Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:29

Uit ervaring :

zomer exceem
longproblemen
Brokkelhoeven
insulineresistentie
hartruis.
hoefbevangenheid
teveel blanke blote huid omdat ze hier buitenstaan en dat is in de zomer niet fijn voor het dier!.
Ook een ongeschikt dier voor ons gebruiksdoel wat hier echt all round is als gezinsgebruikspony, zit er potentie in is het prima maar als het dier dat niet kan leren is het niet fair!

Een groot paard ...ik ben van de handzame formaatjes, nee geen falabella's, welsjes of arabieren.
Niet dat er iets mis is met die dieren maar niet mijn smaak.

Een fout karakter, agressief ,rillerig en schrikkerig dier.Ook merrie gedrag vind ik niets aan!.
Een te lichte kleur, te veel wassen met name in de winter!

Waar ik dus persoonlijk niet meezit zijn littekens, een oog missen, hele grote witte aftekeningen, verschillende kleur van de ogen, een rondgeribt paard, een pony die pony is korte beentjes ronde buik, een afwijkend extrieur zoals onze konik had.


maar ook dat zegt niets want de shet van onze dochter is wit en heeft zelfs winter bevangenheid ontwikkeld. Maar hij is voor de kindjes de liefste kameraad, en letterlijk door een kleuter te rijden en mennen gezien zijn leeftijd verlaat hij het erf pas als hij overleden is.

En wat ook een deal breker is de advertenties met eeuwig contact, een verkoop contract met bizarre eisen voor een perfect 5 sterren huisje. En een absurd hoge woeker prijs voor een doodgewone pony zonder prestaties of spectaculaire genen.

tja al doende leert men en ik kan ook best door dingen heen kijken ...maar wat een lijst is het al :x :x

xLeticia
Berichten: 82
Geregistreerd: 05-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 11:54

Ik vind het ook interessant omdat ik iedereen hoor zeggen dat een paard geen afwijkende beenstanden mag hebben. Maar hoe goed kunnen mensen over het algemeen het exterieur en dus ook beenstanden, zelf beoordelen?

Daarnaast wanneer ik bijvoorbeeld alleen al dekhengsten zoek van bijv het kwpn. Dan zie ik ook echt wel foute beestanden voorbij komen en toch zijn ze verder volledig door de molen gehaald en goed bevonden om heel veel veulens van te laten komen. Zijn alle afwijkingen dan echt zo erg? Want zoals de meesten het laten klinken moet een paard perfect zijn.

Ook bij veel grand prix paarden of zelfs olympische spelen paarden. Daar kom je toch ook vaak wel paarden met afwijkende standen tegen. En laten we bijvoorbeeld duitsland pakken omdat ik daar wat bekender mee ben. Hoe veel dekhengsten hebben daar wel niet afwijkende beenstanden. Toch mogen ze dekken en doen ze het goed in de sport.

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:25

xLeticia schreef:
Ik vind het ook interessant omdat ik iedereen hoor zeggen dat een paard geen afwijkende beenstanden mag hebben. Maar hoe goed kunnen mensen over het algemeen het exterieur en dus ook beenstanden, zelf beoordelen?

Daarnaast wanneer ik bijvoorbeeld alleen al dekhengsten zoek van bijv het kwpn. Dan zie ik ook echt wel foute beestanden voorbij komen en toch zijn ze verder volledig door de molen gehaald en goed bevonden om heel veel veulens van te laten komen. Zijn alle afwijkingen dan echt zo erg? Want zoals de meesten het laten klinken moet een paard perfect zijn.

Ook bij veel grand prix paarden of zelfs olympische spelen paarden. Daar kom je toch ook vaak wel paarden met afwijkende standen tegen. En laten we bijvoorbeeld duitsland pakken omdat ik daar wat bekender mee ben. Hoe veel dekhengsten hebben daar wel niet afwijkende beenstanden. Toch mogen ze dekken en doen ze het goed in de sport.


Ik denk eerder dat het is als je een sportpaard voor de hogere rang wilt aanschaffen dat ze geen gebreken mogen hebben. Dat zou a. zonde van het geld zijn b. zielig voor het paard wat er misschien last van gaat krijgen en c. misschien voor de fok onhandig. Dus nee een perfect paard bestaat niet, al begrijp ik wel waarom sommige mensen een aantal paarden laten staan.
Toen ik voor mijn paard ging kijken, hebben wij bewust gekozen voor een uit een duurdere prijsklasse. Dit omdat ik graag de sport in wil. Die worden echt eerder door de malle molen gehaald dan een paard wat in de goedkopere prijsklasse valt.

