Terugkerende koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Terugkerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 08:39

We hebben een vreemde situatie met een pony, sinds hij op de wei staat heeft hij regelmatig koliek.

Hij staat er nu 2 maanden op, het is rustig opgebouwd. Ze staan er 5 uur per dag op. Nu heeft hij al verschillende keren in de avond koliek gekregen, hij heeft kramp volgens de da. De da komt, geeft pijnstilling en het is weer weg. Maar ja nu al 4 keer de dierenarts in een korte tijd, ook niet echt ideaal.

De dierenarts heeft ook niet echt een verklaring, behalve dat krachtvoer minder moest en dat hebben we gedaan.

Wie herkent dit en heeft een idee waar het door kan komen? Als het zo blijft gaat hij van de wei af en in de paddock, maar hij heeft het zo fijn dus dat is wel de laatste optie.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:44

hoe is het gras,lang of kort?
kan het zijn dat hij zich helemaal vol vreet?
mijn merrie kan dit soms doen en over eet zich dan..als het eten allemaal wat zakt is de buikpijn ook weg.
kijk even of het helpt als je hem er na twee uur even af haalt zodat er pauze in het eten zit.
verder kan de pony misschien wat reageren op vocht in het gras en dat er wat gasvorming is, is het vaker bij regenachtig weer?
en dan nog de vraag of je eikenbomen hebt rond de wei? check even oo eikenprocessierups

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Terugkerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:50

Kan het geen zand zijn?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:51

Koop eens een graasmasker en een fles Colosan.

Zet hem dan op de wei met masker, en geef hem de eerste dagen een kleine dosis colosan wanneer hij eraf komt... bouw dat laatste vervolgens af. Maar houd het op de plank, het voorkomt 9 uit 10 keer dat je de dierenarts moet bellen.

De kans is best groot dat het in het 'volvreten' zit zoals eilepel zegt.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Terugkerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:00

Dat is echt giswerk. Kan van alles zijn gevoelig op eiwitten, allergie voor voer, maagzweer, zand, stress. Misschien om te beginnen eens testen op zand en zandkuur geven?

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Terugkerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 09:17

Bedankt voor jullie reacties! Even wat antwoorden:

Het gras is best hoog, volvreten zou kunnen, al komt de kramp vaak rond 20.00 en ze gaan rond 4 weer naar binnen.

Zand lijkt me van de wei onwaarschijnlijk, hij is wel een zandeter in de paddock. Hij kreeg in het paddock seizoen regelmatig een zandkuur. In die periode nooit koliek gehad.

Colosan ga ik opzoeken.

Grasmasker is een no go helaas, het is echt een clown en speelt veel met zijn vriendjes, om het veilig te houden voor iedereen komt er geen graasmasker. Dan zouden we eerder later op de wei en eerder er af proberen.

Eiwitten zou kunnen, zie verder geen bulten of symptomen.

Maagzweer zou kunnen, hebben we al eerder ivm zand likken gevraagd aan de da maar die vond dat toen ook onwaarschijnlijk.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Terugkerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:00

Is het erger bij nat weer? Dat is namelijk een bekend verschijnsel..

Colosan is een hele goede tip, werkt super bij onschuldige kolieken en scheelt dure dierenartsrekeningen. Moet je wel zeker weet dat het alleen gas of kramp koliek is en niks ernstigers.

Hoe is zijn mest? heeft hij diarree? krijgt hij genoeg droog hooi naast de weidegang?

Zand likken doen ze vaak als ze een mineralen tekort hebben.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:12

als het enkele uren na het eten is zou het misschien toch een gasvorming zijn.
komt hij uit het gras direct op stal of in een paddock waar hij dan stil staat?

kijk eens of het beter word als je hem een tijd nadat hij van de wei is even laat stappen om de darmwerking wat te stimuleren en dat er misschien wat gas dwars zit.
niet meteen uit de wei.
maar even een twee uur er na.
soms is het wat uitproberen.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Terugkerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:30

Doet je dierenarts een rectaal onderzoek en wat voelt hij dan?

Wellicht wat aanvullend onderzoek doen?
Mest na laten kijken op zand/wormen.
Gebit na laten kijken.
Bloedonderzoek.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Terugkerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:47

Laat je 'm eerst flink hooi eten voor hij het gras op gaat, en is er op stal ook weer wat te knabbelen?

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Terugkerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:54

Ik denk bij terugkerende koliek al vrij snel aan problemen met de darmflora, mogelijk verzuring door (langdurig) niet-passende voeding. Gras zou de druppel die de emmer deed overlopen geweest kunnen zijn. Als dat het is zou ik met een therapeut aan de slag gaan met de voeding en middelen die aansluiten bij jouw paard. Evt controleren op maagzweren inderdaad.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Terugkerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 14:40

Als mijn paard op 2 maanden tijd 4 keer koliek zou krijgen, zou ik toch wel echt naar mijn dierenarts kijken voor meer info. Wat voor kolieken zijn het telkens? Wat zijn daar de meest voorkomende oorzaken van? Wat zijn verdere onderzoeksmogelijkheden?
Dat zijn toch vragen waar een dierenarts je wel op weg mee zou moeten kunnen helpen.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Terugkerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 18:26