Paard acuut atactisch, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-21 21:38

Hoi bokkers, ik heb jullie hulp/ervaringen even nodig.

Vanavond werd ik in paniek gebeld door een stalgenoot omdat zij mijn paard wiebelig in de wei zag staan en direct dacht aan ataxie. Ik heb haar gelijk de dierenarts laten bellen en ben asap naar stal gereden (zat helaas zelf net op 45min afstand). Mijn paard is een kerngezonde 11 jarige KWPN'er die de dag ervoor nog zuiver en vol looplust liep.

Ik kwam aan toen de dierenarts net zijn onderzoeken al had verricht. De diagnose was heftig; graad 4 ataxie, zowel voor-als achterbenen aangedaan. Dus waarschijnlijk oorzaak vanuit halsgebied / hersenbloeding / vergiftiging / virale infectie. Mijn paard was niet alleen maar 'wiebelig' maar kon nauwelijks overeind blijven staan. Geen enkele beweging verliep gecoördineerd en het was vreselijk om aan te zien.

Ze heeft uiteraard ontstekingsremmers en preventief pijnstilling gehad. Het advies was om haar in de wei te laten zodat ze zich niet klem zou vallen in de stal. Verplaatsen was überhaupt ook geen optie.


Morgenochtend komt de dierenarts weer en dan gaan we een plan bedenken hoe nu verder. Maar wellicht hebben jullie tips/adviezen voor mij. Waarop kan ik doorvragen? Hebben jullie ervaringen hiermee? (ook slechte ervaringen zijn welkom, want ik ben realistisch). Welke onderzoeken hebben jullie wel/niet laten doen?

Een andere vraag: stel dat er diagnostiek nodig is, hoe verplaats je een paard als dit? Lopen kan ze nauwelijks, in de trailer staan dan helemaal niet. Betekent dit automatisch te slecht voor de trailer = niks aan te doen? Zijn daar opties voor?

Alvast bedankt. Ik ben gebroken ;(


Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:41

Geen ervaring, wat erg TS, ik wil je heel veel sterkte wensen! :knuffel:

BigOne
Berichten: 38189
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:42

Heftig, wat betreft vervoer, er zal vast wel een manier te vinden zijn. Eerst maar even afwachten hoe het morgen is.
Maar kan het ook iets anders zijn? Met voeding of water waar wat verkeerds in heeft gezeten?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:43

Allereerst, wat zal jij geschrokken zijn. Ik kan je helaas niet helpen. Wel weet ik dat de Clydesdale van Granoek ook ineens zulke verschijnselen had vorige week. Misschien vind je in haar topic tips?

[MD] Uitslag komt niet overeen met symptomen?

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-21 21:46

bigone schreef:
Heftig, wat betreft vervoer, er zal vast wel een manier te vinden zijn. Eerst maar even afwachten hoe het morgen is.
Maar kan het ook iets anders zijn? Met voeding of water waar wat verkeerds in heeft gezeten?


Dit ben ik nagelopen met de dierenarts en vooralsnog denken we daar niet aan. Er groeit op de wei geen kruiskruid bijvoorbeeld en geen taxussen. Ook geen bomen in de buurt. Water is vers en de weidegenoten hebben nergens last van. Het hooi komt van eigen land


suffie schreef:
Allereerst, wat zal jij geschrokken zijn. Ik kan je helaas niet helpen. Wel weet ik dat de Clyesdale van Granouk ook ineens zulke verschijnselen had vorige week. Misschien vind je in haar topic tips?


Dankje, ik had dit topic nog niet gevonden

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:46

Heftig ts, geen ervaring hier. Maar wil je wel sterkte wensen, hopelijk kan je een beetje slapen vannacht.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

DuoPenotti

Berichten: 29335
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:52

Sterkte :knuffel:

Toen mijn schimmel 7 was kon hij ineens ook maar amper een pas zetten.
Acute ataxie volgens de da. Advies inslapen.
Gelukkig was haar diagnose enorm fout en was het enkel spit in de rug.
6 weken later kon hij weer steeds beter lopen tot weer goed. En is aan ouderdom gestorven toen hij 26 was.
Hoop dat het dit ook is bij jou paard.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 22:11

Wij hebben eens een merrie zo aangetroffen, kon alleen nog maar rondjes lopen. We hebben haar meteen in laten slapen. Ze was al ouder en wij hadden er geen fiducie in dat het weer helemaal goed zou komen. Straks zit je met een paard wat wel weer ok is naar niet meer berijdbaar...

Bejaarde bokkers weten meer

diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 22:17

Staat er een esdoorn in de buurt? Het is herfst...kans op atypische myopathie. Sterkte met je paard

[LZP] Lieve Logan 36 weken overleden spoedkeizersnede..ik wist het Semke RIP 06-07-2011 mis je meisje voor altijd in mijn hart

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 22:18

diesel83 schreef:
Staat er een esdoorn in de buurt? Het is herfst...kans op atypische myopathie. Sterkte met je paard



Hier dacht ik ook meteen aan?

Texas02

Berichten: 4566
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 22:31

Helaas ken ik het. Mijn vorige paard had ook van de ene dag op de andere ataxie, maar dan alleen achter. We dachten eerst dat hij kreupel was, dus even rust gegeven, maar een paar dagen later bleek het toch echt helemaal mis te zijn. Hij was toen 16 geloof ik en niets meer aan te doen. Mij werd toen door de dierenarts verteld dat het misschien een beklemming in een nekwervel is, en het enige wat daar gedaan kan worden is een operatie. Maar dat werd sterk afgeraden, in principe doen ze dat alleen bij jonge paarden. Het kon ook iets anders zoals een hersenbloeding, dat weet ik niet, dat was denk ik zonder verder onderzoek ook niet te achterhalen en aangezien er toch niets aan te doen was hebben we dat niet meer gedaan. Ik kreeg te horen dat ik hem nooit meer zou kunnen rijden en dat ik hem dus wel in kon laten slapen. Maar aangezien ik een paard niet alleen heb om op te rijden, heb ik dit niet gedaan. Hij heeft nog een paar jaren in de wei gestaan, maar uiteindelijk is het zo erg geworden dat ik hem heb moeten laten inslapen. Hij was toen 21. Ik hoop dat jij beter nieuws krijgt, maar ik denk dat je je er wel op moet voorbereiden dat je ook iets dergelijks te horen krijgt. Ik heb persoonlijk nog niets gehoord of gelezen dat paarden er weer van kunnen genezen, en ik heb er toen best veel over opgezocht.. Het spijt me dat ik je niet een positiever verhaal kan vertellen.. :(:)

Wat vervoer betreft: ik had bij mijn vorige paard ook geen idee hoe ik hem zou moeten vervoeren, mocht het ooit nodig zijn. Het enige wat ik kon bedenken is een vrachtwagen waarbij het tussenschot zo ver dicht kan dat hij als het ware klem staat, en dan niet aanbinden voor het geval dat hij door de benen zakt. Maar dat kan natuurlijk paniek opleveren, ik heb hem nooit hoeven vervoeren nadat hij atactisch geworden is dus het is niet uitgebrobeerd. Wat ik ook nog kan bedenken op dit moment, is een hele ruime vrachtwagen (evtl gewoon de tussenschotten er allemaal uit) waar hij in kan liggen, en dus verdoofd / onder narcose vervoeren. Of dat een optie is zou je dan met de dierenarts moeten overleggen.. Misschien heeft de dierenarts qua vervoer nog wel meerdere opties.

In ieder geval veel sterkte gewenst.. :(:)

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 22:45

Misschien kun je bokker _Lorette_ een berichtje sturen. Zij heeft ook een paard met dezelfde klachten maar die doet het al jaren best heel goed!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-21 23:09

Bedankt voor alle reacties en sterktewensen. Ik ben zojuist weer naar mijn paard toegegaan en ze staat nog op 4 benen. Ze was blij me te zien en ik had het idee dat ik al meer contact met haar kon maken. Naast haar stond haar weidemaatje. Die week geen moment van haar zijde en was zo lief voor haar. Heerlijk dat ze dit aanvoelen (en er geen gebruik van maken). Ik zet mijn wekker over 3 uur en zal dan weer kijken.

Texas02 schreef:
Het spijt me dat ik je niet een positiever verhaal kan vertellen.. :(:)

Verhalen als dat van jou helpen me ook. Meer duidelijkheid over evt prognoses en verloop.

DuoPenotti schreef:
Sterkte :knuffel:

Toen mijn schimmel 7 was kon hij ineens ook maar amper een pas zetten.
Acute ataxie volgens de da. Advies inslapen.
Gelukkig was haar diagnose enorm fout en was het enkel spit in de rug.
6 weken later kon hij weer steeds beter lopen tot weer goed. En is aan ouderdom gestorven toen hij 26 was.
Hoop dat het dit ook is bij jou paard.


