Paard acuut atactisch, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 20:38

TS hoe gaat het met je paardje?

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 20:56

Gisterochtend leek het erg goed te gaan. De bewegingen gingen al veel beter. De balans kwam meer terug en ze liep redelijk. Ze overkruiste haar benen niet meer en struikelde ook niet meer. We gingen de goede kant op.

Tot de avond, want toen stond ze plots heel apathisch op de wei. Ze zag eruit alsof ze gesedeerd was. Direct weer de dierenarts gebeld maar die kon op dat moment weer weinig doen. Nog steeds te slecht voor de kliniek en het was niet duidelijk wat deze apathie nu precies veroorzaakte. Een enorme puzzel zoals hij het noemde. En daarbij ging het lopen nog steeds even goed als de ochtend. Het leek o.a. op uitputting.

Vanmorgen bleek dat ze de hele nacht niet gegeten had en het zag er echt slecht uit. Dierenarts weer erbij (serieus, die man kan zijn bed hier wel zetten) en wederom een hoge dosis prednison en pijnstiller erbij. En na enkele uren leek het alsof het batterijtje weer opgeladen was en begon ze weer met eten. Nog niet van harte maar het begin is gemaakt.


Morgen kijken we weer verder. Ik word inmiddels gek van het "per dag bekijken". Ik zie verbetering in de motoriek maar verslechtering in haar conditie. Het vreet aan me. Mijn dierenarts is een enorm ervaren man en veelgevraagd in deze omgeving. Ik durf hem echt te vertrouwen. Hij geeft aan dat er nog steeds hoop is, al is de kans nu zeer klein. Ik weet zeker dat hij het direct zou zeggen wanneer hij géén hoop meer ziet.

Ik heb daarnaast toch wel een second opinion gevraagd. Gewoon om zeker te zijn. En die dierenarts gaf aan hetzelfde als mijn dierenarts te doen. Maar eventueel al wel halsfoto's te hebben gemaakt. Maar toen ik doorvroeg of er dan mogelijkheden waren om gericht te behandelen bij een positieve uitslag gaf ook zij aan dat dit nu op dit moment niet het geval zou zijn. Dus ik heb besloten nog even af te wachten met de foto's. Er werd ook een MMEP-test geopperd. Maar dat geeft mij enkel beeld hoe de ataxie gevorderd is en met die uitslag kan ik nu ook niet veel. Morgen bel ik wel alvast de kliniek want ik wil weten wat zij wél kunnen doen indien zij toch vervoerd zou kunnen worden.

We wachten (weer) af...

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 21:15

Wat heftig en moeilijk zeg om je paard zo te zien en zo machteloos te staan eigenlijk. Sterkte, ik duim hard voor jullie :(:)

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 21:47

Jee, wat erg voor je...om je paard zo te zien en die onzekerheid.
Heb het gehad bij mijn jonge paard. Daar dacht de veearts aan een zwelling in het ruggemerg door een opgelopen trauma in de wei. Dat paard kreeg Dexamethason tegen een eventuele zwelling. Na een aantal dagen ging het beter. Maar voordat hij echt goed liep ging maanden over heen.

En bij een paard van mijn vriendin ook gebeurd. Ze dachten bij dit paard aan neurologische rhino, maar niks gevonden. Het herstel heeft lang geduurd maar uiteindelijk is het weer goed gekomen.

Hoop voor je dat je snel duidelijkheid hebt. Sterkte! :knuffel:

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 21:57

Wij hebben acute ataxie gehad met de eerste pony van onze dochter. Die was ineens atactisch en kon niet meer mesten. Liet ook alle urine lopen. DA dacht eerst aan rhino vanwege de hoge koorts die ze ook had. Maar na 2 weken stond ze ineens op 3 benen en deed 1 achterbeen helemaal niks meer, leek net of het been gebroken was.Toen wisten wij dat het klaar was. DA kwam toen ook meteen met een andere diagnose, een zenuwbeknelling. Een paar weken voor de klachten begonnen had ze een trap op haar rug gehad van een ander paard. Achteraf gezien is dat de oorzaak geweest. Helaas hebben we de pony in moeten laten slapen.

Ik hoop dat er voor jullie snel verbetering en meer duidelijk komt. Het is vreselijk om een dier waar je verantwoordelijk voor bent zo te zien.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 22:03

Die ups en downs, per dag bekijken, zijn slopend ja. Een beetje hoop kan zo weer de kop in gedrukt worden. Ik denk dat je paardje ook gewoon moe is en oncomfortabel voelt. Ik blijf voor jullie duimen!

irmaz

Berichten: 4759
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 23:08

Heeft de DA eigenlijk een bloedonderzoek gedaan? Het is een beetje een slag in de lucht maar ik moest ineens aan botulisme denken.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 23:11

Geen esdoorn zaailingen in de wei?

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 23:12

Wat ellendig. Hoop dat er gauw verbetering en duidelijkheid komt. Hoop dat iemand hier het leest en herkent...

