Castratie alleen nog op kliniek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xxCYNNxx

Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 22:57

De vos uit mijn profiel is gewoon thuis staand gecastreerd, een maand voor die 7 werd. Nooit gedekt, maar had wel een imponerende set ballen er onder hangen.
Is allemaal prima gegaan zonder enige complicaties. Boel was ook snel geheeld.
Dat was in 2016, maar desbetreffende dierenarts doet nog steeds gewoon castraties thuis, liggend en staand, als eigenaar dat liever thuis wil.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's


Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-21 23:02

Oh zo moeilijk. Ik heb vertrouwen in de praktijk waar ik dus de info heb opgevraagd. Er ben ooit bij een andere geweest in het dorp maar dat is echt een schapen vee arts. Hartstikke leuk maar niet bij mijn paarden. Geen prettig gevoel bij. Nu zou ik andere praktijken kunnen bellen voor liggend thuis maar die ken ik dus niet.. Kliniek lijkt me onnodig veel stress geven ook. Ik mag er niet bij blijven.
Vind het lastig welke DA goed is in dit soort dingen en gewoon netjes en hygiënisch werkt en netjes omgaat met mn paard.

Staand castreren lees ik dingen over dat verdoving soms niet goed pakt en dat paard dit niet kan aangeven door sedatie.

Overigens ligt er niks in de stallen. Ze staan daar enkel om hun vitaminebrok te eten en lopen de rest van de dag in de wei of op de track. Stallen staan wel open uiteraard en zijn afsluitbaar.

Waar doe ik goed aan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Castratie alleen nog op kliniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:51

Onze hengst was 6 en is toen ook gewoon nog in de wei gedaan. Herstelde goed en vrij snel.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 05:19

Die van mij zijn altijd liggend in t land gedaan. 1 op 13 maand en de ander op bijna 2 jarige leeftijd.

Hoe oud is je paard? Want bij “oudere” paarden zou ik zelf ook voor de kliniek kiezen ivm risico’s maar verder gewoon lekker thuis hoor hihi

chanicha

Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 05:29

De hengst van mijn dochter is toen ook liggend op de weide gedaan in het voorjaar.
Ging heel netjes en snel, en toen hij half bij was gekomen liep hij zich weer uit te sloven voor de merries :')
Het is ook keurig genezen.
Tegelijkertijd werd er eentje op staande op stal gedaan en die moest daarna naar de kliniek omdat het zo ontstoken was.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Castratie alleen nog op kliniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 05:41

Soms is het lastig, waar doe je goed aan. Thuis op het land, op stal of op de kliniek.

Ik heb staand op het land goed zien gaan en liggend op het land fout.
Liggend op stal zou ik zelf niet zo heel snel voor kiezen, is toch een stuk viezer dan buiten op het land.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Castratie alleen nog op kliniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 06:32

Mijn jaarling is afgelopen april nog liggend in de wei gecastreerd.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

xmarliez

Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 07:43

Hutcherson schreef:
Oh zo moeilijk. Ik heb vertrouwen in de praktijk waar ik dus de info heb opgevraagd. Er ben ooit bij een andere geweest in het dorp maar dat is echt een schapen vee arts. Hartstikke leuk maar niet bij mijn paarden. Geen prettig gevoel bij. Nu zou ik andere praktijken kunnen bellen voor liggend thuis maar die ken ik dus niet.. Kliniek lijkt me onnodig veel stress geven ook. Ik mag er niet bij blijven.
Vind het lastig welke DA goed is in dit soort dingen en gewoon netjes en hygiënisch werkt en netjes omgaat met mn paard.

Staand castreren lees ik dingen over dat verdoving soms niet goed pakt en dat paard dit niet kan aangeven door sedatie.

Overigens ligt er niks in de stallen. Ze staan daar enkel om hun vitaminebrok te eten en lopen de rest van de dag in de wei of op de track. Stallen staan wel open uiteraard en zijn afsluitbaar.

Waar doe ik goed aan.

Dat je er niet bij mag zijn is logisch en geeft een paard niet meer stress hoor. Je zet je paard in de box en gaat naar huis. Zodra je paard aan de beurt is krijgen ze meestal in de stal al een lichte sedatie en uiteindelijk op de plaats van bestemming krijgen ze de narcose. Dit verloopt echt niet stress vol voor een paard. Vervolgens worden ze wakker in de recovery box en gaan ze weer naar het stalletje waar je je paard hebt ingezet.
Het enige wat stressvol kan zijn is de trailerrit als een paard dat niet gewend is. Maar ik heb nog nooit een paard opgehaald bij de kliniek die mij gemist leek te hebben :D

Ik zou als ik jou was gaan voor de dierenarts waar je het meeste vertrouwen in hebt. En of het dan op de kliniek of thuis is maakt dan niet meer veel uit. Qua kosten scheelt het (in deze regio dan) echt niet van elkaar.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Castratie alleen nog op kliniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:07

Ik heb er zoveel staand thuis gecastreerd zien worden door de castrateur, is maar een keer niet goed gegaan en dat was omdat het paard een infectie kreeg er na. Dat kan altijd gebeuren.