Wow! wat een fout! Ik heb helaas deze hoop niet omdat ze ook duidelijk zeer atactisch in op haar voorbenen. Maar wat fijn dat je een second opinion zocht!


diesel83 schreef:
Staat er een esdoorn in de buurt? Het is herfst...kans op atypische myopathie. Sterkte met je paard


Nee geen esdoorn in de buurt, ook geen eikenbomen oid. Wel staat de wei naast een fietspad met gelukkig wel een hoge heg ertussen. Maar ik kan niet uitsluiten dat iemand zomaar wat over de heg heeft gegooid wat bijvoorbeeld giftig is. Maar dat lijkt me zeer uitzonderlijk.

irmaz

Berichten: 4721
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 23:14

Hier ook een ruin die op 4 jarige leeftijd ineens atactisch raakte, hij ging tijdens het longeren zonder aanleiding plotseling over de kop en kon nauwelijks nog overeind komen. DA is langs geweest maar wilde niet eens onderzoeken, het advies was in laten slapen. Dit heb ik niet gedaan. Na een paar dagen leek er toch wel langzaam wat meer coordinatie in zijn benen te komen maar het is bij hem nooit meer helemaal goed gekomen. Hij heeft wel hele goede periodes maar af en toe wordt hij toch weer wat wankeler. Het paard is inmiddels 17.

Kijk of je een goed vitamine B12 supplement kan vinden (eventueel overleggen met je DA) en probeer je paard zo stressvrij mogelijk te houden.

Een mogelijkheid voor ataxie is ECVM, hierbij zijn de halswervels C6-C7 afwijkend, wat op latere leeftijd problemen kan geven.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 23:17

Rhino of lolitrem B vergiftiging? Beiden hebben ataxie tot gevolg.
Mijn paard was 2 weken geleden ook atactisch en had blaasverlamming. Maar tot op de dag vandaag is er nog geen diagnose. Hij werd verdacht van rhino maar bleek dit niet te hebben.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Hevonen

Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 23:21

Jeetje, geen ervaring mee, maar wil je (n jouw paard) heel veel sterkte wensen.

De natuur is soms sterk, ik heb wel dieren zien genezen waarvan niemand dacht dat het kon

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 23:28

Hier ervaring met ataxie.

Klinkt niet als vergiftiging dan, eerder vastgelegen of gevallen. Of misschien zat er al een probleem in/rond de (hals)wervels, wat zich nu uit.

Veearts vragen om ontstekingsremmers blijven geven en zelf arnica c30 en hypercum c30 bestellen en geven.
Hopen dat dan de zwelling rond de zenuwen/wervels stopt en de beschadigde zenuwen wat herstellen.
Vandaar uit moet je verder kijken.
Als zijn er helaas geen quick fix methoden.
Portie geluk en geduld hebben.

Beetje uitleg (in het Duits) wat deze homeopathische middelen doen. Bij mijn paard heeft het altijd goed geholpen. Van gradatie 4 naar wedstrijdpaard, wel 2 heftige terugval gehad, maar ook daar weer uitgekomen.

https://www.experto.de/praxistipps/hypericum-das-arnica-der-nerven-fuer-pferde-einsetzen.html

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 23:46

Hier al wat langer geleden ervaring. Paard was 12 waarop ik haar zwalkend uit de wei haalde. Bij haar betrof het alleen de achterhand en ze had een zenuwbeschadiging in haar lendewervels. Advies DA - inslapen. Daarna toch nog een bezoek gebracht aan een holistische DA, deze heeft haar toch weer redelijk aan het lopen gekregen. Wel met de kanttekening dat ze nooit meer voor 100% zou functioneren. Ze knapte goed op en heeft nog voor de kar gelopen, vooral veel rechte stukken. Zo af en toe had ze een terugval. Tot vijf jaar later ze ineens weer zo slecht was dat ik alsnog besloten heb haar te in te laten slapen. Ze was toen 19 jaar oud. Bij haar is het veroorzaakt door een trauma in de wei. uitgegleden, gevallen bij het steigeren? we zullen het nooit weten.

Eerste behandelingen zijn op stal zelf geweest, omdat ze niet vervoerd kon worden. Daarna toch naar de kliniek gereden, in trailer, met een slakkengangetje. Inslapen is ook op stal gedaan, omdat ze toen echt niet meer vervoerd kon worden en dit haar vertrouwde plek was.

Ik wens je heel veel sterkte, mogelijk trekt het heel snel bij.

Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag wilt doen! :)
Nog steeds verliefd op de Groninger....

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 23:53

Mijn merrie ook een keer zo aangetroffen. Ik had haar helemaal nagekeken en vond alleen een inimini wondje op de hals, echt de helft van de bovenkant van het topje van je pink. De da zei dat het goed was dat ik dat had gevonden omdat het zo klein was zou het waarschijnlijk in onderzoek anders niet opgevallen zijn omdat ze ook nog een dikke wintervacht had.
Dat wondje bleek wel het probleem, ging diep en waarschijnlijk ontsteking van de atlas daardoor. Na ab en prednison gaf hij haar 50 % voor de nacht. Sochtends liep ze gelukkig beter. Ze heeft 3 dagen 2x daags ab en prednison ingespoten gekregen en toen liep ze weer goed.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 00:04

mrie schreef:
Wij hebben eens een merrie zo aangetroffen, kon alleen nog maar rondjes lopen. We hebben haar meteen in laten slapen. Ze was al ouder en wij hadden er geen fiducie in dat het weer helemaal goed zou komen. Straks zit je met een paard wat wel weer ok is naar niet meer berijdbaar...