Het is ook een persoonlijke keuze. Het ligt aan je wensen, hoe je paard erbij komt te staan en wat je van het paard verwacht. En ik vindt dat je iemand niet aan zijn keuze kan afrekenen. Maar dat is mijn mening :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:37

LoveWithJoy schreef:
xLeticia schreef:
Ik vind het ook interessant omdat ik iedereen hoor zeggen dat een paard geen afwijkende beenstanden mag hebben. Maar hoe goed kunnen mensen over het algemeen het exterieur en dus ook beenstanden, zelf beoordelen?

Daarnaast wanneer ik bijvoorbeeld alleen al dekhengsten zoek van bijv het kwpn. Dan zie ik ook echt wel foute beestanden voorbij komen en toch zijn ze verder volledig door de molen gehaald en goed bevonden om heel veel veulens van te laten komen. Zijn alle afwijkingen dan echt zo erg? Want zoals de meesten het laten klinken moet een paard perfect zijn.

Ook bij veel grand prix paarden of zelfs olympische spelen paarden. Daar kom je toch ook vaak wel paarden met afwijkende standen tegen. En laten we bijvoorbeeld duitsland pakken omdat ik daar wat bekender mee ben. Hoe veel dekhengsten hebben daar wel niet afwijkende beenstanden. Toch mogen ze dekken en doen ze het goed in de sport.


Ik denk eerder dat het is als je een sportpaard voor de hogere rang wilt aanschaffen dat ze geen gebreken mogen hebben. Dat zou a. zonde van het geld zijn b. zielig voor het paard wat er misschien last van gaat krijgen en c. misschien voor de fok onhandig. Dus nee een perfect paard bestaat niet, al begrijp ik wel waarom sommige mensen een aantal paarden laten staan.
Toen ik voor mijn paard ging kijken, hebben wij bewust gekozen voor een uit een duurdere prijsklasse. Dit omdat ik graag de sport in wil. Die worden echt eerder door de malle molen gehaald dan een paard wat in de goedkopere prijsklasse valt.

Het is ook een persoonlijke keuze. Het ligt aan je wensen, hoe je paard erbij komt te staan en wat je van het paard verwacht. En ik vindt dat je iemand niet aan zijn keuze kan afrekenen. Maar dat is mijn mening :))
Profs staan daar, binnen het redelijke, vaak toch wat anders in dan de ambitieuze amateur. Als jij één paard wilt waarmee je GP beoogt te rijden, is dat wat anders dan wanneer je je in de numbers' game van de professionals begeeft.

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:47

Simbaa schreef:
Super interessant topic, maar ik word er wel huiverig van.

Ik heb namelijk een super brave e-pony staan die eigenlijk voor de verkoop was. Helaas heeft zij vorig jaar een ongeluk gehad, waardoor ze een grote beenwond heeft opgelopen. Thank god is er qua pezen/botten etc niets geraakt, maar de wondgenezing duurt heel lang.

Nu de wond bijna dicht is (op een korst na) wil ik haar eigenlijk toch wel verkopen. Het is een super pony, maar altijd al voor de verkoop geweest en voor mij, alleen al qua hoogte, niet ideaal.

Ik vraag me alleen af of er een markt voor is, waar ze het ook nog eens goed heeft. Als ik de berichten hier lees, is dat niet zo. Super zonde, want buiten het litteken, is het een heel mooie pony. Ook fijn te rijden en ondanks haar leeftijd al heel braaf.

Maar voor de pony zelf wil ik ook niet dat ze in de handel komt. Als ik de berichten hierboven lees, is er voor een pony met een gebrek dus eigenlijk geen markt?


Dat is een cosmetisch iets en heeft verder dus niets te maken met het klinische beeld van de pony. Geen idee of de pony uitgebracht is, maar als je hem kunt klasseren dan kom je voor de verkoop al in een leukere prijsklasse met wellicht een ambitieus ruitertje waar de pony goed tot zijn recht komt. En in een iets hogere prijsklasse, heb je minder kans op snelle handel. Persoonlijk vind ik een cosmetisch iets zeker geen issue om een goed en gezond dier op te laten staan.

