Ijslander - opgelicht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Babootje

Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:08

Nu is het helaas zo dat als je een beroep doet op de consumentenkoopwet het paard altijd teruggenomen moet worden door de oude eigenaar wil je je geld terug kunnen krijgen (en eventueel alle andere mogelijke kosten).
Dat laatste wordt overigens ook maar zelden door een rechter toegekend. Soms nog wel de dierenartskosten maar nooit de stallingskosten. De hele duur van het proces als het tot een rechtsgang komt (dat wel een half jaar kan duren) moet jij het paard, blijven stallen, verzorgen etc

Op het moment dat een paard iets heeft dat hem echt ongeschikt maakt als rijpaard, zou het mogelijk moeten zijn om een paard te laten inslapen. En de verkoper voor alle kosten op te laten draaien.
Nu komt zo'n malafide handelaar er in de meeste gevallen nog goed af en hoeft dan alleen maar het paard terug te laten nemen, soms zelfs voor minder dan er betaald is.


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:20

Babootje schreef:
Nu is het helaas zo dat als je een beroep doet op de consumentenkoopwet het paard altijd teruggenomen moet worden door de oude eigenaar wil je je geld terug kunnen krijgen (en eventueel alle andere mogelijke kosten).
Dat laatste wordt overigens ook maar zelden door een rechter toegekend. Soms nog wel de dierenartskosten maar nooit de stallingskosten. De hele duur van het proces als het tot een rechtsgang komt (dat wel een half jaar kan duren) moet jij het paard, blijven stallen, verzorgen etc

Op het moment dat een paard iets heeft dat hem echt ongeschikt maakt als rijpaard, zou het mogelijk moeten zijn om een paard te laten inslapen. En de verkoper voor alle kosten op te laten draaien.
Nu komt zo'n malafide handelaar er in de meeste gevallen nog goed af en hoeft dan alleen maar het paard terug te laten nemen, soms zelfs voor minder dan er betaald is.

Consumenrecht is alleen van toepassing als je bij een professional koopt. Niet als je van een particulier koopt.

En zelfs dan is het niet in steen gebeiteld dat de verkoper hem terug moet nemen. Als hij kan aantonen door onderzoek of antedatering dat het paard ongeschikt is geworden bij de koper dan hoeft hij hem niet terug te nemen. Er is nu ook overleg of die wet op het consumentenrecht niet aangepast moet worden voor levende have. Omdat hij zo eigenlijk niet goed werkt.

Babootje

Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:51

Dat klopt @Janderegelaa. Ik heb het ook over handelaren. En ik heb het ook over de potentiële situatie, dat een paard overduidelijk stuk is dus een negatieve prognose heeft gekregen. Los van de bewijslast, kan zo'n paard gedurende de rechtszaak niet worden ingeslapen, omdat de consumentenkoopwet nu eenmaal zo in elkaar zit dat het paard teruggenomen moet kunnen worden door de verkoper op het moment dat daar voldoende bewijs voor is. Komt het tot een rechtsgang kan dat zomaar een halfjaar duren. Maar de kosten van het onderhoud van het paard worden maar zelden toegewezen.

Overigens ligt de bewijslast bij een consumentenkoop altijd bij de handelaar gedurende het eerste halfjaar na aankoop. Dat betekent dat als er twijfel is over de datum waarop het gebrek is ontstaan (voor of na de aankoop) de handelaar het paard toch moet terugnemen.

De financiele gevolgen zijn voor de handelaar - buiten het terugnemen van het paard - niet zo heel groot.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:55

janderegelaa schreef:
En zelfs dan is het niet in steen gebeiteld dat de verkoper hem terug moet nemen. Als hij kan aantonen door onderzoek of antedatering dat het paard ongeschikt is geworden bij de koper dan hoeft hij hem niet terug te nemen. Er is nu ook overleg of die wet op het consumentenrecht niet aangepast moet worden voor levende have. Omdat hij zo eigenlijk niet goed werkt.


Dat is niet helemaal waar. De wettelijke garantie is zes maanden (gaat zelfs naar een jaar!) Als jij als koper binnen die termijn een beroep doet op die garantie hoef je helemaal niets te bewijzen. Je hebt recht op een deugdelijk product dat moet voldoen aan de verwachtingen waarvoor je het kocht. De verkoper moet dan het product herstellen, vervangen, of geld terug geven. En dat gaat dus ook op voor paarden, als er tenminste sprake is van consumentenkoop.

En als ik het goed begrepen heb gaat dat overleg om die verlenging naar een jaar. Al zouden ze wat mij betreft voor de levende have iets heel anders mogen bedenken. Want idd ook een half jaar is natuurlijk best absurd. Nu kan iedere nono een paard op wat voor manier dan ook de vernieling in helpen en vervolgens, als dat maar binnen het half jaar is, bij de verkoper (behalve als die particulier is) gaan claimen. Verkoper moet dan zien te bewijzen dat er niets verkeerds "geleverd" is en dat is net zo lastig, misschien nog lastiger, als bewijzen dat er sprake is van een verborgen gebrek oid.

.

Babootje

Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:04

Sandra_H schreef:
Dat is niet helemaal waar. De wettelijke garantie is zes maanden (gaat zelfs naar een jaar!) Als jij als koper binnen die termijn een beroep doet op die garantie hoef je helemaal niets te bewijzen. Je hebt recht op een deugdelijk product dat moet voldoen aan de verwachtingen waarvoor je het kocht. De verkoper moet dan het product herstellen, vervangen, of geld terug geven. En dat gaat dus ook op voor paarden, als er tenminste sprake is van consumentenkoop.

En als ik het goed begrepen heb gaat dat overleg om die verlenging naar een jaar. Al zouden ze wat mij betreft voor de levende have iets heel anders mogen bedenken. Want idd ook een half jaar is natuurlijk best absurd. Nu kan iedere nono een paard op wat voor manier dan ook de vernieling in helpen en vervolgens, als dat maar binnen het half jaar is, bij de verkoper (behalve als die particulier is) gaan claimen. Verkoper moet dan zien te bewijzen dat er niets verkeerds "geleverd" is en dat is net zo lastig, misschien nog lastiger, als bewijzen dat er sprake is van een verborgen gebrek oid.


Zo werkt dat niet hoor. Het gaat om de bewijslast. Die is in het geval van een consumentenkoop gedurende een half jaar omgedraaid. Deze termijn gaat (heb ik ook gehoord) mogelijk naar een jaar.
Het betekent niet, dat het paard bij ieder geconstateerd gebrek terug kan naar de verkoper. In gevallen waarin heel duidelijk het gebrek is ontstaan na aankoop dan hoeft de verkoper een paard echt niet terug te nemen.
Maar in gevallen waarin dat moeilijk of niet is aan te tonen ligt de bewijslast bij de verkoper.
Ik denk dat een verlenging van de consumentenkoopgarantie naar een jaar niet heel veel gaat veranderen, maar iets ruimer dan een half jaar zou best goed zijn. Soms hebben kopers niet heel snel in de gaten dat er een gebrekkig paard is gekocht.

Het is goed dat de consumentenkoopwet er is maar het draagt wel bij aan het circus van de handel, waarbij het mogelijk blijft dat een paard met gebreken keer op keer verkocht kan worden, omdat de financiële gevolgen voor de handelaar vaak niet groter zijn, dan het risico dat hij het paard moet terugnemen.
Het zou m.i. in ieder geval mogelijk moeten zijn om paarden die echt rijp voor de slacht zijn uit dat traject te kunnen halen.

Ninx

Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:34

Het zou al schelen wanneer we een boek + cursus 'mijn eerste paard' verplicht zouden stellen.

Het gebrek aan kennis, zelfs bij eigenaren die hun dagen slijten op Bokt, is vaak toch tenenkrommend.

Men wil wel een paard, maar zich eigenlijk niet verdiepen in de zaken die maken dat je in de toekomst al VOOR aankoop kunt zien dat er iets niet in de haak is.

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:56

Eens, eigenlijk zou er überhaupt voordat je een dier ( welk dier dan ook) een diploma gehaald moeten worden ofzo.

Alhoewel ik het idee heb dat sommige mensen ook gewoon graag 'het beter willen weten' of 'iets willen redden'. Er is ook best wat zelfoverschatting zeg maar :o .

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:41

Babootje schreef:
Zo werkt dat niet hoor. Het gaat om de bewijslast. Die is in het geval van een consumentenkoop gedurende een half jaar omgedraaid. Deze termijn gaat (heb ik ook gehoord) mogelijk naar een jaar.
Het betekent niet, dat het paard bij ieder geconstateerd gebrek terug kan naar de verkoper. In gevallen waarin heel duidelijk het gebrek is ontstaan na aankoop dan hoeft de verkoper een paard echt niet terug te nemen.
Maar in gevallen waarin dat moeilijk of niet is aan te tonen ligt de bewijslast bij de verkoper.
Ik denk dat een verlenging van de consumentenkoopgarantie naar een jaar niet heel veel gaat veranderen, maar iets ruimer dan een half jaar zou best goed zijn. Soms hebben kopers niet heel snel in de gaten dat er een gebrekkig paard is gekocht.

Het is goed dat de consumentenkoopwet er is maar het draagt wel bij aan het circus van de handel, waarbij het mogelijk blijft dat een paard met gebreken keer op keer verkocht kan worden, omdat de financiële gevolgen voor de handelaar vaak niet groter zijn, dan het risico dat hij het paard moet terugnemen.
Het zou m.i. in ieder geval mogelijk moeten zijn om paarden die echt rijp voor de slacht zijn uit dat traject te kunnen halen.


Het gaat idd om de bewijslast, die ligt dat eerste half jaar bij de verkoper. Maar het is zeker niet per definitie zo dat een na de koop ontstaan gebrek betekent dat de verkoper niet terug hoeft te nemen. Maar dat bedoel je denk ik ook niet.
Even een vergelijking: ik had drie jaar terug een fiets gekocht. Na 2 maanden gebruik knapte de ketting. De verkoper probeerde me toen wijs te maken dat dat niet onder de garantie viel. Maar dat is dus niet zo, maar vaak komen ze daarmee weg omdat heel veel mensen niet weten van de wettelijke garantie. Als de verkoper had kunnen bewijzen dat die geknapte ketting door mijn toedoen (verkeerd gebruik) was gekomen hadden ze gelijk gehad. Maar dat konden ze natuurlijk niet, was ook niet zo. Dus uiteindelijk gewoon onder garantie gemaakt. Nou is een fiets natuurlijk geen paard (alhoewel.....als ik soms om me heen kijk zijn heb je er ook die daar anders over denken....) maar dat maakt voor de wet niet uit. In dit geval is het gebrek ontstaan na de aankoop, maar moest het toch op kosten van verkoper gefixt worden.

Nou gebeurt er een hoop rottigheid, maar ik vind dat half jaar wel zat. Ik zou het beter vinden als er, in elk geval in het geval van paarden, een uitgebreidere onderzoeksverplichting voor de koper komt. Nu is het op zich genoeg als je vraagt of het paard in kwestie gezond en geschikt voor het doel wat jij voor ogen hebt. En als dat paard dan binnen het half jaar kapot gereden wordt (het kán!) of wat dan ook, dan is de verkoper de sjaak als die niet kan aantonen dat dat komt door toedoen van de koper. En dat vind ik ook weer niet fair.

.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 08:26

Wat een vervelende situatie, goed dat er gewaarschuwd wordt op deze manier.
Verder vind ik het ook vervelend lezen als 21 mensen blijven hameren op de fouten die t’s heeft gemaakt. Het komt betweterig over en na 30x dezelfde boodschap, is deze inmiddels wel duidelijk dunkt me. Blijven hameren om het laatste woord maar te hebben verandert niets aan de situatie en komt enorm onsympathiek over.
Dat gezegd hebbende vind ik ook dat mensen wel heeeeel snel klaar staan met hun oordeel. Waarom is de vorige eigenaresse nou weer fout? Wat weten we nou helemaal over de achtergrondsituatie?

Nogmaals, jammer voor het paard!

If it's not an icelandic, it's just a horse

miereneter

Berichten: 2476
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 08:46

dems75 schreef:
Wat een vervelende situatie, goed dat er gewaarschuwd wordt op deze manier.
Verder vind ik het ook vervelend lezen als 21 mensen blijven hameren op de fouten die t’s heeft gemaakt. Het komt betweterig over en na 30x dezelfde boodschap, is deze inmiddels wel duidelijk dunkt me. Blijven hameren om het laatste woord maar te hebben verandert niets aan de situatie en komt enorm onsympathiek over.
Dat gezegd hebbende vind ik ook dat mensen wel heeeeel snel klaar staan met hun oordeel. Waarom is de vorige eigenaresse nou weer fout? Wat weten we nou helemaal over de achtergrondsituatie?

Nogmaals, jammer voor het paard!


Ben het niet helemaal met je eens. Natuurlijk is het heel erg voor TS. Denk ook niet dat iemand haar opzettelijk een nog slechter gevoel wil geven. Maar er kan, vind ik, niet genoeg op gehamerd worden hoe belangrijk het is om je paard te keuren voor aankoop. Geeft geen definitieve garantie dat er niets mis is, maar de kans is wel vele malen groter dat je een gezond paard koopt. Voor TS maakt dat nu niets meer uit, maar wel voor toekomstige paardenkopers.

Toen ik mijn destijds tweejarige kocht, heb ik bewust de beslissing genomen niet te keuren. Ik ken en vertrouw de fokster op haar blauwe ogen. Maar ik heb toen op voorhand bedacht dat áls het paard toch wat had gemankeerd, dat mijn verantwoordelijkheid was. Ik heb immers niet laten keuren. Paard zou met gebreken dan toch bij mij blijven.

Er wordt ook zo op gehamerd, omdat TS wel een handelaar zwart maakt. Dan mogen beide kanten belicht worden. Dat gezegd zijnde: Als een handelaar willens en wetens een paard met gebreken terug te koop zet zonder dit te vermelden, is het een van de helaas vele rotte appels in de paardenmarkt.

Puntje bij paaltje vind ik het ook erg vervelend en vedrietig voor TS hoor. Het een sluit het ander niet uit.

Sorry voor de lap tekst :Y)!

Homo sapiens non urinat in ventum.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 12:01

Ninx schreef:
Het zou al schelen wanneer we een boek + cursus 'mijn eerste paard' verplicht zouden stellen.

Het gebrek aan kennis, zelfs bij eigenaren die hun dagen slijten op Bokt, is vaak toch tenenkrommend.

Men wil wel een paard, maar zich eigenlijk niet verdiepen in de zaken die maken dat je in de toekomst al VOOR aankoop kunt zien dat er iets niet in de haak is.


Dan mag er ook wel verplicht bijscholing komen, want ook mensen die al jaren paarden houden zijn vaak stront eigenwijs, hebben weinig kennis, doen wat de buren doen etc.

Er zijn mensen die voor het eerst een paard kopen en veel meer hun best doen, dan menig persoon die al 30jr paarden heeft.

Maar ik vind wel dat mensen iets zouden moeten doen voor ze een dier mogen kopen. Zelfs voor ze aan kinderen mogen beginnen, Dat riep ik vroeger al en viel de halve wereld om me heen, maar nu zie je toch dat de wereld steeds meer ziet dat het nodig is.

Ik vraag me wel af wie dan als experts worden aangewezen, want als we het moeten hebben van de GP ruiters bijv, zie ik het nut nog steeds niet zo.

Babootje

Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 13:07

Ninx schreef:
Het zou al schelen wanneer we een boek + cursus 'mijn eerste paard' verplicht zouden stellen.

Het gebrek aan kennis, zelfs bij eigenaren die hun dagen slijten op Bokt, is vaak toch tenenkrommend.

Men wil wel een paard, maar zich eigenlijk niet verdiepen in de zaken die maken dat je in de toekomst al VOOR aankoop kunt zien dat er iets niet in de haak is.


Helemaal gelijk in. Alleen moeten ze het boek wel willen lezen. {:}
Zo vaak meegemaakt dat advies in de wind geslagen werd, omdat men verblind was door het paard dat moest en zou worden gekocht. Als handelaar ben je daar natuurlijk hartstikke blij mee.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ijslander - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:45

Tot als er iets in die cursus opgenomen wordt, wat je zelf niet bewerkstelligd krijgt, dan is het ineens een stomme cursus. :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hanne2001, noox en 21 bezoekers