Wauw ja, stel je toch voor dat je een paard hebt die wel leeft, maar je niet meer op kunt rijden. De terror! :roll:

Sterkte ts, hoop dat de oorzaak te achterhalen is. Dan wordt ook duidelijk wat mogelijk is.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 01:47

mrie schreef:
Wij hebben eens een merrie zo aangetroffen, kon alleen nog maar rondjes lopen. We hebben haar meteen in laten slapen. Ze was al ouder en wij hadden er geen fiducie in dat het weer helemaal goed zou komen. Straks zit je met een paard wat wel weer ok is naar niet meer berijdbaar...


Dit klinkt als Sidewinder Syndroom. Is een apart topic over en het is wel echt wat anders dan ataxie, al lijken de symptomen enigszins op elkaar. Kan met medicatie in sommige gevallen echt nog wel wat aan gedaan worden.

Sterkte TS, je kan het sidewinder topic nog eens doorlezen. Misschien heb je er wat aan, al is het wel anders dan ataxie. Maar misschien herken je er je eigen paard in. Veel dierenartsen zijn niet bekend met dit syndroom waardoor het wel eens over het hoofd gezien kan worden.

Hilli @ [MD] Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Texas02

Berichten: 4566
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 02:09

Sunnda schreef:
mrie schreef:
Wij hebben eens een merrie zo aangetroffen, kon alleen nog maar rondjes lopen. We hebben haar meteen in laten slapen. Ze was al ouder en wij hadden er geen fiducie in dat het weer helemaal goed zou komen. Straks zit je met een paard wat wel weer ok is naar niet meer berijdbaar...

Wauw ja, stel je toch voor dat je een paard hebt die wel leeft, maar je niet meer op kunt rijden. De terror! :roll:

Sterkte ts, hoop dat de oorzaak te achterhalen is. Dan wordt ook duidelijk wat mogelijk is.


Serieus?? Toen ik die van mij heb laten inslapen, kon hij ook alleen maar meer rondjes lopen. Het duurde een half uur dat hij van de weide weer in zijn stal was, en die weide was vlak bij zijn stal. Vind je het normaal om een paard dan te laten leven? Dat kan toch niet, denk eens na voordat je iets plaatst..

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Sastaic

Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 06:02

Ik heb het zelfde meegemaakt met mijn 6 jarige ruin. Paard was ook altijd gezond. Smorgens had ik een wedstrijd 10 van de stal waar hij stond.
Voor het vertrek van de wedstrijd naar huis nog gecontroleerd. En thuis knalde hij achterover de klep af omdat hij z'n gewicht niet meer op z'n achterbenen kon plaatsen. Hij heeft toen 2 atactische toevallen gehad in 3 uur tijd. Bij de 2e kwam hij er niet meer uit en heb ik hem moeten laten gaan. Mijn dierenarts zei toen dat de enige optie was een hersenscan om de oorzaak te achterhalen, maar vervoeren was idd geen optie en met de oorzaak achterhalen, kun je het waarschijnlijk nog niet oplossen.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Kabayo

Berichten: 13894
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 07:48

Texas02 schreef:
mrie schreef:
Wij hebben eens een merrie zo aangetroffen, kon alleen nog maar rondjes lopen. We hebben haar meteen in laten slapen. Ze was al ouder en wij hadden er geen fiducie in dat het weer helemaal goed zou komen. Straks zit je met een paard wat wel weer ok is naar niet meer berijdbaar...

Serieus?? Toen ik die van mij heb laten inslapen, kon hij ook alleen maar meer rondjes lopen. Het duurde een half uur dat hij van de weide weer in zijn stal was, en die weide was vlak bij zijn stal. Vind je het normaal om een paard dan te laten leven? Dat kan toch niet, denk eens na voordat je iets plaatst..

Ik denk dat Sunnda over de laatste zin valt. Die vind ik zelf ook wel bijzonder.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Texas02

Berichten: 4566
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Paard acuut atactisch, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 08:04

Ja, maar als het al zo erg is dat het paard alleen maar meer rondjes kan lopen is inslapen naar mijn mening de enige optie.. Dan wordt het niet weer zo goed om lekker in het land te laten lopen.. Maar de laatste zin is wel op z'n minst bijzonder te noemen, ja..

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gittta, hokke, IASCrawler, Sjafrane en 80 bezoekers