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:51

ElCamino schreef:
En persoonlijk: witte randen om de ogen zijn een no-go!!
[/quote]

Bedoel je gewoon het oogwit of vat ik het verkeerd op? :o

Ja, ik merk gewoon dat sommige dieren met zo'n oog niet leuk zijn in karakter!
Ik heb teveel naarlingen meegemaakt die toevallig zo'n oog hebben, en ik vind het persoonlijk spuug lelijk.

Al geef ik direct toe dat ik een prachtige witte arabische merrie rijd met veel oogwit die superlief is maar ik vind het gewoon lelijk.[/quote]

Haha ja heel herkenbaar. Die ontwijk ik ook :') Ik heb vroeger altijd meegekregen van een oud handelaartje dat dit de grootste rotzakken zijn en ook al ken ik er zat die het tegendeel bewezen hebben, ik moet ze dus echt niet....

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:55

Hoefbevangenheid
Zomereczeem
Insuline resistentie
Maagklachten (en luchtzuigers omdat dat vaak samen hangt)
Paarden met grote röntgenologische afwijkingen
Paarden met een dubbele kleurverdunning (perlino, cremello etc)
Kissing spines
Dwerggroei
Extreme dish


Dat zijn voor mij ongeveer de grootste no-go's.

DuoPenotti

Berichten: 29466
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:02

Femke_Tweety schreef:
Hoefbevangenheid
Zomereczeem
Insuline resistentie
Maagklachten (en luchtzuigers omdat dat vaak samen hangt)
Paarden met grote röntgenologische afwijkingen
Paarden met een dubbele kleurverdunning (perlino, cremello etc)
Kissing spines
Dwerggroei
Extreme dish


Dat zijn voor mij ongeveer de grootste no-go's.

Waarom deze?
Is dat ook iets medisch?
Ik vind het zelf niet mooi en zal er daarom niet snel voor kiezen, maar omdat het bij jou in een voor de rest medisch lijstje staat.

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:07

DuoPenotti schreef:
Femke_Tweety schreef:
Hoefbevangenheid
Zomereczeem
Insuline resistentie
Maagklachten (en luchtzuigers omdat dat vaak samen hangt)
Paarden met grote röntgenologische afwijkingen
Paarden met een dubbele kleurverdunning (perlino, cremello etc)
Kissing spines
Dwerggroei
Extreme dish


Dat zijn voor mij ongeveer de grootste no-go's.

Waarom deze?
Is dat ook iets medisch?
Ik vind het zelf niet mooi en zal er daarom niet snel voor kiezen, maar omdat het bij jou in een voor de rest medisch lijstje staat.



De meningen zijn verdeeld.

Maar vaker zichtproblemen, vaker huidproblemen en vaker overgevoelig voor licht worden wel genoemd in combinatie met dubbele Cr.

En heb ik bij de dubbel Cr paarden die ik gekend heb (stuk of 5) ook eigenlijk bij allemaal gezien.

Voor mij dus een no go, hoewel ik geen knetterhard wetenschappelijk bewijs heb.

DuoPenotti

Berichten: 29466
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:12

Oke dank je wel.
Ik begrijp je helemaal als je er al 5 van kent :j

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:28

Femke_Tweety schreef:
DuoPenotti schreef:

Waarom deze?
Is dat ook iets medisch?
Ik vind het zelf niet mooi en zal er daarom niet snel voor kiezen, maar omdat het bij jou in een voor de rest medisch lijstje staat.



De meningen zijn verdeeld.

Maar vaker zichtproblemen, vaker huidproblemen en vaker overgevoelig voor licht worden wel genoemd in combinatie met dubbele Cr.

En heb ik bij de dubbel Cr paarden die ik gekend heb (stuk of 5) ook eigenlijk bij allemaal gezien.

Voor mij dus een no go, hoewel ik geen knetterhard wetenschappelijk bewijs heb.

Kom kennis maken met die van mij, die heeft het allemaal niet. :D (grapje hoor)
Ik snap je gevoel en heb het ook wel vaker gehoord. Zelf nooit gezien en ik ken er best een aantal. Wel melanomen maar die paarden dragen dan vaak ook het schimmelgen.

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:31

Haha, het is ook een theoretisch lijstje.


