Wondje op de schoft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaycookies5
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-09-21

Wondje op de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 18:26

Hoi! Mijn paardje heeft al een tijdje een wond op haar schoft die over bleek te gaan alleen door het dekje/ zadel is hij toch open gegaan.

Ik snap dat ik een tijdje gewoon niet op haar moet rijden maar met longeren krijgt ze echt niet de beweging die ze nodig heeft aangezien ze af moet vallen en bijna niet in galop wil ( met longeren)

Heeft iemand oefeningen of tips wat ik kan doen? :)

( zonder zadel rijden gaat niet i.v.m. Hoge schoft / ruggengraat )

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Wondje op de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 18:30

Overdag met maatjes in een zo groot mogelijke paddock zetten, liefst groter dan een rijbak.

Jaycookies5
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 18:34

Shenavallie schreef:
Overdag met maatjes in een zo groot mogelijke paddock zetten, liefst groter dan een rijbak.



Dat kan jammer genoeg niet, ze staat op een stal waar ze de hele dag in het weiland loopt maar niet beweegt ( i.v.m. Gras eten) we hebben maar 1 rijbak dus daar kan ik haar ook niet inzetten

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Wondje op de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 18:39

Een (oud) dekje zo knippen dat deze niet het plekje raakt?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 18:42

Graas masker op doen en desnoods lopen naast de fiets.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 18:43

Raakt je zadel het plekje niet per ongeluk? Anders zonder dekje rijden zodat het plekje vrij ligt?

Jaycookies5
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 19:10

Sas_Mon schreef:
Raakt je zadel het plekje niet per ongeluk? Anders zonder dekje rijden zodat het plekje vrij ligt?


Nee, hij ligt echt recht tussen de schoft en de rug dus zonder dekje denk ik dat het nogsteeds schuurt ik loop al met haar elke dag en heb haar gelongeerd maar ik merk dat ze hier helemaal niet blij van word

Jaycookies5
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 19:12

bigone schreef:
Graas masker op doen en desnoods lopen naast de fiets.


Naast de fiets lopen vind ze jammergenoeg heel eng, graas masker kan maar dan kan ze helemaal niks eten en zou ik om de 2/3 uur langs moeten gaan omhem er af te halen. En i.v.m. Werk kan dat niet

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:12

Ik zou dus juist geen zadel of dekje of iets dergelijks meer op doen tot het volledig genezen is. Dus gaan werken aan correct longeren. Daar kunnen ze juist enorm goed getraind mee worden en afvallen. Als je haar niet in galop krijgt aan de longe moet je daar aan gaan werken, zodat ze de kans krijgt om te genezen.

Jaycookies5
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 19:30

MyWishMax schreef:
Ik zou dus juist geen zadel of dekje of iets dergelijks meer op doen tot het volledig genezen is. Dus gaan werken aan correct longeren. Daar kunnen ze juist enorm goed getraind mee worden en afvallen. Als je haar niet in galop krijgt aan de longe moet je daar aan gaan werken, zodat ze de kans krijgt om te genezen.


Snap ik! Ik heb haar al bijna 2 jaar en alles doet ze super goed alleen ik merk gewoon dat ze geen plezier heeft in het longeren ( wij hebben zelf ook dingen die we niet leuk vinden ) en al gaat ze in galop etc. als zij het niet leuk vind gaat ze daar nooit haar best in doen.. daarom zoek ik naar alternatieve oplossingen

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:31

Jaycookies5 schreef:
bigone schreef:
Graas masker op doen en desnoods lopen naast de fiets.


Naast de fiets lopen vind ze jammergenoeg heel eng, graas masker kan maar dan kan ze helemaal niks eten en zou ik om de 2/3 uur langs moeten gaan omhem er af te halen. En i.v.m. Werk kan dat niet

Een graas masker is bedoeld om minder te eten en niet om niet te eten.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:33

Anders het longeren wat spannender maken dan saai rondjes lopen? Mijn shet vindt er ook geen ene biet aan, maar als ik hem dan wat balkjes voor leg, soms zelfs een klein sprongetje en dingen laat doen zoals stappen en dan vanuit stap naar galop zonder draf tussendoor dan vindt ie het helemaal leuk. Niet telkens saai hetzelfde tempo ook, maar in diezelfde gang wat harder dus even middendraf zonder aan te galopperen bvb of juist helemaal terug naar een jog qua tempo zonder in stap te gaan.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wondje op de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:38

Even wat opties:

-graasmasker of strookbegrazing.
-trainen aan dubbele lijnen
-afwisselen zonder zadel
-gewoon opvoeden en laten luisteren aan de longe :+


