Paard blijft mager.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Paard blijft mager.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 20:47

Om een heel lang verhaal kort te maken. Mijn paard blijft mager... Hij staat op een stal met bagger kwaliteit voordroog, goedkoopste van het goedkoopste. Hij staat 24/7 buiten met onbeperkt (slecht) ruwvoer en helaas is dit een van de 2 stallen die dit aanbieden. Verder zijn het stallen waar ze 24/7 opgesloten zitten. Ja! ik ga mijn paard verhuizen naar de andere stal, maar die hebben pas over een paar maanden plek... Tot die tijd heb ik vanalles geprobeerd. Fibrebeet, merriebrok, merriuesli, musclebuild en nog veel meer. Hij staat nu een tijdje op boxrust vanwege een blessure, helaas krijgt hij van stal 2 keer per dag dat slechte ruwvoer waar amper voedingstoffen inzitten. Ik voer hem daarom zelf hooi bij... Eerst normaal hooi, maar nu over gestapt op Hartog complete care senior, ik geef hem daar zo'n 7/8 kg per dag van, naast het ruwvoer wat hij van stal krijgt. Dit krijgt hij sinds een paar dagen in de hoop dat dit hem nog beter ondersteund. Daarnaast krijgt hij al een aantal weken merriebrok, en ben sinds kort overgestapt op een merriemuesli met minder suikers. Hij krijgt hier 1kg van, daarbij krijgt hij er lijnzaadolie doorheen en musclebuild van Pavo. Hij is pas nog ontwormt en naar de tandarts geweest, alles was in orde. Ik ben vrij zeker dat het het ruwvoer is, waar gewoon echt te weinig voedingsstoffen etc inzitten. 24/7 buiten kreeg hij dat onbeperkt, nu hij helaas in stal staat, kan ik hem nu voorlopig in iedergeval bijvoeren en zelf wat meer de regie in handen nemen. Helaas wil deze stal niet naar een oplossing zoeken. De rest van mijn stalgenoten hebben hier ook last van, allemaal magere paarden. Allemaal proberen ze vanalles maar tevergeefs. Ik zoek dus Dé gouden tips, want ik kom er niet uit... Meer hooi geven? Andere brok/muesli, slobber? Ik wil het beste en deze paar maanden hem zo goed mogelijk kunnen ondersteunen...

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard blijft mager.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:49

Subli seniores priores, een weekvoer en volledige vervanger voor ruwvoer, is dus geen krachtvoer

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 20:51

knollentuin schreef:
Subli seniores priores, een weekvoer en volledige vervanger voor ruwvoer, is dus geen krachtvoer

Is dat vergelijkbaar met fibrebeet? Want had niet het idee dat het werkte en op een gegeven moment at hij het ook niet meer.
Laatst bijgewerkt door Doef op 15-02-21 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:52

Van dat voordroog af is het enige wat echt gaat helpen.
Kun je zelf hooi kopen voor die paar maanden?

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:52

Bieten pulp en een zand weg kuur ( ruim doseren)

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 20:58

AaronYve schreef:
Van dat voordroog af is het enige wat echt gaat helpen.
Kun je zelf hooi kopen voor die paar maanden?


Dat kan ik zeker, heb daar ook aan zitten denken. Maar als hij weer naar buiten gaat moet hij weer mee eten van het voordroog. Ik wil hem het liefst lekker buiten, in stal vind hij maar niks. Hij kan wel een uurtje of 2 a 3 per dag in en een klein paddockje worden gezet zodra hij weer mag... Maar die paar uur is ook niks.

