Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-21 23:25

Ondertussen zijn we een stuk verder op het schema.

Lizette mag nu een training van een half uur doen met 13 minuten draf. Ook waren we begonnen met stukjes galop meenemen (echt maar een paar meter steeds).


Afbeelding

De afgelopen week was het flink koud met een dikke laag sneeuw. Lizette kreeg een onderdeken onder de outdoor deken en deed het verder erg goed.


We hebben zo veel mogelijk door getraind in de sneeuw maar tegen het eind van de week werden de ruiterpaden slecht en hebben we een aantal dagen alleen kunnen stappen.

Sinds maandag bouwen we weer terug op. Vandaag heb ik een ruim half uur gereden met daarbij 8,5 minuten draf.


Afbeelding


Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-21 09:33

Naskapower schreef:
Caily schreef:
Moest even zoeken, maar heb het artikel gevonden. Citraat nemen ze inderdaad iets makkelijker op, maar dat verschil is niet zo groot. Terwijl het percentage magnesium per gram wel veel hoger is in de oxide: https://feedxl.com/36-which-form-of-magnesium-is-best/

Wat betreft hartslag, als hij een keer 200+ piekt is niet erg, als het maar niet langdurig is, en vooral de hartslag snel daalt. Als hij binnen 5 min onder de 80 is zit je redelijk goed, binnen een half uur na de training weer onder de 60. Mooiste is onder de 60 binnen 10 minuten, maar als het straks warmer wordt buiten en koudbloed nog in het haar zit is dat wel een uitdaging.


Bedankt, hier kan ik wat me. Zowel met het artikel als met je uitleg over de hartslag.


Op aanraden van Caily, voornamelijk door haar gedeelde artikel stap ik binnenkort over op magnesium oxide. Ik heb 25 kg besteld voor €20 (inclusief verzendkosten).

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-21 08:55

Afgelopen donderdag heeft mijn dierenarts weer bloed afgenomen. Ik ben heel blij met de uitslag. De waarden zijn allemaal flink gedaald, ze zitten allemaal in de buurt van de norm.

Afbeelding

Aangezien vorig jaar het westnijl virus in Nederland voor 6 besmette personen gezorgd heeft. Heb ik besloten om Lizette ertegen te vaccineren. Donderdag na de bloedafname heeft ze de eerste prik gehad. Over een maand krijgt ze de 2e.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-21 20:18

Afbeelding
*\o/*
Lizette en ik bouwen rustig verder op. We bouwen vooral de duur van de training en de hoeveelheid draf uit. Galop ben ik nog voorzichtig mee.

We doen ondertussen niet meer iedere dag exact het schema aanhouden, trainingen wijn wel eens korter of bijvoorbeeld minder intensief. Wel loopt Lizette iedere dag.

De training begint altijd met minstens 10 minuten stap, daarna komt het eerste blok draf (11 minuten). Daarna volgen weer 10 minuten stap, daarna weer een blok draf (11 minuten). Daarna uitstappen.

Vanaf morgen ga ik de draf in drie blokken van 8 minuten splitsen met tussen elk blok 5 minuten stap. Vanuit daar bouwen we de stap en draf dan weer verder uit.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-21 22:44

We zijn ondertussen al weer een stukje verder. Vanmorgen hebben we 11,5 km gereden. Lizette gaat nog steeds hartstikke goed.

Ook in de bak pakken we nu langzaam het dressuurwerk weer op.

Vanmiddag is de tandarts geweest en heeft ze haar vaccinaties (tetanus/influenza en Westnijlvirus gehad).

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-21 11:02

Afbeelding
We zijn terug op ons oude niveau.
Dressuurmatig gaat ze fantastisch.
Qua buitenritten zitten we nu op 25 km (in 3,5 uur). Doel is om haar steeds een beetje beter te krijgen, omdat we dat leuk vinden maar ook omdat het goed is voor haar spieren om getraind te worden.

Afbeelding

Lizette heeft haar hele leven op de weide gestaan (zonder problemen). Dat blijven we doen. Wel krijgt ze dit jaar voor het eerst een graasmasker op (een thinline van paardeerlijk).

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:47

Naskapower schreef:
We zijn terug op ons oude niveau.
Dressuurmatig gaat ze fantastisch.
Qua buitenritten zitten we nu op 25 km (in 3,5 uur). Doel is om haar steeds een beetje beter te krijgen, omdat we dat leuk vinden maar ook omdat het goed is voor haar spieren om getraind te worden.

