Flexineb ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:35

Unleash schreef:
Spenk schreef:
Ze hebben recent een kortingsactie gehad helaas maar dat is dan ook ''maar'' 10%



Ik zag het op fb inderdaad... indd maar 10% maar dat is toch weer 100 euro die je weer aan andere dingen uit kunt geven :)

Klopt maar is dat de moeite om op te wachten? Mijn paard was echt niet goed dus ondanks dat ik wist dat een paar weken later er een kortingsactie zal zijn heb ik het toch maar gedaan.... Het is veel geld dat zeker!!!

Maar het had mij nog meer gekost anders dan moest de medicatie verlengd worden.


Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:37

Ik heb het hoesten helemaal weg gekregen met balsamic air :) ik verdun het 5ml met 5ml zoutoplossing.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:58

Spenk schreef:
Ik heb het hoesten helemaal weg gekregen met balsamic air :) ik verdun het 5ml met 5ml zoutoplossing.



Goed om te horen! Ik heb het zojuist besteld. Voornaamste reden omdat het echt 6x goedkoper is dan immunosan.

Daarnaast ben ik er achter gekomen dat mijn flexineb toch valse lucht aanzuigt via de zijkant van zijn neus :o dus vandaag een handdoek in gepropt en hij heeft voor het eerst niet meer gehoest sinds weken. Misschien dat het dus een kwestie was dat de NaCl niet diep genoeg geïnhaleerd werd.

sh4e
Berichten: 115
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:03

Unleash schreef:
Ooh ik hoop zo dat wij straks ook weer fijn kunnen rijden.

Ik merk dat ik erg 'bang' ben geworden om ook maar iets van inspanning te vragen.

Dat komt omdat 3 weken terug mijn pony plotseling tijdens een longeersessie niet meer op adem kwam. Hij bleef 1,5 na de longeersessie nog steeds veel te hoog in zijn ademhaling. Temperatuur was 39.5. Met spoed DA gebeld. Na ontstekingsremmers in bloed zakte zijn temperatuur van 40 naar 37 in 1 uurtje en werd zijn ademhaling iets rustiger. Twee weken daarna naar kliniek geweest voor bronchoscopie.
Maar in de tussentijd heb ik niks met hem durven doen, aangezien zijn ademhaling na enkele rondjes stappen al veel te hoog was. Plus hij gaf heel erg duidelijk aan dat hij geen zin had in werken. Hij besloot gewoon niet mee te lopen als ik hem uit de wei wilde halen of richting de bak liep.

Gisteren gelongeerd, heel voorzichtig, en toen kreeg hij een hoestbui. 5 of 6 keer gehoest en daarna trok hij uit zichzelf een paar sprintjes en bokkesprongen. Na deze longeersessie was zijn ademhaling heel iets licht knijpend maar wel weer snel naar een normale waarde. Dus van gisteren kreeg ik wel een meer gerustgesteld gevoel.

Beetje achtergrond info: pony heeft een mega goede conditie, heeft enkel soms periodes met een kuchje met aandraven gehad. Normaal kan hij ook heel goed met hitte omgaan. Dus deze aanval kwam voor mij als donderslag bij heldere hemel.

Hoe bepalen jullie wat de grenzen zijn?


Ik heb een hartslag meting laten doen, en daarna ook aangeschaft.
Ik weet nu hoe ver ik kan/mag gaan, en dat werkt echt super! Hoe meer ik rijd, hoe beter de conditie en daardoor ook ademhaling wordt!!
Ik ging op de ademhaling af, en kwam niet meer aan rijden toe. Maar ik kan dus veel meer doen dan dat ik dacht en deed, en ben nu weer volop aan het opbouwen!

Unleash

Berichten: 1049
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:35

Wat fijn dat een hartslag meter werkt voor jullie sh4e!
Een hartslag meter is ook door mijn hoofd gegaan inderdaad. Ik ga dat serieus overwegen.
Maar eerst de flexineb aanschaffen.

Oakley L1+2 & Boefje B+4

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:01

sh4e schreef:
Unleash schreef:
Ooh ik hoop zo dat wij straks ook weer fijn kunnen rijden.