Voor nu zou ik inderdaad zijn hooi helemaal zelf kunnen geven en het voordroog van stal stop zetten. Máár, ik durf nu al te vertellen dat stal dit niet voor mij gaat geven. Dit zou ik dan zelf moeten regelen en dat word lastig... Ik betaal ik al meer dan 400 euro per maand. En geloof mij, ik heb alles voor hem over en het geld is het probleem niet hoor... Maar vind het ronduit belachelijk dat ik voor dat geld ook niet gebruik kan maken van het ruwvoer wat bij de prijs inbegrepen zit.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:04

Hoeveel gaf je van de bietenpulp? Want daar mag je best wat van geven hoor! Als je mijn berichten terug leest, zie je dat ik hetzelfde probleem heb gehad. Maar hij is in 2 weken goed aangekomen. Ik gaf op een gegeven moment 2400 gram, over 2 voerbeurten verdeeld fibrebeet. Dit is droog gewogen. En worden uiteindelijk 2 volle emmers. Ik deed er van pharmahorse de recovery slobber bij 400 gram per dag. Soja schroot 200 gram. Lijnzaadolie 200ml, creapro van pharming horse. En een emmer luzerne.
Na 2 weken zijn we gaan afbouwen en nu krijgt hij nog 300 gram (droog gedwogen) fiberbeet,
Ik maak nu nog de recovery slobber op 200 gram per dag, en ga straks weer over op de slobber van subli. Creapro en 100 ml lijnzaadolie. Met 3 handjes luzerne erdoor.
Van de gewone bix krijgt hij maar een handje en hij krijgt vitalbix van pavo.

pillow
Berichten: 7800
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:07

Zijn alle paarden op die stal mager? Als dat niet zo is kun je niet stellen dat het aan het voer ligt.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:26

Subli is een mengeling er zit ook bietenpulp bij maar ook andere weekbrokjes,tarwe spelt soja lucerne lijnzaad soja ik ben nog geen paard tegengekomen die het niet lekker vindt.
Wat voor tandarts heb je bij je paard gehaald?

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Paard blijft mager.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:31

Inderdaad Subli Seniores Priores.
Heb nu al vaak meegemaakt dat men het met verschillende andere merken heeft geprobeerd maar dat ssp de oplossing geeft.
Ik voer het mijn paard al jaren bij in de winter en dan hou ik hem goed op gewicht, ook op oudere leeftijd.

Lastige is dat je het paar uur moet weken maar dat is gewoon ene dag klaar maken, andere dag voeren.

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:34

Heb je misschien al eens bloed laten trekken?


Verder geen tips, mijn merrie is juist super bijgekomen van fibrebeet

Doppers
Berichten: 467
Geregistreerd: 15-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:34

Ik zou inderdaad ook gaan voor een ruwvoer vervanger zoals seniores priores. Ik zit in een soort vergelijkbare situatie en mijn paard is goed bijgekomen van seniores priores, luzernebrok en flinke hand maïsvlokken. Is wel een wat ouder paard maar op vorige stal waar ze meer binnen stond (staat nu 24/7 buiten met grote inloopstal en onbeperkt hooi) en rijker ruwvoer kreeg nooit problemen gehad met op gewicht houden.

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:36

En hoe oud is hij/zij? Vanaf 18 jaar veranderd de vertering van een paard en nemen ze voedingsstoffen slechter op.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard blijft mager.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:39

Subli weekt sneller als je warm water gebruiken kan, en anders idd vooruit werken

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:42

Ik begrijp je post niet. Hij staat 24 uur buiten, ze staan 24/7 binnen, hij heeft stalrust wegens blessure... ???
Hoe oud is je paard, wat voor arbeid heeft hij normaliter. Staat hij alleen? Deelt hij ruif, weide stal? Wat is zijn natuur, is het een druktemaker of kalme ziel.
Hoe is zijn mest?
Hoe lang probeer je een nieuw voer uit voor je weer overstapt? Hartog complete care senior is voer voor senioren het is mooi voer maar heeft een lage energiewaarde. Dat verdraagt hij misschien prima maar dikker zal hij er ok niet van worden.
Het is lastig balanceren tussen stalrust en wat nodig is om je beest wat dikker te krijgen.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Paard blijft mager.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 21:50

Alle paarden daar zijn mager, de topsporters die 3 of 4 kilo brok erin geduwd krijgen vallen mee maar de rest allemaal echt te mager.

Normaal gesproken staat hij 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer. Nu staat hij wegens blessure op boxrust. De andere stallen in de omgeving komen ze amper buiten dus daar wil ik hem ook niet naar verhuizen. Er is een andere goede stal maar die heeft een wachtlijst van een paar maanden. (Hopelijk zo iets duidelijker).

Hij is normaal gesproken een pittig en energieke kerel. Nu is hij wat suf en traag. Op zijn voormalige stal was hij zelfs te dik, en gaf ik naast zijn hooi alleen wat vitamine en mineralen bij, als ik ook maar een handje brok gaf was het een energiebommetje. Helaas is die stal gestopt met pensionstalling.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:54

Je kan nog equifyt zupa proberen.
zitten geen granen en suikers in. daarin zitten wel de juiste eiwitten die echt spier opbouwen en niet alleen de buik vullen. bij mijn paard het enige dat werkte!

als alle paarden op de stal mager zijn, kunnen jullie niet eens de hoofden bij elkaar steken en met z'n allen een plan bedenken om ander ruwvoer te regelen?

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:57

knollentuin schreef:
Subli seniores priores, een weekvoer en volledige vervanger voor ruwvoer, is dus geen krachtvoer


Zou dit echt geven, liefst aangevuld met hooi/kuil van goede kwaliteit. Subli is geweldig spul. Compleet en voedend zonder alle suikers van krachtvoer en met een heel goede balans. Wel lang genoeg weken. Ze vinden het gewoonlijk heel erg lekker.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 21:58

driebergen schreef:
Je kan nog equifyt zupa proberen.
zitten geen granen en suikers in. daarin zitten wel de juiste eiwitten die echt spier opbouwen en niet alleen de buik vullen. bij mijn paard het enige dat werkte!

als alle paarden op de stal mager zijn, kunnen jullie niet eens de hoofden bij elkaar steken en met z'n allen een plan bedenken om ander ruwvoer te regelen?


Die ga ik morgen inderdaad van een stalgenootje proberen!

We hebben heel veel geprobeerd maar deze stal is echt met geen mogelijkheid te sturen... All about the money...

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paard blijft mager.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:02

Zand... :)* :7

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 22:04

snorkel1986 schreef:
Zand... :)* :7


Zand?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:04

Bedoel je nou dat je door meer te betalen wel droog hooi gevoerd kunt krijgen?

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 22:07

mrie schreef:
Bedoel je nou dat je door meer te betalen wel droog hooi gevoerd kunt krijgen?


Nee, helaas. Anders had ik het wel geweten... Ik koop zelf balen hooi om bij te voeren. Nu dus de Hartog complete care senior.

tirzasarah10

Berichten: 1831
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:12

Weeg je ook echt je voer af of zijn het de voerscheppen die je geef? Als je het niet op een weegschaal heb afgewogen zou ik dat nog als tip willen geven. Mijn merrie bleef ook maar mager en ik dacht dus veel voer te geven maar toen ik het voor 2 weken daadwerkelijk afwoog op een weegschaal kwam ik er achter dat ik achteraf nooit zoveel voerde.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard blijft mager.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:30

Heb je al eens bij 'het nieuwe paardenhouden' gekeken? Op Facebook in de diverse groepen een oproep geplaatst? Zonder voldoende en goed ruwvoer wordt je paard niet gezond wat dikker. Gewoon 2 volle slowfeeders hooi in de stal ophangen. In 2 grote zakken kan 1 kleine baal van 14 kilo. De darmflora gaat kapot zonder goede ruwvezel en zonder goede darmflora neemt je paard lang niet alle voedingsstoffen op.
Hopelijk kun je snel weg op de huidige locatie.