Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
hummer14
Berichten: 145
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:24

[quote="Xritt"]De tanden zijn op de kliniek wel snel nagekeken. Niet zoals het hoort met een sper en zaklantaarn. Gewoon mond open, tong aan de kant en het blote oog. Dus dat zou nog kunnen.

Welke kliniek zouden jullie in dit geval aanraden? Of artsen? Op de kliniek waar ik ben geweest werd ik voor mijn gevoel afgescheept met “nee we zien zo niks”. Op vraag van mij hebben ze nog röntgenfoto’s gemaakt. Maar dat ging ook wat moeizaam. Het is geen duur sportpaard, maar wel een pony voor mijn dochter. Het moet wel veilig zijn.

Ook ik weet van een kleine pony dat de dierenarts zo in haar mond keek.
Was niets mee aan de hand volgens hem.
Later bleek bij een andere dierenarts/tandarts die wel onder een roesje keek,dat ze een gespleten kies had.

Dus ik zou dat zeker na laten kijken.


Xritt
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-21 21:26

Ik gooi soms wat bevindingen in het topic. Wie weet kom ik door met jullie te sparren wel tot een idee of oplossing :o
Vandaag had ik hem aan de longeerlijn. Hij liep lekker door en reageerde goed op mijn stem. Toen ik na een tijdje de longeerhulp eraan deed. Merkte ik dat hij minder goed door liep. Ik moest soms met de zweep aandrijven en zelfs dan liep hij moeilijk door. Het was schemerig, dus ik twijfel aan mijn observatie. Maar voor mijn gevoel liep hij op de linkerhand niet fijn. Niet kreupel, maar soort knikje vanuit de schouder. Hij houdt dan zijn hoofd ook iets naar buiten.

Sherivey
Berichten: 8485
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:30

Bedoel je met longeerhulp zo'n ding?
Afbeelding

Dan kan het namelijk best dat ie een zere rug/schoft heeft. Dat zou ook verklaren waarom ie ohz wegschiet

:wave:

Xritt
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-21 22:51

Ja klopt die. Ik dacht dat dit een redelijk vriendelijk hulpmiddel was. Ik heb hem ook helemaal niet strak.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:56

Ik loop op dit moment met mijn paard bij smdc, het is een roteind rijden, maar ze zijn al verder gekomen, dan een kliniek hier in de buurt, waar ik al een paar keer was geweest. Ook duistere klachten, maar vrij snel een diagnose.

Xritt
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-21 22:58

Fijn om dat te horen! Dat geeft hoop

Sherivey
Berichten: 8485
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:05

Xritt schreef:
Ja klopt die. Ik dacht dat dit een redelijk vriendelijk hulpmiddel was. Ik heb hem ook helemaal niet strak.

Dacht ik ook altijd. Helaas is mijn ervaring dat ie, ook al hangt ie los, toch altijd een rukje in de mond blijft geven bij beweging. En het touw drukt ook best wel (imo) oncomfortabel op de schoft/rug.

Gebruik m nu ook niet meer. Bij het paard van de foto gebruikte ik dubbele lijnen of bijzetteugels.
Bij onze arabier voornamelijk bijzetteugels die net inwerken als ie zn hoofd echt omhoog gooit. Verder zitten ze vrij los. Hij kan gewoon met zn neus voor de loodlijn komen en kan zn hoofd ook iets omhoog doen.

Eventueel een longeertouwjtje is ook een optie. Maar ik heb altijd ruzie met de knopen :+

:wave:

Xritt
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-21 15:02

Vandaag is Jeroen Duenk op stal geweest. Hij kon niks geks vinden bij de pony. Alles voelde goed aan. Uiteraard waren er kleine dingetjes, maar niks bijzonders. Het enige wat hem opviel was dat zijn hamstrings hard en strak waren. Dat vond hij gek. Er kon ook geen naald in om de spier te laten ontspannen, dit verklaard misschien ook het moeite hebben met een heuvel op lopen. Nu is het zoeken naar waarom dit zo is. Hij gaf als tip om magnesium bij te voeren toevallig ben ik daar een paar dagen geleden mee begonnen. Ook leek het alsof de nieren van de pony was gevuld/vergroot waren. Hier heb ik een supplement voor gekregen.

