Wat is er aan de hand met mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Wat is er aan de hand met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 16:19

Mijn paard is de laatste paar maanden heel langzaam achteruit gegaan en het is helaas niet helemaal duidelijk wat er aan de hand is. Hij is niet doodziek, maar overduidelijk ook niet fit. In mijn volgtopic heb ik al vele tips gekregen en ook al veel mensen die meedenken, maar om het ook voor mijzelf overzichtelijk te krijgen (ik heb zelf ook al veel aan topics gehad in dit forumgedeelte) vind ik het fijn om een overzicht te maken wat er speelt en of mensen het herkennen, of er adviezen zijn of mensen die interessant vinden om te volgen.

Op 22 mei 2020 heb ik Autan gekocht. Hij was nog hengst, maar is na de keuring meteen gecastreerd. Hij zou op een bepaalde stal komen te staan maar omdat hier merries tegenover stonden had hij veel stress en is hij verhuisd naar een stal waar hij meer rust kon krijgen. Uiteindelijk is hij in juli weer verhuisd omdat hij door zijn nog sluimerende hengstengedrag in geen enkele kudde thuispaste. Op deze stal staan wij nog steeds.

Sinds het begin loopt hij al met zijn mond open met het rijden. Zowel met druk, zonder druk als met het longeren. Als ik het bit in doe hapt hij het bit nog net niet uit mijn mond, dus het lijkt bijna niet alsof hij pijn heeft maar dat kan ik niet uitsluiten. Hij is ook heel onrustig met zijn mond en kauwt veel. Zodra hij iets meer 'op dreef' is wordt het wel minder.

De volgende bitten heb ik geprobeerd:
- Sprenger onderlegtrens
- Trust Innosense bustrens
- Dubbelgebroken bustrens met plat tussenstuk
- Fager (dunne)stang met tongboog
- Dubbelgebroken watertrens met rond tussenstuk

De laatste rijd ik op dit moment mee.

Sinds hij weer op stal staat heeft hij geregeld mestwater. Zijn mest is wel goed. Wel wat groen en met veel vezels, maar niet slap. Hij staat op Gastro + met luzerne en selenium met Vitamine E.

Ook wordt hij sinds de laatste maanden steeds wat stijver en lusteloos. Nou ja, lusteloos.. Hij is in de paddock bijvoorbeeld wel erg actief en als ik hem losgooi is hij de ene keer heel actief en de andere keer eigenlijk niet vooruit te branden. Aan de longe hetzelfde. Nadat ik laatst heb gereden en hij zeer actief reageerde op mijn been maar na 2 of 3 passen meteen weer terugviel, durfde ik het niet meer aan om fanatiek te trainen en wilde ik eerst uitzoeken of er meer aan de hand was.

Vervolgens heb ik een bloedonderzoek en mestonderzoek laten doen. Hieruit kwam dat hij een bloedwormbesmetting heeft (550 <50) en dat zijn leverwaardes te hoog waren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is vervolgens ontwormt met Equimectin 800 tegen de bloedworm en met Tribex tegen eventueel leverbot. Dit is nu ruim een week geleden. Ik ben erg benieuwd of hij op gaat knappen. Op dit moment vind ik hem nog niet beter en nog steeds niet erg actief. Over het algemeen is het een onwijs braaf paard, maar toch denk ik dat er meer aan de hand is.

Wat er allemaal sinds ik hem in bezit heb is gedaan:

- Hij is klinisch gekeurd en röntgen op de benen (2019)
- Tweemaal naar de tandarts, meerdere keren kiezen getrokken (ook met ontsteking)
- Tweemaal naar de osteopaat (verschillende), beide geen gekke dingen gevonden
- Hoeven zijn goed bijgehouden
- Trainen ongeveer 2 tot 3 keer per week, op dit moment even helemaal niet
- Staat halve dagen op de paddock en in de zomer 24/7 op het land
- Krijgt hooi ipv kuil in verband met het mestwater
- Heeft een psylliumkuur gehad tegen zand
- Is altijd op tijd ontwormt
- Ontwormt met Equimectin en Tribex vorige week
- Bloedonderzoek met verschillende verhoogde waardes
- Meerdere bitten en hoofdstellen geprobeerd

