Herstel na OCD-operatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Herstel na OCD-operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-21 07:58

Goedemorgen :)

Vrijdag wordt mijn paard geopereerd aan een OCD in het spronggewricht. Super spannend! Nu probeer ik me ze goed mogelijk voor te bereiden op de herstelperiode om het enigszins draaglijk voor hem te maken.

Hoe zag de herstelperiode van jullie paard eruit? Was het te doen?
Ik lees op het internet veel 2 weken boxrust, dan 6 weken aan de hand stappen en dan oppakken. Mijn dierenarts adviseert 4 weken boxrust, dan 4 weken aan de hand stappen en dan oppakken. De adviezen verschillen nogal dus. Hoe hebben jullie het aangepakt? Gouden tips zijn welkom :j


kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Herstel na OCD-operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:33

Bij mijn draakje is een OCD uit zijn knie verwijderd 3 jaar geleden (hij was toen nog niet officieel van mij, maar heb hem in die tijd na de operatie aandacht gegeven. Toen hij hersteld was heb ik hem gekocht).
Hij heeft idd een aantal weken boxrust gehad ik geloof wel 4 weken en daarna eerst wandelen dacht zon week of 3-4 en dan weer aan het werk.
Hij is toen 4 september geopereerd en in heb hem 4 november definitief gekocht. Toen zaten ze er net weer een paar dagen op.

In de tijd van boxrust ben ik dagelijks geweest voor een uitgebreide poetsbeurt en knuffelen. daarna met stappen had ik handen vol. Harry is niet echt een paard die ik stil kan zetten (maar dat weet ik nu pas). Toen was hij nog niet zo lang op stal.

Sinds 4 september 2014 eigenaar van mijn eigen vriendje! Helemaal happy met amethist. Helaas veel te kort van hem mogen genieten rip 12-8-2018

Sinds 4 november 2018 is hamilton m alias Harry van mij. Lekker genieten van elkaar.
Ondertussen stiekem Z1+1

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Herstel na OCD-operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:43

Het kan kloppen dat er een langere boxrust staat voor operatie aan een gewricht. :)

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 09:51

Wij hebben indertijd 4 weken boxrust aangehouden, dan 4 weken stappen aan de hand, zoveel mogelijk op de verharde weg. Merrie was 4 jaar bij de OP, en is 24 jaar geworden, zonder er ooit nog last van gehad te hebben.

Die had een chipje bovenaan haar hoefbeen zitten, moeilijke operatie wat enkele DA niet aandurfden.
Ze heeft wel haast 4 weken in Utrecht gestaan.
Operatie was goed gegaan, maar een paar dagen na de OP stond ze daar opeens kreupel in de stal...

Zo gezien dus eigenlijk haast 2 maanden "op stal" , want in Utrecht ging ze ook maar een paar meter aan de hand mee tot op een grasveldje, voor wat gras en frisse lucht.
Omdat ze zo lief was hebben ze er in Utrecht ook veel mee geknuffeld en gepoetst :o

En thuis hadden we een extra grote tijdelijke box gebouwd, waar ze meer kon zien, telkens een van de andere paarden mee thuis op stal gelaten, als de rest naar de wei gebracht werd, zodat ze niet alleen stond, en uiteraard veel gepoetst, geknuffeld, veel hooi e.d. zodat ze zich niet teveel verveelde.
Heeft ze zo ontzettend braaf doorstaan, super karaktertje denk ik dan...

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: Herstel na OCD-operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-21 09:52

Bedankt voor jullie reacties! Ook pittige stalperiodes zo te lezen, maar wat fijn dat jullie er goed doorheen gekomen zijn.

Toch vraag ik me wel eens af hoe het kan dat er zo'n verschil zitten in het aantal weken boxrust tussen klinieken. Want wat is het risico als je te kort boxrust neemt? Heeft dat te maken met het gewricht of juist de wond?

