kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 23:38

Oe koekie wat vervelend allemaal.

Mijn paard heeft een ontsteking op hetzelfde punt als jouw paard gehad en heeft wel 2 x ontstekingsremmers ingespoten gekregen. De hoef bleef dik. Na zoveel weken werd ze opgegeven door de kliniek.

En de voet voelde ook warm daar. Uiteindelijk is ze beter geworden met goed rechtop bekappen (niet de eerste de beste hoefsmit,maar iemand via via) buiten staan op een goede ondergrond minimaal 6 uur, dus dat ze veel bewoog buiten. Daarna op stal en rustig opbouwen met stappen langs de weg. En later in training opletten met haar zwakke en sterkere kant.

Ze is volledig hersteld, wat voor haar leeftijd echt uniek is. Dit heet 2 tot 3 maanden geduurd en pas na bijna een jaar durfde ik haar hersteld te noemen toen ze ook schone röntgen liet zien.


Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-21 19:44

Dank voor het delen van je ervaring!

Mijn pony heeft helemaal geen warme hoef oid.
Ik hou me vast aan ervaringen ala die van jou. De DA is ook relatief positief.
Over 2 weken gaat de 2e ronde van dit beslag eronder en 6 weken daarna weer op controle.

Ik heb inmiddels de kliniek weer gevraagd of de DA me terug kan bellen omdat ik n9g steeds niets gehoord heb over de tabletten die zouden kunnen helpen. We zijn al weken verder dus als het beschikbaar is in NL, zou ik het nu wel graag willen geven. Als dat nog zin heeft.

Hij lijkt trouwens wel weer veel fitter sinds hij omeprazole krijgt.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-21 17:39

Nou, pony heeft bergen energie terug met Omeprazole :D
We hebben de pony's deze week verhuisd (met extra gastoguard ;-)) en we dachten even met hem door de bak te wandelen vandaag. Hahaha wat een avontuur. Het waaide, hij was compleet van slag door paarden van de buren die gingen rennen en vervolgens totale paniek omdat er een vrachtwagen gelost werd bij de andere buren.
Mijn dochter had hem nog net en ik kon een bok nog maar net vermijden |o

Anyway, we wilden hem even kort laten draven om te kijken, nu 7 weken na de MRI, maar ik werd er nog niet vrolijk van. Dat maakt meteen dat ik weer twijfel aan de behandeling.
Ik heb dus gisteren de kliniek gebeld met de vraag of de DA mij terug wil bellen. Ik heb niets meer gehoord over die tabletten (ook al 4 weken geleden) en ik wil toch graag inspuiten.
Ik heb met mijn dochter allemaal filmpjes teruggekeken en ik zie hem echt op 13 maart al niet goed lopen (nog wel heel subtiel maar nu ik het weet, zie ik het meteen) Toen hadden we hem nog geen 14 dagen :-(
In de tussentijd heeft mijn dochter er mss 6 keer op gezeten dus hij heeft al veel rust gehad.
Ik weet dat de DA me op het hart heeft gedrukt om het iig 4 maanden te geven, na de MRI.
Toch heb ik een onderbuik gevoel dat dit zo niet goed gaat komen. Want met deze alu ijzers met plaatje (zal even een foto zoeken) zou hij in principe geen schokken meer op zijn hoef moeten krijgen.
Dan had ik verwacht dat ik wel iets van progressie zou zien (maar mss is dat niet realistisch) waardoor ik ook steeds denk aan wat Bigben eerder schreef.

Hopelijk belt hij vandaag, dan ga ik het inspuiten op de manier die Bigben en angelpam omschreven bespreken.


Afbeelding

Afbeelding

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:27

Ik denk ook dat je hier iets mee moet. Een goeie smid die het bloot durft te leggen en behandelen (zoals van Nassau) kan ook. Maar als je een hoefbeenontsteking niet behandelt komt het meestal niet goed.

Phonix
Berichten: 1091
Geregistreerd: 11-04-18

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 20:08

Die mijne had andere zooltjes met gummi er tussen. Kan het aan dat liggen? Deze zien er hardt uit

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-21 20:26

@phonix, nee dat heeft al een aantal maanden gehad; speciaal beslag met zooltjes en siliconen. Daar liep hij wel iets beter op dan gewone ijzers maar niet goed genoeg.

Deze zijn speciaal zo gemaakt nav de MRI. Hierdoor krijgt hij nog amper klappen op zijn hoef, zeg maar. Zo wordt de ontsteking niet nog verder getriggerd.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-22 21:19

De lomperik heeft wederom 1 van de ijzers met plaat er af :-( 'Gelukkig nu zijn andere hoef' Dat wordt deze week weer een ritje hoefsmid/kliniek. De DA komt dan meteen even meekijken hoe hij nu loopt.

Kunnen we ook meteen de nieuwe medicatie, Doxium, meenemen. Dit gaan we de komende 4 weken geven en eens kijken of dat helpt.

Ik weet niet waarom persé vandaag, maar ik heb een beetje een dipje over het toekomstbeeld voor ons vriendje. Als ik er vanuit ga dat hij sinds april toch al af en aan kreupel loopt, ben ik bang dat het niet goed komt. Misschien is dit gevoel er nu ook omdat we tot nu toe nog wel iets konden doen maar dat is met het geven van Doxium en toch nog een keer inspuiten wel klaar.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:59

Heb je al een keer een second opinium gevraagd ergens.