Of dit de oorzaak kan zijn van de paniekreacties weet ik niet. Iemand hier ervaring mee?

Sherivey
Berichten: 8485
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:10

Xritt schreef:
Vandaag is Jeroen Duenk op stal geweest. Hij kon niks geks vinden bij de pony. Alles voelde goed aan. Uiteraard waren er kleine dingetjes, maar niks bijzonders. Het enige wat hem opviel was dat zijn hamstrings hard en strak waren. Dat vond hij gek. Er kon ook geen naald in om de spier te laten ontspannen, dit verklaard misschien ook het moeite hebben met een heuvel op lopen. Nu is het zoeken naar waarom dit zo is. Hij gaf als tip om magnesium bij te voeren toevallig ben ik daar een paar dagen geleden mee begonnen. Ook leek het alsof de nieren van de pony was gevuld/vergroot waren. Hier heb ik een supplement voor gekregen.

Of dit de oorzaak kan zijn van de paniekreacties weet ik niet. Iemand hier ervaring mee?

Volgens zowel mijn osteopaat, sportmasseur en trainsters kan dit heel goed een reden zijn dat hij wegschiet.

Die van ons heeft ook de nodige fysieke ongemakken. Dat uit zich in extreem vluchtgedrag. Denk dat het ook een deel is omdat ie pijn verwacht, maar hoe meer ie goed in zn vel komt te zitten, hoe beter het gaat. Zijn inmiddels al een jaar met m bezig :=

:wave:

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:49

Ik heb zelf ook pony die snel schrikt.

Ik weet dat zij heel gevoelig is voor hoe de omgeving is ingericht
Op stukken in de bak waar ze weinig overzicht heeft zal ze altijd angstiger zijn dan de plekke die kaal zijn met veel overzicht.
Ook bij onzekerheid gaat ze heel geremt lopen, de truc is dan toch om heel voorwaarts te rijden met ook een sprintje in galop. De psyche kan het lijf vasthouden maar als het lijf de het voorwaarts rijden loskomt heeft het ook weer een positief effect op de psyche.

Ik weet niet of die van jou ook onzeker of schrikkerig is in de wei of in de omgang?

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:59

Wat vervelend zeg.
Is er al naar het zadel gekeken? Een zadel ligt anders als je paard in afgebogen houding loopt, dan op 'buitenrit' houding.
Als dat het niet is denk ik dat je het best eerst een fysio/osteo mee kan laten kijken, en als die het niet kan vinden, een goede kliniek kan zoeken inderdaad. Iemand die hem in levende lijve kan zien lopen.
Als je hem in de bak laat nageven en buiten niet, kan het best zijn dat hij ergens pijn krijgt met deze andere houding.
Heel vervelend dit. Vooral omdat het om de veiligheid van je dochter gaat. Vind het wel heel goed dat je verder kijkt, en niet meteen voor de optie 'aanpakken' gaat.

Ik lees nu je laatste bericht. Als het verschil in snelheid groot is met wel of niet nageven, is hij dan niet gewoon heel scheef? Dat maakt vaak ook dat een paard sloom lijkt.
Lijkt me iig wel duidelijk dat hij ergens last van heeft.

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:11

Jeetje TS wat enorm vervelend. Ik vind dat je een hele fijne denkwijze hebt :j

Toliene van de Dwarsweg: Mennen dressuur Z+14 Vaardigheid ZZ+7

Babootje

Berichten: 26014
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:36

Xritt schreef:
Vandaag is Jeroen Duenk op stal geweest. Hij kon niks geks vinden bij de pony. Alles voelde goed aan. Uiteraard waren er kleine dingetjes, maar niks bijzonders. Het enige wat hem opviel was dat zijn hamstrings hard en strak waren. Dat vond hij gek. Er kon ook geen naald in om de spier te laten ontspannen, dit verklaard misschien ook het moeite hebben met een heuvel op lopen. Nu is het zoeken naar waarom dit zo is. Hij gaf als tip om magnesium bij te voeren toevallig ben ik daar een paar dagen geleden mee begonnen. Ook leek het alsof de nieren van de pony was gevuld/vergroot waren. Hier heb ik een supplement voor gekregen.

Of dit de oorzaak kan zijn van de paniekreacties weet ik niet. Iemand hier ervaring mee?


Misschien omdat hij als dekhengst gebruikt is geweest? Heeft dat hem wat "extra bespiering" opgeleverd?
Ik heb daar niet zo ervaring mee maar kan me dat wel voorstellen.

Kinke

Berichten: 20476
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:47

met het hoofd naar de bakrand lopen doet mij ook vermoeden dat hij scheef is. Heel af en toe dressuurwerk, met Thiedeman rijden etc.
Ik denk dat je op zoek moet naar een instructeur die niet van de hulpteugels is en veel weet van rechtrichten

Pytje

Berichten: 4352
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:10

Met de hamstrings bedoelt de semi membranosus en semitendinosus. Deze spieren zitten aan de achterkant van de billen. Want als die strak of te bespierd in vergelijking met de rest zijn, kan het wijzen op problemen in de knie (van het achterbeen).

Ooit kende ik een pony die ook zo uit het niets kon rennen. Bleek enorm slappe kniebanden te hebben waardoor de knieschijven soms verkeerd schoten. Op die momenten ging die pony rennen.

Babootje

Berichten: 26014
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:15

Je zou toch zeggen dat Jeroen Duenk dat wel opgevallen zou moeten zijn? TS je had foto's laten maken onlangs toch? Heb je ook de knieen daarbij meegenomen?

Marilu
Berichten: 1237
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:41

Heb het topic net gelezen, omdat ik dit ook heb meegemaakt met een paard.
Omdat je schreef over de Thiedeman, reageer ik even. Het paard dat wij gekocht hadden, werd nl. ook gereden met een Thiedeman. Als reden waarom ze die gebruikten, werd gezegd dat het kwam omdat hij de neiging had zijn hoofd hoog te dragen.

Toen we het paard gekocht hadden en ik er zelf mee aan de slag ging, begon ook het wegrennen, vanuit het niets. Eerst poosje braaf en rustig en dan vanuit het niets : poef en weg in volle vaart.
Niet alleen bij mij deed hij het, ook bij andere ervaren ruiters.
Uiteindelijk, na een jaartje aanmodderen, met daarbij ook behoorlijk wat schrik om nog met hem te rijden, hebben we hem weggedaan voor de verkoop naar een trainer/handelaar. Op die plek werd hij natuurlijk ook gereden door de mensen ter plekke en ook daar deed hij het in eerste instantie. Daar hebben ze dan toch vrij snel ondervonden dat hij een trauma moet opgelopen hebben op het bit en ze zijn hem daar met succes met een bosal gaan rijden (was een paint, western opgeleerd). Dat bitloos bleek de oplossing. Maar ze kregen hem uiteindelijk slechts na zo'n 1,5 jaar verkocht en dan ook nog gewoon aan iemand die hem wou 'voor het mooi', niet om mee te rijden. Andere gegadigden voor hem hadden eerder afgehaakt, omdat hij bij hen allicht ook terug zo onbetrouwbaar en gevaarlijk reageerde.
Het ging dus in se wel over een gezond en correct paard, maar enkel in handen van echte professionals.

Misschien dat het met jullie pony ook te zoeken is in het bit/zijn mond ?

Xritt
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-21 20:47

Jeroen heeft niks gezegd over dat hij scheef zou zijn. Wel dat hij “linkshandig” is. Hij heeft alles van top tot teen nagekeken en gevoeld. Hij kon niks geks vinden.

De knieën zou nog best eens kunnen. Ik heb van zijn benen geen foto’s laten maken. Hij is bij aankoop en een tijdje terug klinisch gekeurd. Hij kwam goed uit de buigproeven. Of komen knie problemen niet naar voren bij een buigproef? Heeft hij dan vooral problemen in de wendingen als hij last van zijn knieën heeft? Kan je hier zelf ook achterkomen?
Bij de kliniek hebben ze hals en rugfotos gemaakt om iets uit te sluiten. Niet omdat ze dachten dat daar iets zat.
Jeroen heeft ook in zijn mond gekeken. Hij kon niks geks zien. Wel gaf hij aan niet achterin te kunnen kijken.
Een DA die ik ken, vertelde dat strakke hamstrings vaak samen gaan met een probleem in de wervelkolom.
Jullie tip over zijn knieën neem ik mee. Dat zou nog best eens kunnen.

Nibbit

Berichten: 10405
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:02


Kinke

Berichten: 20476
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:05

ieder paard is scheef :)

Pytje

Berichten: 4352
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:15

Als het slappe kniebanden zijn, zie je dat niet op een foto. Dat is alleen te voelen. Buigproeven komt hij over het algemeen wel door met slappe banden.

Xritt
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-21 08:00

Ik ga vanmiddag naar de kliniek. Ben benieuwd of ze daar wat vinden.
Iemand gaf mij de tip om te kijken naar insuline resistentie. Dit omdat hij best een dikke manenkam heeft en harde plekken op zijn kont.
Iemand bekend mee? Hebben paarden dan ook last van hun lichaam tijdens het rijden? Ben hier niet bekend mee.
Ik heb het voer al wel aangepast. S ochtends twee handjes Gastro en s avonds Pavo vital. Hij krijgt wel veel hooi op een dag. Op de wei onbeperkt, dit eet hij de ene keer meer dan de andere keer.

Pytje

Berichten: 4352
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:49

Wat goed dat je bent geweest! Hebben ze iets kunnen vinden?

Xritt
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-21 18:52

Wat een top kliniek is Smdc! Ik ben in mijn leven bij verschillende klinieken geweest. Maar dit voelde zo fijn. De arts was ook echt een top vent! Hij had het na het horen van mijn verhaal en na wat voelen en oefeningen. Het gelijk bij het rechte eind. Onze pony heeft twee ontstekingen in zijn hals. Deze zijn nu ingespoten. Zijn tanden zijn gecheckt en die waren gelukkig goed.
De arts vond hem wat stijfjes hier en daar en zijn rug moest sterker worden. Het stijven komt waarschijnlijk doordat hij te dik is. Hier werken we aan :+
De rekening was even schrikken. Maar verder ben ik dik tevreden over de kliniek en arts!

Sherivey
Berichten: 8485
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:03

Xritt schreef:
Wat een top kliniek is Smdc! Ik ben in mijn leven bij verschillende klinieken geweest. Maar dit voelde zo fijn. De arts was ook echt een top vent! Hij had het na het horen van mijn verhaal en na wat voelen en oefeningen. Het gelijk bij het rechte eind. Onze pony heeft twee ontstekingen in zijn hals. Deze zijn nu ingespoten. Zijn tanden zijn gecheckt en die waren gelukkig goed.
De arts vond hem wat stijfjes hier en daar en zijn rug moest sterker worden. Het stijven komt waarschijnlijk doordat hij te dik is. Hier werken we aan :+
De rekening was even schrikken. Maar verder ben ik dik tevreden over de kliniek en arts!

Balen van de ontstekingen in zn hals, maar hopelijk is het wegschieten een gevolg hiervan en is het verholpen als de ontstekingen weg zijn :)

:wave:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Karintich, Room_Soesje, Tomboy0 en 36 bezoekers