Actief botproces? Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Actief botproces? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 16:26

Hallo allemaal,

Ik zit met mijn handen in het haar en hoop dat jullie ons misschien nog kunnen helpen. Mijn lieve 18 jarige merrie heeft eerder een fikse blessure gehad aan haar rechtervoorbeen, maar nu is haar linkerbeen aan de beurt..

Een opsomming van het probleem:

- Half augustus wordt mijn paard onregelmatig, maar niet heel ernstig.
- Eind augustus verergert het wat. Rustperiode verlengd, ze is net verhuisd van stal dus even de tijd geven op het land en 's nachts de paddock.
- In september wordt het heftiger, vooral op het harde, maar zachte ondergrond liep ze wel oké. Voor de zekerheid een afspraak gemaakt met de kliniek, omdat zij ook een blessureverleden heeft en ik e.e.a. wilde uitsluiten. Opvallend was dat ze steeds slechter van het land kwam, alsof die bodem al te hard was. Terwijl ze er ’s morgens met een drafje op ging.

- Begin oktober onderzoek door de kliniek, 3/5 op het harde, op zachte ondergrond onregelmatig. Foto's gemaakt van de hoef, niks te zien. Advies: op ijzers i.v.m. gevoelige voeten. Ontstekingsremmer om het herstel te bevorderen. Ijzers twee dagen later eronder hoe de kliniek dit adviseerde.
- Vorige week dinsdag gestopt met de ontstekingsremmer, kuur was af.
- Vanaf vorige week woensdag: foute boel. Niet meer op het been willen staan.
De volgende dag ingeladen en naar de kliniek gereden.

De kliniek heeft haar ijzer er weer afgehaald en het leek iets beter te gaan. In het verband gezet en tot en met vandaag geweekt in de hoop dat er een hoefzweer uit zou komen. Ze heeft dan ook boxrust gekregen vanaf die dag. De laatste dagen verergerde haar last weer en was duidelijk te zien dat er nog geen vooruitgang in zat.

Vanmorgen is de kliniek weer geweest voor controle. Verband eraf. En de kreupelheid: zeer zwaar. Ze kan vrijwel niet meer lopen. Opnieuw foto’s gemaakt van de kogel en de hoef vanuit verschillende hoeken, maar daar is niets op te zien.

Een concrete diagnose is er dus niet. Zeer aannemelijk is dat er een actief botproces aan de gang is (voor mij een nieuw begrip). Een mogelijkheid die gegeven is: een MRI-scan en daaropvolgend een operatie, waarin ze een schroef zetten ter stabilisatie. Ik vind dit nogal wat, er zit ook wel een pittige revalidatie aan vast.

Ze heeft voor nu pijnstillers en boxrust. We houden het goed in de gaten en natuurlijk hoop ik op een wonder dat het uit zichzelf toch herstelt in een aantal weken, maar tot nu toe wordt het er niet beter op. Pijnstillers maken het voor nu dragelijk draaglijk maar ook dat raakt straks natuurlijk op.

Zijn er mensen met ervaring? Of tips voor evt. andere opties?

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Actief botproces? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:28

Wordt er enkel naar de hoef gekeken of zijn er ook foto's gemaakt van hogerop?
Ik zou zelf niet kiezen voor zo'n operatie, ook omdat je niet zeker weet wat de diagnose is en omdat ze al wat ouders is en niet blessurevrij is.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Re: Actief botproces? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 16:30

Ook van de kogel rondom zijn foto’s gemaakt.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Actief botproces? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:41

Is er uitverdoofd zodat ze zeker weten dat het in het onderbeen/hoef zit?

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 16:53

Daar is geen twijfel aan. :)

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Actief botproces? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:02

Is er uitverdoofd? Soms zie je iets op de foto wat niet goed is, maar kan het zijn dat de (meeste) pijn hogerop zit.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:08

Brainless schreef:
Is er uitverdoofd? Soms zie je iets op de foto wat niet goed is, maar kan het zijn dat de (meeste) pijn hogerop zit.


Precies dit. En zelfs nog na uitverdoven zegt het mij nog niks. Mijn pony toen der tijd werd de hoef uitverdooft waarna hij wel beter liep maar niet 100%, toch hoger gaan kijken en daar zat toch duidelijk het probleem.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 17:10

Op dit moment is ze zo slecht dat uitverdoven te risicovol is (wellicht zit er toch een minischeurtje die op de foto niet te zien is dat erger wordt als het wordt verdoofd/belast).. En er ook geen indicatie is dat het hoger zit. Hebben het er wel over gehad, maar dit werd afgeraden. Normaal doen ze dat wel dus ik ga er vanuit dat ze dit uit ervaring / expertise aangeven..