Ook heb ik van verschillende mensen gehoord dat zij kortere boxrust hebben genomen of meteen zijn begonnen met stappen, en dat dit juist goed zou zijn voor het herstel, of omdat ze op stal onrustig zijn en dat ook geen goed doet. Niet dat ik van plan het advies van de dierenarts in de wind te slaan, maar ik probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden op wat komen gaat. :-)

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 10:00

Dat hangt natuurlijk ook af van je paard, de mijne accepteerde de boxrust gewoon. Dan kan je lang boxrust pakken. Heb je er 1 die na 1 week al recht op in zijn box staat kies je misschien voor optie B.

Ik vind de adviezen niet zo verschillen, het zal afhangen van welk gewricht/wat voor operatie precies. Dat het dan bij de ene 4 is en bij de ander 6 is niet zo'n verschil toch?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 10:35

Bij mijn veulen zijn een flink aantal OCD's verwijderd uit de sprongen. Die heeft 2 weken boxrust gehad; daarna controlefoto's op de kliniek en alles zag er prachtig uit. Daarna heeft hij nog een paar weken in een grote loopstal gestaan met een vriendje en daarna in zijn oude groepje de wei op. De sprongen zien er super uit. Bewegen is toch het beste wat er is. Het zal ervan afhangen wat voor type operatie het is. Bij ons was het een athroscopie (kijkoperatie) en natuurlijk maar kleine wondjes. De wondjes moeten wel dicht zijn eer het paard weer meer mag bewegen.

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:29

Je krijgt als het goed is een advies mee van de dierenarts. Per week aangegeven wat wenselijk is.
Bij mij is het meestal heel simpel aangezien het om jonge hengsten gaat. 2/3 weken volledige boxrust en daarna 3 weken boxrust + kunnen lopen op het uitloopje van de stal. Ik ga nooit aan de hand stappen want dat is niet te doen met een 2,5 jarige hengst. Ik laat er altijd een ander paard naast staan de eerste 3 weken. Die krijgt dus (helaas) ook boxrust. Maar zo blijven ze beide rustig.
De 3 weken daarna gaat het andere paard in de wei naast het uitloopje zodat het ene paard toch niet alleen is en de ander weer lekker de wei op kan.
Maar goed wat ik al zei, je dierenarts zal een schema meegeven met hierop zijn advies. Hou je daar aan dan komt het vast helemaal goed!

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-21 16:54

Een onverwachte wending vandaag. :) Ik had het paard gisteren naar de kliniek gebracht, vanmorgen zouden ze eerst controlefoto's maken en daarna opereren. Ik had de aankoopfoto's van 3 maanden oud al toegestuurd en hierop was het zwevende OCD'tje duidelijk te zien. Op geen enkele controlefoto van vandaag was de OCD terug te vinden (en ze hadden veel foto's gemaakt). Enkel wat gruis. Ook op de echo was niks terug te vinden. Vervolgens heeft de DA me gebeld om uit te leggen dat hij vermoedt dat de OCD in de tussentijd verbrijzeld is, hij was hier 99,9% zeker van en vond het daarom zonde om te gaan opereren terwijl het dus bijna zeker niet nodig was. Ik ging hierin mee en heb m'n paard vervolgens opgehaald. Over 2 maanden komen we nog een keer terug voor foto's om het écht zeker te weten, maar ik mocht nu al hartstikke blij zij dat mijn paard deze operatie bespaard blijft.

Heel erg opgelucht dus, maar het is ook een beetje onwerkelijk hoor! Had me op veel voorbereid maar zeker niet op dit. Paard staat nu weer blij in de wei. :D

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Herstel na OCD-operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 17:09

Het enige wat ik kan aanbevelen is blijf het masseren als het paard het toelaat. Zodat de bloedsomloop goed blijft daar en er geen litteken komt. Die van ons heeft een litteken overgehouden aan dezelfde operatie en is niet meer goed geworden op dat been. Zijn we zelf niet wakker genoeg in geweest

Roze schoentje

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: Herstel na OCD-operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-21 09:18

Dabk voor je reactie Horselover, inmiddels is dus gebleken dat de operatie niet meer nodig was. :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bianca_v_s, Ellen_ov, Nienkje_H, noordje en 122 bezoekers