En je zadel nakijken... zadel en dekje horen niet de schoft op een dergelijke manier te raken dat het kan schuren of open kan.
Dan komt óf je boom tegen de schoft, of je zadel is te wijd of verkeerd gevuld waardoor hij je dekje naar beneden en strak trekt.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wondje op de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:51

Sowieso moet je het 2 weken geven om de wond te laten helen. Misschien nog wel langer. Doe je dat niet, dan ben je gewoon heel oneerlijk bezig. Als jij blaren krijgt van je schoenen, ga ik er ook vanuit dat je die schoenen niet aan trekt totdat je blaar geheeld is. ;) Dus geen smoesjes met 'ze vindt dat niet leuk' of 'ze luistert niet', want dat is geen reden om dan maar te blijven rijden waardoor het wondje niet kan helen.

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:57

c_alsemgeest schreef:
Even wat opties:

-graasmasker of strookbegrazing.
-trainen aan dubbele lijnen
-afwisselen zonder zadel
-gewoon opvoeden en laten luisteren aan de longe :+


En je zadel nakijken... zadel en dekje horen niet de schoft op een dergelijke manier te raken dat het kan schuren of open kan.
Dan komt óf je boom tegen de schoft, of je zadel is te wijd of verkeerd gevuld waardoor hij je dekje naar beneden en strak trekt.


Mee eens en evt nog een aanvulling
- aan de hand stappen. Lekker buiten langs de weg. Goed tempo aanhouden.

Jaycookies5
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 20:15

Graas masker op doen en desnoods lopen naast de fiets.
[/quote]

Naast de fiets lopen vind ze jammergenoeg heel eng, graas masker kan maar dan kan ze helemaal niks eten en zou ik om de 2/3 uur langs moeten gaan omhem er af te halen. En i.v.m. Werk kan dat niet[/quote]
Een graas masker is bedoeld om minder te eten en niet om niet te eten.[/quote]

Oh? Dat wist ik eigenlijk niet aangezien ze gewoon niks eet als ik dat ding om doe

Jaycookies5
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 20:17

Earth schreef:
Sowieso moet je het 2 weken geven om de wond te laten helen. Misschien nog wel langer. Doe je dat niet, dan ben je gewoon heel oneerlijk bezig. Als jij blaren krijgt van je schoenen, ga ik er ook vanuit dat je die schoenen niet aan trekt totdat je blaar geheeld is. ;) Dus geen smoesjes met 'ze vindt dat niet leuk' of 'ze luistert niet', want dat is geen reden om dan maar te blijven rijden waardoor het wondje niet kan helen.



Sorry maar ik heb duidelijk gezecht dat ik haar niet ga berijden met dat wondje.. dat snap ik zelf ook wel.. dus hier heb ik niks aan, ik vroeg om tips

Jaycookies5
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 20:20

[code][/code]
c_alsemgeest schreef:
Even wat opties:

-graasmasker of strookbegrazing.
-trainen aan dubbele lijnen
-afwisselen zonder zadel
-gewoon opvoeden en laten luisteren aan de longe :+


En je zadel nakijken... zadel en dekje horen niet de schoft op een dergelijke manier te raken dat het kan schuren of open kan.
Dan komt óf je boom tegen de schoft, of je zadel is te wijd of verkeerd gevuld waardoor hij je dekje naar beneden en strak trekt.



Mijn zadel is nagekeken! Recent nog omdat ik dacht dat het door het zadel kwam, het is ontstaan door de manege waar ze eerst stond en toen heb ik het bijna helemaal laten genezen voordaf ik met het zadel er op ging :) alleen recent is het dus weer open gegaan. Ik snap dat het zadel niet op de schoft komt maar het dekje zal altijd een beetje schuren. Al kan dat normaal geen kwaad

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wondje op de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:23

Zo'n wond moet je niet bijna helemaal laten genezen, maar echt helemaal. Daarnaast, een dekje hoort niet op de schoft en hoort ook niet altijd een beetje te schuren? Als er daardoor weer een wond ontstaat zit er dus iets niet goed en kan het zeker wel kwaad.

Jaycookies5
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 20:25

Even om erbij te zeggen voordat ik er meer comments over krijg.

Het is niet dat ze niet luisterd aan de longeerlijn.. ze vind er gewoon niks aan, dat kan ik zelf ook begrijpen, ze is 17 jaar oud en heeft eigenlijk ook bijna nog nooit bakwerk gedaan ( i.v.m. Alleen maar in het bos rijden ook voordat ik haar had )

En omdat ze er niks van vind kan ik wel gaan pushen maar als zij er geen kracht of energie achter zet gaat dat haar ook niet helpen, balkjes lopen/ sprongetje heeft ze al moeite mee als ik er op zit dus dat ga ik van haar niet met longeren gelijk vragen.