Ik zou de mri beelden eens door een andere arts laten beoordelen. Ik weet dat ze in België soms verder zijn als hier.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 11:12

@angelpam ik heb geen twijfels over de interpretatie van de MRI. Wel heb ik inmiddels 2 artsen gesproken over de behandeling en die sluiten zich aan bij de huidige behandeling. Meer dan zorgen dat die ijzers onder blijven, kijken wat de Doxium kan betekenen kunnen we niet de komende weken.

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:15


MarjanB

Berichten: 16417
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:48

Qua ijzers onder houden, die van mij heeft een tijd met van die mega grote rubberen springschoenen om gestaan (dag en nacht) dat ging prima. Als ze te vaak een ijzer af trappen ben je ook weer verder van huis.. had die van Norton

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Fly_high

Berichten: 3297
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:24

Wat balen van die afgetrapte ijzers TS! Mega grote springschoenen is een prima tip :) maar dan moeten ze echt veel te groot zijn (tot aan de grond, over de takken heen).

Bij paarden die kreupel lopen is het ook zo dat ze vaak hun voorvoeten niet op tijd van de grond af hebben waardoor je aftrappen blijft houden zolang ze mank lopen. Vicieuze cirkel dus, ze trappen de ijzers eraf omdat ze niet goed lopen en ze lopen niet goed als speciaal beslag zijn werk niet kan doen :')

Heel veel sterkte TS, wie weet misschien wordt het wel beter met de nieuwe medicatie.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 16:58

@MarjanB @Fly_high hij heeft idd al veel te grote springschoenen om :+
Die rubberen heb ik nog niet geprobeerd; zou dat nog verschil maken?

Dat massieve plaatje maakt denk ik ook dat hij ze makkelijker aftrapt. Zijn normale ijzers heeft hij er nog nooit afgetrapt.
Toevallig had ik de DA aan de lijn, toen ik er achter kwam dat het ijzer er weer af lag. Hij zei al dat we vrijdag even moeten kijken of we het op 1 of andere manier toch vast kunnen maken, bijvoorbeeld met ducktape. Vraag me alleen af of dat met regen ook blijft zitten.

Life with horses is never boring...toch? :D

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:03


Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 17:17

Dat lijkt me best een goede tip @Spenk, dank!!

Fly_high

Berichten: 3297
Geregistreerd: 01-09-20

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:16

Ik merkte dat ijzers met rubberen springschoenen wel aanzienlijk beter bleven zitten dan met de neopreen variant, dat komt IMO doordat rubber wat zwaarder is en echt de hele tijd over de takken heen blijft hangen terwijl neopreen wat makkelijker opvliegt zeker als het paard gek bezig is.

Of het in dit geval zoveel uitmaakt weet ik niet, dat zijn nou eenmaal extra kwetsbare ijzers vanwege de plaatjes die eronder zitten... die bescherming uit de link hierboven lijkt me nog beter :) jammer dat ik er niets van wist toen ik het zelf nodig had :P

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 19:08

@fly_high dat snap ik. Ik heb ze net maar besteld :D

Hij liep de eerste dag met die xl springschoenen alsof hij te grote transportbeschermers om zijn benen had _O-
Als ik deze secureshoes op tijd binnen heb, neem ik ze meteen mee maar de hoefsmid vrijdag.

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 01:23

Die trappen ze toch zo stuk als ze daar enkele keren tegen aan komen met hun achtervoet? Zeker als ze achteraan ook op ijzers staan...
Ziet er mij een goedkoop kunststof dingetje uit wat nog gevaarlijk scherp zou kunnen worden als het kraakt of splijt na een klap van de achtervoet...

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 08:12

Ze werken super :) veel beter dan springschoenen. Ook buiten in de dikke modder en zo. Is geen goedkoop kunstof dingetje die splijt.

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 14:07

Hoe bepaal je de maat? Als het echt zo goed werkt, dan zou ik wel durven interesse hebben!

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-22 20:05

Helaas had hij zoveef hoef mee afgetrapt dat er geen ijzer meer onder kon :( Gelukkig is het niet zijn ontstoken hoef, maar alsnog erg vervelend. Hij loopt dus nu met iets hoogteverschil tussen beide hoeven.

De hoefsmid op de kliniek heeft er iets anders op bedacht waardoor het plaatje er weer onder kon. Hij heeft meteen zijn andere ijzer met plaatje op dezelfde manier vastgezet. Namelijk met een soort lijm en gips-tape.

Nu is het hopen dat hij dit minstens 4 weken eronder kan houden. Hij krijgt de komende 4 weken ook de Doxium capsules en daarna gaan we op controle om te zien hoe hij dan loopt.

Die secureshoes konden overigens niet omdat propgaten maken in deze ijzers amper te doen is.

Ik ga maar weer duimen :=

MarjanB

Berichten: 16417
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:07


Life is a balance of holding on, and letting things go…

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-22 21:16

Die heb ik inmiddels gekocht nav jouw tip, Marjan. Hopelijk zingen we het hiermee uit.

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:18


Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-22 21:22



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bonnielau, Eefjahh, kiki1976, manonnevot, MyWishMax, Renkle, Trendiction en 58 bezoekers