De symptomen:
- Lusteloos onder het zadel en aan de longe, ietwat stijf
- Valt terug uit de gangen, geen tot weinig looplust
- Loopt met mond open met rijden
- Soms nukkig aan het been, zwiept met staart
- Waterige mest
- Nergens gevoelig op het lichaam
- Loopt niet kreupel, soms iets korter met linksvoor
- Iets scheef in het bekken
- Bokt veel aan de longeerlijn
- Hij plast vaak na bijvoorbeeld de les
- Hij poept erg veel

Naar mijn idee heeft hij geen last van zijn benen of iets dergelijks en voelt het alsof hij gewoon echt niet fit is. We zijn nog in afwachting omdat de twee spuiten nog maar een ruime week geleden zijn, maar ik zou hem er graag volledig bovenop krijgen en ben erg benieuwd naar eventueel andere ervaringen.

Dit was Autan toen ik hem kocht:
Afbeelding

En foto's van vorige week en de laatste van vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat er mensen met mij mee willen denken!

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:30

Ik zou eerst even afwachten nu na de ontworming.
Als dat echt niets doet zou ik denk ik een holistische arts proberen.
Het klinkt idd alsof hij niet goed in zijn vel zit en dat kan van alles zijn.
Door de zere mond van de ontstoken kiezen kan zijn darmflora natuurlijk ook goed van slag zijn.
Misschien heeft hij nog steeds wel pijn/last van zijn mond.
Immuunsysteem van het verhuizen enz..
Misschien kan die je helpen met het lokaliseren van het probleem en dan gericht gaan ondersteunen of
je toch doorverwijzen naar een reguliere arts mocht dit nodig zijn.
Castratie kunnen sommige paarden ook een beste klap van krijgen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:37

Wat voor Ras is je paard? En hoe oud is hij?
Is hij getest op PSSM?

Ik vind kiezen getrokken eerlijk gezegd ook al vrij heftig, dat klinkt meer iets als een ouder paard, of is dit niet het geval?

Edit: In profiel gekeken, een friesxkwpner uit 2017, inderdaad niet zo oud dus.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:40

Een aantal van je symptomen lijken me mogelijk 'jonge paarden gedrag'. Er zijn wel meer paarden die met hun mond lopen te klooien (en was jij niet die persoon waarbij hij het in de bak wel, en op buitenrit niet deed, of was dat iemand anders?). Veel mesten kan, als het vlak na of tijdens het werk is, er ook mee te maken hebben dat het werk hel stress bezorgt, of dat hij het moeilijk vindt. Dat hoeft niet per sé te betekenen dat er lichamelijk iets mis is met hem. Al zou ik er bi hem, in de toekomst, misschien wel een bitfitter bijhalen die ook tandarts is, in verband met zijn getrokken kiezen. Dan komt het bit toch iets nauwer, lijkt me.

Ik vind hem niet echt te mager, maar zijn spieren rond zijn rug lijken helemaal weg. Is je zadel recent gecontroleerd? Ligt dat zeker wel goed? Een minder goed passend zadel kan spieratrofie op de rug veroorzaken en een paard dat nukkig is op het been. Ik heb 1x gehad dat mijn paard echt begon te bokken, steigeren, and so on als ik been gaf; dat bleek aan het zadel te liggen en aan niks anders.

Als ik zo lees dat hij op een zandpaddock buiten komt en mestwater heeft, is zand wel mijn eerste idee. Heb je hem genoeg vlozaad gegeven? Wat op de verpakking staat, is meestal veel te weinig.

Zo onbespierd kan ook komen door de bloedwormen. Bloedwormen eten de voedingsstoffen van het paard als het ware 'op'. Eens de wormen dood zijn, duurt het een tijdje voor het paard lichamelijk volledig recupereert. Het lijkt me vrij logisch dat je na een week nog geen verschil ziet.

Dat hij linksvoor korter loopt, zou me persoonlijk niet erg lekker zitten. Daar zou ik naar laten kijken, zeker als het regelmatig gebeurt. Mogelijk zit hij gewoon vast in zijn schouder/schoft (en dat kan dan ook weer van een slechtpassend zael komen, maar evengoed van een stoeipartij op de paddock). Mogelijk heeft hij toch ergens een blessure. Ik ken zo een paard dat twee weken af en toe een beetje korter liep rechtsachter, voor een paar passen, en dan weer 100%. Uiteindelijk heeft men daar toch de dierenarts bij gehaald en het paard blijkt een ernstige peesblessure te hebben. Ik zeg natuurlijk niet dat dat het geval is, maar ik zou het persoonlijk toch laten nakijken. Is hij echt scheef in het bekken, als in, een scheefstand, of bedoel je scheef als in 'de osteopaat gaf aan dat hij er vast zat' ?

Je kan mogelijk ook wel wat winnen bij zijn voer; hooi is goed, maar misshcien kan je hem een eiwitbron of zoiets bijgeven. Ik heb daar zelf echter maar weinig verstand van, maar er zijn hier op Bokt heus wel mensen die je ermee kunnen helpen :) . Als hij steeds terugvalt en geen looplust heeft, krijgt hij misschien met hooi alleen toch niet alle nodige energie binnen.
Daarnaast denk ik dat je het resultaat van de ontworming nu hoe dan ook nog niet kan zien. Het duurt eventjes voor de verloren vetjes er weer bij komen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Wat is er aan de hand met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:50

Als hij scheef is in zijn bekken en korter loopt zit er wellicht toch niet iets helemaal lekker in zijn lijf. Het bokken/lusteloos zijn/mond openen zijn ook tekenen die zouden kunnen duiden op ongemak.

Heb je weleens overwogen om naar een kliniek te gaan? Ik denk dat je met een duidelijke diagnose verder komt, dan eerst allemaal andere kleine veranderingen toe te passen (die ook geld kosten). Als je de echte oorzaak weet, kan je gericht aan de slag. Lastige situatie, sterkte in ieder geval!

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:51

Ik zou op pssm testen..

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:54

Ik zou ook afwachten wat de ontworming gaat doen.
Maar ik had wel voor moxidectine gekozen in plaats van ivermectine in deze tijd van het jaar ivm de ingekapselde larven. Maar goed, de ivermectine zit er nu in.

Mijn tweede idee is zand in de darmen. Om dat zeker uit te sluiten, is een echo nodig.
Van vlozaad moet je echt veel geven om resultaat te krijgen. Meer dan op de verpakking staat.

Verhoogde leverwaarden lees ik. Ik kan de cijfertjes niet lezen, maar is het veel verhoogd ?
Zou kunnen wijzen op giftige planten in het hooi.
Maar ook te rijk voer en nog tig andere oorzaken kunnen de leverwaarden verhogen.

Dat korter lopen op een kant zou mij ook niet helemaal lekker zitten.

Ik vind 'm trouwens helemaal niet mager, eerder aan de dikke kant op die laatste foto te zien.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 16:58

Bedankt voor jullie reacties!

Olijf Bedankt voor de tip. Ik denk ook dat als dit niks helpt ik inderdaad de mond nogmaals laat onderzoeken in verband met de ontstekingen. Naar mijn idee is inderdaad de darmflora sowieso wat verstoord maar ook daar zijn zoveel middeltjes voor dat ik niet alles tegelijk er in wil stoppen.

Siskeh/troi Hij is niet getest op PSSM, maar als ik daar op zoek vind ik eigenlijk niet dat hij deze symptomen heeft. Het kan iets zijn wat ik in een later stadium wel meeneem als we nergens verbetering zien. Hij had ontstoken kiezen en daarom moesten deze getrokken worden.

goldyc Bedankt dat je de tijd hebt genomen om zo'n uitgebreide reactie te typen! De eerste punten die jij noemt kunnen inderdaad ook jongigheid zijn, maar ik dacht ik noem alles maar wat mij opvalt aan hem om een zo duidelijk mogelijk beeld te kunnen schetsen. De zadelmaker is enkele weken geleden geweest en het zadel ligt goed. Omdat hij het met longeren ook soms doet heb ik het idee dat het daar niet aan ligt, maar wie weet kan ik eens een tijdje longeren en kijken of het verbetert.

Ik vind het bekken persoonlijk geen scheefstand te noemen, maar ze vond hem iets ongelijk en links loopt hij ook wel wat moeilijker. Het stomme is dat hij niet stijf of iets dergelijks aanvoelt, maar als je hem ziet lopen loopt hij wel anders dan dat hij voelt. Over 4 weken gaan we een nieuw bloedonderzoek doen dus ik kan het wel even noemen bij de arts, dat is wel een goed idee. Het voer zou ik inderdaad ook wel willen aanpassen maar omdat zijn maag wat van slag is vind ik dat lastig.

Pistache Voor het bloedonderzoek ben ik naar de kliniek geweest, dit leek mij een logische eerste stap. Zelf heb ik niet het idee dat hij ergens vreselijk last van heeft, maar hij kan zich bijvoorbeeld wel verhouden doordat hij niet helemaal fit is. Als het bloedonderzoek straks goed is en hij knapt niet op dan wil ik zeker ook verder kijken naar hoe hij in zijn lichaam zit.

Pandora2 de AST zit op 632 (189 - 430), de gGT op 112 (8-27) en de GLDH op 16,2 (3.0 - 11.0). De leverwaarden zijn niet dramatisch maar kunnen inderdaad veel zijn. Hij is niet mager maar al zijn spieren zijn wel weg. Hij loopt echter niet extreem kort, de meeste mensen zullen het misschien niet eens zien maar ik wil wel alles benoemen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:02

Dankje voor de cijfertjes. Mijn ogen zijn niet meer van de jongsten :')

Het gros van de symptomen doen mij echt wel denken aan ofwel een fikse bloedwormbesmetting ofwel zand in de darmen.
Als het in de buik niet lekker zit, ga je automatisch ook wel stijver lopen en vooral met tegenzin voortbewegen.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:04

Zand is ook mijn eerste gedachte. Meestal is 1 kuurtje niet voldoende om van al het zand af te komen. Een van mijn paarden krijgt al 5 weken psylliumslobber (+2x daags gist) en 1x per week komt dierenarts luisteren naar zijn darmen en 2x per week test ik de mest (verschillende ballen over de hele dag).

Dus het zou nuttig kunnen zijn om je paard nog een hele poos psyllium te geven.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wat is er aan de hand met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 17:06

De mest is wel getest op zand bij de veearts, maar wat ik begreep van anderen is dat het niet altijd naar boven komt. Dat klopt toch?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:07

Ketly schreef:
De mest is wel getest op zand bij de veearts, maar wat ik begreep van anderen is dat het niet altijd naar boven komt. Dat klopt toch?

Zand wordt intermitterend uitgescheiden. Dus dat klopt inderdaad.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wat is er aan de hand met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 17:11

Ik heb hem éénmaal in de paddock ook zand op zien likken dus het zou inderdaad wel goed kunnen. Hij heeft een liksteen maar die eet hij bijna op in plaats van dat hij er aan likt :+ Kan psyllium sowieso gegeven worden of is het niet handig om dit met alle andere dingen te combineren?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:13

Ketly schreef:
Ik heb hem éénmaal in de paddock ook zand op zien likken dus het zou inderdaad wel goed kunnen. Hij heeft een liksteen maar die eet hij bijna op in plaats van dat hij er aan likt :+ Kan psyllium sowieso gegeven worden of is het niet handig om dit met alle andere dingen te combineren?

Zou je voor de zekerheid aan je DA kunnen vragen. Maar zo te horen heeft hij op dit moment meer aan een lange kuur psyllium dan aan allerlei supplementen.
*edit: als hij regelmatig zand likt kan je hem ook silicium bijgeven. Aan de weide te zien is zandopname bij het grazen heel goed mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 30-03-21 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:15

Heb je een 2e keer laten testen op bloedworm na de kuur? Zand en bloedworm is ook een lastige combi en komt vaak samen.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:17

Oei, als ik dit lees zou ik zéker op PSSM2 testen.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wat is er aan de hand met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 17:28

Tylando Over 4 tot 6 weken gaan we opnieuw mest en bloedonderzoek doen.