Keep in mind voordat je gaat haten, elk paard is anders, jij hebt ook dingen die je echt niet leuk vind :)

Jaycookies5
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 20:28

MyWishMax schreef:
Zo'n wond moet je niet bijna helemaal laten genezen, maar echt helemaal. Daarnaast, een dekje hoort niet op de schoft en hoort ook niet altijd een beetje te schuren? Als er daardoor weer een wond ontstaat zit er dus iets niet goed en kan het zeker wel kwaad.



Im heb 2 maanden gewacht tot dat ik op haar ging rijden, zelfs aan de arts gevraagd of dat weer zou kunnen en er was ook geen probleem mee ( 1,5 jaar niet ) het was gewoon een kale plek waar geen haar meer op groeide.

Ik ga haar echt geen pijn geven die niet nodig is.

Het is recent gewoon weer open gegaan, het is een e-pony en ik rijd haar al met een groter dekje zodat ik heb aan de voorkant niet raak, maar de wond zit ( zoals ik zei ) onderaan de schoft/ bij de rug.. dus tuurlijk raakt het dekje daar de huid..

Jaycookies5
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 20:30

Rocamor schreef:
c_alsemgeest schreef:
Even wat opties:

-graasmasker of strookbegrazing.
-trainen aan dubbele lijnen
-afwisselen zonder zadel
-gewoon opvoeden en laten luisteren aan de longe :+


En je zadel nakijken... zadel en dekje horen niet de schoft op een dergelijke manier te raken dat het kan schuren of open kan.
Dan komt óf je boom tegen de schoft, of je zadel is te wijd of verkeerd gevuld waardoor hij je dekje naar beneden en strak trekt.


Mee eens en evt nog een aanvulling
- aan de hand stappen. Lekker buiten langs de weg. Goed tempo aanhouden.



Doe ik ook zeker elke dag! Alleen is dat niet genoeg beweging voor haar, tenzij ik 3 uur lang met haar zou lopen maar daar heb ik jammer genoeg geen tijd/ energie voor

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:47

moet ze persé aan de longeerlijn dan, je kan je pony toch ook gewoon los laten rennen in de bak?
en wat aan de longeerlijn vaak wel leuk is om ze over balkjes te laten lopen.
doe wat verschillende afstanden, verschillende hoogte.
dan moeten ze goed opletten.
misschien kun je gaan leren om te werken aan lange lijnen,dan ontzie je die schoft ook wel :j

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:52

Jaycookies5 schreef:
Even om erbij te zeggen voordat ik er meer comments over krijg.

Het is niet dat ze niet luisterd aan de longeerlijn.. ze vind er gewoon niks aan, dat kan ik zelf ook begrijpen, ze is 17 jaar oud en heeft eigenlijk ook bijna nog nooit bakwerk gedaan ( i.v.m. Alleen maar in het bos rijden ook voordat ik haar had )

En omdat ze er niks van vind kan ik wel gaan pushen maar als zij er geen kracht of energie achter zet gaat dat haar ook niet helpen, balkjes lopen/ sprongetje heeft ze al moeite mee als ik er op zit dus dat ga ik van haar niet met longeren gelijk vragen.


Keep in mind voordat je gaat haten, elk paard is anders, jij hebt ook dingen die je echt niet leuk vind :)


Beste, dit heeft niks met haten te maken, iedereen probeert mee te denken. Goed longeren of aan de dubbele longe werken is een kunst. Een kunst die je paard aan het werk zet, lekker onbelast en met alle ruimte voor de beweging.Als je paard dan niet wil lopen, is het meestal omdat degene die longeert het niet helemaal goed doet.
Een paard kan je niet met een mens vergelijken zoals jij doet: ze vindt het niet leuk en jij vindt ook wel eens iets niet leuk. Zo werkt dat niet met paarden. Ze heeft het misschien nooit goed geleerd, jij hebt er misschien nooit les in gehad?
Met longeren kan je goed dressuurmatig oefenen, het lichaam dus goed gymnastiseren. En lekker wandelen op tempo is heel goed voor je paard! Een graasmasker is iets waar ze aan moet wennen. Ze krijgt het echt wel door hoe het werkt. Veel succes en laat dat vervelende wondje maar heel goed genezen. Doe je er honingzalf op? Of heb je iets van de DA gekregen?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wondje op de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:55

Heb je een foto van die wond? Ik krijg er nog steeds geen goed beeld bij. En hoe ziet het er opgezadeld uit? Ik kan me bijna niet voorstellen dat bij een goed passend zadel en goed dekje een wondje van 2 maanden oud weer open schuurt.