Koelen peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-21 13:56

In verband met een peesblessure moet het been van onze pony gekoeld worden. Water heb ik geprobeerd maar zo lang stil staan op 1 plek wordt hij onrustig van. Ice vibe geprobeerd maar vind de koelgel toch redelijk snel warm worden. Wat gebruiken jullie om te koelen?
Ik had zelf nog equinice (http://www.equinice.nl/Equinice-werking.html) gezien en de Lemieux artic ice en Lemieux Pro Ice Freeze boots.
Graag hoor ik jullie ervaringen.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:02

Hoe vers is de blessure? Wat voor peesblessure? Is het erg dik/gezwollen?

Sommigen vinden koelen achterhaald, maar ik heb het bij zwelling wel gedaan. Het werkt alleen dan tijdelijk.

Mijn ruin had aan beide achterbenen een peesblessure en helaas wat later achtergekomen, omdat veeartsen het over het hoofd zagen ondanks zoeken zoeken en zoeken.
Wij hebben hem 24/7 buiten gezet en dat is wat hem geholpen heeft. En daarnaast 2, liever 3x op het harde stappen.

Ook daar zijn verschillende meningen over, maar op het harde stappen zou ook meer effect hebben dan koelen. Ik deed beiden. Had koel lappen en dan stappen.

Bij een voorbeen blessure een andere veearts en zijn advies opgevolgd. Op kleine paddock, dus niet vrij bewegen en kreeg litteken weefsel.
Daarna weer 24/7 buiten en heeft zijn laatste jaren nog rad gelopen. Ook draf, galop, heuvel op en af hier op de pp etc.

boemel

Berichten: 8354
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:13

Ik heb ook gehoord dat de pees koelen achterhaald is. Ik heb t dan ook niet gedaan.

Mijn paard had een hele zware peesblessure waarbij het de vraag was of t überhaupt nog goed zou komen.
Beperkte beweging gaf haar teveel stress.

Ik heb haar een jaar 24/7 op de wei gedaan.
De 1e periode heeft ze 14 laserbehandelingen gehad en heb ik steeds Traumeel gesmeerd.

Ze is na 11 maanden helemaal goed bevonden door de kliniek. Het beeld was alles waar ik op had mogen hopen volgens de dierenarts.

M1+10

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:14

Ik heb juist met ice vibes hele goede ervaringen (wel met zwellingen). Erbij blijven en na ca 7 minuten de packs wisselen en je zit aan ca een kwartier koelen. Werkte prima :).

Josien_

Berichten: 8996
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:24

Ik koel afwisselend met water in Ice Vibes, vind beide prima werken maar het trillen helpt wel beter bij de zwelling.
Wisselen tussendoor doe ik niet, vind het voldoende koud blijven. Enkel het stuk bij de klittenband wordt warm, maar daar zit ook geen koelelement.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-21 14:27

boemel schreef:
Ik heb ook gehoord dat de pees koelen achterhaald is. Ik heb t dan ook niet gedaan.

Mijn paard had een hele zware peesblessure waarbij het de vraag was of t überhaupt nog goed zou komen.
Beperkte beweging gaf haar teveel stress.

Ik heb haar een jaar 24/7 op de wei gedaan.
De 1e periode heeft ze 14 laserbehandelingen gehad en heb ik steeds Traumeel gesmeerd.

Ze is na 11 maanden helemaal goed bevonden door de kliniek. Het beeld was alles waar ik op had mogen hopen volgens de dierenarts.


Het was het advies wat ik zojuist van de kliniek heb gekregen dus daar wil ik me wel aan houden.
Hij had een check ligament verdikking, geen gat ofzo. En gisteren stond hij ineens stokkreupel met nog meer zwelling dan voorheen. Ik had hem ook op de wei gezet of op de paddock (verharde bodem) om hem rust in zijn koppie te geven en omdat hij op stal om zijn as stond te draaien wat het herstel ook niet ten goede komt. Heeft het op de wei zetten het erger gemaakt geen idee. In elk geval is er nu ook nog een opgezette peesschede te zien. Advies was boxrust binnen het haalbare. Weide gang mag in elk geval absoluut niet nu. Als boxrust niet gaat dan mag een klein stukje paddock nog wel.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-21 14:31

superpony schreef:
Hoe vers is de blessure? Wat voor peesblessure? Is het erg dik/gezwollen?

Sommigen vinden koelen achterhaald, maar ik heb het bij zwelling wel gedaan. Het werkt alleen dan tijdelijk.

Mijn ruin had aan beide achterbenen een peesblessure en helaas wat later achtergekomen, omdat veeartsen het over het hoofd zagen ondanks zoeken zoeken en zoeken.
Wij hebben hem 24/7 buiten gezet en dat is wat hem geholpen heeft. En daarnaast 2, liever 3x op het harde stappen.

Ook daar zijn verschillende meningen over, maar op het harde stappen zou ook meer effect hebben dan koelen. Ik deed beiden. Had koel lappen en dan stappen.

Bij een voorbeen blessure een andere veearts en zijn advies opgevolgd. Op kleine paddock, dus niet vrij bewegen en kreeg litteken weefsel.
Daarna weer 24/7 buiten en heeft zijn laatste jaren nog rad gelopen. Ook draf, galop, heuvel op en af hier op de pp etc.


Eerste constateren van kreupelheid was 3 juni. Gisteren stond hij stokkreupel met nog dikker been en daarom dus naar de kliniek gegaan.
In eerste instantie ging het om verdikking checkligament, wat volgens de kliniek wel goed komt.
Nu is een opgezette peesschede erbij gekomen. Been is meer gezwollen dan voorheen.
Het gaat overigens om het linkervoorbeen.

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:32

Hier een merrie die nog maar 20% kans had om weer rijpaard te worden volgens de da. Nieuwe peesblessure op een oude. Ice Vibes gebruikte ik elke dag, eerste fase koelen maar vrij vlot het trillen erbij. Ook koelen met water. Wandelen op harde, schema gemaakt met mijn fysio en ik had de UG (Ultra geluid van de fysio, voorloper van de laser) en daar hielp ik ook een vast schema van bij. Voordeel was dat dit gebeurde terwijl ik ik bezig was voor revalidatietrainer.
Merrie is weer goed en er loopt nu een mooi veulen naast. En Traumeel heb ik ook gebruikt (kan ik sowieso niet zonder)

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-21 14:45

Thorn2006 schreef:
Hier een merrie die nog maar 20% kans had om weer rijpaard te worden volgens de da. Nieuwe peesblessure op een oude. Ice Vibes gebruikte ik elke dag, eerste fase koelen maar vrij vlot het trillen erbij. Ook koelen met water. Wandelen op harde, schema gemaakt met mijn fysio en ik had de UG (Ultra geluid van de fysio, voorloper van de laser) en daar hielp ik ook een vast schema van bij. Voordeel was dat dit gebeurde terwijl ik ik bezig was voor revalidatietrainer.
Merrie is weer goed en er loopt nu een mooi veulen naast. En Traumeel heb ik ook gebruikt (kan ik sowieso niet zonder)


Doordat ik mijn pony verhuisd heb sta ik nu ook bij iemand die bezig is met de de opleiding van revalidatietrainer, dat is geluk bij ongeluk.
Ik moet dadelijk even vragen wanneer het stappen kan starten en hoe vaak en hoe lang, want zoals hij er gisteren bij liep valt er niet veel te stappen helaas.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:49

Koelen is idd achterhaald en werkt alleen pijnstillend. Er zijn hele wetenschappelijke studies naar gedaan en daar is gewoon uit gebleken dat het niet de ontstekingsreactie tegen gaat. Overigens heeft de structuur de ontstekingsreactie nodig om te herstellen, dus de vraag is of je dat wel wilt tegengaan. Jammer dat dierenartsen niet met hun tijd mee gaan en dit nog adviseren.

Geef je pony de eerste 5 dagen rust om de ontstekingsfase door te komen, daarna komt die in een nieuwe herstelfase en zou ik gedoseerd gaan bewegen.

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

boemel

Berichten: 8354
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:53

Chantal_1978 schreef:
boemel schreef:
Ik heb ook gehoord dat de pees koelen achterhaald is. Ik heb t dan ook niet gedaan.

Mijn paard had een hele zware peesblessure waarbij het de vraag was of t überhaupt nog goed zou komen.
Beperkte beweging gaf haar teveel stress.

Ik heb haar een jaar 24/7 op de wei gedaan.
De 1e periode heeft ze 14 laserbehandelingen gehad en heb ik steeds Traumeel gesmeerd.

Ze is na 11 maanden helemaal goed bevonden door de kliniek. Het beeld was alles waar ik op had mogen hopen volgens de dierenarts.


Het was het advies wat ik zojuist van de kliniek heb gekregen dus daar wil ik me wel aan houden.
Hij had een check ligament verdikking, geen gat ofzo. En gisteren stond hij ineens stokkreupel met nog meer zwelling dan voorheen. Ik had hem ook op de wei gezet of op de paddock (verharde bodem) om hem rust in zijn koppie te geven en omdat hij op stal om zijn as stond te draaien wat het herstel ook niet ten goede komt. Heeft het op de wei zetten het erger gemaakt geen idee. In elk geval is er nu ook nog een opgezette peesschede te zien. Advies was boxrust binnen het haalbare. Weide gang mag in elk geval absoluut niet nu. Als boxrust niet gaat dan mag een klein stukje paddock nog wel.


Mijn paard moest 6 maanden boxrust van de kliniek.
Na een dag tollen op haar geblesseerde been, was het been pas echt dik en warm.
We hebben t nog met sedatie geprobeerd, maar zodra uitgewerkt weer helemaal in de stress rondjes lopen. Kleine paddock gaf hetzelfde effect. Bij 24/7 weidegang was ze relaxed. Bijkomend voordeel is dat alle spieren getraind blijven.

Ik zou iig Traumeel bij je paard gebruiken.
Veel beterschap toegewenst.

M1+10

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-21 15:09

Citaat:
Mijn paard moest 6 maanden boxrust van de kliniek.
Na een dag tollen op haar geblesseerde been, was het been pas echt dik en warm.
We hebben t nog met sedatie geprobeerd, maar zodra uitgewerkt weer helemaal in de stress rondjes lopen. Kleine paddock gaf hetzelfde effect. Bij 24/7 weidegang was ze relaxed. Bijkomend voordeel is dat alle spieren getraind blijven.

Ik zou iig Traumeel bij je paard gebruiken.
Veel beterschap toegewenst


Op zich was hij wel relaxt op de wei voor zover we konden zien, je zit er natuurlijk niet 24/7 naast. Vrijdag heb ik 'm wel ff gek zien doen, mss heeft dat het erger gemaakt. Misschien is het erger geworden omdat ik hem met alle goede bedoelingen verplaatst heb van een plek waar hij er maar 2 tot 2,5 uur uit kwam (waar ik niet blij mee was !!) naar deze plek waar hij lekker de hele dag op de wei staat of in zijn stal met uitloop of paddock. Overbelast daardoor? Wie zal het zeggen. Of gewoon stomme pech, verkeerde beweging…blijft toch altijd koffiedik kijken. Maar ik sta voor 300% achter mijn beslissing van de verhuizing! Als het ergens goedkomt dan is het wel op deze plek. Op de vorige plek was het zeker niet goed gekomen.
Traumeel staat in de aanslag en ik zou nog klei mee krijgen van de kliniek.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:08

Toen mijn d-pony de blessure had, waren ice vibes er niet in zijn maat. Toen wel naar gekeken, want wilde ook van alles doen en helpen etc.

TS, ik snap echt dat je je veearts/kliniek wilt volgen, maar veeartsen en klinieken zitten ook niet geheel op 1lijn qua behandelingen.

Het is niet voor niks dat je hier van ervaringsdeskundige leest dat koelen achterhaalt is. Net als op rust zetten trouwens.

Op een stal zetten, geeft onrust. Paard gaat vaak veel meer draaien en bewegen in een stal van doorgaans 3*3 of net een tikje groter. Dat is echt niet bevorderlijk voor genezing.
Zoals ik schreef heb ik bij een 2e peesblessure de paddock klein gemaakt en vormde zich littekenweefsel en dat wil je ook niet echt.

Welke behandeling aanslaat is ook lastig te bepalen. Wij kregen opties, maar wel met slecht/onzeker vooruitzicht, dus elke keer opladen voor een dure behandeling zonder garantie hebben wij niet gedaan. 24/7 buiten tot het niet meer zou gaan, was dan de optie.
Maar hij verbeterde en heeft dus nog jaren geleefd.

Ik hoor weleens mensen die zeggen; heb mn paard x aantal maanden zo of zo behandeld en heeft geholpen. Maar niemand weet of dat echt door die behandeling komt, door rust, de tijd etc.

Voor herstel moet een paard ook gezond zijn, anders geneest alles moeizamer. Bewegen is daarvoor van essentieel belang.
Het is soms spannend om wel te laten bewegen, maar ik ken meer paarden die na x aantal maanden boxrust terugvielen dan paarden die na 24/7 bewegen terug vielen.
En vergeet alle andere problemen niet; gedrags problemen, koliek etc.

Er zijn ook revalidatie stallen waar paarden bijv op een trilplaat staan. Ik vind dat wel ook een deel van vervangen van bewegen waarvan een deel op harde ondergrond. Maar om een paard gezond te houden soms wel een oplossing.

Daarna is vooral de manier van opbouwen van belang. Zeker na lang stil staan, weinig doen, moet daar echt veel tijd voor genomen worden en dat gebeurt te vaak niet.
Kan je de spieren sterk houden, ben je al halverwege.

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:44

Incrediwear hoof socks/bandages. Met heet water nat maken en om doen. Koelen super goed en kunnen een langere tijd blijven zitten.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Popstra
Berichten: 13712
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:53

Het enigste wat echt koelt en rond de 0 graden blijft is een koelmachine. Deze zijn echter erg duur
Wellicht er iemand op je stal in bezit is hier van en je hem mag gebruiken!?
Meestal zijn het wedstrijd ruiters die ze bezitten.

Verder zou je eens kunnen informeren naar het gebruik van lazer bij de blessure. Er worden veel goede resultaten Mee behaald

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-21 08:46

superpony schreef:
Toen mijn d-pony de blessure had, waren ice vibes er niet in zijn maat. Toen wel naar gekeken, want wilde ook van alles doen en helpen etc.

TS, ik snap echt dat je je veearts/kliniek wilt volgen, maar veeartsen en klinieken zitten ook niet geheel op 1lijn qua behandelingen.

Het is niet voor niks dat je hier van ervaringsdeskundige leest dat koelen achterhaalt is. Net als op rust zetten trouwens.

Op een stal zetten, geeft onrust. Paard gaat vaak veel meer draaien en bewegen in een stal van doorgaans 3*3 of net een tikje groter. Dat is echt niet bevorderlijk voor genezing.
Zoals ik schreef heb ik bij een 2e peesblessure de paddock klein gemaakt en vormde zich littekenweefsel en dat wil je ook niet echt.

Welke behandeling aanslaat is ook lastig te bepalen. Wij kregen opties, maar wel met slecht/onzeker vooruitzicht, dus elke keer opladen voor een dure behandeling zonder garantie hebben wij niet gedaan. 24/7 buiten tot het niet meer zou gaan, was dan de optie.
Maar hij verbeterde en heeft dus nog jaren geleefd.

Ik hoor weleens mensen die zeggen; heb mn paard x aantal maanden zo of zo behandeld en heeft geholpen. Maar niemand weet of dat echt door die behandeling komt, door rust, de tijd etc.

Voor herstel moet een paard ook gezond zijn, anders geneest alles moeizamer. Bewegen is daarvoor van essentieel belang.
Het is soms spannend om wel te laten bewegen, maar ik ken meer paarden die na x aantal maanden boxrust terugvielen dan paarden die na 24/7 bewegen terug vielen.
En vergeet alle andere problemen niet; gedrags problemen, koliek etc.

Er zijn ook revalidatie stallen waar paarden bijv op een trilplaat staan. Ik vind dat wel ook een deel van vervangen van bewegen waarvan een deel op harde ondergrond. Maar om een paard gezond te houden soms wel een oplossing.

Daarna is vooral de manier van opbouwen van belang. Zeker na lang stil staan, weinig doen, moet daar echt veel tijd voor genomen worden en dat gebeurt te vaak niet.
Kan je de spieren sterk houden, ben je al halverwege.


We zijn 'm gisteren gaan halen en hebben de boxrust bespreekbaar gemaakt. Even los van het feit dat ik geen fan ervan ben, weet ik ook dat het mijn pony geen goed gaan doen. Hij zal waarschijnlijk een stuk rustiger zijn op een stukje wei dan in de zijn box. Gelukkig zag de dierenarts dit ook zitten. Voor nu niet de grote wei maar een afgezet stukje waar hij lekker rustig kan grazen, naast zijn vriendjes. Dat was een pak van mijn hart dat we die mening gelukkig deelden.
Hij liep gisteren al iets beter dan zondag en hij was vooral erg blij weer "thuis" te zijn.
Ik ben zelf ook nog niet zo overtuigd van alle dure behandelingen. Ik lees over een aantal dingen goede ervaringen maar over andere zaken weer wisselende ervaringen. Dat moet ik me dus allemaal eens even laten bezinken.
Bij ons op stal hebben we een trilplaat, op dit moment mag ik die van de dierenarts nog niet gebruiken omdat niet helder is wat de (nieuwe) blessure trigger, maar deze kan op een later tijdstip ingezet worden.

boemel

Berichten: 8354
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:49

Laserbehandeling had echt effect. Zag de zwelling op het been gewoon slinken.

Eur 35,00 per behandeling bij onze kliniek. Het koste ons vooral heel veel tijd met op en neer rijden.

M1+10

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:54

Ik koel altijd met groene leem, werkt imo een stuk beter en trekt ook de onstekingsstoffen er uit. Als er zwelling zit en het warm is dan zit er een ontsteking en dan moet je niet gaan stappen. Dat kan pas als de ontsteking over is en het bindweefsel moet genezen. Dan ga je stappen voor de doorbloeding en om ervoor te zorgen dat het bindweefsel niet te stug wordt.

Op een postzegelstukje land zetten is prima, heeft ie toch afleiding zonder dat hij zich kan forceren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:00

Tja, ik denk persoonlijk dat koelen alleen in de acute fase werkt. Op het moment dat het gebeurt en er zwelling optreedt... daarna niet meer.
Mijn paard had vorig jaar tijdens zijn ESS periode een ouderwetse "banaan" op zijn linker voorbeen.
Dit is met gewoon in de paddock en de wei vanzelf over gegaan, duurde ruim een half jaar maar dat is nog niks bij een fikse peesblessure.
Enige wat wel werkt was in acute fase met een tril-apparaat het been behandelen, maar later werkt dat ook niet goed meer.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-21 09:14

boemel schreef:
Laserbehandeling had echt effect. Zag de zwelling op het been gewoon slinken.

Eur 35,00 per behandeling bij onze kliniek. Het koste ons vooral heel veel tijd met op en neer rijden.


Hoe vaak moest je die laserbehandeling geven?

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-21 09:15

Elisa2 schreef:
Ik koel altijd met groene leem, werkt imo een stuk beter en trekt ook de onstekingsstoffen er uit. Als er zwelling zit en het warm is dan zit er een ontsteking en dan moet je niet gaan stappen. Dat kan pas als de ontsteking over is en het bindweefsel moet genezen. Dan ga je stappen voor de doorbloeding en om ervoor te zorgen dat het bindweefsel niet te stug wordt.

Op een postzegelstukje land zetten is prima, heeft ie toch afleiding zonder dat hij zich kan forceren.


Ik heb leem van de kliniek meegekregen om erop te doen voor de nacht.

Rondjes draaien om zijn as op stal daar wordt niemand vrolijk van dus dan is dit een betere oplossing.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-21 09:16

ElCamino schreef:
Tja, ik denk persoonlijk dat koelen alleen in de acute fase werkt. Op het moment dat het gebeurt en er zwelling optreedt... daarna niet meer.
Mijn paard had vorig jaar tijdens zijn ESS periode een ouderwetse "banaan" op zijn linker voorbeen.
Dit is met gewoon in de paddock en de wei vanzelf over gegaan, duurde ruim een half jaar maar dat is nog niks bij een fikse peesblessure.
Enige wat wel werkt was in acute fase met een tril-apparaat het been behandelen, maar later werkt dat ook niet goed meer.


Hetgeen er nu sinds zondag bij gekomen is, is inderdaad acuut vandaar het koeladvies.
We hebben de tijd om hem rustig er bovenop te laten komen.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:07

Levita schreef:
Koelen is idd achterhaald en werkt alleen pijnstillend. Er zijn hele wetenschappelijke studies naar gedaan en daar is gewoon uit gebleken dat het niet de ontstekingsreactie tegen gaat. Overigens heeft de structuur de ontstekingsreactie nodig om te herstellen, dus de vraag is of je dat wel wilt tegengaan. Jammer dat dierenartsen niet met hun tijd mee gaan en dit nog adviseren.

Geef je pony de eerste 5 dagen rust om de ontstekingsfase door te komen, daarna komt die in een nieuwe herstelfase en zou ik gedoseerd gaan bewegen.

Als je niet weet waarover je praat kun je beter zwijgen. Koelen is absoluut niet achterhaald. Het is nog altijd de eerste en een belangrijke ingreep bij een acute peesblessure. Koelen doet twee dingen, de zwelling beperken, en lokaal de temperatuur onder controle houden. Dat laatste is belangrijk omdat een te hoge temperatuur bepaalde structuren binnen de pees kan beschadigen.

De eerste fase na een peesblessure duurt niet vijf, maar veertien tot 21 dagen. Binnen die periode blijft koelen zinvol.

il faut d'abord durer

boemel

Berichten: 8354
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:20

Chantal_1978 schreef:
boemel schreef:
Laserbehandeling had echt effect. Zag de zwelling op het been gewoon slinken.

Eur 35,00 per behandeling bij onze kliniek. Het koste ons vooral heel veel tijd met op en neer rijden.


Hoe vaak moest je die laserbehandeling geven?


Mijn paard heeft 14 behandelingen gehad, maar ze had een hele zware blessure aan dr tussenpees.

M1+10

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:41

hier merrie met peesblessure in de eerste week na het oplopen van de blessure 2x/dag afwisselend in watergang en op de harde bodem laten stappen. Niet zozeer omdat koelen de ontsteking zou remmen, maar wel in combi met het stappen de zwelling wat wegneemt en de beweging en temeratuursverschillen de doorbloeding verbeteren. Verder gewoon op de weide om explosieve bewegingen en kort draaien te voorkomen. Na een jaar was het gat dicht en merrie heeft nooit meer een dag gemankt.

There is beauty in everything, even the things that scare us.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3timesmom, lissssan, manonutjuh, pony33 en 90 bezoekers