Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 10:22

@ Eapy; ja, ik denk zeker dat de Prednisolon nadelig effect kan hebben in de vorm van zweren. Ik heb mijn aantekeningen rond het bezoek aan Emmeloord ook bekeken en kwam tot het volgende; 20 december 2020 uitslag n.a.v test op zweren leek verbeterd; 12 januari 2021 gestopt met Sucralfaat, 21 januari 2021 gedrag lijkt (achteraf) te duiden op terugkomst zweren, 17 februari 2021 uitslag n.a.v. test op zweren lijkt verslechterd. Vandaar dat ik 25 februari 2021 weer gestart ben met de Sucralfaat en hij lijkt (na een paar heftige dagen) nu weer wat tot rust te komen. In eerste instantie zouden we 1 april stoppen met de Prednisolon en Sucralfaat, maar waarschijnlijk moet ik de Sucralfaat nog even wat langer doorgeven. Ik weet alleen de termijn hier nog niet van :)

Heb je enig idee waarom jouw paard haar brokjes slechter eet? Wat daaronder ligt? Bij gevoelige maag/darmen heb ik veel goede verhalen gehoord over de Marstall Gastro, vandaar dat ik dat nu ook probeer :) Zodra ik meer weet post ik het hier :D

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:37

Hmm.. moeilijk hè :n als hij de sucralfaat niet goed verdraagt kun je in een later stadium misschien mastic horse proberen. Zelfde idee (maagwandbescherming) maar dan op natuurlijke basis. Bij mijn merrie maakte dit een groot verschil icm met protonpompremmers.

Eerlijk gezegd is die van mij nooit en grote eter geweest. Ze eet zichzelf nooit tonnetje rond en vindt al snel dat er teveel in haar bak ligt. Hooi eet ze wel graag (als het niet te kort en prikkelig is :roll: ) gelukkig. Haar vitalbix daily complete brokjes (tijdje geleden overgestapt) was ze nooit heel erg gecharmeerd van, helaas. Ze eet haar hooi en slobber (vitalbix nutrimash) wel heel graag dus ik denk dat het echt te maken heeft met de smaak van de brokjes.

Ik ben bij de Marstall gastro een beetje huiverig wat betreft de ‘stekeltjes’ die erin zitten. Ook lijkt het erop dat je flink veel meer moet geven van de gastro dan bij brok... alles voor het diertje hé! <3

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 13:22

@ eapy, Mastic Horse staat inderdaad op mijn lijstje. Ik hoor er goede verhalen over, dank je wel! Ik overweeg om het sowieso aan te schaffen voor als er eens een stressvollere periode aan komt aangezien paarden na eenmaal zweren gehad te hebben daar helaas altijd gevoelig voor blijken te blijven. Hoe gebruik jij de Mastic Horse? En wat zijn protonpompremmers?

Ja, wat een zoektocht hè! Jammer dat de overstap moet de gewenste uitkomst had. De Gastro combineer ik vanwege de voedingsstoffen met Force, maar beide wel aan de prijs inderdaad..

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:51

AdemoJoey schreef:
@ eapy, Mastic Horse staat inderdaad op mijn lijstje. Ik hoor er goede verhalen over, dank je wel! Ik overweeg om het sowieso aan te schaffen voor als er eens een stressvollere periode aan komt aangezien paarden na eenmaal zweren gehad te hebben daar helaas altijd gevoelig voor blijken te blijven. Hoe gebruik jij de Mastic Horse? En wat zijn protonpompremmers?

Ja, wat een zoektocht hè! Jammer dat de overstap moet de gewenste uitkomst had. De Gastro combineer ik vanwege de voedingsstoffen met Force, maar beide wel aan de prijs inderdaad..


De prijs vind ik niet erg, maar als er ‘veel’ in de bak ligt dan hoeft mijn merrie het al bij voorbaat niet... de draak.

Ik gooi mastic door haar slobber, 1x per dag. Nu 7gr als behandeling en waarschijnlijk als ze op gras staat afbouwen maar 3gr onderhoudsdosis.

Protonpompremmers is de verzamelnaam voor medicatie die effect heeft op de zuursecretie in de maag. Dus omeprazole, esomeprazole, pantoprazole, lansoprazole... en zo voort. :j

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:27

ik vroeg me af hoe het nu gaat? als ik het goed heb wou je begin deze maand evalueren?

