Operatie Kissing Spines

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lonimma
Berichten: 119
Geregistreerd: 21-06-06

Re: Operatie Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 10:17

ik heb je een pb gestuurd

Spoiler:
Z1 + 5


FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Operatie Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 10:48

Ik heb ook je filmpje op instagram bekeken. Maar wat ik zie is een jong paard wat nog heel erg zoekende is. Wat heel normaal is bij een 3-jarige. Gooi haar deze zomer eerst maar eens op de wei. Ze vergeten echt niet wat ze nu al hebben geleerd.

nikkel
Berichten: 2491
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:03


Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Operatie Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:13

3 weken na het inspuiten moet )e wel wat verbetering gaan merken.
Op de wei zetten en 6 maanden laten staan heeft geen enkele nut. De KS word daar niet minder van. Die zit er en blijft.
Juist het dier trainen op de goede manier zodat het zijn lijf goed gaat gebruiken is van belang.
Aquatraining kan ook veel doen.
En als het operabel is dan zou ik die optie zeker open houden

Ik l*l niet met de wind mee nee...

nikkel
Berichten: 2491
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 14:06

Popstra, je hebt in mijn ogen helemaal gelijk. Aangepaste training gericht op het verbeteren van de spierfunctie lijkt mij een veel betere weg, dan het paard lukraak maar op de wei te zetten. Komen alleen maar kilo,s in de buik, wat weer een negatief effect heeft op het functioneren van de rug.

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:40

Daar verschillen wij dan in van mening, Popstra. Ik vind 3 weken nog te kort. En ze is nog maar 3 jaar. Dus kan heel goed zijn dat als ze nu de wei op gaat, dat het dan juist wel de goede kant op gaat. Ze moet weer leren om vertrouwen in haar lijf te krijgen. En wil je dit onder het zadel voor elkaar krijgen, moet je heel veel weten van revalideren. Dan zou ik eerder aquatrainen met dit paard. Dit paard heeft nog helemaal geen balans onder het zadel. En dan kun je de rug nog niet goed trainen onder het zadel.

@ LadyAnna Dat heet voerbeleid.

nikkel
Berichten: 2491
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Operatie Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:56

Nu heb ik al jaren last van mijn ruggewervels, door mijn spieren op een verstandige manier te trainen, op mijn gewicht te letten en te zorgen dat de spieren soepel blijven, ben ik een hoop extra leed bespaard.
Bij de juiste training van het paard en te zorgen dat het dier door de rug gaat lopen, kan je de situatie goed begeleiden. Aquatraining past heel goed in dit plaatje, als een deel van het geheel.
Ik zie er niets in, om dit paard op de wei te plaatsen.

Dit is mijn persoonlijke mening.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:12

FriesWytske schreef:
Daar verschillen wij dan in van mening, Popstra. Ik vind 3 weken nog te kort. En ze is nog maar 3 jaar. Dus kan heel goed zijn dat als ze nu de wei op gaat, dat het dan juist wel de goede kant op gaat. Ze moet weer leren om vertrouwen in haar lijf te krijgen. En wil je dit onder het zadel voor elkaar krijgen, moet je heel veel weten van revalideren. Dan zou ik eerder aquatrainen met dit paard. Dit paard heeft nog helemaal geen balans onder het zadel. En dan kun je de rug nog niet goed trainen onder het zadel.

@ LadyAnna Dat heet voerbeleid.


Je laat een paard inspuiten om tijdelijk de druk eraf te halen en verlichting te bieden. Daarna moet je juist gericht gaan trainen om van dat moment van verlichting gebruik te maken zodat de spieren rondom de zwakke plek zo sterk mogelijk kunnen worden en die verlichting (hopelijk) kunnen blijven bieden wanneer de ontstekingsremmer uitwerkt. Zo kun je de vicieuze cirkel doorbreken. Als je het paard nu op de wei gooit is de ontstekingsremmer straks uitgewerkt en ga je weer tegen precies hetzelfde aanlopen en blijf je dus in die vicieuze cirkel.
Ik had ts al een pb gestuurd om eens te kijken naar een traject met aquatraining/fysio. Aan de longe is echt zo gericht trainen toch lastig dus aquatraining is dan een mooie oplossing, ze lopen dan ook mooi rechtuit ipv steeds op de volte dis minder belasting voor de gewrichten. Onder het zadel is dan pas de laatste stap, na een periode van longeren en revalideren.

nikkel
Berichten: 2491
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:44

Als het hooi, voer niet op de grond gegeven wordt kan je daar alvast mee beginnen, om het te geven vanaf de grond.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 28-02-21 18:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:54

FriesWytske schreef:
Daar verschillen wij dan in van mening, Popstra. Ik vind 3 weken nog te kort. En ze is nog maar 3 jaar. Dus kan heel goed zijn dat als ze nu de wei op gaat, dat het dan juist wel de goede kant op gaat. Ze moet weer leren om vertrouwen in haar lijf te krijgen. En wil je dit onder het zadel voor elkaar krijgen, moet je heel veel weten van revalideren. Dan zou ik eerder aquatrainen met dit paard. Dit paard heeft nog helemaal geen balans onder het zadel. En dan kun je de rug nog niet goed trainen onder het zadel.

