Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-21 09:55

Ik heb een paardje dat we van de winter hebben gekocht en dat we niet dik krijgen. Sinds we ze hebben gekocht staat en blijft ze mager

Tanden zijn nagekeken en gedaan. Is in januari februari maart behandeld voor maagzweren deze zijn beter enkel het luchtzuigen blijft ze doen.
In januari ontwormt met equest.
In april met equimax
In juli met equest pramox
Eerste bloeduitslag in januari kwam volgens de dierenarts niets raar uit.
In augustus terug bloed laten trekken en bleek dat de leverwaardes niet goed waren. Hiervoor twee weken ecuchol gehad en drie weken mariadistel.

Kreeg in de winter onbeperkt hooi en drie halve emmers per dag zuppa geweekt met equifyt gold. En een schep per dag sport mix zero. Na een tijdje luzerne korrel bij gegeven en dit opgedreven naar twee kilo luzerne korrel. Dit had geen effect.
Vanaf de lente overdag negen a tien uur op de wei snachts op de paddock met onbeperkt hooi. En een schep sport mix zero en luzerne korrel ( 1 kilo). En vitamine korrel van Pavo.

In augustus de mogelijkheid gehad om ze dag en nacht op een volle wei te zetten. Met extra hooi erbij. Dit had geen effect. Daarmee terug bloed trekken in augustus

Nu staat ze op een schep mengel met myo protein flakes van agrobs met een probiotica en vitamine e supplement met magnesium.

Ze is scherp op de bovenlijn en mist duidelijk spieren en ribben zijn zichtbaar.
Als we ze laten werken aan de Longe ofzo zie je ze helemaal invallen op de spieren. Dus staat nu terug stil.
Gaat over een 5,5 jarige Welsh cob

Iemand een idee want ik weet het even niet meer. Dierenarts zegt terug gastroscopie en een glucose test ofzo aan. Maar paardje geraakt direct zo gestrest van een dierenarts en bloedprikken dat ik dat even niet zie zitten.
Ze slaagt voor het minste naar de dierenarts als die nog maar naar haar hart wilt luisteren.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:00

Ik lees even mee.

Vraagje, is die bovenste foto recent? Ik vind de blik in de ogen van het dier namelijk echt verontrustend. Er straalt pijn/ ongemak / lijden etc uit. Heb je recent naar de maag laten kijken? Blijft hij luchtzuigen als hij op maagzuurremmers staat?

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-21 10:08

Deze foto is van begin augustus. Luchtzuigen doet ze nog maar veel minder enkel eigenlijk bij stress of eten. Op de wei zelf doet ze het niet . Met hooi eten ook niet echt.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:10

Ik denk direct aan maagzweren....

Ik zie op de foto's veel mest liggen. Wanneer je een paard ontwormt maar de mest steeds laat liggen herbesmetten ze zichzelf steeds opnieuw.

Diertje ziet er inderdaad niet fijn uit, ik begrijp dat je bezorgd bent. Toch kunnen dieren heel goed herstellen wanneer je eenmaal weet waar het probleem zit.

Hoe wordt ze gehouden in de winter (hoeveel buiten/ andere paarden)? Was wat ze daarvoor gewend?

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:11

Als medisch alles uitgesloten is, probeer dan eens CushCare Condition van Dodson&Horrell voor enkele maanden.
Ook voor niet-cushing paarden geschikt :D
Is het enige voer waar ik voor één van mijn merries ( met cushing en ex-hb ) supergoede ervaringen mee heb.

Paarden die luchtzuigen, blijven ook wel vaak wat aan de magere kant.
Maar proberen kan altijd met de cushcare natuurlijk.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-21 10:15

Die drollen liggen op het padje naar de mesthoop. Normaal staan ze daar niet. Ze stond daar enkel even te eten . We halen ze weg van de andere zodat ze kan eten uit het zicht van de andere paarden. Zijn er andere in de buurt krijgt ze stress en gaat luchtzuigen.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:17

De selenium is ook echt wel hoog, dat kan voor orgaanschade (vooral lever) zorgen.
Kijk even goed op de pot vitE dat er GEEN extra senenium in zit, want dat is vaak wel het geval namelijk.