Dit heeft dus mijn voorkeur, gaat heel snel en is niet duur. Ze moeten alleen wel echt beide ballen hebben.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

chanicha

Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:12

Ik vond het er erg bruut uitzien, paard had zijn hoofd omhoog en een praam op en hij liet die tangen er nog even aanhangen.
Ben weggegaan, kon het niet aanzien :n

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

_Nelleke_

Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:13

Tsja leuk voor degene die zeggen 'bij mij is alles goed gegaan', maar je zal net diegene zijn waarbij het niet goed gaat.

Ik heb vorig jaar een shet hengst van 3 liggend in de wei laten castreren. Helaas is dat niet goed gegaan met dubbele zaadstrengontsteking tot gevolg. Pony is direct na de castratie doodziek geworden. Maanden gekwakkeld en uiteindelijk op de kliniek geopereerd. Hij heeft een week op de kliniek moeten staan.

Als ik het opnieuw mag doen zou ik altijd kiezen voor een castratie op de kliniek. Dan was hem die ellende bespaard gebleven. En dat had mij heel veel geld gescheeld.

DuoPenotti

Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:16

_Nelleke_ schreef:
Tsja leuk voor degene die zeggen 'bij mij is alles goed gegaan', maar je zal net diegene zijn waarbij het niet goed gaat.

Ik heb vorig jaar een shet hengst van 3 liggend in de wei laten castreren. Helaas is dat niet goed gegaan met dubbele zaadstrengontsteking tot gevolg. Pony is direct na de castratie doodziek geworden. Maanden gekwakkeld en uiteindelijk op de kliniek geopereerd. Hij heeft een week op de kliniek moeten staan.

Als ik het opnieuw mag doen zou ik altijd kiezen voor een castratie op de kliniek. Dan was hem die ellende bespaard gebleven. En dat had mij heel veel geld gescheeld.

dat heb ik dus met staand, 2 keer zo fout zien gaan, nooit meer.
Diverse dierenartsen doen dat ook niet meer. Maar zo te lezen veel ook nog wel.
Voor mij dus ook niet te begrijpen.

Jij hebt dat dan weer met thuis, dat heb ik denk ik wel 100 keer liggend goed zien gaan.

Dus zo maken we inderdaad allemaal onze eigen keuze door ervaring.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:19

chanicha schreef:
Ik vond het er erg bruut uitzien, paard had zijn hoofd omhoog en een praam op en hij liet die tangen er nog even aanhangen.
Ben weggegaan, kon het niet aanzien :n


Ja het ziet er vreselijk uit, de tangen moeten er even aan blijven hangen om de bloedtoevoer te stoppen. Als het goed is, is het paard goed verdoofd..ik heb er nog nooit een in paniek oid gezien. De meesten waren na 2 dagen gewoon weer helemaal oke.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janneke2

Berichten: 22655
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:33

chanicha schreef:
Ik vond het er erg bruut uitzien, paard had zijn hoofd omhoog en een praam op en hij liet die tangen er nog even aanhangen.
Ben weggegaan, kon het niet aanzien :n


Dat snap ik.

Niet iedereen kan de praam goed gebruiken.

1) Martelwerktuig om de bovenlip
2) breng het hoofd van het paard omlaag
3) wacht drie seconden:
'paard slaapt'.
Ogen half dicht, oren 'op half zeven'...
4) praam losser (bovenlip moet nog langer mee)
5) start medische handeling.

De staande castraties die ik gezien heb gingen heel gemoedelijk, zonder praam, met locale verdoving en wat alfablokker.
Vriendelijke aai, prikje, paar minuten kletsen, verdoving testen, minuutje snijden, drie minuten klem er op, klem los, kijken of het nog bloedt, wei in, volgende.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:35

Lees even mee, jaarling wil ik deze winter laten castreren. Denk op de kliniek, voor mijn eigen geruststelling, door mijn vast dierenarts. Maar wel fijn om de verschillende opties te lezen. Mijn destijds driejarige is ook liggend op tafel gecastreerd.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:43

Hier hadden we altijd een fijn adres, nooit problemen of ontstekingen.

Rekende eerst 50 later 60 euro. Helaas is deze man overleden.