@ LadyAnna Dat heet voerbeleid.

Van alleen voer krijgen ze geen sterke BUIKSPIEREN om hun rug te dragen Fryswitske! Plus ze sterke knieën achter moeten krijgen voor kracht vanuit de achterhand.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 07:16

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-21 07:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Operatie Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 07:34

Wat je ook doet aan training... er zijn al goede tips benoemd, ga er niet op zitten....
Een Fries (al niet erg rijtypisch) en dan ook nog eens een baby... Waarom leert men nou niet dat dit gewoon niet kan?

Geef het dier in ieder 24/7 vrije beweging, en ga in overleg met een goede revalidatietrainer kijken wat je 'onbelast' kunt doen om relevante spiergroepen te trainen.

irmaz

Berichten: 4667
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:27

Ik geloof dat TS de interesse al heeft verloren

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:53

Dat er geen reactie is vanuit TS betekend toch niet meteen dat ze de berichten niet leest?

irmaz schreef:
Ik geloof dat TS de interesse al heeft verloren

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen

Rodevlinder

Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-21 15:08

Kristy1998x schreef:
Dat er geen reactie is vanuit TS betekend toch niet meteen dat ze de berichten niet leest?

Bedankt voor je reactie. Ik heb het momenteel erg druk en een hoop aan mijn hoofd, ik heb alle berichten gelezen maar nog geen tijd gehad om uitgebreid te reageren.

Rodevlinder

Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Operatie Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-21 09:27

Eindelijk tijd om even uitgebreid te reageren.

Ik heb dit paard juni vorig jaar gekocht, mijn doel is(of was) om er wedstrijden mee te gaan rijden, dressuurmatig en wellicht haar te beleren voor de wagen en op termijn een veulentje als het gegund was.
Ik ben alleen bang dat dit met dit paard allenmaal niet mogelijk is, dus dat is wel een flinke domper.

Ik las iets over wegbrengen naar een trainingsstal, dat wil ik niet doen. Alles wat ik doe gaat sowieso in overleg/op advies van de DA. Overigens sta ik zelf ook op een trainingsstal, lopen er diverse instructrices op verschillende gebieden en zit er dus een hoop kennis, en dan kan ik tenminste zelf zien en bepalen wat er wel/niet gebeurd.

Ik hou mij aan het advies van de DA, ik mag haar belast en onbelast trainen en hij zou zelf kiezen voor een bijzet o.i.d. Daar ben ik sowieso geen voorstander van.
Ik longeer haar 2 keer (soms 3) keer in de week waarvan merendeel met dubbele lijnen, 1 a 2x per week loop ik een stuk met haar buiten(rechte stukken dus) en 2x per week gaat ze in de stapmolen, dit vanwege patella fixatie.

Nu heeft mijn instructrice haar 1 keer gereden om te kijken hoe dit ging 3 weken na het inspuiten, de filmpjes daarvan heb ik doorgestuurd naar de DA en telefonisch overleg gehad.
Zijn advies was bijzetten en op Metacam zetten.
Maar na het er over hebben gehad met stalgenoten en vrienden, jullie reacties en mijn eigen gevoel, heb ik besloten om haar voorlopig alleen onbelast te gaan trainen.

Op de wei zetten en niets doen is geen optie, haar rug is ingespoten waardoor ik juist nu de tijd heb om de rug(en buik)spieren te trainen. Wanneer ik haar op de wei zou gooien tot einde zomer en daarna weer zou oppakken begin ik van voor af aan en is het inspuiten voor niets geweest.

Overigens is het weideseizoen nog niet begonnen, en aangezien hier kleigrond is zijn er vrijwel geen plekken waar ze in de winter op het land kunnen.
We moeten dus nog even een maand geduld hebben.
Ze staat op stro dus staat zo nu en dan te knabbelen en haar hooi krijgt ze van de grond dus dat laten we zo.

Anoniem

Re: Operatie Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:58

Zonnebloem,
alle succes gewenst en toitoitoi op een goede afloop

boemel

Berichten: 8265
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:03

Zonnebloem92 schreef:
Eindelijk tijd om even uitgebreid te reageren.

Ik heb dit paard juni vorig jaar gekocht, mijn doel is(of was) om er wedstrijden mee te gaan rijden, dressuurmatig en wellicht haar te beleren voor de wagen en op termijn een veulentje als het gegund was.
Ik ben alleen bang dat dit met dit paard allenmaal niet mogelijk is, dus dat is wel een flinke domper.