In de praktijk kom je toch altijd thuis met iets waar je op voorhand nooit voor gegaan zou zijn...


(Zei ze, met haar getroubleerde ex-manegepaard met giga maagklachten, 1xCr, klein opduveltje dat op papier echt niet bij mij hoort.
En ik ben stapelgek op dat dier... :') :+ )

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:43

Haha nou idd...wij zeiden NOOIT een schimmel. Drie keer raden wat we gekocht hebben :')

En ook nooit gedacht dat we een paard of pony ouder dan 20 zouden kopen. Toch gedaan vorig jaar en nog geen dag spijt van gehad.

Maar beide paarden zijn (op gebit van het oudje na) wel fysiek gezond. Ook toen we ze kochten :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:47

Ligt aan de reden van aankoop.

Ik heb al vaker paarden helemaal niet laten keuren, maar gekocht met emotionele reden en die doen het beter dan de goed gekeurde paarden.

Heb mn merrie van 19 verwaarloosd terug gekocht. Zag er niet meer uit, maar is nu 28 en behoorlijk fit.

Mn inmiddels overleden ruin met 4 gekocht zonder keuren. Is 23 geworden. Wel blessures gekregen, maar pas na zijn 15e.

Shet zelfde verhaal. 21jr geleden gekocht zo van een boertje en wordt oud, maar is eigenlijk altijd 100% gezond geweest.

Een ruin die helemaal goed zou zijn, veel onzichtbare gebreken die langzaam aan naar buiten kwamen.

Een hengst laten goedkeuren, maar mankeerder van alles.

Kregen een ruin, Was volgens veearts daar goed. We wisten van zijn luchtzuigen en de luchtwegproblemen waarvoor hij medicatie kreeg. Hij had dikke benen, maar was "normaal" en dus geheel goed bevonden volgens de veearts daar. Maar goed.........die heb ik niet zelf gesproken en vond wel meer dingen bijv van de luchtweg klachten.
Bij ons 24/7 naar buiten en nooit meer staan luchtzuigen. Zat palen, hekken etc om op lucht te zuigen.
Helaas had hij hele ernstige klachten.

Merrie zo gekocht. Drachtig, mindere reputatie qua gedrag en lichte afwijking op 1 achterbeen. Maar loopt al 1,5jr rond en beweegt super en is best braaf.
Wel erachter gekomen dat haar tong kapot is en waarschijnlijk zij ook wat schade in nek, hals en rug heeft. Gaan we haar niet geheel voor door de mangel halen, want ze doet het verder heel goed.
Dat was niet iets wat mee wordt genomen in een klinische keuring en was ook niet opgevallen. Net als bij de schade die de hengst had overigens. Die was gekeurd en met de benen op de foto, maar schade zat in de nek/hals.

Ooit een 4 jarige laten keuren toen keuren nog niet echt geheel standaard was altijd. Werd goedgekeurd, maar later bleek hij hb te zijn geweest, kreeg hoefproblemen etc. In die tijden was dat net even anders.

De hengst moest ons toekomst paardje worden, dus dat voelt echt wel meer als een financiele domper ook. Die hadden we anders nooit gekocht.

Gekregen paard net zo, 4000 euro kwijt in 5 maanden en toch moeten laten gaan. Zonde

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:52

criollo_yess schreef:
Een merrie van ons is door de koper afgewezen vanwege cornage. Bij deze merrie merkte je dat met name in de galop, dan maakt ze een hijgend geluid. In draf en stap hoor je niks. Het belemmert haar ook conditioneel niet. Bij de keuring heeft de DA een laryngoscopie gedaan om de oorzaak van het geluid in galop vast te stellen. Zou cornage voor jullie een dealbreker zijn?


Alleen voor de topsport verder niet, het drukt wel de prijs. Je hebt trouwens ook cornage operaties in het buitenland die het probleem kunnen verhelpen.

DuoPenotti

Berichten: 29466
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:01

Lichte cornage zou voor mij niet maken.
Maar een zware cornage wel, dan heeft een paard duidelijk een minder uithoudingsvermogen.
Die laatste mag ook in nederland nog geopereerd worden zover ik weet.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:01

Femke_Tweety schreef:
Haha, het is ook een theoretisch lijstje.


In de praktijk kom je toch altijd thuis met iets waar je op voorhand nooit voor gegaan zou zijn...


(Zei ze, met haar getroubleerde ex-manegepaard met giga maagklachten, 1xCr, klein opduveltje dat op papier echt niet bij mij hoort.
En ik ben stapelgek op dat dier... :') :+ )

Ja snap ik hoor! Ik vond ze sowieso van spuuglelijk, naar hhmm gaat wel, naar nu staat er een in de wei. :+

Nu vind ik hem werkelijk prachtig, maar was echt niet op zoek naar een paard in die kleur. Of überhaupt naar een paard... Ik zocht een maatje voor mijn paard toen de andere was overleden aan koliek en mijn vriendin bood me een van haar veulens aan. Moest een jongetje zijn, dus had keuze uit twee. De ene was schimmel en de andere creme/pearl.

Ik koos hem en hij is sowieso beste vriendjes geworden met mijn paard dus alleen daarvoor al doel bereikt. Uiteindelijk super blij met hem, want hij is ook heel lief voor mij, grappig en inmiddels vind ik hem waanzinnig knap. Tja... zo gaan de dingen. :D

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:03

xLeticia schreef:
Ik vind het ook interessant omdat ik iedereen hoor zeggen dat een paard geen afwijkende beenstanden mag hebben. Maar hoe goed kunnen mensen over het algemeen het exterieur en dus ook beenstanden, zelf beoordelen?

Daarnaast wanneer ik bijvoorbeeld alleen al dekhengsten zoek van bijv het kwpn. Dan zie ik ook echt wel foute beestanden voorbij komen en toch zijn ze verder volledig door de molen gehaald en goed bevonden om heel veel veulens van te laten komen. Zijn alle afwijkingen dan echt zo erg? Want zoals de meesten het laten klinken moet een paard perfect zijn.

Ook bij veel grand prix paarden of zelfs olympische spelen paarden. Daar kom je toch ook vaak wel paarden met afwijkende standen tegen. En laten we bijvoorbeeld duitsland pakken omdat ik daar wat bekender mee ben. Hoe veel dekhengsten hebben daar wel niet afwijkende beenstanden. Toch mogen ze dekken en doen ze het goed in de sport.


Het ligt heel erg aan de afwijkende beenstand, frans is niet zo erg. Wat bodemwijd of koehakkig ook niet, lichtingesnoerde pijp aan het voorbeen ook niet. Toontredend in lichte mate is ook minder erg dan als het vrij ernstig is. Geeft meer kans op slijtage maar het hoeft niet. Het is dus ook heel belangrijk dan om te weten hoe een paard er van binnen uit ziet.
Ongelijke hoeven vind ik zelf wel heel erg en weet ook dat daar een hoop problemen door kunnen ontstaan.

In Duitsland letten ze minder op correcte beenstanden en ook minder op rontgenologische erfelijkheden. Bepaalde lijnen vererven veel ocd door, persoonlijk denk ik dat je dat niet moet willen voor de fokkerij en dat het voor een sportpaard minder uitmaakt mits operabel/ ingekapseld op een gunstige plek.

xLeticia
Berichten: 82
Geregistreerd: 05-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 19:01

LoveWithJoy schreef:
xLeticia schreef:
Ik vind het ook interessant omdat ik iedereen hoor zeggen dat een paard geen afwijkende beenstanden mag hebben. Maar hoe goed kunnen mensen over het algemeen het exterieur en dus ook beenstanden, zelf beoordelen?

Daarnaast wanneer ik bijvoorbeeld alleen al dekhengsten zoek van bijv het kwpn. Dan zie ik ook echt wel foute beestanden voorbij komen en toch zijn ze verder volledig door de molen gehaald en goed bevonden om heel veel veulens van te laten komen. Zijn alle afwijkingen dan echt zo erg? Want zoals de meesten het laten klinken moet een paard perfect zijn.

Ook bij veel grand prix paarden of zelfs olympische spelen paarden. Daar kom je toch ook vaak wel paarden met afwijkende standen tegen. En laten we bijvoorbeeld duitsland pakken omdat ik daar wat bekender mee ben. Hoe veel dekhengsten hebben daar wel niet afwijkende beenstanden. Toch mogen ze dekken en doen ze het goed in de sport.


Ik denk eerder dat het is als je een sportpaard voor de hogere rang wilt aanschaffen dat ze geen gebreken mogen hebben. Dat zou a. zonde van het geld zijn b. zielig voor het paard wat er misschien last van gaat krijgen en c. misschien voor de fok onhandig. Dus nee een perfect paard bestaat niet, al begrijp ik wel waarom sommige mensen een aantal paarden laten staan.
Toen ik voor mijn paard ging kijken, hebben wij bewust gekozen voor een uit een duurdere prijsklasse. Dit omdat ik graag de sport in wil. Die worden echt eerder door de malle molen gehaald dan een paard wat in de goedkopere prijsklasse valt.

Het is ook een persoonlijke keuze. Het ligt aan je wensen, hoe je paard erbij komt te staan en wat je van het paard verwacht. En ik vindt dat je iemand niet aan zijn keuze kan afrekenen. Maar dat is mijn mening :))


Die laatste twee zinnen komen een beetje misplaatst over op mij. Dit deel ik namelijk volledig met je. Ieders persoonlijke mening. Dat heb ik daarom ook nadrukkelijk al benoemd in de openingspost en ergens tussendoor nogmaals. :)

Ik bedoel alleen te zeggen dat er door iedereen gezegd wordt dat afwijkende beenstanden een no go zijn, maar het gros van de mensen niet in staat zijn om echt goed zelf exterieur te beoordelen. En dus een paard kopen met afwijkende beenstanden. In mijn ogen niet erg afwijkend en ik persoonlijk zie daar geen problemen van in. Maar afwijkend zijn ze wel van het ‘perfect’ plaatje. En dat terwijl ze aangegeven hadden absoluut geen paard te willen kopen met afwijkende beenstanden.

En hier mee refereer ik nergens naar mensen in dit topic, want ik ken hen niet. Maar wat ik persoonlijk om mij heen ervaar.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:36

Maar wie kan wel goed beoordelen?

Veeartsen maken ook nog steeds regelmatig foutjes en niet allen kijken ze even nauw. En anderen kijken weer net iets te nauw voor het doel.

Of mensen vinden zichzelf expert. Lees de topics op Bokt maar. Hebben een paard of pony gekocht, mankeert wat mee of aan, maar nee, ze zijn ervaren, hebben er verstand van etc.

Of nemen iemand mee. Dan wint vaak degene met grootste mond. Het is echt niet altijd iemand met de beste kijk, meeste ervaring en kennis die advies staat te geven dan.

En als je ziet hoeveel mensen een idioot wensen lijstje hebben en dat boven gezondheid laten gaan. Als een paard helemaal klopt, mag het opeens mankeren. En gek genoeg lijken mensen echt geslacht, leeftijd en kleur vaak toch doorslaggevend te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:44

superpony schreef:
Maar wie kan wel goed beoordelen?

Veeartsen maken ook nog steeds regelmatig foutjes en niet allen kijken ze even nauw. En anderen kijken weer net iets te nauw voor het doel.

Of mensen vinden zichzelf expert. Lees de topics op Bokt maar. Hebben een paard of pony gekocht, mankeert wat mee of aan, maar nee, ze zijn ervaren, hebben er verstand van etc.

Of nemen iemand mee. Dan wint vaak degene met grootste mond. Het is echt niet altijd iemand met de beste kijk, meeste ervaring en kennis die advies staat te geven dan.

En als je ziet hoeveel mensen een idioot wensen lijstje hebben en dat boven gezondheid laten gaan. Als een paard helemaal klopt, mag het opeens mankeren. En gek genoeg lijken mensen echt geslacht, leeftijd en kleur vaak toch doorslaggevend te vinden.
Ik krijg daar altijd iets van de beste stuurlui en klokken en klepels vibes van. :+ Dat is wel een beetje inherent aan internet geloof ik, men leest hier en daar een half woord en denkt dat ze alle wijsheid in pacht hebben, maar vergeten dat er bij bepaalde zaken ook nog vaardigheden komen. Van twee keer naar een manegepaard kijken leer je geen beenstanden en gangen beoordelen, daar moet je jezelf in trainen, alleen dat beseffen veel mensen niet. En zelfs dan blijft het mensenwerk en kan ik inderdaad iets anders zien dan jij. :j

Ik ben eigenlijk ook best wel benieuwd in hoeverre je als mens echt objectief kunt kijken en je toch niet stiekem een beetje laat leiden door wat je eerste indruk is van het paard en zijn uitstraling. Ik kan me immers voorstellen dat een relatief kleine afwijking bij een bloedmooi paard dat mensen aanspreekt, sneller over het hoofd gezien wordt dan eenzelfde afwijking bij een dier dat er wat minder florisant uitziet. Vrijwel automatisch kijk je dan over dat soort minpunten heen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:50

Afgelopen januari kocht ik mijn laatste paard: Ik had hem laten staan als hij artrose, een onderbeet, sarcoiden, zomerexceem, slechte/scheve hoeven, een geweldige schoft of duidelijk scheef was.

Ik liet hem keuren en aan het einde van de keuring zei de veearts dat het een gezonde drie en half jarige was.... Behalve dan dat hij verkocht werd als vier en een half. Ik heb hem toch gekocht en voor het inrijden en opvoeden kijk ik gewoon naar of hij er klaar voor is.

Ik wilde trouwens ook geen spanjaard, wit of groen paard. Die laatste drie zijn dus mislukt ....

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:50

Afgelopen januari kocht ik mijn laatste paard: Ik had hem laten staan als hij artrose, een onderbeet, sarcoiden, zomerexceem, slechte/scheve hoeven, een geweldige schoft of duidelijk scheef was.

Ik liet hem keuren en aan het einde van de keuring zei de veearts dat het een gezonde drie en half jarige was.... Behalve dan dat hij verkocht werd als vier en een half. Ik heb hem toch gekocht en voor het inrijden en opvoeden kijk ik gewoon naar of hij er klaar voor is.

Ik wilde trouwens ook geen spanjaard, wit of groen paard. Die laatste drie zijn dus mislukt ....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:10

Mkango schreef:

Ik krijg daar altijd iets van de beste stuurlui en klokken en klepels vibes van. :+ Dat is wel een beetje inherent aan internet geloof ik, men leest hier en daar een half woord en denkt dat ze alle wijsheid in pacht hebben, maar vergeten dat er bij bepaalde zaken ook nog vaardigheden komen. Van twee keer naar een manegepaard kijken leer je geen beenstanden en gangen beoordelen, daar moet je jezelf in trainen, alleen dat beseffen veel mensen niet. En zelfs dan blijft het mensenwerk en kan ik inderdaad iets anders zien dan jij. :j

Ik ben eigenlijk ook best wel benieuwd in hoeverre je als mens echt objectief kunt kijken en je toch niet stiekem een beetje laat leiden door wat je eerste indruk is van het paard en zijn uitstraling. Ik kan me immers voorstellen dat een relatief kleine afwijking bij een bloedmooi paard dat mensen aanspreekt, sneller over het hoofd gezien wordt dan eenzelfde afwijking bij een dier dat er wat minder florisant uitziet. Vrijwel automatisch kijk je dan over dat soort minpunten heen.[/quote]

Dat krijg ik dus ook. Mensen die roepen maar dat ze zoveel ervaring en kennis hebben. En, ik heb er echt wel kijk op hoor.

Maar het is echt het praatje die het hem doet. Als ik ergens heel rustig sta, wil observeren en eerlijk ben, kan je overstemt worden door iemand met een grote mond, die stoer staat te praten en het vermogen heeft mensen in te pakken.

Ik heb mijn laatste merrie zo goed als ongezien gekocht. Wel gaan kijken, maar dat was het. Was een emo koop en dat is prima. Ik vond haar niet per se knap. Ook niet lelijk, want vind dieren sws niet snel lelijk, maar ze was niet mijn ideaal pakketje.

Maar ik ben echt smoor verliefd op dr. En vind haar nu 1,5jr nog steeds elke dag mooier en mooier.

En gelukkig gaat alles goed.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:54

Maar doen jullie door dit zo te zeggen in het topic niet precies hetzelfde? (even advocaat van de duivel spelen hoor)

Ik denk dat iedereen zich laat leiden door het uiterlijk van een paard en het karakter wat deze laat zien, het is toch een persoonlijkheid en geen zakje suiker wat je koopt. En daar is ook niks mis mee vind ik, iedereen heeft zijn/ haar eigen smaak in wat aanspreekt in een paard. En concessies doen vind ik ook normaal. "Het" perfecte paard bestaat namelijk niet.