Help wat heeft mijn paard? Koot blijft gevuld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Help wat heeft mijn paard? Koot blijft gevuld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 18:33

Ik wil graag weten wat mijn paard mankeert en misschien zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben of mee willen denken. Dus mocht je een idee hebben na onderstaand verhaal gelezen te hebben hoor ik het graag!

Situatieschets:
Ongeveer 5 weken geleden viel het mij op dat mijn paard rechts achter een meer gevulde koot heeft dan links achter. Ik heb hem toen 3 weken lang veel minder intentief laten lopen. Been was wisselend dikker en dunner. Koelen leek wat te helpen, ook als het veel regende was het been dunner.

Na 3 weken heb ik de koot op de foto laten zetten en laten scannen. Hierop was niks bijzonders te vinden. Wel kreeg hij hierna een week ontstekingsremmer. Het been was niet helemaal zonder vocht, maar werd wel minder snel dik.

Hierna een osteopaat naar het hele paard laten kijken. Hij zat wel wat vast, ook de organen hadden daardoor een wat verminderde functie. De hoop was dat de behandeling ervoor zou zorgen dat hij zijn vocht beter zou kunnen afvoeren. Dit was 3 dagen geleden en het is niet minder of weg.

Sidenoot 1: Hij is niet kreupel

Sidenoot 2: Links achter zat een hoefzweer +/- 2 weken voor dit verhaal begon.

Ik ben heel benieuwd of dit iemand bekend voorkomt of een idee heeft waardoor dit niet vanzelf over gaat.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Re: Help wat heeft mijn paard? Koot blijft gevuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:31

Is het vocht in de kootholte zelf? Heb je eventueel een foto om aan te duiden waar de zwelling zich precies bevindt?

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Help wat heeft mijn paard? Koot blijft gevuld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 20:06

Nee niet in de kootholte zelf, maar net boven en op de koot.
Ik zal even een foto zoeken. Heel duidelijk is het op de foto niet te zien, maar de plaats is dan wel wat duidelijker.

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Help wat heeft mijn paard? Koot blijft gevuld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 20:16

Afbeelding

Het bultje is het meest zichtbare, daar omheen voel je ook vocht.

goldie98

Berichten: 115
Geregistreerd: 22-11-03

Re: Help wat heeft mijn paard? Koot blijft gevuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:54

Door die hoefzweer links achter, heeft ie waarschijnlijk rechtsachter wat meer belast en daardoor is het nu wat dikker dan normaal. Is de hoefzweer helemaal over?

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Help wat heeft mijn paard? Koot blijft gevuld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 21:01

Dat zei de osteo ook inderdaad, dat hij waarschijnlijk rechtsachter door de zweer overbelast heeft.
Naar mijn weten is de hoefzweer helemaal over. Hij loopt op beide achterbenen gewoon oke.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Help wat heeft mijn paard? Koot blijft gevuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:58

Zijn het geen gallen?

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Help wat heeft mijn paard? Koot blijft gevuld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 22:34

Ik dacht dus dat gallen niet zoveel veranderen. Mijn paard heeft ook wel eens dagen dat je niks ziet.

goldie98

Berichten: 115
Geregistreerd: 22-11-03

Re: Help wat heeft mijn paard? Koot blijft gevuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 23:08

Een te veel belaste been, gaat niet in 1 dag over. Zou haar wat meer tijd geven om te genezen en niet rijden of longeren, alleen maar stappen. Zodat die pezen goed kunnen genezen.

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 11:25

goldie98 schreef:
Een te veel belaste been, gaat niet in 1 dag over. Zou haar wat meer tijd geven om te genezen en niet rijden of longeren, alleen maar stappen. Zodat die pezen goed kunnen genezen.


Dit paard staat al 5 weken zo goed als stil. Hij doet zelf veel gekker in de paddock dan wanneer ik wat met hem doe. Vanwaar dat je denkt dat het de pees is? Zou dat niet op de echo te zien zijn geweest?

goldie98

Berichten: 115
Geregistreerd: 22-11-03

Re: Help wat heeft mijn paard? Koot blijft gevuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:41

Een pees kan overbelast raken. Of het duidelijk te zienn is op de echo. Daar heb ik geen ervaring mee. Misschien dat er anderen daar meer over kunnen vertellen.

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 21:50

goldie98 schreef:
Een pees kan overbelast raken. Of het duidelijk te zienn is op de echo. Daar heb ik geen ervaring mee. Misschien dat er anderen daar meer over kunnen vertellen.


Dat begrijp ik. Ik was ook bang dat het de pees was, vandaar dat ik dat heb laten onderzoeken. Dus ik hoop(te) eigenlijk dat dat uitgesloten was. Ik hoop dat er nog iemand is die hier ervaring mee heeft.