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 16:58

@ Jade; dank voor jouw belangstelling en reactie! Het is nogal een rollercoaster geweest...Op 17 maart 2021 moest ik Mus voor kliniek Emmeloord filmen op de harde rechte lijnen en harde cirkels; conclusie hij loopt nu rechtsvoor niet goed... (op 17 februari 2021 was dit linksvoor) Het leek voor hem op belastingskreupelheid, tussen de hoef en de kogel. Advies; foto's laten maken. Op 24 maart 2021 stond de 2e fysio afspraak al gepland en aangezien ik foto's nooit zo snel kon regelen heb ik besloten zijn visie ook mee te nemen. Zonder de informatie van de kliniek gaf de fysio exact hetzelfde aan. Na behandeling van de pijnpunten aan de binnenkant van zijn rechterbovenbeen ging hij nóg slechter lopen.. Vermoeden is dat het vastzetten van die punten oplevert dat hij minder druk op zijn onderbeen zet. Aangezien deze pijnpunten er vorig jaar februari 2020 (1e behandeling, ik had hem nog maar net) er ook al waren, zakte de grond onder mijn voeten weg. Woorden als hoefkatrol, hoefbevangenheid zijn in de mond genomen. Dit was voor het eerst in al die jaren met pech met mijn paarden dat ik geen hoop durfde te hebben. Ik ging uit van operatie, pensioen of inslapen.
Dus 30 maart 2021 is er een paardenkliniek langs geweest om foto's te maken van al zijn hoeven/kogels. Tegen alle verwachtingen in valt het nieuws mee! Hij staat te ver naar achteren bekapt, waardoor er teveel druk op o.a. het hoefkatrolgedeelte komt. Rechtsvoor springt er daarin uit. Overigens liep hij op de dag van het onderzoek goed.. Zul je altijd zien. Ik blijf het spannend vinden, maar de foto's zijn ook naar Emmeloord gestuurd en van hen krijg ik nog reactie. Advies is om hem elke 6 weken te bekappen en dan de stand in 3à 4 keer te veranderen naar stijler, verder van de bal van de voet af en de teen in te korten. Zijn zool is erg dun, dus dit komt wel precies. Overigens is dit ook al wat ik sinds vorig jaar zomer bij de hoefsmid heb aangegeven en waar we al mee bezig waren. Uiteraard had ik déze uitkomst niet verwacht.

Verder is hij zelf qua gedrag vanaf half/eind maart een periode niet zo goed geweest. Het voerbeleid in het land was +/- half maart veranderd en iets erna (1 april 2021) mocht ik stoppen met zijn Prednisolon. Tijdelijk, 4 t/m 7 april, is het voerbeleid (vanwege de kou) weer aangepast, maar nu staan ze weer op het nieuwe voerbeleid. Gaat overigens om onbeperkt hooi naar beperkt hooi. Hij staat onderaan de rang, dus hij krijgt niets. Uiteraard ben ik hierover in gesprek met de eigenaar van de stal. Maar hoe dan ook was het resultaat dat Mus down was, zich terugtrok in de hoek van zijn stal en eigenlijk niet meer wilde eten.. Het lijkt sinds 7 april weer beter met hem te gaan en eet hij zijn voer weer stukken beter! Nu is het afwachten hoe het in het land gaat met het hooi en hoe hij daarop reageert.

9 april heeft hij trouwens zijn 1e bekapbeurt extra-nieuwestijl gehad :) En morgen naar Eric Laarakker. Ik ben zéér benieuwd!

Kortom, meer dan genoeg ontwikkelingen, een enorme meevaller en nog steeds veel zorgen. Hopelijk geeft morgen wat duidelijkheid <3

Anoniem

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:22

Wat een zorgen TS! Heb je het op kunnen lossen met de staleigenaar?
Veel succes morgen bij Eric, ik hoop dat het een stuk(je) vooruitgang brengt :)

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:58

Ik had gehoopt voor je dat met dat afbouwen het goed zou blijven... maar dan ook de voeten erbij :(
Succes morgen! Jij boft niet met de situatie (en je paardje ook niet) maar hij boft wel met jou en de moeite die je voor hem doet

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 23:20

Ik hoop dat er morgen duidelijkheid komt voor je zodat je verder kan.
Ik was gisteren weer geweest en een deel gaat stukken beter maar zijn SI gewrichten blijft een probleem en punt van aandacht.

Succes morgen.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:16

Hoe ging het TS? :)

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 12:55

Heel erg bedankt allemaal! Sorry voor de late reactie, ik moet veel werken en dat zijn lange dagen icm de zorg voor Mus.

