Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:50

Martje80 schreef:
Pmarena, ik durf haar nu niet bij de rest vd kudde in te zetten omdat ze simpelweg niet snel genoeg weg kan komen bij problemen.


Is dat niet iets om eens te bekijken hoe dat gaat en hoe zij en de groep dat oplossen?


pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:54

Ik vind het daarom ook een goede optie om het inderdaad even een aantal maanden rust te geven, foto's maken, en dan weer verder kijken en overleggen.

Maar als je het beestje graag bij je wil houden, ze eigenlijk zelf de indruk geeft dat haar kwaliteit van leven prima is, en er is daadwerkelijk een kansje dat het vanzelf goed komt.... dan zou ik ze gerust in de kudde laten eigenlijk. Natuurlijk kan het fout gaan. Maar dan geef je alsnog dat spuitje. Daar verlies je dan niks mee toch tov nu direct die spuit geven :)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 15:28

Ik zie dit nu pas voorbij komen (maar zit zelden nog op bokt), maar ik heb ongeveer soortgelijk meegemaakt, maar dan breuk in het ellebooggewricht.
Ook bij mij zei de dierenarts dat er niet heel veel aan te doen was, omdat opereren de nodige risico's met zich meebrachten en ook geen garantie gaf, maar meer ook omdat de pony in kwestie (in mijn geval een shetlander) er nog soort van op kon lopen.
Niet zoals het hoorde, want hij liep ook in stap aardig debiel en draven kon hij niet. Ook was er lichte artrosevorming om het gewricht te zien al, dus dat kwam er ook nog bij.
Toch wilde ik het een kans geven, mede omdat ook de dierenarts niet keihard 'inslapen' als enige optie noemde. We waren ook al maanden aan de sukkel met zoeken wat hem nu mankeerde voordat dit er uit kwam, waardoor ik misschien ook niet direct aan inslapen dacht nu ik eindelijk diagnose had (al was het vooruitzicht niet echt rooskleurig en had ik ook geen idee wat zijn toekomst zou zijn).
Ik ben met een homeopaat in zee gegaan die hem druppels heeft voorgeschreven (tegen botbreuken).
Verder heb ik hem niet op rust gezet, maar zijn eigen beweging laten bepalen. Wel oplettend dat de bodem niet te glad was, geen korte bochten te maken en met rustige soortgenoot die hem niet opjoeg.
Hij ging niet achteruit, maar stap voor stap vooruit.
Toen ik een goede hoefsmid vond die ook die hoef aan die kant anders ging bekappen (want hij zette het been scheef weg waardoor de hoefgroei anders liep), begon hij het been toch beter te gebruiken en stopte ook die rare maaiende beweging.
En zo van lieverlee, knapte hij echt verder op.
Na een half jaar draafde hij weer rond door de wei en gaf eens een bok.
Omdat hij uiteindelijk zoveel energie had, ben ik met hem gaan wandelen, dat ging ook goed.
En nog binnen het jaar spande ik hem weer in, gewoon om dat het goed voelde.
We zijn nu 5 jaar verder, hij is inmiddels ruim 22 en heeft met kou en nattigheid nog wel eens last van dat been (wat zich dan uit in niet rad in een bocht in draf), maar dat is waarschijnlijk eerder door de artrose dan door de oude breuk. Ook heeft hij cushing waardoor hij andere kwaaltjes heeft gekregen.
Ik heb nooit meer foto's laten maken, want heb het gevoel zoals hij het doet, dat het wel goed gekomen is met die breuk.
Hij loopt nog altijd voor de wagen, tegenwoordig ook in tweespan, al hou ik wel rekening met zijn beperkingen en maak ik geen dagritten meer met hem, maar ik ben wel dolblij dat ik destijds de keus heb gemaakt het niet op te geven en door te gaan.

Dat is dus mijn ervaring met een beenbreuk bij een pony en die wilde ik graag delen.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-21 15:30

pmarena schreef:
Ik vind het daarom ook een goede optie om het inderdaad even een aantal maanden rust te geven, foto's maken, en dan weer verder kijken en overleggen.

Maar als je het beestje graag bij je wil houden, ze eigenlijk zelf de indruk geeft dat haar kwaliteit van leven prima is, en er is daadwerkelijk een kansje dat het vanzelf goed komt.... dan zou ik ze gerust in de kudde laten eigenlijk. Natuurlijk kan het fout gaan. Maar dan geef je alsnog dat spuitje. Daar verlies je dan niks mee toch tov nu direct die spuit geven :)


Inmiddels zijn we 10 weken verder. Morgen dus die foto's. Alleen staan is ze echt zat.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-21 15:32


meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 15:32

Heb het gehad een aantal jaren terug met onze merrie van 23, super fit, werd nog veel mee gereden voor de wagen, ritten van 3 uur met stukken galop er in waren geen probleem voor haar. Hoe meer heuvels tijdens de rit hoe mooier ze het vond.
Overdag op de wei een gekke bui, ze slaat tijdens het bokken haar achterbeen uit en ik hoor het breken. Hak gebroken en pees voor 90% afgescheurd. Zij was altijd keihard maar werd nu gevaarlijk door de pijn. Foto's gaven het antwoord waarom. We hadden 2 opties: boxrust van minimaal 6 maanden, ze mocht dan echt geen stap verkeerd zetten want dan was het eventuele genezen deel weer terug bij af of euthanasie. Onze dierenarts adviseerde het laatste gezien haar pittige karakter, je was dan elke keer weer terug bij af.
Juist de paarden die zo hard zijn voor zichzelf moet je goed beschermen tegen zichzelf. Je moet dan ze echt goed kennen en op de kleinste dingetjes kunnen letten en zien. Succes met het nemen van een beslissing!

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 16:35

Martje80 schreef:
https://youtu.be/etkpQXbcjKs
Dit filmpje is van een week of 2 geleden


Ja die is wel gevoelig inderdaad :(:)

Zo liep Rena ook. Maar dan wel met pijnstilling....

Gezien ze nog alles deed qua rondwandelen, liggen, rollen, vrolijk ogen enzo, (behalve rennen dan) vond ik het te vroeg om de spuit er in te laten zetten. Maar ik keek wel elke dag kritisch naar haar uitstraling en vroeg me elke dag als ik er naartoe liep, af of dit de dag zou zijn dat ik zou voelen dat de kwaliteit van leven te weinig zou zijn / het leven niet meer genoeg te bieden had voor haar.

Bvb. een paard dat niet meer durft te rollen ofzo. Of niet meer naar je toe komt terwijl het wel graag wil.
Net onder het grensje zat ze. Maar ogen en uitstraling bleven levendig dus dan krijg je van mij gewoon een kans onder het motto van "je wilt nog te graag en bent tevreden, op het moment dat ik daar niet meer zo zeker van ben zit die spuit er dezelfde dag nog in".

Beestje had bvb. water, hooi en gras bij stal en ging toch voor de leuk een rondje om de wei wandelen.
Dan zal het niet vreselijk pijn doen want anders zou ze dat wel laten, denk ik dan :(:)

moyra

Berichten: 9657
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:56

Ze loopt idd gevoelig maar zeker veel beter dan dat pebbels deed.
Mijn video was idd 53 weken na het breken.
Zal kijken of ik een soort gelijke video heb, alleen is die wel van na de operatie.

Edit: https://youtu.be/17OfuQGzFGw als ik dat met jouw paardje vergelijk heb ik toch wel een beetje hoop, hoewel ik weet dat bij een breuk als deze het lopen niet veel zegt -O-

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:20

Martje80 schreef:
https://youtu.be/etkpQXbcjKs
Dit filmpje is van een week of 2 geleden

Die loopt in ieder geval veel beter dan mijn pony destijds deed.
Ik heb daar vast ook nog wel een filmpje van, als je interesse hebt laat maar weten dan stuur ik het je toe.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:22

Moyra, ik vind dat eigenlijk een best slecht te beoordelen filmpje, met steeds een opgewonden paard met opgewonden loopje. Filmpje onder de deken zie je wel een beestje dat niet lekker loopt inderdaad en er ook een moeizaam koppie bij trekt :(:)

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 12:36

Ze mag nog even blijven. De dierenarts vond haar heel goed te pas. Ze loopt in stap niet kreupel,en ze zag er goed uit fris en helder. De breuk is zoals in deze tijdsspanne te verwachten is, opweg naar herstel. Iets verder uit elkaar, wat normaal is, gezien het bot wat gebroken is, af sterft en daar opnieuw nieuw bot vormt.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:07

Nou wat een fijn nieuws voor nu +:)+

Wanneer kijk je weer verder?

irmaz

Berichten: 4722
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:42

Wat een goed nieuws +:)+

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 13:49

pmarena schreef:
Nou wat een fijn nieuws voor nu +:)+

Wanneer kijk je weer verder?

Over 6 maanden weer een foto, tenzij het beeld veranderd.
Ze mag snachts bij de rustige kudde in, en op stal gaat er gewerkt worden aan een aparte paddock waar de rustige paarden uit de kudde dag en nacht bij elkaar kunnen

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:20

Dat is fijn zeg :)

moyra

Berichten: 9657
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 08:52

Wat fijn dat jullie positief nieuws hebben gehad :D

maudjip
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 13:29

Per toeval kom ik op dit onderwerp wat goed dat je het nog een kans geeft!
Ik heb namelijk precies hetzelfde meegemaakt met een goede afloop.
Zelfde breuk, zelfde plaats, zelfde been.
Zie foto hieronder.
September 2019 vond ik mijn pony, (mini appaloosa) in de wei op 3 benen. Oorzaak onbekend, hij stond met 1 andere pony. Hij trilde van de pijn, hartverscheurend om te zien. Eerst inderdaad 2 weken aangekeken op advies van de dierenarts met pijnstillers. Puck belaste het been niet. Het werd niet beter dus röntgenfoto's. En inderdaad een breuk van de ulna/elleboog maar compleet door en ook nog eens bij het gewricht. Prognose was somber, operatie werd afgeraden, dit moest vanzelf genezen en anders was het einde verhaal.
Puck kreeg een postzegel paddockje naast 2 andere shetjes, ik had zo met hem te doen maar inslapen kon altijd nog. Ik wilde het een kans geven, Puck was nog jong (7 jaar) en wat je zegt; De blik in zijn ogen, hij had levenslust.
Na 8 weken weer röntgenfoto's en toen bleek dat de breuk een Non-union was. Dat wil zeggen er was na 8 weken absolute rust niks gebeurd! Geen botgroei, de uiteinden stonden nog steeds heel ver uit elkaar. Puck belaste het been nog steeds niet. En dan zakt de moed in je schoenen, mensen om je heen en ook de dierenarts opperden voorzichtig inslapen. De kans dat dit nog aan elkaar ging groeien was ontzettend klein. Toch heb ik ervoor gekozen om door te gaan. Al zou hij een jaar op rust moeten, al zou hij nooit meer voor de sulky staan het maakte me niet uit, als hij maar pijnvrij door de wei kon hobbelen zou ik al tevreden zijn.
Puck was een echte werker altijd blij als hij voor de sulky mocht. Vele kilometers hebben we afgelegd, we namen deel aan de Eper paarden4daagse en de 3 daagse van Huijbergen. Hij deed alles voor me en nu was het tijd dat ik dat voor hem deed. Puck was een vechter en dat wist ik. Hij zou niet opgeven. Het beeld dat we nog ooit met de sulky op pad zouden gaan liet ik varen, ons doel was een pijnvrij, plezierig leven.
De dierenarts adviseerde laser therapie. 6 weken lang is Puck behandeld, in het begin 2x per week. Via een natuurgeneeskundige kreeg hij ondersteunende middelen, hij bewoog natuurlijk nauwelijks dus zijn hele systeem lag stil, nieren en lever functioneerde niet naar behoren en dus lag ook de aanmaak van nieuwe cellen stil. Heel langzaam durfde Puck zijn been weer te belasten, hetzij alleen op de teen met een gebogen knie. Het leek alsof hij dat been ook niet meer recht kreeg omdat hij dat zo lang opgetrokken had gehouden. Hij heeft toen veel baat gehad bij het intapen van dat been, zo konden we de verkorte banden en pezen geleidelijk aan weer strekken. Ook had hij er veel steun aan. De laser therapie leek echt iets te doen.
En het ging steeds een stukje beter! Na 3 maanden belastte hij het been weer en hij liep! Ik had nog nooit zo'n mooi kerstcadeau gehad! Puck leek pijnvrij want ook in zijn kleine paddockje haalde hij de gekste capriolen uit. Ik hield mijn hart vast! We hebben weer röntgenfoto's gemaakt en het leek alsof er toch iets aan het gebeuren was,de bot uiteinden lagen dichter bij elkaar en er werd weefsel aangemaakt.
Puck zijn klinisch beeld werd steeds beter, hij liep zowel in stap als draf goed. Hij trok ook wel eens een sprintje in zijn iets groter geworden paddock.
We mochten aan de hand stappen en dat uitbreiden. Na een maand of 6 zijn er weer röntgenfoto's gemaakt en dan volgt er wel even een domper als je nog steeds een gat op de foto's ziet. Zoals de dierenarts al eerder had aangegeven was het een non-union, de botdelen zouden nooit meer aan elkaar groeien maar het goede nieuws was dat er wel litteken weefsel gevormd is samen met kraakbeen wat de botdelen weer aan elkaar verbindt.
Volgens de dierenarts is deze verbinding heel stevig en kun je dit niet 'kapot rijden'. Na een jaar liep Puck weer rustige ritjes voor de sulky, iets wat ik nooit meer verwacht had. We mochten weer kilometers opbouwen, Puck's klinisch beeld was de leidraad. Zo lang hij geen terugval liet zien de dagen na belasting mocht ik opbouwen. We zijn nu meer dan 2 jaar verder en Puck loopt weer ritten van 20 kilometer voor de sulky! Hij heeft er weer ontzettend veel plezier in en staat altijd aan de draad om mee te gaan. Afgelopen augustus heb ik nog eens foto's gemaakt en inderdaad de breuk blijft maar het lichaam heeft een manier gevonden om hier mee te functioneren. Het zit aan elkaar maar niet met botweefsel.
Het geluk is wel dat er zich geen artrose heeft gevormd in het gewricht. Dit zou op latere leeftijd daar wel eerder kunnen ontstaan. Voor nu genieten we volop.. inmiddels loopt Puck ook in tweespan en zullen we ons dit jaar weer inschrijven voor de Eper paarden4daagse. Hij is mijn kleine wondertje en ook van de dierenartsenpraktijk, Puck was een hele studie casus geworden in de praktijk inmiddels en vele dierenartsen hebben zich over deze casus gebogen, velen met ongeloof. De prognose was slecht en het advies was inslapen maar wat ben ik blij dat ik het een kans gegeven heb!
Uit jouw verhaal maak ik op dat er ook nog genoeg levenslust is bij je paardje, geef het een kans maar vooral tijd en je zult nog verwonderd worden. Heel veel succes!


Afbeelding

maudjip
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 13:43

Afbeelding

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 15:12

Wat fijn zeg! Ik denk dat het ook wel uitmaakt dat deze pony niet bereden wordt. Aangespannen geeft minder druk op de zwakke plek.

maudjip
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 15:38

Dat zal ook zeker schelen anjali, maar de belasting nu is ook niet gering. Geluk van een elleboog breuk is dat het standbeen nog intact is, daar komen de grootste krachten op.
Puck is natuurlijk ook klein van stuk; 93 cm en dat zal ook zeker in zijn voordeel gewerkt hebben. Maar ik zou het tijd geven. Van Puck had ook niemand dit verwacht.

maudjip
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 15:45

Afbeelding

Hier nog de laatste röntgenfoto van hoe het nu is, waarmee hij dus volledig functioneert. De breuk zit dus dichter bij elkaar dan op de 1e foto, maar botweefsel gaat er nooit meer komen. Het is nu gefixeerd door littekenweefsel. Ik vond het eerst moeilijk te geloven want je blijft een breuk zien maar de dierenarts heeft mij verzekerd dat het aan elkaar zit, maar met weefsel wat je op röntgen nauwelijks ziet maar wel een stevige verbinding geeft.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 16:22

Bij mensen wordt er vaak een plaatje met schroeven op zo'n breuk gezet, als het net gebeurd is dan.Wordt dat bij paarden niet gedaan?

moyra

Berichten: 9657
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 16:32

anjali schreef:
Bij mensen wordt er vaak een plaatje met schroeven op zo'n breuk gezet, als het net gebeurd is dan.Wordt dat bij paarden niet gedaan?


Jawel, dat hebben ze na ruim een jaar bij mijn haflinger gedaan.
Afbeelding

Interessant om te zien dat deze pony nog kan functioneren.
Mijn haflinger is ondertussen bijna 24 maar de laatste 9 jaar heeft zij geen arbeid meer kunnen verrichten (op zo nu en dan spelen aan de lange lijnen na).
Mijn doel was pijnvrij en belasting was niet relevant aangezien ik ivm medische problemen bij mezelf toch nooit gereden heb. Ook niet in de 6 jaar daarvoor.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-22 17:27

Bedankt voor het delen van je verhaal.
Wij zijn nu 5 maanden verder en karev doet het heel goed. Ze staat weer dag en nacht in de groep,bemoeit zich overal tegenaan, en loopt voorop in de dagelijkse sprint echt dat je denkt, HOE kan dit op een gebroken been. In volle galop, slalommend om kuddegenootjes, echt heel bijzonder. In maart gaan we weer een foto maken om te zien hoe het er dan voor staat

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 18:03

Wat goed dat je dit gedeeld hebt. Ik dacht ook altijd, beenbotbreuken, einde oefening. Ligt er uiteraard aan wat voor bot er gebroken is en hoe. Heel leerzaam om ook de andere foto's van andere breuken te zien en te beseffen dat het niet over hoeft te zijn.
Ontzettend fijn dat het zo goed uitpakt voor je paardje!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers