Babootje schreef:Nu is het helaas zo dat als je een beroep doet op de consumentenkoopwet het paard altijd teruggenomen moet worden door de oude eigenaar wil je je geld terug kunnen krijgen (en eventueel alle andere mogelijke kosten).
Dat laatste wordt overigens ook maar zelden door een rechter toegekend. Soms nog wel de dierenartskosten maar nooit de stallingskosten. De hele duur van het proces als het tot een rechtsgang komt (dat wel een half jaar kan duren) moet jij het paard, blijven stallen, verzorgen etc
Op het moment dat een paard iets heeft dat hem echt ongeschikt maakt als rijpaard, zou het mogelijk moeten zijn om een paard te laten inslapen. En de verkoper voor alle kosten op te laten draaien.
Nu komt zo'n malafide handelaar er in de meeste gevallen nog goed af en hoeft dan alleen maar het paard terug te laten nemen, soms zelfs voor minder dan er betaald is.
janderegelaa schreef:En zelfs dan is het niet in steen gebeiteld dat de verkoper hem terug moet nemen. Als hij kan aantonen door onderzoek of antedatering dat het paard ongeschikt is geworden bij de koper dan hoeft hij hem niet terug te nemen. Er is nu ook overleg of die wet op het consumentenrecht niet aangepast moet worden voor levende have. Omdat hij zo eigenlijk niet goed werkt.
Sandra_H schreef:Dat is niet helemaal waar. De wettelijke garantie is zes maanden (gaat zelfs naar een jaar!) Als jij als koper binnen die termijn een beroep doet op die garantie hoef je helemaal niets te bewijzen. Je hebt recht op een deugdelijk product dat moet voldoen aan de verwachtingen waarvoor je het kocht. De verkoper moet dan het product herstellen, vervangen, of geld terug geven. En dat gaat dus ook op voor paarden, als er tenminste sprake is van consumentenkoop.
En als ik het goed begrepen heb gaat dat overleg om die verlenging naar een jaar. Al zouden ze wat mij betreft voor de levende have iets heel anders mogen bedenken. Want idd ook een half jaar is natuurlijk best absurd. Nu kan iedere nono een paard op wat voor manier dan ook de vernieling in helpen en vervolgens, als dat maar binnen het half jaar is, bij de verkoper (behalve als die particulier is) gaan claimen. Verkoper moet dan zien te bewijzen dat er niets verkeerds "geleverd" is en dat is net zo lastig, misschien nog lastiger, als bewijzen dat er sprake is van een verborgen gebrek oid.
Babootje schreef:Zo werkt dat niet hoor. Het gaat om de bewijslast. Die is in het geval van een consumentenkoop gedurende een half jaar omgedraaid. Deze termijn gaat (heb ik ook gehoord) mogelijk naar een jaar.
Het betekent niet, dat het paard bij ieder geconstateerd gebrek terug kan naar de verkoper. In gevallen waarin heel duidelijk het gebrek is ontstaan na aankoop dan hoeft de verkoper een paard echt niet terug te nemen.
Maar in gevallen waarin dat moeilijk of niet is aan te tonen ligt de bewijslast bij de verkoper.
Ik denk dat een verlenging van de consumentenkoopgarantie naar een jaar niet heel veel gaat veranderen, maar iets ruimer dan een half jaar zou best goed zijn. Soms hebben kopers niet heel snel in de gaten dat er een gebrekkig paard is gekocht.
Het is goed dat de consumentenkoopwet er is maar het draagt wel bij aan het circus van de handel, waarbij het mogelijk blijft dat een paard met gebreken keer op keer verkocht kan worden, omdat de financiële gevolgen voor de handelaar vaak niet groter zijn, dan het risico dat hij het paard moet terugnemen.
Het zou m.i. in ieder geval mogelijk moeten zijn om paarden die echt rijp voor de slacht zijn uit dat traject te kunnen halen.
dems75 schreef:Wat een vervelende situatie, goed dat er gewaarschuwd wordt op deze manier.
Verder vind ik het ook vervelend lezen als 21 mensen blijven hameren op de fouten die t’s heeft gemaakt. Het komt betweterig over en na 30x dezelfde boodschap, is deze inmiddels wel duidelijk dunkt me. Blijven hameren om het laatste woord maar te hebben verandert niets aan de situatie en komt enorm onsympathiek over.
Dat gezegd hebbende vind ik ook dat mensen wel heeeeel snel klaar staan met hun oordeel. Waarom is de vorige eigenaresse nou weer fout? Wat weten we nou helemaal over de achtergrondsituatie?
Nogmaals, jammer voor het paard!
Ninx schreef:Het zou al schelen wanneer we een boek + cursus 'mijn eerste paard' verplicht zouden stellen.
Het gebrek aan kennis, zelfs bij eigenaren die hun dagen slijten op Bokt, is vaak toch tenenkrommend.
Men wil wel een paard, maar zich eigenlijk niet verdiepen in de zaken die maken dat je in de toekomst al VOOR aankoop kunt zien dat er iets niet in de haak is.
Ninx schreef:Het zou al schelen wanneer we een boek + cursus 'mijn eerste paard' verplicht zouden stellen.
Het gebrek aan kennis, zelfs bij eigenaren die hun dagen slijten op Bokt, is vaak toch tenenkrommend.
Men wil wel een paard, maar zich eigenlijk niet verdiepen in de zaken die maken dat je in de toekomst al VOOR aankoop kunt zien dat er iets niet in de haak is.