Oprecht gefeliciteerd.
Heeft Lizette tijdens de revalidatie ooit nog een aanval gehad?

il faut d'abord durer

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-21 18:23

BigBen schreef:
Naskapower schreef:
We zijn terug op ons oude niveau.
Dressuurmatig gaat ze fantastisch.
Qua buitenritten zitten we nu op 25 km (in 3,5 uur). Doel is om haar steeds een beetje beter te krijgen, omdat we dat leuk vinden maar ook omdat het goed is voor haar spieren om getraind te worden.

Oprecht gefeliciteerd.
Heeft Lizette tijdens de revalidatie ooit nog een aanval gehad?


Nee ze heeft geen aanvallen meer gehad. Ze wordt wel nog steeds iedere dag getraind, alhoewel de intensiteit wel enorm wisselt.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:26

Ik ben toch wel super benieuwd hoe dat allemaal zo kon. Elke dag stappen en uitbouwen? En qua supplementen?


Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-21 09:33

Tijdens de opbouw liep ze weer in de groep. Dierenarts gaf aan dat de duur belangrijker is dan de intensiteit. Dus als draven/galopperen niet kan is stap een goede vervanger.

Week 1: 5 minuten stappen per dag.
Week 2: "'"
Week 3: 3 minuten stap, 2 minuten draf, 3  minuten stap, lange teugel afgewisseld met verzamelen
Week 4: ""
Week 5 en 6:iedere dag 1 minuut stap en 1 minuut draf toevoegen. (Opbouwen tot 30 minuten)
Week 7: klein stukje galop op beide handen toevoegen. Totale training 30 minuten (stukjes van een paar meter)
(paar dagen van week 7 konden we door ongelijk bevroren bodem alleen nog maar stappen. wel dagelijks minstens half uur gewandeld, soms wat langer)
Dooi ingezet, 1 dag alleen stappen is geen probleem, nu waren het een aantal dagen dus toch besloten om weer langzaam terug te bouwen.
Dag 6: training 30 minuten waarvan ±6 minuten draf
Dag 7:""

Week 8: (terug opbouwen naar geplande schema)
Dag 1 30 minuten training, 8,5 minuten draf, halve minuut galop

Rest van de week: draf minuten langzaam
Terug uitgebouwd tot 20 minuten stap en 12 minuten draf + stukjes galop.
Laatste dag, afstand verkeerd ingeschat:35 minuten stap, 14 minuten draf + galop. Kan ze dus gewoon.

Week 9: deze week Westnijlvirus vaccin
Dag 1: ochtend 20 minuten longe training stap draf + iets galop
Middag vaccinatie
Dag 2: 30 minuten stappen
Dag 3: 20 min stap, 10 minuten draf/galop
Dag 4: 45 minuten training 2x 8 minuten draf+galop
Dag 5""
Week 10 (vanaf deze week kwam er meer verschil in de lange buiten trainingen en kortere trainingen op stal. Bakwerk kan ze nu goed aan en doen we ondertussen zonder timer. Buitenritten bouw ik nog steeds verder uit.
Training 50 minuten, 2x 11 minuten draf en galop. Tussen ieder blok draf 10 minuten stap. Iedere rit 2 minuten draf/galop toevoegen.

Week 11:
Training 1 uur: 3 blokken van 8 minuten draf/galop. 10 minuten stappen na elk blok. Elke buitenrit paar minuten uitbouwen

Week 12:
Training 1,5 uur
3 blokken van 7 minuten draf/galop. 10 minuten stap na elk blok. Uitbouwen tot 8,5 minuten

Week 13
4 blokken van 8,5 minuten draf/galop. 5 minuten stap tussen elk blok

Uitgebouwd naar 4 blokken van 10 minuten draf. Ik dacht wel 10 minuten stap na elk blok

Week 14:
Ritten vanaf nu ook zonder timer maar op gevoel. Paard loopt nu 20 km met gemak in iets meer dan 2 uur.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-21 10:03

Qua voer krijgt ze in basis hetzelfde als voor de aanval.

400 gram pure feed balance met 150 gram pure lineseed.

Daarbij krijgt ze nu zout, vitamine E capsules, magnesium en 20 ml lijnzaadolie.

Bedoeling is om haar nog een stuk te laten afvallen maar dit zal vooral uit beweging moeten komen.

Ze is bijna 21 en ik geloof dat dat ons voordeel is. Haar lijf heeft dit genetische probleem al sinds haar geboorte. We zijn 20 jaar doorgekomen zonder problemen en zonder kennis. Nu passen we alles zoveel mogelijk aan dus dat kan alleen maar bijdragen aan een zo gezond mogelijk paard.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:38

Naskapower schreef:
Tijdens de opbouw liep ze weer in de groep. Dierenarts gaf aan dat de duur belangrijker is dan de intensiteit. Dus als draven/galopperen niet kan is stap een goede vervanger.

Week 1: 5 minuten stappen per dag.
Week 2: "'"
Week 3: 3 minuten stap, 2 minuten draf, 3  minuten stap, lange teugel afgewisseld met verzamelen
Week 4: ""
Week 5 en 6:iedere dag 1 minuut stap en 1 minuut draf toevoegen. (Opbouwen tot 30 minuten)
Week 7: klein stukje galop op beide handen toevoegen. Totale training 30 minuten (stukjes van een paar meter)
(paar dagen van week 7 konden we door ongelijk bevroren bodem alleen nog maar stappen. wel dagelijks minstens half uur gewandeld, soms wat langer)
Dooi ingezet, 1 dag alleen stappen is geen probleem, nu waren het een aantal dagen dus toch besloten om weer langzaam terug te bouwen.
Dag 6: training 30 minuten waarvan ±6 minuten draf
Dag 7:""

Week 8: (terug opbouwen naar geplande schema)
Dag 1 30 minuten training, 8,5 minuten draf, halve minuut galop

Rest van de week: draf minuten langzaam
Terug uitgebouwd tot 20 minuten stap en 12 minuten draf + stukjes galop.
Laatste dag, afstand verkeerd ingeschat:35 minuten stap, 14 minuten draf + galop. Kan ze dus gewoon.

Week 9: deze week Westnijlvirus vaccin
Dag 1: ochtend 20 minuten longe training stap draf + iets galop
Middag vaccinatie
Dag 2: 30 minuten stappen
Dag 3: 20 min stap, 10 minuten draf/galop
Dag 4: 45 minuten training 2x 8 minuten draf+galop
Dag 5""
Week 10 (vanaf deze week kwam er meer verschil in de lange buiten trainingen en kortere trainingen op stal. Bakwerk kan ze nu goed aan en doen we ondertussen zonder timer. Buitenritten bouw ik nog steeds verder uit.
Training 50 minuten, 2x 11 minuten draf en galop. Tussen ieder blok draf 10 minuten stap. Iedere rit 2 minuten draf/galop toevoegen.

Week 11:
Training 1 uur: 3 blokken van 8 minuten draf/galop. 10 minuten stappen na elk blok. Elke buitenrit paar minuten uitbouwen

Week 12:
Training 1,5 uur
3 blokken van 7 minuten draf/galop. 10 minuten stap na elk blok. Uitbouwen tot 8,5 minuten

Week 13
4 blokken van 8,5 minuten draf/galop. 5 minuten stap tussen elk blok

Uitgebouwd naar 4 blokken van 10 minuten draf. Ik dacht wel 10 minuten stap na elk blok

Week 14:
Ritten vanaf nu ook zonder timer maar op gevoel. Paard loopt nu 20 km met gemak in iets meer dan 2 uur.


Ik snap overigens even iets niet. Vanaf 5 week 1 min draf en 1 stap. Is dat telkens om en om tot aan 30 minuten?


Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-21 15:12

Nee ik werkte met 3 blokken.
1 blok stap
1 blok draf
1 blok stap
Dus 3 stap,2 draf,3 stap
Dan 4 stap, 3 draf 3 stap
Dan 4 stap, 4 draf 4 stap etc

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:48

Naskapower schreef:
Nee ik werkte met 3 blokken.
1 blok stap
1 blok draf
1 blok stap
Dus 3 stap,2 draf,3 stap
Dan 4 stap, 3 draf 3 stap
Dan 4 stap, 4 draf 4 stap etc

Maar dan zit ik in dezelfde week op zondag al op 6 stap, 8 draf en 6 stap. Week erna nog meer dus op zondag 14 min. Draf uiteindelijk.

En later in het schema staat ergens 6.5 draf. Dan is dat toch weer veel minder dan in week 6?


Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-21 16:20

Elin_ schreef:
Naskapower schreef:
Nee ik werkte met 3 blokken.
1 blok stap
1 blok draf
1 blok stap
Dus 3 stap,2 draf,3 stap
Dan 4 stap, 3 draf 3 stap
Dan 4 stap, 4 draf 4 stap etc

Maar dan zit ik in dezelfde week op zondag al op 6 stap, 8 draf en 6 stap. Week erna nog meer dus op zondag 14 min. Draf uiteindelijk.

En later in het schema staat ergens 6.5 draf. Dan is dat toch weer veel minder dan in week 6?


Ik heb in februari vanwege de sneeuw een paar dagen wat minder kunnen doen (alleen kunnen stappen) daarna hebben we qua draf even een stapje terug gedaan en vanuit daar weer terug opgebouwd naar waar we waren.

Daarnaast is de duur belangrijker dan de intensiteit. Die trainingen met minder draf werd er wel een half uur getraind.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:36

Ah duidelijk! Bedankt!


Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-21 22:36

De kudde van Lizette staat nu ongeveer een week overdag op de wei. Sinds maandag staan ze daar dag en nacht. Strookbegrazing op ouderwets gras (geen koeiengras). Lizette heeft dit jaar voor het eerst een graasmasker en dat bevalt goed.

Ze gaat nog steeds ontzettend goed en ze loopt graag.

Afbeelding
Het graasmasker is een thinline, heel soepel, ze kan er ook gewoon mee kroelen, ik verwacht van dit masker geen schade aan haar tanden.
Doordat het doorzichtig is voel het voor mij ook niet als een muilkorf.


Afbeelding
Helaas ook SME, vandaar de deken.


Afbeelding
In rust


Afbeelding

In beweging (even m'n stalgenootje van de foto geknipt )

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-21 21:42

Weken lang hebben we de ritten langzaam opgebouwd, vandaag reed ik een rit 40 km met m'n stalgenootje. Halverwege half uurtje pauze. 4,5 uur onderweg geweest.

Lizette was bij terugkomst nog net zo fit als bij vertrek. Lange ritten rijden we met hartslagmeter om zodat ik goed in de gaten kan houden hoe goed ze het volhoudt.

Afbeelding
Equilab viel helaas uit, het laatste stuk is ± hetzelfde als het eerste stuk

Afbeelding
Dr hartslagmeting is van dit stukje

Afbeelding

Afbeelding
Deze foto is vlak na de pauze gemaakt. Ik had een deel van mijn water over haar hals gegoten vandaar dat die nat is.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:54

Interessant zeg.
Dat stukje met hartslag ruim boven 140, was dat galop ? Of een klimpartij ?
Hoe lees ik de speed ?
Ik zie dat speed hoger en lager gaat, maar kun je ook zien hoe snel je gaat ?

il faut d'abord durer

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-21 13:27

BigBen schreef:
Interessant zeg.
Dat stukje met hartslag ruim boven 140, was dat galop ? Of een klimpartij ?
Hoe lees ik de speed ?
Ik zie dat speed hoger en lager gaat, maar kun je ook zien hoe snel je gaat ?


De snelheid kan je ook aflezen vanaf de verticale as. Op dit stuk heb ik alleen gedraafd.
Op de kaart van equilab kan je de gangen zien op dit stuk van de rit. Lizette kan enorm snel draven, 20 km per uur in draf is voor haar goed te doen. Op dit stuk heeft ze even boven de 20km/u gedraafd en dat veroorzaakt de hogere hartslag.
Mijn stalgenootje zat wel in galop trouwens.

Ik vind het zelf vooral belangrijk om in de gaten te houden hoe haar hartslag daalt na inspanning. Tot nu toe ben ik daar erg tevreden over.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 15:01

Ik zie dit topic nu pas, wat doe jij het goed met en voor je paard zeg! Superfijn dat jullie dit alweer kunnen
Jullie zien eruit als een fantastisch team, hopelijk mag dit nog lang zo doorgaan :)

Ik doe wat ik kan. Als ik het niet doe, dan kan ik het (nog) niet

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-21 17:04

Ik ben heel blij met hoe het afgelopen jaar gelopen is. Met Lizette en mij gaat het super goed. We rijden weer zoals we voor de aanval deden.
Galop is geen enkel probleem meer.

Bij de D proeven (van de manege & ruiterbond, de tegenhanger van de FNRS) mogen we inmiddels D12 starten. Komende maand gaan voor het eerst officieel starten bij de KNHS.

Lizette is de hele zomer op dieet geweest en ik ben heel blij met hoe ze er nu uitziet.

Ze krijgt: gras met graasmasker, 400 gram pure feed balance, 150 gram pure lineseed, 1000 iu vitamine E, keukenzout, natriumarm zout, magnesiumoxide, en 60 ml lijnzaadolie.

Afbeelding


Afbeelding
Conditie op de dag van de aanval

Afbeelding
Na de aanval, tijdens het opbouwen

Afbeelding
Voorjaar

Oktober
Afbeelding

Lizette is mooi afgevallen gedurende dit jaar.
Ze is overgegaan op een kortere singel *\o/* .
Verder zit ze vooral veel strakker in haar vel, zijn de ribben voelbaar (en soms zelfs zichtbaar),
heeft ze een schoft gekregen met schouders die daarnaast uitsteken
en heeft ze nog maar een voelbare vetbult.
Achter de schouder is heel hardnekkig :o

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:34

Ze ziet er goed uit! Sportmodel

Ik doe wat ik kan. Als ik het niet doe, dan kan ik het (nog) niet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, Dries1990, ezranka, FleurSandro, JameyDL, Kasmir, Loe_Loe, Miiej, Suusw, Unicorn79 en 118 bezoekers