Bloedzuigers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Bloedzuigers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 12:49

Omdat ik het af en toe voorbij zie komen op onder andere Facebook.... en het me wel intrigeert..
Hoe zijn ervaringen met bloedzuigers.
Wie heeft ze laten zetten, en voor welke klachten?
Wat vond je ervan?
Of eventueel bij jezelf?

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Bloedzuigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:53

Ik heb pas geleden bloedzuigers gebruikt bij mijn pony die hoefbevangen was.
Heeft super goed geholpen! Daarna konden we vrij vlot afbouwen met de medicatie.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Bloedzuigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:21

Via wie is zo'n sessie te regelen?

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:25

Marjo89 schreef:
Ik heb pas geleden bloedzuigers gebruikt bij mijn pony die hoefbevangen was.
Heeft super goed geholpen! Daarna konden we vrij vlot afbouwen met de medicatie.


Heb je daar meer info over Marjo89? Interessant!

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Bloedzuigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:31

Ik ken wel het 'aderlaten'. Heb dat ooit eens laten doen, jaren geleden, en mijn IR paard knapte er enorm van op. Vandaar dat ik al een tijdje zoek naar zo'n soort behandeling.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Bloedzuigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:43

Bij mijn Haflinger hebben we ook bloedzuigers gebruikt toen hij acuut hoefbevangen was. Het heeft hem heel veel goed gedaan.
Naar wat ik begrepen heb gaat het niet zozeer om het bloed wat ze verliezen maar meer om de goede stofjes die door de bloedzuigers worden ingespoten.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Bloedzuigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:59

Ik heb ook mijn pony laten behandelen vanwege haar hoefbevangenheid, maar hier geen geweldig resultaat. Ze liep na de behandeling twee weken iets beter, maar ging daarna weer achteruit en een tweede behandeling deed eigenlijk niets.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:16

Petra_O schreef:
Ik heb ook mijn pony laten behandelen vanwege haar hoefbevangenheid, maar hier geen geweldig resultaat. Ze liep na de behandeling twee weken iets beter, maar ging daarna weer achteruit en een tweede behandeling deed eigenlijk niets.


Was de pony immuun geworden voor de stofjes van de bloedzuigers? Jammer dat het niet zo goed werkte, is het wel goedgekomen?

Wat voor stofjes spuiten de bloedzuigers dan in? En hoe werkt dat dan tegen hoefbevangenheid?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:35

Bloedzuigers spuiten bloedverdunners (=antistolling) in - anders klontert het bloed dat ze willen zuigen.
Er is al heel lang geleden onderzoek gedaan naar het effect van het geven van heparine (een antistollingsmiddel) bij hoefbevangenheid. Dat bleek in het pre-klininsch stadium hoefbevangenheid te kunnen voorkomen.

Lang verhaal kort: als je de bloedverdunners van bloedzuigers wilt gebruiken, kun je beter gewoon meteen heparine geven. Dan weet je tenminste wat je doet.

Ook het geven van Ascal ("aspirine") bij hoefbevangenheid is trouwens in de hoedanigheid van antistolling, niet als pijnstilling.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Bloedzuigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:27

Ik was eerst vrij sceptisch. Ik wil best een foto invoegen weet alleen niet hoe ik deze moet afschermen.

De bloedzuigers brengen een stofje in. En er komt tegelijkertijd super veel zooi uit (stolling) en bij mijn pony zaten ze er echt lang op.
Ze moesten vanzelf loslaten. Een heeft er ruim 2,5 u opgezeten

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:37

BriPi schreef:
Petra_O schreef:
Ik heb ook mijn pony laten behandelen vanwege haar hoefbevangenheid, maar hier geen geweldig resultaat. Ze liep na de behandeling twee weken iets beter, maar ging daarna weer achteruit en een tweede behandeling deed eigenlijk niets.


Was de pony immuun geworden voor de stofjes van de bloedzuigers? Jammer dat het niet zo goed werkte, is het wel goedgekomen?

Wat voor stofjes spuiten de bloedzuigers dan in? En hoe werkt dat dan tegen hoefbevangenheid?



Ik denk dat het bij mijn pony gewoon niet genoeg was. Ik ben een week na de laatste behandeling naar Utrecht gegaan met haar en daar bleek ze flink insuline resistent te zijn. Dit heeft de bevangenheid veroorzaakt. Ze heeft een flinke kanteling en verzakking van het hoefbeen. Ze staat nu op speciaal beslag en een hele batterij aan medicijnen en het gaat nu best goed met haar. Wat de toekomst gaat brengen moeten we nog afwachten.

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 23:51

Zijn er ook ervaringen met CPL en artrose?