Heb ik weer.... paardje met gezwollen neus en vagina

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lys_PPA

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-09-19

Heb ik weer.... paardje met gezwollen neus en vagina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-21 10:48

Vanmorgen voordat ik naar mijn werk wil gaan ga ik net zoals altijd de paardjes hooi geven.

Normaal staan ze al bij het hek te wachten maar vanmorgen was er nog niemand aanwezig. Kom ik in de schuilstal, staan de jongens vrolijk te eten maar het merrietje ligt te suffen. Dus ik wil haar een worteltje geven, zie ik dat haar mond (en een deel tot onder de ogen) zo opgezwollen is dat ze de wortel niet eens kan kauwen. Het voelde echt mega hard en dik aan. Ook een beetje warm.
Dus mijn eerste reactie, even kijken of ik haar kan temperaturen. Dus ik wil de staart omhoog doen maar mag niet eens aan haar billen komen. Halstertje omgedaan en wil nog eens proberen, zie ik dat haar vagina opgezwollen is.

Vervolgens meteen de dierenarts gebeld, die is komen kijken. Zwelling in het gezicht was enigszins in omvang afgenomen, ze kon wel weer wat hooi (en later een wortel) eten, maar nog steeds opgezwollen en vagina was nog gelijk. Hij heeft haar getemperatuurd, temperatuur was goed, verdere check was ook prima. Hij wist er niet echt een oorzaak aan te koppelen. Ze heeft uiteindelijk ontstekingsremmers en pijnstillers gekregen en we moesten het verder in de gaten houden...

Ik ben alsnog naar het werk gegaan omdat mijn vriend thuis is, maar hij belde mij zojuist op dat ze echt niet fit is, dus ga zometeen naar huis.

Iemand hier ervaring mee?? :( :(

Achtergrondinformatie: ze is (bijna) 4 jaar, het is een minipaardje, sinds een aantal dagen vertoond ze behoorlijke hengstigheid (nooit eerder meegemaakt), geen wisseling in voeding, wel sinds maandag gestart met een psyllium kuur. Bij 1 van de paardjes vanmorgen wormen in de mest gevonden (geen idee van welke van de 3 die in dat gedeelte staan) dus vanmorgen meteen allemaal ontwormd en ze staan op een paddock dus een allergische reactie op een plant oid lijkt me onlogisch...

Afbeelding


Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Heb ik weer.... paardje met gezwollen neus en vagina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:09

Kan het zijn dat een van de paarden geprobeerd heeft om haar te dekken gezien ze zo hengstig was?

saskiaojan

Berichten: 7233
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:11

Mijn eerste gedachte was een allergische reactie.... Kan dat evt op het psyllium zijn?

Lys_PPA

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-21 11:37

Blussem schreef:
Kan het zijn dat een van de paarden geprobeerd heeft om haar te dekken gezien ze zo hengstig was?


Uhh dat kan natuurlijk altijd, maar verwacht niet dat zij zoiets veroorzaken omdat de twee waar ze snachts bij staat echt mini mini zijn en totaal geen lompe zware dominante types :')


saskiaojan schreef:
Mijn eerste gedachte was een allergische reactie.... Kan dat evt op het psyllium zijn?


Ik dacht ook mss allergische reactie maar waarom dan neus én vagina?
En de psyllium heeft ze al eens eerder gehad.. dan zou het alleen iets in het hooi kunnen zijn.

Marilu
Berichten: 1237
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:57

Volgens mij is de kans reëel dat ze gedekt is in de stal en dat ze daarbij klem gezet is. Heb met een merrie ook zo iets voorgehad toen ze hengstig was en er een (te laat gecastreerde) ruin bij stond. Aan het hoofd had ze wonden en achteraan was ze ingescheurd.

Lys_PPA

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-21 12:14

Marilu schreef:
Volgens mij is de kans reëel dat ze gedekt is in de stal en dat ze daarbij klem gezet is. Heb met een merrie ook zo iets voorgehad toen ze hengstig was en er een (te laat gecastreerde) ruin bij stond. Aan het hoofd had ze wonden en achteraan was ze ingescheurd.


Ergens vind ik het wel logisch klinken, maar ik kan het niet helemaal plaatsen omdat ze dus echt met 2 guppies staat 'snachts.

Vanaf 17.30u heb ik de wat stevigere en lompere ruinen apart gezet. Om half 12 gisteravond was er nog niets en om 7u vanmorgen 'vond' ik haar zo. De zwelling op haar hoofd leek vrij recent dus dan zou een van de 2 kleintjes het gedaan moeten hebben.

Om er even een beeld bij te vormen. De middelste 3 staan 's nachts samen, waarvan de vosjes allebei niet dominant zijn of dekgedrag vertonen (wel ruiken), maar goed je weet inderdaad maar nooit waar ze toe in staat zijn:
Afbeelding

De buitenste 2 staan ook samen en de linker zou ik er eventueel van kunnen verdenken maar die heeft er dus zeker 12u niet bijgestaan.

Des te meer reden voor het ophangen van een camera in de stal, dan hoef ik niet zo te gissen. Vind het zo zielig voor m'n merrietje :(

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Heb ik weer.... paardje met gezwollen neus en vagina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:46

Een allergische reactie speelt in op de slijmvliezen en die zitten er zowel bij haar neus/mond als bij haar vagina.
Waarom spuit je da ontstekingsremmer en pijnstillers in vredesnaam ipv antihistaminica?

Lys_PPA

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-21 12:55

Wildgirl schreef:
Een allergische reactie speelt in op de slijmvliezen en die zitten er zowel bij haar neus/mond als bij haar vagina.
Waarom spuit je da ontstekingsremmer en pijnstillers in vredesnaam ipv antihistaminica?


Ik weet niet wat zijn beweegredenen waren om dit toe te dienen, als je de dierenarts belt ga je er altijd maar vanuit dat ze weten wat ze doen... Hij heeft overigens wel het woordje cortico's laten vallen, is dat soortgelijk?

Als het een allergische reactie is, kan dat ook vanzelf overgaan? Of moet ik dan zo meteen nog eens dierenarts bellen om te kijken of ze iets anders toe moeten dienen?
Laatst bijgewerkt door Lys_PPA op 29-04-21 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:57

De twee andere paarden zijn wel een stuk groter dan haar. Heel hengstige merrie kunnen zeker ruinen aan het dekken krijgen die het anders nooit doen.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 29-04-21 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lys_PPA

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-21 12:58

Blussem schreef:
De twee andere paarden zijn wel een stuk groter dan haar.

Die stonden niet bij haar...

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Heb ik weer.... paardje met gezwollen neus en vagina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:59

Bedoel de twee middelste

Lys_PPA

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-21 13:01

Blussem schreef:
Bedoel de twee middelste

Die zijn bij lange na niet groter dan haar.. die linkse is de helft van haar en de andere zeker 10-15cm kleiner.

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Heb ik weer.... paardje met gezwollen neus en vagina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:07

Ik zou even bellen ja om te vragen waarom ze deze behandeling hebben gegeven, aangeven dat je graag een behandeling tegen een allergische reactie wil inderdaad. Dat kan met corticosteroïden idd.

Lys_PPA

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-21 13:48

Wildgirl schreef:
Ik zou even bellen ja om te vragen waarom ze deze behandeling hebben gegeven, aangeven dat je graag een behandeling tegen een allergische reactie wil inderdaad. Dat kan met corticosteroïden idd.


Oke heb net weer gebeld, wordt zometeen teruggebeld. Zojuist buiten geweest kijken en haar neus is gelukkig alweer bijna normaal...

DuoPenotti

Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Heb ik weer.... paardje met gezwollen neus en vagina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:02

Allergie van de slijmvliezen dacht ik ook als eerste.
Maar dan altijd de grote vraag, waarvan.
corticosteroïden , leuk en aardig, daar kunnen ze wel hoef bevangen van raken dus als het aan het minderen is zou ik daar niet voor kiezen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Heb ik weer.... paardje met gezwollen neus en vagina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:06

Klinkt als een pittige reactie op de slijmvliezen ja. Ik had het denk ik eerst eens gegokt op een antihistamine en het daarop een uurtje aangekeken. Cortico's ben ik huiverig voor met dat sobere spul; als het niet hoeft, liever niet.

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:07

Wildgirl schreef:
Een allergische reactie speelt in op de slijmvliezen en die zitten er zowel bij haar neus/mond als bij haar vagina.
Waarom spuit je da ontstekingsremmer en pijnstillers in vredesnaam ipv antihistaminica?


Hier moest ik ook aan denken inderdaad. Als je zegt neus, is dat dan puur de neus of zag je ook de mond verdikt, heeft de da in de mond gekeken?

"Een draver, is gaver" :D

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Heb ik weer.... paardje met gezwollen neus en vagina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:29

Mijn paard had gisteren een jaar geleden iets vergelijkbaars. Ook nooit eerder gezien. 's nachts werd ik gebeld door de stalhouder dat ze koliek had. Toen gekeken en bleek ze inderdaad behoorlijk koliek te hebben. Ze wilde ook echt niet eten en had al een dikke vagina en uier, op dat punt ging de veearts nog niet uit van een allergische reactie. In de loop van de nacht ging de koliek over, maar bleek het dus een allergische reactie. Naast de vagina en uier sloegen toen langzaam ook neus en ogen dicht. Op het heftigste punt stonden er over d'r hele lijf dikke bulten en kon ze nauwelijk nog uit d'r ogen kijken.

Ik weet nog steeds niet wat het veroorzaakt heeft. Ik zou ook eerst antihistamine proberen. Cortico's had mijn paard uiteindelijk wel nodig, maar het is wel echt rotspul.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Lys_PPA

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Heb ik weer.... paardje met gezwollen neus en vagina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-21 14:51

Bedankt voor jullie reacties, zeer leerzaam!

Heeft het geven van bijvoorbeeld antihistaminica evengoed nog nut ook al zijn de zwellingen af aan het nemen?

RianneH, haar hele mond was verdikt. De lippen waren zo dik dat ze nog geen wortel gekauwd kreeg, en dan met enige uitvloeing richting de ogen (die waren iets meer dicht geknepen dan normaal). De gezwollen plekken voelde ook warmer dan normaal. Dierenarts heeft wel in haar mond gekeken, daarbij gaf hij aan dat alles er prima uit zag.

Veulen84, gelukkig heeft ze verder geen koliek gehad. Zodra haar opgezette mond het toeliet ging ze ook weer meteen eten en ze gedroeg zich verder ook nog fit vanmorgen. Maar wel heftig verhaal van jou paard! Hoop dat het niet zo ver komt met die van mij, en daar heb ik wel enigszins vertrouwen in omdat het gelukkig al afneemt. Fingers crossed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GoogleAdsense, Kim_S en 22 bezoekers