Ik las iets over wegbrengen naar een trainingsstal, dat wil ik niet doen. Alles wat ik doe gaat sowieso in overleg/op advies van de DA. Overigens sta ik zelf ook op een trainingsstal, lopen er diverse instructrices op verschillende gebieden en zit er dus een hoop kennis, en dan kan ik tenminste zelf zien en bepalen wat er wel/niet gebeurd.

Ik hou mij aan het advies van de DA, ik mag haar belast en onbelast trainen en hij zou zelf kiezen voor een bijzet o.i.d. Daar ben ik sowieso geen voorstander van.
Ik longeer haar 2 keer (soms 3) keer in de week waarvan merendeel met dubbele lijnen, 1 a 2x per week loop ik een stuk met haar buiten(rechte stukken dus) en 2x per week gaat ze in de stapmolen, dit vanwege patella fixatie.

Nu heeft mijn instructrice haar 1 keer gereden om te kijken hoe dit ging 3 weken na het inspuiten, de filmpjes daarvan heb ik doorgestuurd naar de DA en telefonisch overleg gehad.
Zijn advies was bijzetten en op Metacam zetten.
Maar na het er over hebben gehad met stalgenoten en vrienden, jullie reacties en mijn eigen gevoel, heb ik besloten om haar voorlopig alleen onbelast te gaan trainen.

Op de wei zetten en niets doen is geen optie, haar rug is ingespoten waardoor ik juist nu de tijd heb om de rug(en buik)spieren te trainen. Wanneer ik haar op de wei zou gooien tot einde zomer en daarna weer zou oppakken begin ik van voor af aan en is het inspuiten voor niets geweest.

Overigens is het weideseizoen nog niet begonnen, en aangezien hier kleigrond is zijn er vrijwel geen plekken waar ze in de winter op het land kunnen.
We moeten dus nog even een maand geduld hebben.
Ze staat op stro dus staat zo nu en dan te knabbelen en haar hooi krijgt ze van de grond dus dat laten we zo.


Goed besluit!
Weidegang en training is natuurlijk ook prima te combineren.

Er zijn trainers en trainers.
In 1e instantie had ik er ook 1 die mijn paard strak opgeknoopt aan de longeerlijn liet rondlopen.
We hebben t hier over een lichte tour trainer, die reclame maakte om te helpen je paard helemaal los te krijgen.

Helemaal vast te krijgen dus. Was er snel klaar mee, de osteopaat en masseur helaas niet :(

Later kreeg ik les van iemand die me leerde op lichaamshouding en energie te gaan longeren. Geen hulpmiddelen meer nodig gehad,ook geen zweep en een paard dat lekker over de rug liep met t neusje bijna aan de grond.
En zoveel leuker om te doen!

M1+10

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Re: Operatie Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:09

Ik zou een revalidatie therapeut consulteren. Ik had een stalgenootje met een grote ruin; ks. Paard is naar een revalidatie centrum gegaan. Kreeg naast de juiste training ook de juiste voeding. Paard is daar enorm opgeknapt. Maakten na een poos weer buitenritjes. Terwijl meerdere dierenartsen hem hadden opgegeven.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Operatie Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:26

Goed besluit Zonnebloem

Ik l*l niet met de wind mee nee...

irmaz

Berichten: 4667
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:32

Veel succes, ik ga duimen dat alles gewoon op z'n plek komt +:)+

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Operatie Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:58

Ik wens je veel succes, maar en ks en pf... dat is al een beetje kip en ei verhaal. Wat compenseert het dier nog meer én wat zal het nog gaan compenseren eens belast?

Er zijn heel wat therapieën en trainingen, en voor inzicht te krijgen is dat voor jezelf mss een heel leuk verhaal/traject. Maar een kapot paard krijg je vaak niet heel. En dat is een hele harde, maar finaal komt het daar eigenlijk wel vaak op neer. Een dergelijk parcours zou je moeten bewandelen met een paard dat wel helemaal fit en gezond is. Nu worden het vaak strohalmpjes om jezelf aan vast te houden. Uiteraard is dat ook een mooi verdienmodel voor dierenartsen, peuten, trainers etc, maar dat is uiteraard een beslissing die jezelf moet maken en met de mogelijkheden die je hebt. Maar soms moet je ratio en hart/gevoel echt goed afwegen. Ik stel dan altijd de vraag wat zou je advies zijn, moest dit bij een vriend(in) voorvallen of stel een stalgenoot. Elke paardeneigenaar geraakt toch in dat web gevangen van echt het beste te willen doen voor dat dier en dat is best nobel en mooi. Helaas zijn er vaak na verloop van tijd twee verliezers, paard en eigenaar/ruter.

L'embarras du choix

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Operatie Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:02

Mwah dat ligt heel erg aan de ernst en gradatie van de KS, sommige zijn echt prima te trainen en kunnen dan gewoon pijnvrij functioneren.

Ik vind het een goed besluit TS, wens je veel succes!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: laran, lina1998, SentiBot, waikiki_6 en 31 bezoekers