Sterkte!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 07:09

Goh wat een verhaal. En wat een spanning zeg, al zoveel dagen. Ik zal voor jullie duimen.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:26

Heftig zeg, lijkt me heel moeilijk en stressvol om je paard zo te zien. Uitputting vind ik niet heel raar na zoiets heftigs. Afwachten maar...de verbetering in de motoriek lijkt me wel positief.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:50

Mijn vorige paard stond van de ene op de andere dag zwaar atactisch op stal. Ook trilden al zijn spieren.
Na 3 dagen kwam ik erachter dat het ook door het hooi kon komen, dus hooi bij de buren gehaald. Bleek dat 1 van onze grote balen, graszaadhooi van engels raaigras was. En daar zat waarschijnlijk Lolitrem B in. Dit komt in Nederland bijna nooit voor, maar het was toen abnormaal droog en heet geweest.

Helaas had hij is die paar dagen heel veel bespiering verloren en was hij al kreupel voordat dit gebeurde. Er was toen voor mijn gevoel geen andere keuze dan hem laten gaan.
Zonder de problemen die hij al had, was het misschien anders gelopen.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:56

Mijn 5 jarige merrie heb ik laten inslapen met de diagnose Cauda Equina, leek ook erg op Ataxie en Rhino.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:05

Ik las gister in het topic van Granoek wat hier ook al aangehaald werd op de eerste pagina, dat het eten van Heermoes ook verlammingen en ataxie kan geven. Door het eten van die planten, treedt er een ernstig tekort van vit B1 op wat hersenschade kan geven.

Heermoes blijft ook giftig in hooi en ik kan mij voorstellen dat die gedroogde plantjes haast niet te herkennen zijn in hooi.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:27

Ik heb daar helaas ervaring mee. Een 2.5 jarige met acute ataxie. Helemaal laten onderzoeken in de kliniek, om te zien in hoeverre de neurologische prikkels nog doorgegeven werden, en of de ruggengraat geraakt of gebroken was. Dat was niet geval, maar de neurologische test was zeer slecht.
Heb toen zware cortisone en ontstekingsremmers moeten geven. De eerste twee dagen leek het beter te gaan.
Drie dagen later lag hij neer in de stal en kon enkel nog zijn staart bewegen. Hij is toen ingeslapen. DA vermoedde een hersenbloeding ofwel overkop gegaan op de wei.

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-21 17:50

Bedankt voor alle lieve reacties weer! En alle nieuwe ideeën en input.

Wat betreft het raaigras: dat was het eerste waar de dierenarts naar vroeg. Hooi komt gelukkig van eigen land en is niet dat type wat die stof bevat. En er staan 60 paarden op stal en geen enkel paard heeft de klachten zoals die van mij. Dus dit viel gelijk af.

Vergiftiging van het een of ander kan altijd wel. Bloedonderzoek is gedaan en daaruit bleken geen problemen. Aankomende maandag wordt er opnieuw bloedonderzoek verricht om het verloop te bekijken.

Vandaag zet ze de stijgende lijn voort! *\o/* Vannacht heeft ze lekker gegeten. Vandaag overdag nauwelijks maar ik heb Subli seniores priores gekocht nu en daar eet ze ook lekker van.

manubres schreef:
Jee, wat erg voor je...om je paard zo te zien en die onzekerheid.
Heb het gehad bij mijn jonge paard. Daar dacht de veearts aan een zwelling in het ruggemerg door een opgelopen trauma in de wei. Dat paard kreeg Dexamethason tegen een eventuele zwelling. Na een aantal dagen ging het beter. Maar voordat hij echt goed liep ging maanden over heen.

En bij een paard van mijn vriendin ook gebeurd. Ze dachten bij dit paard aan neurologische rhino, maar niks gevonden. Het herstel heeft lang geduurd maar uiteindelijk is het weer goed gekomen.

Hoop voor je dat je snel duidelijkheid hebt. Sterkte! :knuffel:

Van dit verhaal krijgt ik echt hoop!
Pandora2 schreef:
Ik las gister in het topic van Granoek wat hier ook al aangehaald werd op de eerste pagina, dat het eten van Heermoes ook verlammingen en ataxie kan geven. Door het eten van die planten, treedt er een ernstig tekort van vit B1 op wat hersenschade kan geven.

Heermoes blijft ook giftig in hooi en ik kan mij voorstellen dat die gedroogde plantjes haast niet te herkennen zijn in hooi.

Ik ga aan de dierenarts vragen of vit B1 meebepaald kan worden maandag!


Tot nu toe is de dierenarts dagelijks langsgekomen. Nu blijft hij (hopelijk) 2 dagen thuis. Maandag komt hij weer langs en hopen we dat ze dusdanig hersteld is dat ze naar de kliniek kan. Fingers crossed again...

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 18:13

Wat een rollercoaster.
Fijn om te horen dat het beter gaat en hopelijk blijft het een stijgende lijn.

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 18:16

Helaas is ze gisteravond ingeslapen ;(

Ze was weer gestopt met eten en stond heel oncomfortabel. Ze begon zwaar te ademen en dat was een duidelijk teken.

Bedankt voor het meedenken iedereen

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:18

Heh verdorie toch nog. Maar heel begrijpelijk.
Heel veel sterkte voor jou :knuffel:

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:21

Ach wat verdrietig maar een eerlijke keuze! Heel veel sterkte! :(:)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:22

Ach wat verdrietig. Soms mag het echt niet zijn.
Veel sterkte met het verlies van je maatje Y;(

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:25

Tjee wat vreselijk sterkte!

Anoniem

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:29

Aah wat vreselijk, heel veel sterkte ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:31

Oh wat verdrietig. Heel veel sterkte.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:37

Ah wat triest, heel veel sterkte!