Mond open zonder bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Mond open zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 19:29

Hallo allemaal,

Vandaag is me iets geks opgevallen. Toen mijn paard op de poetsplaats stond begon die apart te doen met zijn mond. Gooide zn mond open en leek heel overdreven op iets te bijten. Dit is een tijd terug ook gebeurd na een schriktraining. Ik heb het toen geweten aan stress.

Alleen kon ik me nu niet voorstellen dat er stress was. De situatie was zoals altijd en hij stond lekker chill op de poetsplaats. Op internet kan ik hier niks over terug vinden. Is er misschien iemand die weet wat dit is?

Hij is laatst bij de kliniek geweest waar die volledig nagekeken en behandeld is. Alles zou nu weer in orde moeten zijn. Tanden zijn ook gedaan.

Ik heb een paar screenshots bijgevoegd omdat ik helaas geen filmpje kan plaatsen. Dit voor het idee.

Alvast bedankt!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Mond open zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:08

Zijn de tanden (en kiezen) handmatig of electrisch gedaan? Het lijkt of er haken op de achterste kiezen onder staan.

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 20:50

Albert schreef:
Zijn de tanden (en kiezen) handmatig of electrisch gedaan? Het lijkt of er haken op de achterste kiezen onder staan.


Laatste keer electrisch. Wel is bekend dat zijn tanden heel slecht zijn. Maar kan me bijna niet voorstellen dat er nog haken zitten. Heb de laatste keer zelf mogen voelen en voelde geen haken zitten. Dit is tevens ook pas de tweede keer dat ik hem dit zie doen.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Mond open zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:52

Doet hij ook wat moeilijk bij aansingelen?
Maag problemen kunnen dit gedrag nl ook veroorzaken.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:55

kan ook zijn dat hij gewoon op die plek gestressed was?
misschien stond hij te strak vast,had het dorst of toch honger, stond het er te lang..zou het dan eerder in zoiets zoeken.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 21:36

Faith001 schreef:
Albert schreef:
Zijn de tanden (en kiezen) handmatig of electrisch gedaan? Het lijkt of er haken op de achterste kiezen onder staan.


Laatste keer electrisch. Wel is bekend dat zijn tanden heel slecht zijn. Maar kan me bijna niet voorstellen dat er nog haken zitten. Heb de laatste keer zelf mogen voelen en voelde geen haken zitten. Dit is tevens ook pas de tweede keer dat ik hem dit zie doen.

Ok, dan kan je dat i.i.g. uitsluiten.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 21:44

https://www.bitmagazine.nl/gedrag-artik ... den/26693/

Op de open mond na ziet het er ontspannen uit. Is je paard niet aan het gapen? Niet dat dat je heel veel verder helpt. Niemand schijnt precies te weten waarom een paard gaapt maar er schijnen heel veel en zowel positieve als negatieve triggers te zijn.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 22:35

Was je aan het poetsen? Bij jeuk/een lekker plekje zie je dit ook wel eens.

Sababber

Berichten: 2690
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Mond open zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:23

Mijn paard deed dit ook, bleek toch te maken te hebben met dat hij lichamelijke problemen had. Hij deed het o.a. als ik het zadel er op legde. Professionele behandelaar laten komen en zij gaf aan dat hij hoofdpijn had. Goed dat je dit serieus neemt en niet weg cijfert +:)+

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Mond open zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:36

Ik lees even mee. Ik zie mijn paard dit ook ineens doen namelijk.
Ik weet het ook aan de kiezen, maar de tandarts moest sowieso al komen met de dierenarts, dus die kon meteen kijken. Niks aan de hand, mooi gebit. Voor een andere reden moest er rontgen foto's gemaakt worden van de kaak, en ook daar op niks te zien.

Ik heb bij die van mij absoluut niet het idee dat ze maagproblemen heeft, zadel, singel, poetsen, aanraken is allemaal geen probleem. Ook doet ze het als ze heel rustig op de poetsplaats staat te niksen, maar ik vind het wel vreemd. Vooral omdat ze het pas sinds kort doet.

Sababber; hoe ben jij er achter gekomen / wat voor professionele behandelaar heb je er bij gehad?

Sababber

Berichten: 2690
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:38

prugelpiet schreef:
Ik lees even mee. Ik zie mijn paard dit ook ineens doen namelijk.
Ik weet het ook aan de kiezen, maar de tandarts moest sowieso al komen met de dierenarts, dus die kon meteen kijken. Niks aan de hand, mooi gebit. Voor een andere reden moest er rontgen foto's gemaakt worden van de kaak, en ook daar op niks te zien.

Ik heb bij die van mij absoluut niet het idee dat ze maagproblemen heeft, zadel, singel, poetsen, aanraken is allemaal geen probleem. Ook doet ze het als ze heel rustig op de poetsplaats staat te niksen, maar ik vind het wel vreemd. Vooral omdat ze het pas sinds kort doet.

Sababber; hoe ben jij er achter gekomen / wat voor professionele behandelaar heb je er bij gehad?


Ik heb eerder een bitfitter gehad die ook craniosacraal deed en die zei al dat ze dacht dat hij hoofdpijn had. Anderhalf jaar later iemand er bij gehad die dierenarts/chiropractor/osteopaat/craniosacraal therapeut is. De aanleiding dat ik haar liet komen was omdat hij dus niet wilde dat ik opstapte en als ik het zadel uit de kast haalde hij al met zijn hoofd zakte en met zijn mond open ging staan en ook raar met zijn tong ging doen soms. Zij heeft ons doorverwezen naar de kliniek voor verder onderzoek en daarna is zij hem gaan behandelen. Zij bevestigde dus dat hij hoofdpijn had en lost dat op met haar behandelingen (dat stukje is volgens mij voornamelijk cranio-sacraal.) de naam stuur ik liever via PB.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Mond open zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:31

hoe werkte dat dan met die hoofpijn? een soort migraine door stres of zo?
waar komt het door en wat doet die behandelaar er aan?

Sababber

Berichten: 2690
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:41

axel_1997 schreef:
hoe werkte dat dan met die hoofpijn? een soort migraine door stres of zo?
waar komt het door en wat doet die behandelaar er aan?


Ik ben zelf geen dierenarts of behandelaar. Kan door van alles komen, net als bij mensen. In mijn geval wordt dus craniosacraal therapie Ingezet. Dat werkt met hersenvocht. Aimee de rooij heeft er een mooi stuk over geschreven. Zij behandeld overigens niet mijn paard. https://aimeederooij.nl/hoofdpijn-bij-paarden/

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 14:46

c_alsemgeest schreef:
Doet hij ook wat moeilijk bij aansingelen?
Maag problemen kunnen dit gedrag nl ook veroorzaken.


Maag problemen klinkt wel logisch. Die heeft hij waarschijnlijk ook. Alleen zat hij al een hele lange tijd vol met de larven van bloedwormen (heb hem sinds december) dus dit is het eerste probleem wat we aanpakken. De maag gaat hierna komen omdat ik de wormenkuren wat hij nu krijgt te zwaar vind om ook nog iets anders te doen.