Ik merk dat ik erg 'bang' ben geworden om ook maar iets van inspanning te vragen.

Dat komt omdat 3 weken terug mijn pony plotseling tijdens een longeersessie niet meer op adem kwam. Hij bleef 1,5 na de longeersessie nog steeds veel te hoog in zijn ademhaling. Temperatuur was 39.5. Met spoed DA gebeld. Na ontstekingsremmers in bloed zakte zijn temperatuur van 40 naar 37 in 1 uurtje en werd zijn ademhaling iets rustiger. Twee weken daarna naar kliniek geweest voor bronchoscopie.
Maar in de tussentijd heb ik niks met hem durven doen, aangezien zijn ademhaling na enkele rondjes stappen al veel te hoog was. Plus hij gaf heel erg duidelijk aan dat hij geen zin had in werken. Hij besloot gewoon niet mee te lopen als ik hem uit de wei wilde halen of richting de bak liep.

Gisteren gelongeerd, heel voorzichtig, en toen kreeg hij een hoestbui. 5 of 6 keer gehoest en daarna trok hij uit zichzelf een paar sprintjes en bokkesprongen. Na deze longeersessie was zijn ademhaling heel iets licht knijpend maar wel weer snel naar een normale waarde. Dus van gisteren kreeg ik wel een meer gerustgesteld gevoel.

Beetje achtergrond info: pony heeft een mega goede conditie, heeft enkel soms periodes met een kuchje met aandraven gehad. Normaal kan hij ook heel goed met hitte omgaan. Dus deze aanval kwam voor mij als donderslag bij heldere hemel.

Hoe bepalen jullie wat de grenzen zijn?


Ik heb een hartslag meting laten doen, en daarna ook aangeschaft.
Ik weet nu hoe ver ik kan/mag gaan, en dat werkt echt super! Hoe meer ik rijd, hoe beter de conditie en daardoor ook ademhaling wordt!!
Ik ging op de ademhaling af, en kwam niet meer aan rijden toe. Maar ik kan dus veel meer doen dan dat ik dacht en deed, en ben nu weer volop aan het opbouwen!


Kan je wat meer uitleggen over het verband hartslag/ademhaling? Ik heb ook een keer getraind met hartslagmeter en vergeleken met de waarden van een stalgenootje haar paard.

Hebben jullie ook als je balsamic air verneveld dat er een klein schuimlaagje bovenop vormt?

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:05

Ja!

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:30

Kan je wat meer uitleggen over het verband hartslag/ademhaling? Ik heb ook een keer getraind met hartslagmeter en vergeleken met de waarden van een stalgenootje haar paard.

Hebben jullie ook als je balsamic air verneveld dat er een klein schuimlaagje bovenop vormt?[/quote]

Ik val even binnen. Ik volg dit topic al langer gezien ik mogelijk ook interesse heb in een flexineb, maar ik heb ook diverse cursussen gedaan met betrekking tot sportfysiologie van het paard en het gebruik van een hartslagmeter.

Ik zal het even heel kort door de bocht samenvatten:
Met de hartslagmeter kun je de algemene gesteldheid van je paard meten. De hartslag van een paard dient tussen bepaalde waarden in te zitten, de stap dient meestal tussen de 70-90 bpm te zitten.
Als je paard dan heel erg doet zweten, of al heel erg hard doet ademen, zijn mensen geneigd om te denken: mijn paard heeft hard gewerkt, terwijl aan de hartslag amper een verandering is te zien. Je paard heeft dus helemaal geen moeite met het gevraagde.
Door een verandering in hartslag kun je zien of een paard het moeilijk of zwaar heeft. Bij een voor het paard moeilijke dressuuroefening kan de hartslag gerust 10-15bpm omhoog schieten.

Het vergelijken met de waarden van het paard van je vriendin heeft dus eigenlijk weinig nut. Dat paard kan gerust hele andere waarden hebben, of een hele andere oefening moeilijk vinden. Met de hartslagmeter kun je dus veel gerichter trainen en kan het een heel ander beeld schetsen dan jij zelf oorspronkelijk dacht.

sh4e
Berichten: 115
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:50

Seventeen schreef:
Kan je wat meer uitleggen over het verband hartslag/ademhaling? Ik heb ook een keer getraind met hartslagmeter en vergeleken met de waarden van een stalgenootje haar paard.

Hebben jullie ook als je balsamic air verneveld dat er een klein schuimlaagje bovenop vormt?


Ik val even binnen. Ik volg dit topic al langer gezien ik mogelijk ook interesse heb in een flexineb, maar ik heb ook diverse cursussen gedaan met betrekking tot sportfysiologie van het paard en het gebruik van een hartslagmeter.

Ik zal het even heel kort door de bocht samenvatten:
Met de hartslagmeter kun je de algemene gesteldheid van je paard meten. De hartslag van een paard dient tussen bepaalde waarden in te zitten, de stap dient meestal tussen de 70-90 bpm te zitten.
Als je paard dan heel erg doet zweten, of al heel erg hard doet ademen, zijn mensen geneigd om te denken: mijn paard heeft hard gewerkt, terwijl aan de hartslag amper een verandering is te zien. Je paard heeft dus helemaal geen moeite met het gevraagde.
Door een verandering in hartslag kun je zien of een paard het moeilijk of zwaar heeft. Bij een voor het paard moeilijke dressuuroefening kan de hartslag gerust 10-15bpm omhoog schieten.

Het vergelijken met de waarden van het paard van je vriendin heeft dus eigenlijk weinig nut. Dat paard kan gerust hele andere waarden hebben, of een hele andere oefening moeilijk vinden. Met de hartslagmeter kun je dus veel gerichter trainen en kan het een heel ander beeld schetsen dan jij zelf oorspronkelijk dacht.[/quote]

Dit dus in grote lijnen.
Ik heb iemand laten komen die daar verstand van heeft en een trainingsschema heeft opgesteld.
Ik dacht idd ook met zwaar ademen dat ze het ook zwaar had, maar dat viel in de praktijk dus 100% mee.
Hoe meer ik rijd, hoe minder zwaar de ademhaling word.
Maar vergelijken heeft geen zin omdat je ook de 0 waardes van jouw eigen paard niet weet, en dus niet weet wat normaal is..
Maar zwaar ademen of zweten zegt dus eigenlijk niets over hoe zwaar de training is.
Ik vind het een super ding en ben er heel erg mee geholpen ieder geval. Het geeft rust om te zien dat ze t goed aan kan, en ik dus niet teveel vraag!

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 06:15

Seventeen schreef:
Kan je wat meer uitleggen over het verband hartslag/ademhaling? Ik heb ook een keer getraind met hartslagmeter en vergeleken met de waarden van een stalgenootje haar paard.

Hebben jullie ook als je balsamic air verneveld dat er een klein schuimlaagje bovenop vormt?


Ik val even binnen. Ik volg dit topic al langer gezien ik mogelijk ook interesse heb in een flexineb, maar ik heb ook diverse cursussen gedaan met betrekking tot sportfysiologie van het paard en het gebruik van een hartslagmeter.

Ik zal het even heel kort door de bocht samenvatten:
Met de hartslagmeter kun je de algemene gesteldheid van je paard meten. De hartslag van een paard dient tussen bepaalde waarden in te zitten, de stap dient meestal tussen de 70-90 bpm te zitten.
Als je paard dan heel erg doet zweten, of al heel erg hard doet ademen, zijn mensen geneigd om te denken: mijn paard heeft hard gewerkt, terwijl aan de hartslag amper een verandering is te zien. Je paard heeft dus helemaal geen moeite met het gevraagde.
Door een verandering in hartslag kun je zien of een paard het moeilijk of zwaar heeft. Bij een voor het paard moeilijke dressuuroefening kan de hartslag gerust 10-15bpm omhoog schieten.

Het vergelijken met de waarden van het paard van je vriendin heeft dus eigenlijk weinig nut. Dat paard kan gerust hele andere waarden hebben, of een hele andere oefening moeilijk vinden. Met de hartslagmeter kun je dus veel gerichter trainen en kan het een heel ander beeld schetsen dan jij zelf oorspronkelijk dacht.[/quote]

Ik was mij bewust van de normale waarden in verschillende gangen. Maar kan je paard het dus zwaar hebben doordat zijn longinhoud slechter is dan een gemiddeld paard, als zijn hartslag daar niet in mee omhoog schiet? Of zou een paard die het zwaar heeft tijdens trainingen altijd een hoge hartslag moeten tonen?
Hij had namelijk echt hele mooie lage waarden, zelfs lager dan het paard van dat stalgenootje. En dat is een paard met een goede conditie, die geen gezondheidsproblemen heeft. Dus ik dacht daaruit de conclusie te kunnen trekken dat zijn conditie dan ook redelijk oke is?

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 06:39

Laura_ schreef:
Ja!

Dank trouwens! En duurt ook wat langer dan NaCl bij mij.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:58

ElSea schreef:
Laura_ schreef:
Ja!

Dank trouwens! En duurt ook wat langer dan NaCl bij mij.

Ik zet met balsamic air op 3 inderdaad.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 01:10

ElSea schreef:
Ik was mij bewust van de normale waarden in verschillende gangen. Maar kan je paard het dus zwaar hebben doordat zijn longinhoud slechter is dan een gemiddeld paard, als zijn hartslag daar niet in mee omhoog schiet? Of zou een paard die het zwaar heeft tijdens trainingen altijd een hoge hartslag moeten tonen?
Hij had namelijk echt hele mooie lage waarden, zelfs lager dan het paard van dat stalgenootje. En dat is een paard met een goede conditie, die geen gezondheidsproblemen heeft. Dus ik dacht daaruit de conclusie te kunnen trekken dat zijn conditie dan ook redelijk oke is?

Hier dezelfde vraag.
Mijn pony kreeg ook de sticker 'astma', maar reageerde niet op predisolon. Ernst van astma niet duidelijk, ja ze kan er overheen groeien. Ook ja, ze kan op 5 jarige leeftijd al kapot zijn verklaard... Ik ben zelf gaan zoeken, oa flexineb ingezet. Heel veel verbetering, maar bij mij ook nog steeds veel onzekerheid. Nu zijn er meerdere paarden uit de groep van mijn pony wat aan het hoesten, wat heldere neusvloei. Ook mijn pony. Mijn logische redenatie is 'virus'. Mijn paniekstand is 'omijngodzegroeiternítoverheenenzeisstuk'

Op advies van mijn instructrice hartslagmeter gekocht, waarbij pony netjes binnen de waardes blijkt, en ook snel blijkt te herstellen na inspanning/ stress. Maar hoe herken ik astma op de waardes van de hartslag?

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 08:27

Volgensmij groeien ze er zelden overheen. Je kan het wel managen en ze zijn natuurlijk niet stuk ofzo als je het onder controle hebt.

Hartslag zegt ook niet alles. Het is het hele plaatje. Ik kan zelf en lage hartslag hebben een toch benauwd zijn.

Of een hoge omdat iets spannend is maar verder is er niks aan de hand.

Unleash

Berichten: 1049
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:25

Mijn nieuwe flexineb is vanochtend gearriveerd. Vanmiddag uitproberen.

Wat is jullie 'vernevelschema'?
Elke dag in het begin?

Oakley L1+2 & Boefje B+4

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:41

Het zal voor iedereen anders zijn maar toen ik halverwege juli mijn flexineb kreeg toen ben ik begonnen met 8 dagen lang 5ml balsamic air + 10ml zoutoplossing.

Intussen kreeg mijn paard nog medicatie van de kliniek (ventipulmin).

Daarna ben ik overgegaan op dagelijks 10ml (of 20ml) zoutoplossing. En dit gaan afbouwen naar een keer of 3 per week.

Nu hoorde ik hem van de week weer een keer kuchen dus doe ik nu weer een 10 daagse kur met balsamic air. Mocht ik echt nog medicatie nodig zijn dan kan ik dat van de dierenarts nu voor in de flexineb krijgen.

Unleash

Berichten: 1049
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:14

Ik heb nu 4 dagen achter elkaar 10 ml zoutoplossing verneveld met de flexineb.
Binnen 5 minuten is het medicatiecupje alweer leeg...
Is dat wel normaal?
Hij ademt wel heel snel en oppervlakkig. Dus wellicht dat het daarom zo snel gaat? Heb stand 1 gebruikt en de grijze cup.

Vandaag had hij eindelijk door dat hij ook rustig kon ademen gelukkig. Hij ging zelfs iets met de oogjes dicht staan en neus naar beneden. Totdat iets hem irriteerde en hij bijna de flexineb kapot sloeg tegen de staldeur (had hem vast aan het halster maar de beweging ging zo hard en snel dat ik het niet tegen kon houden helaas). Volgende keer toch maar weer in een ruimte gaan staan zonder muren binnen ram bereik...

Morgenvroeg bel ik weer even met de dierenarts. Ik haalde hem vandaag uit de wei en weer erg neusvleugelen en oppervlakkige, snelle ademhaling. Dus moet toch wel een medicijn in vrees ik. Iets wat hem van die snelle ademhaling af helpt. Hoesten doet hij niet veel, alleen eerste ronde na aandraven.

Ben vooral benieuwd naar die verneveltijd van 5 minuten. Ik lees hier overal dat jullie 20 minuten gemiddeld doen... of is dat met de 30ml cup?

Oakley L1+2 & Boefje B+4

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:22

In het begin gaan ze heel snel! Bij mij ging het toen ook in turbo stand. Maar dat neemt snel af. Doen nu minuut of 20 over 10ml.

Unleash

Berichten: 1049
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:34

Oke! Heeft dat te maken met die medicatie cup ofzo? Is die in het begin turbo en zwakt dat na verloop van tijd af? Of komt het door de ademhaling van het paard?

Oakley L1+2 & Boefje B+4

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:39

Heeft met de cup te maken ja. Die wordt bij gebruik trager.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:48

Maar als ik een nieuwe cup heb doet die op stand 2 meestal wel alsnog 10 minuten erover. 5 min op stand 1 is wel heel snel!

sunny43
Berichten: 1058
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:44

Ik ben snel een uur bezig met een volle kup met opzet.... Wil 'm niet sneller zetten, want hoe sneller je 'm zet hoe meer water er na afloop onder in de buis staat. En vlgs mij is alles wat onder in de buis staat dus niet effectief geweest... Ik ben al vanaf januari bezig met opbouwen en afbouwen... :(

Mmm ik besef nu ineens dat ik al een maand niet 2x daags 20 ml maar 2x daags 30 ml vernevel...

hagelslag
Berichten: 8984
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:47

sunny43 schreef:
Ik ben snel een uur bezig met een volle kup met opzet.... Wil 'm niet sneller zetten, want hoe sneller je 'm zet hoe meer water er na afloop onder in de buis staat. En vlgs mij is alles wat onder in de buis staat dus niet effectief geweest... Ik ben al vanaf januari bezig met opbouwen en afbouwen... :(

Mmm ik besef nu ineens dat ik al een maand niet 2x daags 20 ml maar 2x daags 30 ml vernevel...


Hoeveel beweging geef je na het inhaleren?

Hier is het echt beweging wat de belangrijkste factor is om slijm/snot eruit te krijgen.
Inhaleren en dan bewegen

sunny43
Berichten: 1058
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:14

bij mij gaat ie meestal dan de weide op. Of als ik ga rijden dan eerst vernevelen en dan rijden. Maar laatst ging ik een rit van 25 km doen... en begon de snot pas te lopen na 3 uur rijden ...

Ik moet nu van de dierenarts 2x daags 20 ml vernevelen... dan valt daarna telkens beweging geven niet mee..

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:21

Beweging is hier ook wel de sleutel ja. Ik ga meestal rijden daarna.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, _San87_, Amber_anne, Benzz, chery, Dees, Dido2316, Esther_r20, Floortje_NL, Iris_123, joyce83, Kabayo, posje, sinnekinne, Syb_sem, tijger en 97 bezoekers