Er is uitgekomen dat zijn volledige darmflora kapot is, van voor tot achter. Daarnaast heeft hij schimmels, in zijn blindedarm het ergst. Om de uitstulpingen in zijn blindedarm terug te dringen is de Prednisolon goed geweest, maar het heeft niet de oorzaak (schimmels) aangepakt. Zonder aanpakken van de oorzaak komen de afwijkingen weer terug. Daarnaast zit Mus zijn Si-gewricht vast. Met name rechts geeft dit pijn. Ook linksvoor achter zijn schouder zit hij vast en links in zijn hals + vlakbij hoofd. Dit heeft hij behandeld, maar dit zou weg kunnen komen uit zijn buikpijn en is daarmee voor nu (prettige) symptoombestrijding. Hij heeft er daarom wel voor gekozen om nog geen dry-needling toe te passen. Ook omdat dat teveel tegelijk zou zijn. Ook zijn maag gaat nog niet behandeld worden. Daarnaast is zijn lever enorm extreem hard aan het werk en overvraagt, doordat de darmen onvoldoende hun werk kunnen doen. Zodra de darmen beter kunnen werken is de hoop dat de lever ook weer wat kan normaliseren qua werking. Er wordt daarom gericht op het herstellen van de darmflora en het bestrijden van de schimmels. Het verschilt per paard, maar een gemiddelde inschatting is dat we hier nog wel driekwart jaar zoet mee zijn. Het zal geen snel herstel zijn. Hij krijgt 4 soorten medicatie. Dit moet 2x per dag gegeven. Qua voer kwam eruit dat ik moet stoppen met de Marstall Force (dit kwam er heel duidelijk uit en Mus wil er ook inderdaad 'omheen' eten, hij probeerd het uit de bak te gooien en laat op een gegeven moment het voer in de emmer zitten alsof er dan teveel van die biksjes in zitten), de Arab Fiber kwam er als beste uit, maar hij wil niet teveel veranderingen, dus blijven we voor nu op de Marstall Gastro. Ook kan door verandering van zijn gezondheid de keus hierin nog veranderen. De Equi Philo Gastro heeft zijn werking gedaan, maar daar kan ik nu mee stoppen. Vit. E heeft nu weinig meerwaarde, mag ik mee stoppen (lag al in planning) en hij raadt andere lijnzaadolie aan (reformwinkel). Verder gaf hij aan dat Mus wel degelijk licht hoefbevangen was, ondanks dat ik hier meerdere keren onderzoek naar heb laten doen. Vaak wordt dit pas in een later stadium herkend, maar Mus heeft dit helaas dan wel ook al lang gehad.. Over 7 weken volgende consult. Het kan wel zijn dat Mus heftig reageert op de medicatie, dus ik moet hem goed in de gaten houden en bellen wanneer het niet goed lijkt. Hij kan ook diarree krijgen. Ik hoop dat het meevalt en we op de goede weg zitten!

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:22

Wat fijn dat je duidelijkheid hebt! Welke medicatie gaat het om?

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:31

klinkt alsof er in ieder geval een plan is, fijn :j viel/valt er ook iets te zeggen over de oorzaak van zijn kapotte darmflora? ik ben ook wel benieuwd wat voor medicatie hij nu krijgt.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:59

Wat fijn dat er nu meer duidelijkheid is, voor je paard en zeker voor jou.
Is zeker een arabieren kwaal die blinde darm ;) bij die van mij stulpte de blinde darm ook regelmatig uit.
Nu na medicatie gaat het een stuk beter maar zijn we er ook nog niet.

Krijg je ook de Cosmic blue en Micr Comp?
Hoop dat je paard zich snel beter gaat voelen.
En je zal er waarschijnlijk, net als ik, niet echt achter komen waarom er schimmels in zijn darmen zitten en hoe dat is gekomen, het kan trouwens ook veel oorzaken hebben.

En logisch als hij rechts pijn heeft van SI gaat hij compenseren en zit linksvoor vast allemaal, heel herkenbaar.
Duimen dat je over 7 weken een mooie update kan geven.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 15:44

@ Eapy/Jade/Steppe; qua medicatie krijgt hij Micro compositum, Cosmic Blue, Detox Compositum en Micro Cosmic Blue.

@ Jade; De kapotte darmflora heeft waarschijnlijk te maken met eerst het zand, de medicatie en in hoeverre de schimmels en ontstekingen erin bijgedragen hebben weet ik eerlijk gezegd niet..

@ Steppe; is dit een Arabieren kwaal? dat wist ik helemaal niet :oo Wat voor medicatie kreeg jouw paardje hier voor?

Ik hoop het ook!!

Tot nu toe lijkt het niet slecht!

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:06

Ik heb dezelfde medicatie gekregen voor mijn paard en ja het heeft hem al echt geholpen. Dus even geduld had zo'n 6 weten nodig maar geen buikpijn en uitstulpingen van de blinde darm meer.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 18:41

@ Steppe; wauw.. Is dit ook in beeld gebracht? Dat je het verschil kon zien? Of puur op gedrag? Eric vertelde mij dat het herstel van de darmen zo'n 9 maanden neemt, dus ik denk dat ik nog wel een tijdje onderweg ben? Super dat het jouw paardje zo goed geholpen heeft!! Dat geeft goede hoop!

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:38

Dan lijkt het me nu toch wel het moment, zeker icm de hoefbevangenheid, hem op onverpakt hooi te zetten?
Ik ben wel benieuwd hoe Laarakker deze diagnose heeft gesteld? T is nog al een behandelplan nl, niet mis!

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 22:27

Dat is een hele weg voor jullie...misschien is googlen op kpu test en christina fritz. Haar verhaal over kpu staat dacht ik op equi prana of zoiets. Misschien interessant voor je om te lezen. Ik sta met mijn paard pas aan het begin van die behandeling dus ik kan er nog niks over zeggen maar het leek me de moeite waard om te proberen. Voor mijn paard zijn gevoelige buik werkt de fir humic clay goed, beter als mastic horse, kost ook bijna niks, altijd voordelig als je al zoveel kosten hebt.