw paard?

Er is op de MRI bij die van mij een botontsteking in haar hoefbeen geconstateerd. Ze heeft nu speciaal beslag en ontstekingsremmers om dit zo goed mogelijk aan te pakken. :-)


Het lijkt beter te gaan, in stap niet meer duidelijk kreupel, in draf nog niet goed.
De pulsatie is een beetje af en aan eigenlijk... De ene dag is het weg en de andere dag weer een beetje terug... Ik week dus nog dagelijks in de soda
Mocht het volgende week nog niet beter zijn, ga ik denk verder laten kijken want dan heeft het tijd genoeg gehad denk ik dan....

Hoe ziet jullie traject er vanaf nu uit?

Beauty - Havidoff x Goodtimes
Next Style - In Style x Havidoff

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:35

Medicatie, boxrust en een ingreep van de hoefsmid incl. (tijdelijk) aangepast beslag. Dit heeft al voor veel verlichting gezorgd, nu nog genezing van de ontsteking zelf :-) Maar daar is goede hoop op. Zonder de diagnose had het nooit zo gericht aangepakt kunnen worden. En op de foto’s was helemaal niets afwijkend zichtbaar.

Wat vervelend dat het nog niet over is. Eerlijk gezegd zou ik je zeker verder onderzoek adviseren.

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Kreupel: Vernageld? Hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 20:48

Er zit nog een stuk dubbele zool. Ik vind de vorm van de hoef erg vreemd. Stijl en erg korte toon

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 22:13

Zou het ook niet allebei kunnen zijn?
Licht hoefbevangen en een hoefzweer kan best tegelijk.
En dunne gevoelige zolen ook en gewoon niet zo'n goede kwaliteit hoef, misschien allemaal niet heel heftig (niet zichtbaar op de foto? ) maar bij elkaar wel erg pijnlijk.
Mijn ervaring is dat als ze bevangen zijn ze heel slecht kort kunnen draaien, daar herken ik het eerder aan dan aan de aparte stand of kreupelheid.
Maar ieder paard reageert anders op pijn, jonge paarden vaak heftiger.
Zelf ben ik niet zo van de pijnstillers bij een hoefzweer omdat ze meestal ontstekingsremmend zijn en dan blijven ze er veel langer mee zitten omdat het niet snel ophoopt en uitbreekt maar blijft sluimeren.
Sowieso kan een hoefzweer ook makkelijk langer dan drie weken duren en bevangenheid ook natuurlijk.
Dus het zal mij niks verbazen als het gewoon wat langer tijd nodig heeft.
Ik zou zelf met de koudere nachten niet gerust zijn met gras want het fructaan zal wel hoog zijn.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers