Paard loopt pijnlijk door boxrust?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maitestar23

Berichten: 658
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Paard loopt pijnlijk door boxrust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 11:57

Goedemorgen,

Laat ik als 1e maar gelijk melden dat de veeartsen hier in Meppel en Emmeloord samen bezig zijn met ons probleem, maar eigenlijk niemand die echt weet wat er aan de hand is. Dus ik denk ik gooi hier een balletje op, misschien heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt. Of misschien is er nog iemand die tips heeft om Menda hier doorheen te helpen.

Menda staat sinds 9 april op boxrust op advies van Emmeloord vanwege een peesblesssure.
We mochten per dag 15 minuten wandelen, ze zou eventueel daarbij wel op een kleine paddock mogen maar dat is bij ons op stal niet mogelijk dus het werd verder volledig binnen staan.
Wel af en toe even in de longeercirkel gezet.

Sinds het weekend van 17-18 april is het lopen dramatisch geworden, zeer gevoelig/pijnlijk. Dit weekend was ook de hoefsmid geweest dus we gokten dat dat misschien met de peesblessure iets te veel was geweest. Dus we gaven het even een paar dagen de tijd en hebben even niet gewandeld.

Maar dinsdag 20 april was het nog steeds dramatisch en is de veearts geweest.
Ze voelde toch een lichte digitale pols dus ze gooide het op (mechanische) hoefbevangenheid en we kregen Metacam en een bloedverdunner.
In het weekend moest ze dan wel verbeterd zijn met lopen, maar helaas was er totaal geen verbetering. Ze wil eigenlijk helemaal niet lopen, je moet haar echt dwingen. Eenmaal op het zachte gaat het wel goed trouwens. Maar omdat ze een heel stuk over het harde moet om bij het zachte te komen is dus ze dus volledig stil komen te staan.

Afgelopen maandag is er een andere veearts geweest en die toonde met een ander onderzoek aan dat er helemaal geen sprake is van hoefbevangenheid, maar wat dan wel wist hij eigenlijk ook niet.
Hij heeft contact gehad met Emmeloord maar ook die staan voor een raadsel.

In overleg staat ze nu op Buut en mag ze weer de weide op. Voor nu gooien ze het op overbelasting van de benen/spieren en ze hopen dat het met bewegen weer beter gaat.
Maandagavond met Buut begonnen en we zagen dinsdagochtend toch al een klein verschilletje op het harde en gistermiddag deed ze in de weide zelfs een klein drafje.

Vanochtend kwam ik weer Buut geven maar liep ze helaas toch wel weer ietwat gevoelig op het harde. Het kan natuurlijk ook niet gelijk over zijn, maar ergens ben ik bang dat als we stoppen met Buut het gevoelige lopen gewoon gelijk weer terug komt. Dus vandaar mijn berichtje hier...

Ze krijgt dus op dit moment 2 x daags Buut, we koelen 2x per dag haar benen en ze staat ongeveer 4 uur op de weide met graasmasker (dit wordt later deze week weer langer gelukkig).
Ook wil ik gaan beginnen met het insmeren van de benen met Leem en misschien een detox-kuurtje?
Met een hoefschoen liep ze deze eerder week wel beter, dus speciaal beslag is ook nog een optie.
Ik wil haar trouwens ook nog laten testen op PSSM.

Maar de vraag die blijft hangen is, wat is het en hoe kunnen we haar helpen?

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Paard loopt pijnlijk door boxrust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:01

Een paar maanden terug moest mijn paard op boxrust, op een dag haalde ik haar stokkreupel uit de stal. Rechtsvoor, terwijl ze voor haar rechterachterbeen op boxrust stond. Zij bleek een ontsteking van een spier in de schouder te hebben en een hematoom (bloeduitstorting) ter grootte van een appel in/aan dezelfde spier. Waarschijnlijk had ze zichzelf vastgerold in de stal. Ik denk niet dat jouw paard een ontstoken spier heeft, maar misschien heeft ze zich wel vastgerold, of zich bezeerd door 'gek' te doen in de stal?

Het verhaal klinkt echter wel erg als hoefbevangen, weet je zeker dat ze dat echt niet is? Soms wordt (lichte) bevangenheid gemist.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:02

Ik mis wat info over hoe hij loopt (als ie loopt)
Kreupel?

maitestar23

Berichten: 658
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 12:13

Ze loopt met alle 4 benen erg gevoelig, liever gewoon helemaal niet. Elke stap maakt ze heel voorzichtig en doordacht, alsof ze over spijkers moet lopen.

Deze veearts denkt niet dat het hoefbevangenheid is omdat de hoeven totaal niet gevoelig zijn. Hij heeft er in geknepen en op geklopt en dat vindt ze prima, ze zijn ook niet warm. Dus het lijkt uit de benen te komen.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:14

Met hoefschoen liep ze beter? Is ze niet simpelweg te kort bekapt dan? Mijn pony wilde ook absoluut niet meer bewegen op het harde toen ze teveel was afgesleten (die had het nog wat erger, die stond te rillen van de pijn... Weekje in de blub met pijnstillers en daarna liep ze weer prima, eenmaal de pijn weg was wel een ijzer onder gezet zodat ze even kon bijgroeien)

maitestar23

Berichten: 658
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 12:17

Narcissa schreef:
Met hoefschoen liep ze beter? Is ze niet simpelweg te kort bekapt dan? Mijn pony wilde ook absoluut niet meer bewegen op het harde toen ze teveel was afgesleten (die had het nog wat erger, die stond te rillen van de pijn... Weekje in de blub met pijnstillers en daarna liep ze weer prima, eenmaal de pijn weg was wel een ijzer onder gezet zodat ze even kon bijgroeien)


Daar hebben wij ook zeker even aan gedacht, maar we zijn nu bijna 1.5 week verder. Zou het dan niet al iets verbeterd moeten zijn?
Alhoewel ik ook al verhalen heb gehoord van paarden die daardoor 5 weken gevoelig liepen.

Volgens de smid heeft hij niks anders gedaan dan anders, behalve ietsjes steiler gezet.

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:19

maitestar23 schreef:
Ze loopt met alle 4 benen erg gevoelig, liever gewoon helemaal niet. Elke stap maakt ze heel voorzichtig en doordacht, alsof ze over spijkers moet lopen.

Deze veearts denkt niet dat het hoefbevangenheid is omdat de hoeven totaal niet gevoelig zijn. Hij heeft er in geknepen en op geklopt en dat vindt ze prima, ze zijn ook niet warm. Dus het lijkt uit de benen te komen.



Tricky van de veearts, mijn paard was op 4 benen bevangen en gaf geen kick op knijpen en kloppen en amper pulsatie of warmte. Fotos wezen echter aan 3 hoeven fors gekantelde hoefbeentjes uit.

als we op alle benen op eieren lopen zie je vaak ook geen kreupelheid omdat ze alle 4 de benen zo min mogelijk belasten. Zolang het erg lijkt op hb, zou ik je paardje absoluut niet op het gras zetten en als zodanig ook behandelen. Zoals jij je paard omschrijft vind ik het verdacht veel weg hebben van acuut bv op 4 benen.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard loopt pijnlijk door boxrust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:31

Ik zou ook de hoefbevangenheid niet uit het raam gooien op basis van een vermoeden. Maar de voeten op de foto zetten, dan weet je het zeker. De manier van lopen wijst wel op bevangen namelijk. Ik zou dat zsm doen, zodat je weet hoe erg het is.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:34

Ik zou ook bang zijn voor hoefbevangen aan alle benen.

Die van mij had last van zere benen toen ze van absolute boxrust naar buiten ging, maar dat was maar een paar dagen en zonder pijnstillers

maitestar23

Berichten: 658
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 12:39

Daatje schreef:
Tricky van de veearts, mijn paard was op 4 benen bevangen en gaf geen kick op knijpen en kloppen en amper pulsatie of warmte. Fotos wezen echter aan 3 hoeven fors gekantelde hoefbeentjes uit.

als we op alle benen op eieren lopen zie je vaak ook geen kreupelheid omdat ze alle 4 de benen zo min mogelijk belasten. Zolang het erg lijkt op hb, zou ik je paardje absoluut niet op het gras zetten en als zodanig ook behandelen. Zoals jij je paard omschrijft vind ik het verdacht veel weg hebben van acuut bv op 4 benen.


Het blijft ook wel beetje in mijn hoofd spoken, maar ik kan me niet voorstellen wat het dan getriggerd heeft? Ze staat immers al een tijdje binnen zonder gras.
Bij een mechanische hoefbevangenheid werkt het anders heb ik begrepen en komt het echt door overbelasting, daarbij zou ze dus wel naar buiten mogen volgens zeggen.

Edit: Als voer krijgt ze alleen hooi en een handje Vitalbix met magnesium. Als ze op de wei staat krijgt ze er ook GlucoBalance bij. Maar omdat ze binnen stond heb ik deze tot begin deze week achterwege gelaten.
Laatst bijgewerkt door maitestar23 op 28-04-21 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard loopt pijnlijk door boxrust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:46

Je kunt haar ook laten testen op PPID
Mijn paard leek helemaal geen cushing paard, maar toen stond hij ineens licht bevangen op alle 4 de voeten.
Ook het echt op eieren lopen. Bleek dus wel PPID/Cushing te zijn.

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paard loopt pijnlijk door boxrust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 13:11

Zijn haar spieren ook (hard / stijf?) Anders de gedachte aan maandagziekte(spierbevangen)..

maitestar23

Berichten: 658
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 13:13

snorkel1986 schreef:
Zijn haar spieren ook (hard / stijf?) Anders de gedachte aan maandagziekte(spierbevangen)..


Hebben we ook aan gedacht, maar ze heeft verder daar geen symptomen van.
Spieren zijn verder gewoon soepel en op het zachte loopt ze normaal.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 13:21

Mijn paard was ook ooit hoefbevangen en kreeg Boxrust en kwam ook stokkreupel de stal uit. Ze kwamen er toen achter dat hij niet bevangen was maar dat hij h.k.o had.

maitestar23

Berichten: 658
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 14:19

Haar benen lijken zich trouwens ook wat te vullen met vocht. De kogels zijn wat dikker en rechtsachter haar onderbeen ook.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:21

Ik snap niet zo goed waarom ze nu op de buut het land in gaat? Wat is de theorie van je dierenarts daarin? Geeft Emmeloord nog steeds aan diagnose hoefbevangenheid? En die in Meppel geeft aan van niet? Wie heeft dan nu het advies gegeven het land op? Wat betekend dat advies voor de genezing van de pees?

Kreeg je paard rijk hooi?

Hoeveel steiler heeft de smid haar gezet en is dit ook op advies van de DA? Wat voor smid heb je? Heeft je paard altijd blootsvoets gelopen?

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:27

maitestar23 schreef:
Het blijft ook wel beetje in mijn hoofd spoken, maar ik kan me niet voorstellen wat het dan getriggerd heeft? Ze staat immers al een tijdje binnen zonder gras.
Bij een mechanische hoefbevangenheid werkt het anders heb ik begrepen en komt het echt door overbelasting, daarbij zou ze dus wel naar buiten mogen volgens zeggen.


Is ze ingespoten voor de peesblessure? Of smeer je met equiflogyl of een ander cortico houdend iets? Corticosteroïden kunnen bevangenheid als bijwerking veroorzaken.

maitestar23

Berichten: 658
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 14:46

ruitje schreef:
Ik snap niet zo goed waarom ze nu op de buut het land in gaat? Wat is de theorie van je dierenarts daarin? Geeft Emmeloord nog steeds aan diagnose hoefbevangenheid? En die in Meppel geeft aan van niet? Wie heeft dan nu het advies gegeven het land op? Wat betekend dat advies voor de genezing van de pees?

Kreeg je paard rijk hooi?

Hoeveel steiler heeft de smid haar gezet en is dit ook op advies van de DA? Wat voor smid heb je? Heeft je paard altijd blootsvoets gelopen?


De diagnose hoefbevangenheid kwam van 1 veearts hier uit Meppel.
Maandag is dus een andere geweest en die gelooft niet in de diagnose.
Hij heeft overleg gehad met Emmeloord en samen houden ze het op overbelasting.
Ze hopen dat door beweging het weer de goede kant op zal gaan.
De buut is om het lopen op het harde mogelijk te maken, anders kan ze niet bij de weide komen.

De smid heeft haar maar ietsjes steiler gezet. Doordat ze haar linkerachterbeen ontlaste (i.v.m pees) groeide haar hoef anders waardoor ze lichtjes achterover kantelde.
Ze heeft altijd blootvoets gelopen en dat wil ik eigenlijk zo houden, maar als beslag nodig is moet het maar.

De pees lijkt goed te genezen, deze wordt ook 2x in de week behandeld met laser.
Wat dit gaat betekenen voor de pees weet ik niet, het zal langzamer genezen maar dat maakt mij nu niet zoveel uit.

maitestar23

Berichten: 658
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 14:48

Sybelle schreef:
maitestar23 schreef:
Het blijft ook wel beetje in mijn hoofd spoken, maar ik kan me niet voorstellen wat het dan getriggerd heeft? Ze staat immers al een tijdje binnen zonder gras.
Bij een mechanische hoefbevangenheid werkt het anders heb ik begrepen en komt het echt door overbelasting, daarbij zou ze dus wel naar buiten mogen volgens zeggen.


Is ze ingespoten voor de peesblessure? Of smeer je met equiflogyl of een ander cortico houdend iets? Corticosteroïden kunnen bevangenheid als bijwerking veroorzaken.


Ze is 26 maart wel met iets ingespoten, maar dat was nog met de diagnose Spat. Dit blijkt het nu dus niet te zijn. De pees hebben ze daarom bewust niet meer ingespoten of behandeld.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:00

maitestar23 schreef:
Ze loopt met alle 4 benen erg gevoelig, liever gewoon helemaal niet. Elke stap maakt ze heel voorzichtig en doordacht, alsof ze over spijkers moet lopen.

Deze veearts denkt niet dat het hoefbevangenheid is omdat de hoeven totaal niet gevoelig zijn. Hij heeft er in geknepen en op geklopt en dat vindt ze prima, ze zijn ook niet warm. Dus het lijkt uit de benen te komen.


Maar wel lichte pulsatie toch? Dan klinkt toch zeker wel als hb in mijn ogen, in samenwerking met het gevoelig "op eieren" lopen. Bij hb hoeven ze helemaal niet gevoelig op de hoeven zelf te reageren namelijk. Kan wel maar moet niet.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Paard loopt pijnlijk door boxrust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:43

Ik zou gras nu spannend vinden bij een mogelijke hoefbevangenheid. Kan ze niet op een zandpaddock met onbeperkt hooi?
En kijk is naar Cannabidol van HELTIE horse, die werkt pijnstillend en ontstekingsremmend. Is prettiger spul dan buut.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Paard loopt pijnlijk door boxrust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:50

En hoefzweren? Past bij de droge omstandigheden, en als je paard af en toe in een wat vuile stal staat met droge hoeven zuigen die hoeven het vuil direct op waardoor de kans op zweren nog verder toeneemt.

Mijn paard had ze ook in beide voorvoeten vorig voorjaar en wilde ook geen pas verzetten.

Je noemt zelf dat je paard veel vocht in de benen heeft, maar is dat niet een direct gevolg van de boxrust ("stalbenen")?

Paardenfann4
Berichten: 1339
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard loopt pijnlijk door boxrust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:57

Hoefzweren aan 4 hoeven lijkt me niet heel waarschijnlijk. Zoals jij het hier omschrijft denk ik ook het meest aan hoefbevangenheid. Ik zou het paard daarom niet in het gras zetten. Hoeveel steiler is ze bekapt? Volwassen paarden van hoefstand veranderen is vaak geen succes. Dat kan ook best een trigger zijn, maar dan moet het redelijk rigoureus zijn gedaan. Voor nu zou ik het behandelen als hoefbevangenheid, voor de zekerheid. Ondertussen misschien toch nog een andere arts raadplegen.

salome
Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:59

Citaat:
Tricky van de veearts, mijn paard was op 4 benen bevangen en gaf geen kick op knijpen en kloppen en amper pulsatie of warmte. Fotos wezen echter aan 3 hoeven fors gekantelde hoefbeentjes uit.

als we op alle benen op eieren lopen zie je vaak ook geen kreupelheid omdat ze alle 4 de benen zo min mogelijk belasten. Zolang het erg lijkt op hb, zou ik je paardje absoluut niet op het gras zetten en als zodanig ook behandelen. Zoals jij je paard omschrijft vind ik het verdacht veel weg hebben van acuut bv op 4 benen.


Ja, dat is ook mijn gedachte, helaas veel ervaring met bevangen paarden, in mijn geval afgelopen winter door te rijk hooi. Ook daarin kun je je vergissen. Foto's laten maken geeft zekerheid, als het hoefbeen niet gekanteld is, is de kans groot dat ze niet bevangen is. Maar een pols voelen, ook al is het licht, betekent toch in de meeste gevallen HB. Op het gras zou ik in deze situatie beslist niet doen, het kan niet groeien door de lage temperatuur 's nachts, het is te droog en overdag volop zon, dus wat er staat is heftig fructaangras. Dat maakt de situatie alleen maar erger als het HB is en kan zelfs leiden tot kanteling door de zool heen.
Sterkte!