Nu doet een andere veearts het, rekende 125 euro. Ik geloof ex btw.

Zit soms veel verschil in, belangrijk is dat je er geen nawerk van hebt.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:53

_Nelleke_ schreef:
Tsja leuk voor degene die zeggen 'bij mij is alles goed gegaan', maar je zal net diegene zijn waarbij het niet goed gaat.

Ik heb vorig jaar een shet hengst van 3 liggend in de wei laten castreren. Helaas is dat niet goed gegaan met dubbele zaadstrengontsteking tot gevolg. Pony is direct na de castratie doodziek geworden. Maanden gekwakkeld en uiteindelijk op de kliniek geopereerd. Hij heeft een week op de kliniek moeten staan.

Als ik het opnieuw mag doen zou ik altijd kiezen voor een castratie op de kliniek. Dan was hem die ellende bespaard gebleven. En dat had mij heel veel geld gescheeld.

Aan iedere operatie kleven natuurlijk risico's.
Maar degene waarbij het toen fout ging was ook liggend op het land.
Nadat hij weer recht stond kwam er een rare sliert uit de wonde. Da gebeld welke weer terug kwam.
Beestje opnieuw onder narcose, sliert was vet volgens de da.
Als hij weer recht stond moesten we de wonde afspuiten ivm de verwachte zwelling na 2 operaties.
Diertje stond weer recht, toen hij eenmaal weer vast op de benen stond naar de wasplaats om het af te spuiten.
Nou we konden de da weer bellen want de darmen kwamen eruit. Aangegeven dat we de betreffende da niet meer wilde en dat ze een andere van de kliniek moesten sturen.
Achteraf was het geen vetweefsel maar het darmscheil, wat hij per ongeluk met de eerste operatie stuk had gesneden.

En ja dit was een grote ervaren kliniek.
Helaas is hij aan de gevolgen ervan overleden.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:04

Hier 2 maanden terug nog thuis staand een 1,5 jarige laten castreren. Qua hygiëne loop je iets meer risico dan op de kliniek, wordt hier ook altijd duidelijk van te voren verteld.
Voordeel is dat hij snel weer de wei op kon nadat hij goed bij was. Minder stress dan op bij de kliniek want zijn weidemaatjes stonden nu rustig in het zicht te wachten op hem.
Qua prijs maakt het voor ons niet uit, was net zoveel kwijt als een ander die ik een paar jaar eerder wel op een kliniek hebt laten doen.

[o]

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:06

Voor mijn tweejarige heb ik dit voorjaar geprobeerd af te wegen wat de beste optie was. Literatuur opgezocht, en daaruit kwam naar voren dat de risico's per castratiemethode voor het paard niet zo ver uit elkaar liggen. Voor de dierenarts is staand castreren veel risicovoller dan liggend, dus logisch dat veel dierenartsen uitsluitend liggend castreren.
Bij ongeveer 1 op de 200 treedt een ernstige complicatie op, bij de staande methode ten gevolge van darmuitzakking, bij de liggende methode ten gevolge van het overeind komen na de narcose. Het grote voordeel van op de kliniek castreren is minder kans op infectie, maar daar staat wel tegenover dat je een groen paard naar een vreemde plek moet vervoeren.
Alles bij elkaar heb ik mijn paard staand bij de opfokstal laten castreren. De castratie is goed verlopen, hij heeft daarna wel een wondinfectie gekregen maar dat was met antibiotica en beweging vrij vlot opgelost.

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 13:30

kiki1976 schreef:
_Nelleke_ schreef:
Tsja leuk voor degene die zeggen 'bij mij is alles goed gegaan', maar je zal net diegene zijn waarbij het niet goed gaat.

Ik heb vorig jaar een shet hengst van 3 liggend in de wei laten castreren. Helaas is dat niet goed gegaan met dubbele zaadstrengontsteking tot gevolg. Pony is direct na de castratie doodziek geworden. Maanden gekwakkeld en uiteindelijk op de kliniek geopereerd. Hij heeft een week op de kliniek moeten staan.

Als ik het opnieuw mag doen zou ik altijd kiezen voor een castratie op de kliniek. Dan was hem die ellende bespaard gebleven. En dat had mij heel veel geld gescheeld.