Edit: Ben overigens blij met jullie input hoor. Weinig te verliezen… wil ook niet hopeloos verzanden dus ik probeer het ook zo duidelijk mogelijk aan te geven :-)

Utixo

Berichten: 6568
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Actief botproces? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:39

Ik mis ook echt het stukje uitverdoven. Dit lijkt mij een logische stap voor de MRI.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Actief botproces? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:56

Actief botproces? Waar aan? En wat willen ze stabiliseren met een schroef?

Niet als oplossing maar wellicht kun je je paard wat comfort bieden met hoefschoenen (of 1 hoefschoen als de rest vd ijzers er nog onder zitten) met een hele zachte zool? Er bestaan soorten die 24/7 aan kunnen blijven. Elk beetje verlichting is meegenomen als ik het zo lees.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:02

Pezen ook gescand? Meestal is er inderdaad een afwijking aan harde delen wanneer ze op het harde kreupel zijn maar wellicht is dat nu op de pezen verder gegaan aangezien ze op alles kreupel is.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 18:14

Ir111 schreef:
Actief botproces? Waar aan? En wat willen ze stabiliseren met een schroef?

Niet als oplossing maar wellicht kun je je paard wat comfort bieden met hoefschoenen (of 1 hoefschoen als de rest vd ijzers er nog onder zitten) met een hele zachte zool? Er bestaan soorten die 24/7 aan kunnen blijven. Elk beetje verlichting is meegenomen als ik het zo lees.

Op het eerste kunnen ze pas meer zeggen na een mri, omdat op de foto’s niets te zien in.

Helaas lijkt alles wat we proberen ter verlichting averechts te werken, van ijzer tot inpakken met watten. Zodoende voor nu blootvoets, rubberen mat en een laag zaagsel.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 18:17

bigone schreef:
Pezen ook gescand? Meestal is er inderdaad een afwijking aan harde delen wanneer ze op het harde kreupel zijn maar wellicht is dat nu op de pezen verder gegaan aangezien ze op alles kreupel is.

Nee, is uiteraard mogelijk (heb er nl naar gevraagd) maar volgens de dierenarts niet zinvol, omdat er geen twijfels zijn over het gebied waar het vandaan komt. En ik moet bekennen dat ik me daarin wel kan vinden. Ook de hoefsmid van de kliniek en mijn eigen hoefsmid.

Het is echt een hoefzweer-plaatje. Drie benen, niet op willen staan. Maar tot onze grote frustratie zit die er kennelijk niet…

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Actief botproces? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:19

Wat bedoelen ze met actief botproces? Mijn merrie had botwoekering en dat was helaas een paar maanden na de diagnose einde verhaal…
Dat werd ook actief

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Actief botproces? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:37

Dan is het dus wat anders want een hoef zweer was er wel uitgekomen na al die maanden. Misschien toch eens de blik verruimen en naar een andere kliniek. Denk dat deze teveel vast zit in het botten plaatje en je bent er nog geen steek mee opgeschoten.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 18:44

bigone schreef:
Dan is het dus wat anders want een hoef zweer was er wel uitgekomen na al die maanden. Misschien toch eens de blik verruimen en naar een andere kliniek. Denk dat deze teveel vast zit in het botten plaatje en je bent er nog geen steek mee opgeschoten.

Dat het wat anders is hebben we ook wel geconcludeerd ;-)

Volgens mij wil ik juist verder kijken, anders had ik dit topic niet geopend.


Punt is dat ik haar niet overal naar toe kan en wil slepen in haar huidige staat. Dus ik wil wel gericht gaan kijken wat handig is.

Ik ga morgen eens informeren voor een thermografie.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Actief botproces? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:59

Hey,
Ik wou je net gaan appen hoe het er nu mee gaat.
Waardeloos zeg dat het weer minder gaat |o
Helaas weet ik ook geen oplossing voor je... Curry en ik blijven duimen voor jullie Y;(

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 20:47

valine schreef:
Hey,
Ik wou je net gaan appen hoe het er nu mee gaat.
Waardeloos zeg dat het weer minder gaat |o
Helaas weet ik ook geen oplossing voor je... Curry en ik blijven duimen voor jullie Y;(

Dank je <3 Ik hoop het… want dit moet heel snel beter worden wil het nog een kans van slagen hebben ;(