Ongeluk, stuk hoef afgescheurd

Moderators: Dyonne, Nicole288, Pistasche, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Zipperdepip

Ongeluk, stuk hoef afgescheurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-21 21:07

Let op, foto's kunnen schokkend zijn

Ik ben pas verhuist en heb nog geen vaste bekapper hier, degene die ik hier had laten komen had best veel hoef laten zitten waar ik hem nog over heb bericht maar dat had hij expres gedaan en volgende keer zal hij meer doen.. apart maargoed degene die mij hem had aangewezen was een tevreden klant.

Nu hoeft het er niet mee te maken te hebben maar mijn paard is van de week een beetje roekeloos gaan rennen in de wei en is op een stuk tak gaan staan met zijn hoef en ik denk door de combinatie van een hoef die niet helemaal glad bekapt was en roekeloos in galop met de hoek op een stuk stak te staan is de hoek van de hoef opengeklapt.... flink bloeden en erg veel pijn natuurlijk..

Dierenarts geweest, sedatie, pijnstilling in kogel en hoef want hij bleef pijn hebben.. uiteindelijk het stuk er helemaal afgehaald wat los zat. Verband om, paar dagen later verband verwisseld en vandaag verband af. Morgen afspraak met hoefsmid en kijken wat we hiermee gaan doen.

Mensen ervaring hiermee? Hoelang kan herstel duren, wat kan ondertussen niet/wel..waar moet ik op letten, kan ik iets ondersteunend geven..

Het stuk hoef is er helemaal tot de kroonrand uit

Afbeelding

Afbeelding

Focus op wat je hebt, niet op wat je mist!

Saaams

Re: Ongeluk, stuk hoef afgescheurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:15

Hij staat inderdaad wat lang.

Jeetje wat een ellende zeg.. dat herstel kan wel even duren. Hopelijk krijg je hem snel pijnvrij.

Laerkens Beauty L1+2 dressuur

[o]

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:15

He bha, dat is zeker geen leuke verwonding.
Laatste een "soort" gelijke blessure voorbij zien komen op insta. Bij jufinhetgroen. Ik zou als ik jou was haar een opzoeken.

Veel succes!

Dislecties, verbeteren mag / graag zelfs, dan wel in PB!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:16

Wow, heftig, wat zal jij geschrokken zijn.
Gelukkig zelf nog niet meegemaakt, maar ik verwacht dat dit wel een flinke tijd nodig heeft om te herstellen.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Zipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-21 21:48

Bedankt! En ja ik las ergens dat iemand ook een stuk hoef miste bij haar paard en het een jaar duurde tot de hoef weer compleet was aangegroeid. Ben wel benieuwd wat je dan in het jaar kan doen, wandelen of ook meer beweging ondanks de hoef gedeeltelijk mist. Ze zeggen natuurlijk ook, no hoof no horse

Focus op wat je hebt, niet op wat je mist!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:51

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
Goodiebox proberen met 50% korting?! https://bygoodiebox.com/nl/nl/happyinvi ... i-75xagxkm

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:07

Mijn jonkie had dat ook 2 jaar terug. Een half jaar voor gegeven, maar na 2 maanden was hij echt al heel mooi aangegroeid. Ging verbazingwekkend snel.
Kan er even geen foto van vinden nu, maar het was aardig gelijk.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:11

Afbeelding
Afbeelding

Toch gevonden, in de app met mijn smid.

Hij heeft er nog geprobeerd een plaatje op te zetten, maar het was binnen no time er weer af. Ik heb hem het land 24/7 opgegooid en zijn training uitgesteld.

Edit, ik heb hem trouwens uit het land gehaald op een dag met die hoef. Nu, 2 jaar later, weet ik dat het een lompe sloper is en dat de hoef slechts een voorbode was van zijn karakter. Hij heeft gewoon een lompe misstap gezet.

Dag lieve Irma!

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:30

TS. Uiteraard per geval bekijken maar ik herken het als na een weekje een speciaal aan de achterzijde dicht ijzer eronder en normaal rijden. Ijzer door de hoefsmid van de dierenarts eronder gezet. Ander been normaal ijzer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:33

Het beste geneest dit in de eerste instantie onder druk verband,daarna speciaal beslag

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:36

Maar zoals ik begrijp uit TS haar verhaal is het losse stuk er al af. Dan heeft speciaal beslag toch weinig zin meer?

Wij hebben er toen niet voor gekozen, omdat er aan de onderkant ook een hap mistte. Een ijzer zou te weinig draagvlak hebben om goed te blijven zitten op het land.

Dag lieve Irma!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:41

Utixo schreef:
Maar zoals ik begrijp uit TS haar verhaal is het losse stuk er al af. Dan heeft speciaal beslag toch weinig zin meer?

Wij hebben er toen niet voor gekozen, omdat er aan de onderkant ook een hap mistte. Een ijzer zou te weinig draagvlak hebben om goed te blijven zitten op het land.

De hoefsmid kan een lip smeden en op andere plekken nagelen

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:48

Zipperdepip schreef:
Let op, foto's kunnen schokkend zijn

Ik ben pas verhuist en heb nog geen vaste bekapper hier, degene die ik hier had laten komen had best veel hoef laten zitten waar ik hem nog over heb bericht maar dat had hij expres gedaan en volgende keer zal hij meer doen.. apart maargoed degene die mij hem had aangewezen was een tevreden klant.