Aan iedere operatie kleven natuurlijk risico's.
Maar degene waarbij het toen fout ging was ook liggend op het land.
Nadat hij weer recht stond kwam er een rare sliert uit de wonde. Da gebeld welke weer terug kwam.
Beestje opnieuw onder narcose, sliert was vet volgens de da.
Als hij weer recht stond moesten we de wonde afspuiten ivm de verwachte zwelling na 2 operaties.
Diertje stond weer recht, toen hij eenmaal weer vast op de benen stond naar de wasplaats om het af te spuiten.
Nou we konden de da weer bellen want de darmen kwamen eruit. Aangegeven dat we de betreffende da niet meer wilde en dat ze een andere van de kliniek moesten sturen.
Achteraf was het geen vetweefsel maar het darmscheil, wat hij per ongeluk met de eerste operatie stuk had gesneden.

En ja dit was een grote ervaren kliniek.
Helaas is hij aan de gevolgen ervan overleden.


Dat is echt een grove fout van de DA, heel erg spijtig om zo je paard te verliezen. :(

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:37

_Nelleke_ schreef:
Tsja leuk voor degene die zeggen 'bij mij is alles goed gegaan', maar je zal net diegene zijn waarbij het niet goed gaat.

Ik heb vorig jaar een shet hengst van 3 liggend in de wei laten castreren. Helaas is dat niet goed gegaan met dubbele zaadstrengontsteking tot gevolg. Pony is direct na de castratie doodziek geworden. Maanden gekwakkeld en uiteindelijk op de kliniek geopereerd. Hij heeft een week op de kliniek moeten staan.

Als ik het opnieuw mag doen zou ik altijd kiezen voor een castratie op de kliniek. Dan was hem die ellende bespaard gebleven. En dat had mij heel veel geld gescheeld.


Op de kliniek gaan er ook paarden dood na een operatie, dus is echt geen garantie.

Er gaat gewoon overal weleens wat mis, maar meestal gaan dingen goed.

Ik had een jonge hengst toen ik 12 was. Hij was 3 dat hij in de wei gecastreerd werd en is daarna wel overleden door complicaties.

Heb mn hengst 5jr geleden als 6jr gewoon zo laten castreren, omdat ik weet dat het vaak goed gaat en de veearts hem had beoordeeld of het nog zo kon.

Ben er weleens bij geweest op een boerderij, kwam de castreur langs; Alles op een rij en tjak tjak tjak. Een grote bloederige zooi, maar ging wel snel en zonder problemen.

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Castratie alleen nog op kliniek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-21 20:21

Oh jullie maken het me niet makkelijk :')

Ik besef heel goed dat overal en altijd risicos zijn maar wel vooral niet overly obsessed zijn qua maatregelen en zekerheden en daarmee de prijs onnodig opdrijven.
Ik ga zoiezo nog even informeren wat het kost op de kliniek en of dit staand of liggend is.

Is er een risico dat het bij staand castreren bv niet goed verdoofd wordt? En dan daarna paard met trauma? Is narcose niet vriendelijker? Of juist staand minder complicaties ook met darmen ofzo? Pff moeilijk.

En het rotte is dat ik dus altijd die kliniek laat komen. En die doen dus alleen nog op de kliniek. Ik heb geen andere klinieken/artsen die ik goed ken en vertrouw met dit klusje.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Castratie alleen nog op kliniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 00:18

De ingreep zelf is niet zo ingewikkeld in principe. Maar zoals bij ons heeft de veearts eerst gekeken, vanwege leeftijd of het zo nog kon. Vaak wel, maar het kan ook zijn dat ze anders adviseren met een reden daarbij.
Niet omdat zij dat makkelijker vinden.

Wij hebben vorig jaar en dit jaar onze merrie bijv laten scannen meerdere keren aan huis. Er zijn klinieken die dit alleen op de kliniek doen, alleen in een opvoelbox of op lokatie als je een opvoelbox hebt.
Er zijn er ook die wat willen sederen of een praam erop willen hebben.

De dame die komt scannen doet dit zo kundig en rustig dat het prima gaat zo. Maar er is ook 1x een mannelijke arts geweest, die iets minder fijn werkt, maar ook aan huis scant.

De 1 doet gebitsbehandeling alleen verdoofd en elektrisch, de ander verdoofd niet en doet alles met de hand en alles daartussen.

Je kan zoveel verzinnen wat elke arts of kliniek anders doet en aanpakt.

Narcose heeft zeker we risico's en zou ik weer niet elke kliniek mee vertrouwen.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Castratie alleen nog op kliniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 00:38

Als je het geld ervoor over hebt: op de kliniek over de lies laten castreren. Minder risico’s, kortere hersteltijd. Minder kans op verklevingen. Ik heb nu al zoveel paarden last zien hebben van de littekens dat ik blij ben dat mijn hengst zo gedaan is.

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Castratie alleen nog op kliniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 05:26

Die van mij was een paar jaar terug gewoon thuis in stal gedaan.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, ComscoreBot, nien81, Sterrendief en 36 bezoekers