Minoes Wat ik qua symptomen lees van PSSM heeft hij deze klachten niet. Hij zweet niet veel, heeft geen hoge spierspanning, geen afwijkende gangen en plast heel normaal en goed.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:33

Ketly schreef:
Tylando Over 4 tot 6 weken gaan we opnieuw mest en bloedonderzoek doen.

Minoes Wat ik qua symptomen lees van PSSM heeft hij deze klachten niet. Hij zweet niet veel, heeft geen hoge spierspanning, geen afwijkende gangen en plast heel normaal en goed.


Dat heeft mijne ook allemaal niet, maar weldegelijk pssm2.
Edit: de hogere spierspanning heeft zij wel, maar jij geeft aan dat jouw paard stijf is en dat kan op hetzelfde duiden.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 18:10

Ja maar dan kan het natuurlijk van alles zijn, niet alle stijfheid is meteen PSSM. Hij is lichtelijk stijf, maar niet zo stijf dat hij niet meer vooruit komt. Hij voelt gewoon alsof hij moe is, niet alsof hij niet kan lopen. Ik zal dit als de rest uitgesloten is meenemen maar voor nu denk ik niet dat het relevant is.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:22

Ik zou er een lange psylliumkuur instoppen met voldoende grote hoeveelheden. Eventueel ook paraffine erbij. Kan geen kwaad en better safe than sorry. Want als ik het zo lees, zit daar toch wel echt een angel.

Mestonderzoek is onbetrouwbaar als het aankomt op ingekapselde bloedworm, dus daar ga je niet bijzonder veel aan hebben na ivermectine denk ik.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 30-03-21 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:22

Ketly schreef:
Ja maar dan kan het natuurlijk van alles zijn, niet alle stijfheid is meteen PSSM. Hij is lichtelijk stijf, maar niet zo stijf dat hij niet meer vooruit komt. Hij voelt gewoon alsof hij moe is, niet alsof hij niet kan lopen. Ik zal dit als de rest uitgesloten is meenemen maar voor nu denk ik niet dat het relevant is.


De stijfheid is zeker niet de enige reden waarom ik gelijk aan pssm2 denk.
Plassen na het rijden, niet vooruit willen/weinig looplust, zijn bespiering op de foto's..

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:58

waarom geef je gastro+?

mestwater kan ook komen door je luzerne.
als hij door bloedworm een beschadigde darm heeft gaat hij last hebben van lossen luzerne.
en dan kun je echt veel beter luzerne brok voeren,want dan heb je fijne vezeltjes.

zou dus kijken of je de luzerne kunt vervangen door een luzernebrok.
kijk even of hippalgo bodybuilder wat voor hem is om bij te geven?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:03

Ketly schreef:
Ik heb hem éénmaal in de paddock ook zand op zien likken dus het zou inderdaad wel goed kunnen. Hij heeft een liksteen maar die eet hij bijna op in plaats van dat hij er aan likt :+ Kan psyllium sowieso gegeven worden of is het niet handig om dit met alle andere dingen te combineren?


Een psyllium-kuur is niet handig met supplementen samen omdat Psyllium de opname verminderd.
"uitsluitsel" wat betreft de hoeveelheid zand kan eigenlijk alleen door een röntgenfoto van de darmen, mestonderzoek is té onbetrouwbaar.
Een kuur werkt ook echt enkel als je het geeft in kuur-vorm, in grote hoeveelheden, en na 5/7 dagen weer stoppen.

mijn PSSM-ingeving komt met name door wat je beschrijf qua stijfheid en lusteloosheid.
Maag-problemen kan ook, maar daarbij was je zelfs met die gastro+ ook al bewust.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:22

Ik denk eerder aan maagzweren eigenlijk maar weet niet of dat dan in de bloedwaardes te zien is

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: Wat is er aan de hand met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:38

Waarom voer je hem Gastro+ en nog extra Selenium en vitamine E? Gastro+ bevat zelf al een behoorlijke hoeveelheid Selenium en vit E.