Nu hoeft het er niet mee te maken te hebben maar mijn paard is van de week een beetje roekeloos gaan rennen in de wei en is op een stuk tak gaan staan met zijn hoef en ik denk door de combinatie van een hoef die niet helemaal glad bekapt was en roekeloos in galop met de hoek op een stuk stak te staan is de hoek van de hoef opengeklapt.... flink bloeden en erg veel pijn natuurlijk..

Dierenarts geweest, sedatie, pijnstilling in kogel en hoef want hij bleef pijn hebben.. uiteindelijk het stuk er helemaal afgehaald wat los zat. Verband om, paar dagen later verband verwisseld en vandaag verband af. Morgen afspraak met hoefsmid en kijken wat we hiermee gaan doen.

Mensen ervaring hiermee? Hoelang kan herstel duren, wat kan ondertussen niet/wel..waar moet ik op letten, kan ik iets ondersteunend geven..

Het stuk hoef is er helemaal tot de kroonrand uit

[ [url=m/Mvi9ch.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BTEsWg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit mag je gerust die bekapper aanrekenen. No offense maar er zijn maar weinig bekappers die echt goed zijn. Bel nu alsjeblieft een hoefsmid om het op te lossen.

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:50

Nasty, ik kan geen tips geven.
Maar wel reuze interessant hoe dit zich weer gaat ontwikkelen.

Veel succes ts

oh no, my dreamprins fell off his horse again

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 23:43

Pfoe wat naar zeg.
Hopelijk knapt je paard snel op. Lijkt me echt erg pijnlijk. :(:)

Als dit komt doordat de smid teveel hoefwand heeft laten staan zou ik hem de kosten proberen doorschuiven door zijn slecht werk.
Ook echt geen idee waarom niet meteen alles mooi afhalen?? Te lange wand zorgt altijd voor barsten en scheuren vooral aan de kwartieren wordt de hoef dan zwakker. Als daar door de te lange wand al een scheur zat was het trappen op een tak net op dat zwakke punt van de hoef een logisch gevolg van het doorbreken van die scheur.

Ik vind dit echt een geval nalatigheid en slecht werk. Snap niet hoe die ander persoon tevreden kan zijn van zo'n onkundig persoon. :n

Edit
Ik geef mijn paard met wat zwakkere hoeven dit supplement op aanraden van mijn smid.
Ben nog maar bezig sinds begin augustus en kan dus nog niet echt zeggen of het helpt. De zool van mijn paard ziet er al wel beter uit.
Hij heeft ook barsten maar die horen er gewoon uit te groeien. Wel wordt zodanig bekapt en gevijld dat de barsten niet kunnen verder breken/splitten.

https://www.kramer.be/Paard/Paardenvoer ... /HUF-VITAL

Dierenportretten en logo-ontwerp voor betaalbare prijzen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:47

Ik zou naar een goede kliniek gaan met echt een goede smid om dit probleem direct kundig aan te pakken. Daar komt nog wel wat bij kijken namelijk. Niet te lang mee wachten! Succes!

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:54

Geen idee waar je woont maar ik zou een afspraak maken bij een kliniek met hoefsmid erbij.

Ik kan Heesch aanbevelen,beter nu ff dieper in de buidel tasten en een goed begin maken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:04

Jaren geleden heeft een merrie van mij dit gehad. In de proefperiode ...terwijl ik op punt stond haar terug te doen.

In plaats van terug naar de vorige eigenaar, werd het een stal op de paardenkliniek.
Ze heeft daar 1 maand in het verband en op pijnstillers gestaan.

Daarna mocht haar hoef rustig aan weer belast worden tijdens stappen aan de hand.

3 maanden later kom ik haar weer rijden.
Je kon het altijd terug zien in haar hoef (heb haar nog 6 jaar gehad), maar ze heeft er nooit last meer van gehad en ook ijzerloos gelopen.

Sterkte voor je paard!

M1+10

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:08

Als het deel van de hoef er af is, kan er wel een balkijzer onder gezet worden. Een deel van de hoef zweeft als het ware los boven het ijzer. Heeft van Nassau ook gedaan bij onze pony (vN heeft het stuk hoef om medische redenen verwijderd). Veel rust, niet longeren (geen zijdelingse druk op de voet). Niet rijden, eerst de kroonrand tot rust laten komen en laten dichtgroeien. De kroonrand moet echt eerst genezen voordat je maar kan gaan denken aan belasting. Succes. Ik leef met je mee.

Ik kan je in PB wel foto's van "onze hoef" laten zien

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:21

Daan13 schreef:
Geen idee waar je woont maar ik zou een afspraak maken bij een kliniek met hoefsmid erbij.

Ik kan Heesch aanbevelen,beter nu ff dieper in de buidel tasten en een goed begin maken.

Ik zou dit ook doen ja.
En waarom kan ik niet goed tegen nagel-en hoef wonden? :') :n Normaal is niks me te gek, maar hier word ik echt rillerig van _O-

Run forrest run!!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie