Been blijft dik na operatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 10:23

Dank Knollentuin, voor de uitleg.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 10:44

rien10 schreef:
Dank Knollentuin, voor de uitleg.


Graag gedaan Rien, helaas door opa paard ondertussen deskundige in het dun houden van aangedane benen

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:10

knollentuin schreef:
Wat ik echt goed vind werken zijn de compressie kousen van hidez, die ondersteunen het eigen systeem in het afvoeren van vocht


Ik heb hier ook ervaring mee. Ben super tevreden. Die van mij had een dik been al maanden van knie tot kogel. Na 2 weken met het pak gewerkt te hebben (kousen waren voor mijn paard te kort omdat hij vanaf de knie een zwelling had) was de zwelling met 8 cm afgenomen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 15:46

Hoe hebben jullie het gedaan na 6 weken boxrust? Hij moet nu nog week op rust (heeft sinds vandaag mini uitloopje maar is nog erg onrustig…)

Donderdag 1 juli zitten we op 6 weken en maandag 5 juli gaan we foto’s maken. Dan moet hij weer op de trailer. Ik zie niet zo zitten om met een bonk energiek paard de trailer op te doen..

Wandelen is geen optie, daar is hij echt nog te jong en opstuimig voor nu hij alleen op stal staat…

Eigenlijk wil ik hem even los gooien (in overleg met da) onze paddocks groeit nu gras dus wil ik hem daar in zetten eventueel samen met mijn rustige oudere paard.

Babootje

Berichten: 26246
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 16:15

Het is kortgeleden nog en het paard is nog jong. Na zo'n operatie kan het echt wel even duren voordat het been weer dun is. Met dat hij weer de wei op kan zal het wel goed komen. Beweging is het belangrijkste.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 16:21

Voorzichtig doen met losgooien hoor! Ze zijn vaak zo uitzinnig van blijdschap dat ze het niet eens voelen als ze iets verrekken. En alle spieren, pezen etc zijn na boxrust slap.
Als het kan, liever het uitloopje steeds groter maken of toch een paar keer (gesedeerd) stappen voor hij los gaat. Idd op gras zetten ofzo in de hoop dat hij gewoon gaat eten

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 16:49

Dat is een beetje het nadeel van boxrust. Ik weet dat het snel gebruikt wordt en soms noodzakelijk lijkt, maar op stal stil staan en de energie heeft ook veel nadelen.

Wij zetten ze vrijwel nooit op stal. Puur omdat rondjes draaien minstens zo slecht is en er veel meer onrust is op stal als de rest buiten staat.
En omdat beweging goed is voor het gehele lijf en ook het genezingsproces. Dat is bij mensen al enorm verandert, maar bij paarden blijft het iets achter.

Waar paarden die met blessure op stal stonden en enorm explodeerde in de wei/paddock, stapten wij eerst op het erf tot ze ontspande aan de hand en dan naast een maatje buiten.

Mijn merrie had haar onderbeen echt gruwelijk open liggen. Moesten naar de kliniek en de veearts gaf ons weinig hoop dat het mooi zou genezen. Hij kreeg de huid ook amper gesloten. Stevig drukverband en weer terug.
Ze stond met de rest 24/7 buiten en was niet echt een droge, schone periode, maar toch laten lopen.

Veearts kwam na 3 dagen controleren en nieuw drukverband leggen. Hij was helemaal verbaasd dat het been niet dikker was geworden en de wond zo rustig leek zo snel. Het is heel goed genezen, ze heeft er nooit meer last van gehad en je ziet het niet eens meer terug.
Is een best pittige merrie, maar hield toch zelf wel rekening met haar been en verband. Het is ook altijd keurig blijven zitten.

Met mijn ruin heb ik advies van de veearts gevolgd om de paddock kleiner te maken. Hij heeft toen littekenweefsel gekregen. Ik ben overtuigd dat het door te weinig beweging is gekomen toen.

Ja, is een risico, maar het hele lijf heeft functies die hard nodig zijn voor de genezing en veel komt stil te liggen of op half gas als je ze te lang stil zet.

Paardje zal echt moeten stappen, desnoods aan een hoofdstel met bitriempje, een hengstenketting of iets als je het zelf zo niet kan of aandurft. Maar anders zijn er ook revalidatie stallen waar mensen heel kundig zijn.

tienus63

Berichten: 12064
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 18:24

tienus63 schreef:
Letterlijk persoonlijk erg goede ervaringen met Brandes formule hoef en pees.
Trap van paard gekregen op mijn bovenbeen. Grote wond en ik ben het paardenmiddel gaan slikken.

Toevallig is vriendin van me daarmee gestart bij haar nieuwe weidepaard.
Paard heeft week of 9-10 geleden een peesblessure opgelopen.
Been slinkt toch al. Vorige eigenaar koelde het been en deed in de acute fase traumeel gel erop.

Eergisteren betreffende paard gezien.
De verdikking is nog amper te zien.

Spul heet trouwens ty 4 up of zoiets. Verschil is onvoorstelbaar.
Als hij te gek doet in de wei is ie nog paar passen onregelmatig. Voor de rest niet meer.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:10

Kan je niet en klein stukje af zetten?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 20:37

Sintara schreef:
Voorzichtig doen met losgooien hoor! Ze zijn vaak zo uitzinnig van blijdschap dat ze het niet eens voelen als ze iets verrekken. En alle spieren, pezen etc zijn na boxrust slap.
Als het kan, liever het uitloopje steeds groter maken of toch een paar keer (gesedeerd) stappen voor hij los gaat. Idd op gras zetten ofzo in de hoop dat hij gewoon gaat eten


Uitloop kan helaas niet groter, wel was mogelijk weilandje af te zetten.

Als ik hem in de paddock zet zet ik m’n rustige ruin erbij en in de paddock met gras.

Ik ga zeker proberen te wandelen zodra ik terug ben van vakantie. Officieel mocht dat al na 4 weken maar ben nu zelf op vakantie. Vandaar nu op mini uitloop.

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:56

Ach, zo naar, helemaal met zo’n jonkie!

Die van mij heeft in september een artroscopie in de sprong gehad door een infectie in het gewricht. Dat heeft heel lang geduurd voordat het weer dun was.
Afbeelding
Tussen de eerste en laatste foto zitten bijna 4 maanden. Het is nog meer geslonken, maar heb geen recente foto. Gewricht is nog wel iets dikker, maar als je het niet zou weten valt het niet op.

Na de boxrust zijn we eerst gaan stappen aan de hand samen met een ander paard. En toen het weer mocht de paddock in en even de ogen dicht gedaan. Gekke sprongen vielen alles mee! Jij hebt nu als voordeel dat het weideseizoen is, misschien een klein stukje wei? Hopelijk gaat hij dan gelijk lekker eten.

Succes met het herstel van je knapperd!!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 00:59

Als je er zelf niet bent of niet kan, heb je niet iemand anders? Ik deed het op stal ook voor anderen. Er zijn ook revalidatie stallen.