Ik zou dit paard verdoven voor verder onderzoek. Stress voor de DA mag geen reden zijn om niets te doen.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-21 10:28

Dit is een foto van half augustus toen ze twee weken dag en nacht op de wei stond met extra hooi. Afbeelding

In de winter staat ze overdag met een vriendje op een grote paddock snachts staat ze op een aparte paddock zodat ze rustig kan hooo eten. In de winter krijgt elk paard een smorgens een hooinet van 15 kilo en s avonds ook en meestal is er nog over. Vanaf de lente om half acht op de wei tot één uur of zeven en dan op de paddock met een hooinet van 15 kilo.

In de vitamine e zit geen selenium. Is van pharma horse. En heb speciaal degene genomen zonder selenium. Met de vitamine korrel ben ik gestopt nadat ik de bloeduitslag kreeg

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-21 10:32

Sizzle schreef:
De selenium is ook echt wel hoog, dat kan voor orgaanschade (vooral lever) zorgen.
Kijk even goed op de pot vitE dat er GEEN extra senenium in zit, want dat is vaak wel het geval namelijk.

Ik zou dit paard verdoven voor verder onderzoek. Stress voor de DA mag geen reden zijn om niets te doen.


We moeten eigenlijk al de praam op zetten om te kunnen verdoven. Zonder praam kan je met geen spuit in de buurt komen.

Hier was ze net bij ons


Afbeelding

En ze heeft even dikker gestaan om dan ineens terug af te vallen zonder dat er iets verandert was
Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:40

Poeh, ze lijkt wel 2,5 op die winterfoto‘s ipv 5.
Heel eerlijk? Dan maar met praam, of eerst zelf een spuit sedalin erin smokkelen via de slobber of zo.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-21 10:42

Sizzle schreef:
Poeh, ze lijkt wel 2,5 op die winterfoto‘s ipv 5.
Heel eerlijk? Dan maar met praam, of eerst zelf een spuit sedalin erin smokkelen via de slobber of zo.


Verdoving geprobeerd met domosedan of zoiets maar hielp niks.

Luchtzuigen bleef ze doen ondanks de omeprazole. Maand en een half op volle dosis gestaan en dan een maand en een half langzaam afgebouwd. En dan nog mastic horse gekregen.

Firegirl
Berichten: 948
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:48

Is er al gedacht aan leverbot? Kwam ze goed uit het haar uit de winter?

Ik zie namelijk een klinisch beeld en bloedwaardes die mij hier aan doen denken.

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:53

Ik heb geen verstand van bloeduitslagen maar is bloedwormen al uitgesloten?
Mijn paard heeft/ had namelijk precies hetzelfde. Eind oktober mager gekocht. Goed gaan voeren en kwam mooi aan maar dat laatste beetje rib bleef zichtbaar. In april spontaan weer wat gaan afvallen en bijkomen maar ze bleef ze zoals die van jou. Dikker werd ze niet. Doordat we dagelijks de paddock mesten kwam ik er in mei per toeval achter dat ze bloedwormen had ondanks dat we de maanden er voor goed ontwormd hadden. Toen de dierenarts laten komen en die heeft haar gespoten voor de bloedwormen. Daarna goed bijgehouden met Ivermectine en sinds 1 maand begint ze eindelijk pas echt goed bij te komen en nu voor het eerst dat de ribben niet meer zichtbaar zijn en dat ik kan zeggen dat ze langzaam goed op gewicht is.

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:00

Hoe zijn haar tanden en kiezen? Mijn oude paard had an sich een redelijk gebit, maar zodra de tandarts zijn onderkiezen deed, brak ie door dubbele verdovingen heen. Altijd gedaan, meerdere tandartsen. Ik heb daarom op een gegeven moment geen hard voer meer gegeven, maar gezorgd dat ie kon slobberen.

Daarnaast lees ik dat ze zweren heeft (gehad), maar ik lees ook dat je vrij veel luzerne bijvoert. Wat gebeurt er als je die brokken met luzerne vervangt door luzerne-vrij voer?

Zit er momenteel nog voldoende voeding in het gras? Veel paarden staan hele dagen op een wei, maar krijgen eigenlijk niet genoeg binnen. En sommigen krijgen dat in de nacht er niet bij gegeten.

Is het paard op haar gemak in de kudde? Durft ze rustig te gaan liggen bijvoorbeeld? Of is ze constant op haar hoede?

Hoe was dit bij de vorige eigenaar?

Heb je onlangs alweer een aantal wormeitellingen gedaan? (heb hier ook een paard staan dat met een enoooooorme besmetting hier kwam (te ranzig voor woorden wat daar uit kwam) en die moet ik echt in de gaten houden want 5-6 weken na ontwormen zien we echt dat de tellingen weer oplopen. Die is sinds half april al 4 keer ontwormd (en de vijfde kuur ligt alweer klaar)

hoe is haar temperatuur? Mijn oude paard had ook moeite zichzelf warm te houden. Om dat te monitoren, temperatuurde ik hem eigenlijk dagelijks. En ik was met hem dus echt een watje met dekens op en af, 1 regenbui op zijn rug en hij viel gelijk alweer in.

Rockes <3

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:07

llora schreef:
Sizzle schreef:
Poeh, ze lijkt wel 2,5 op die winterfoto‘s ipv 5.
Heel eerlijk? Dan maar met praam, of eerst zelf een spuit sedalin erin smokkelen via de slobber of zo.


Verdoving geprobeerd met domosedan of zoiets maar hielp niks.

Luchtzuigen bleef ze doen ondanks de omeprazole. Maand en een half op volle dosis gestaan en dan een maand en een half langzaam afgebouwd. En dan nog mastic horse gekregen.


Dan maar praam.
De kans dat er niets aan de hand is en het dus puur met voeding kunt oplossen is niet echt in de lijn van verwachting heb ik het idee.
De beste periode is binnekort voorbij, grote kans dat de winter geen goed gaat doen.
Zet haar desnoods bij de veeerts een weekje op stal voor onderzoek. Niet onderzoeken zie ik niet echt als optie :o

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:12

Firegirl schreef:
Is er al gedacht aan leverbot? Kwam ze goed uit het haar uit de winter?

Ik zie namelijk een klinisch beeld en bloedwaardes die mij hier aan doen denken.


Daar moest ik ook aan denken.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:17

llora schreef:
Dit is een foto van half augustus toen ze twee weken dag en nacht op de wei stond met extra hooi. [ [url=m/zqXjAr.jpg]Afbeelding[/url] ]

In de winter staat ze overdag met een vriendje op een grote paddock snachts staat ze op een aparte paddock zodat ze rustig kan hooo eten. In de winter krijgt elk paard een smorgens een hooinet van 15 kilo en s avonds ook en meestal is er nog over. Vanaf de lente om half acht op de wei tot één uur of zeven en dan op de paddock met een hooinet van 15 kilo.

In de vitamine e zit geen selenium. Is van pharma horse. En heb speciaal degene genomen zonder selenium. Met de vitamine korrel ben ik gestopt nadat ik de bloeduitslag kreeg


Ik vind het zo heftig wat er met die achterhand gebeurd is..... echt alle spieren zijn weg.

Op de aankoopfoto is ze ook wel wat schraal, maar zit er nog wel bespiering op haar achterhand.
Het luchtzuigen na eten.... er zit iets echt niet lekker.

Hoe is er tot nu toe ontwormt? Leverbot is inderdaad ook een optie....

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:19

ontwormingen staan in de OP. Waarbij ik gekozen middelen op dat moment eigenlijk niet goed begrijp.

Rockes <3

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-21 11:22

Kwam redelijk goed uit haar vacht.

Leverbot heeft de dierenarts niet over gehad.
Bloedwormen was nagekeken met mestonderzoek
De tanden zijn in februari gedaan. Grote haken en ontsteking op een wolfstand.
Kwam redelijk goed uit haar vacht.
Met de minste regenbui staat ze wel te bibberen en voelt ijskoud aan en opgetrokken en valt direct af.

Is redelijk rustig in de kudde en blijft graag bij de andere.

Op stal zetten is geen optie. Hebben we aan de deur gemerkt. Die lag eruit.

Ik twijfel zo hard om ze naar de kliniek te brengen of niet. Kan niet op stal, moet verdoofd worden als de dierenarts iets wilt onderzoeken.
Moet al een praam op voor te kunnen verdoven. En dit geeft al een gevecht van twintig minuten.
Voor de rest is dit het liefste paard dat je kan bedenken met de kinderen. Doodbraaf in omgang.

Ze is in oktober verkocht geweest van mensen die ze al als veulen hadden. De persoon die ze gekocht heeft daar heb ik ze van gekocht in december.
Verkoopsgolf van de eerste eigenaar
Afbeelding

Vorige zomer met haar veulen

Afbeelding
Afbeelding

Als tweejarige

Afbeelding

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:22

Rocamor schreef:
ontwormingen staan in de OP. Waarbij ik gekozen middelen op dat moment eigenlijk niet goed begrijp.


Oh ja... sorry

Anoniem

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:26

Wanneer is er mestonderzoek gedaan?

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:29

Als ze in ongeveer 1 jaar van overconditie (zelfs met veulen aan de voet) naar dit stadium gegaan is dan is er gewoon echt iets aan de hand en dat ga je online niet oplossen.
Iets met zachte heelmeesters. Dat klinkt wellicht hard, maar soms is dat nou eenmaal zo. Ik heb ook wel eens een paard op de kliniek gehad die zich gedroeg alsof zijn laatste uur geslagen had, maar niet helpen was ook geen optie.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-21 11:31

_lauraaa_ schreef:
Wanneer is er mestonderzoek gedaan?


In mei is er mest onderzoek gedaan.
In januari van de dierenarts equest gekregen

In april equimax omdat hij misschien aan lintworm dacht.
En omdat ik geen een worm tegenkwam heb ik mestonderzoek laten doen.

Daarna equest pramox in de zomer op aanraden van de dierenarts

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:32

Ik zou dit paard zo snel mogelijk opladen en naar de kliniek. Als ze voorgaande jaren met veulen er zo uit ziet en nu zo. Zit geen grammetje bespiering meer op, en dat is nog met veel beweging op de wei.
Ik vind dat eigenlijk best schrikken hoe snel ze achteruit is gegaan, geen onderzoek is echt geen optie.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:32

Sizzle schreef:
Als ze in ongeveer 1 jaar van overconditie (zelfs met veulen aan de voet) naar dit stadium gegaan is dan is er gewoon echt iets aan de hand en dat ga je online niet oplossen.
Iets met zachte heelmeesters. Dat klinkt wellicht hard, maar soms is dat nou eenmaal zo. Ik heb ook wel eens een paard op de kliniek gehad die zich gedroeg alsof zijn laatste uur geslagen had, maar niet helpen was ook geen optie.


Zeker, Opladen en naar de kliniek.

Ook lees ik ergens dat ze zo geworden is "zonder dat er iets veranderd is". Dat kan niet. Dan wordt ze namelijk niet zo. Er is iets veranderd wat jij (nog) niet weet, maar er is wel degelijk iets veranderd. En wat dat is, moet je (laten) uitzoeken. Bij voorkeur op een kliniek die meerdere onderzoeken voor je kan uitvoeren.
Sterkte ermee. Ik vind het altijd zo naar als je paard achteruit gaat en je weet niet wat het is. Ik duim voor je.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, For_Que en 14 bezoekers