Laparoscopisch sluiten van de Milt-Nierruimte bij koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
10_a
Berichten: 1
Geregistreerd: 03-04-21

Laparoscopisch sluiten van de Milt-Nierruimte bij koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 22:13

Hallo,

Mijn paard heeft al enkele malen koliek gehad waarbij de dikke darm verschoof. Ze heeft hiervoor ook al 2 keer in de kliniek gestaan. Gelukkig nooit een operatie nodig geweest. (Fingers crossed dat het ook nooit nodig zal zijn)

Nu heb ik al meerder malen gehoord over het Laparoscopisch sluiten van de Milt-Nierruimte bij herhaaldelijke koliek waarbij de darm verschuift. Deze techniek werd ontwikkeld door Tom Mariën (Paardenkliniek Equitom - Lummen (BE))

Hierbij sluiten ze de milt nier ruimte zodat de dikke darm er niet meer in kan. Dit zou gebeuren onder plaatselijke verdoving en al staand. (Klinkt dus niet zo heel ingrijpend (lees: lange revalidatie))

Zijn hier leden die bekend zijn met deze ingreep (zelf al laten uitvoeren, kennissen die dit hebben laten uitvoeren)?

Zoja wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie een idee van de kostprijs.

Alvast bedankt :)

Alekna
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-09-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:00

Ik heb deze operatie vandaag laten uitvoeren bij mijn paard. Hij is op 2 april geopereerd voor koliek en bij hem zat de dikke darm enorm vast in deze ruimte. Daarom hebben ze me dit ook aangeraden. Normaal gezien duurt de operatie zelf ongeveer een uur. Dit is zonder voorbereiding (scheren, ontsmetten,...). Bij mijn paard bleek de ruimte extreem groot en heeft het 3 uur geduurd om dit goed gesloten te krijgen. Hij stond na de operatie 2 uur later al terug te eten in zijn stal en lijkt niet veel last te hebben. Voor de revalidatie spreken ze van 4 tot 6 weken boxrust enkel wat stappen aan de hand. Na de operatie zou hij 4 à 5 dagen in de kliniek blijven omdat ze nog zware antibiotica moeten geven. Kosten hadden ze bij mij voordien geschat op rond de 2000€. Ik ben blij dat ik dit heb laten doen want de kans was bij mijn paard zeer groot dat hij deze vorm van koliek vaker ging hebben.