Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 01:45

Op 9 december is mijn haflinger merrie Lizette spierbevangen geraakt tijdens het rijden.
Ze heeft alleen op het moment zelf symptomen laten zien (niet voorwaards willen en trillende spieren in de achterhand, geen zweet). De inschatting van de dierenarts was dan ook lichte spierbevangenheid in eerste instantie.


Afbeelding
Lizette is toen uit de kudde gehaald en in de schuilstal gezet.

De dierenarts heeft bloed afgenomen en haar Spierenzym waarden in het bloed vielen buiten het bereik van haar meetapparatuur. Wel werd ik door mijn dierenarts direct op de kans op PSSM1 gewezen en hiervoor is ook bloed afgenomen voor onderzoek.

Afbeelding
De resultaten uit het lab waren nog veel hoger dan gedacht. Mijn dierenarts heeft overlegd met Utrecht en op dat moment was het vooral belangrijk om zoveel mogelijk nierschade te beperken en daarvoor is vocht nodig.


Afbeelding
Hiervoor hebben we gewerkt met een stortinfuus. Dan voeg je in een korte tijd relatief veel vocht toe. Een permanent infuus is geen optie in een schuilstal van ruim 70m². Over het weekend heeft Lizette 21 Liter infuus vloeistof gekregen. Zondag ochtend was haar urine lichtgeel en daarna zijn we met de infuuszakken gestopt.

Een groot voordeel was dat Lizette enorm stoer is, ze bleef enorm vriendelijk, had prima eetlust en dronk ook zelfstandig. Ik heb haar (ook in de periode dat ze infuuszakken kreeg). Minimaal 2x daags een emmer bietenpulp soep gegeven (Speedibeet aangelengd met zoveel water dat het de consistentie van soep heeft). Dit dronk ze gelukkig goed op.


Afbeelding
Na een week hebben we weer een bloedonderzoek laten doen. Haar waardes waren gezakt maar nog niet laag genoeg. Het goede nieuws was dat haar nierwaarden perfect waren. Ze mocht vanaf dat moment wel weer in de groep (kudde van 6) staan als ze zich rustig hield.


Afbeelding
Een kleine 2 weken later hebben we weer bloedonderzoek laten doen. Haar bloedwaarden waren weer flink gedaald maar nog niet allemaal binnen de marge. Wel mogen we nu weer langzaam gaan opbouwen.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 02:14

Voor de spierbevangenheid liep Lizette gemakkelijk ritten van 20 km met veel draf. Ik heb geen idee van haar belastbaarheid nu maar wil haar wel zover mogelijk opbouwen, voor zover zij het aankan en leuk blijft vinden.

Het schema dat ik van de dierenarts heb gekregen bouwt in 5 weken op van 5 minuten stap per dag naar een training van een half uur bestaande uit stap en draf. In week 7 en 8 wordt een klein stukje galop toegevoegd. De training mag onder het zadel, aan de longeerlijn of aan de hand.

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben op woensdag 30 december begonnen. De eerste 2 weken mag ik dagelijks 5 minuten stappen. Ze mag nu ook nog niet verzamelen. 5 minuten is dus echt heel kort, Lizette snapt er niks van en blijft vaak even bij de poort staan voor ze mee naar binnen wil.

Afbeelding


Lizette is vrolijk en wil erg graag lopen, ik neem haar voor het stappen meestal aan de hand mee in het bos. Zo ziet ze dan toch even iets anders dan alleen de paddock.

Vanaf komende woensdag mogen we iets meer gaan doen, dan wordt het 3 minuten stappen, 2 minuten draven en dan weer 2 minuten stappen. Dit duurt dan ook weer twee weken. Ze mag dan ook korte stukjes verzamelen afgewisseld met lange teugel.

Woensdag komt ook de fysio om voorzichtig Lizette's spieren los te maken, dit on overleg met de dierenarts.

Qua voeding krijgt Lizette al jaren pure feed balance met een schepje bewerkte lijnzaad. Daar komt nu bij: vitamine E capsules, magnesiumcitraat en een halve theelepel zout.

Ik ben mij ondertussen aan het oriënteren op een hartslagmeter, liefst een sensor gekoppeld aan een app zodat ik de training zodra we wat verder zijn in de opbouw goed kan monitoren.

Voor nu werk ik met equilab zodat ik alles goed kan inplannen en registreren en zodat ook mijn bijrijder precies kan zien wat Lizette op haar dagen mag doen.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-01-21 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Woord aangepast op verzoek van gebruiker

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 03:31

Heftig verhaal! Pssm1 is redelijk te managen, en volgens mij ben je redelijk op weg. Staat ze wel gewoon buiten verder? Heb je de Facebook pagina over pssm1 al gevonden?

Pssm test via bloed is altijd een momentopname en niet sluitend. Je kan pssm1, welke idd geregeld bij Haflingers wordt gezien, testen via haar dna. Afhankelijk naar welk lab je stuurt kost dat tussen de 45 en 65 euro. Ik kies liever de duurste want dan is de uitslag er binnen 5 dagen (ipv een maand). Pb me maar als je gegevens wilt.

Pssm1 hoeft bij goed managen geen beperking te zijn, genoeg koudbloeden die met deze dagen hoog in de sport lopen, zowel dressuur cross als endurance.

Beterschap voor nu!

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 10:20

Caily schreef:
Heftig verhaal! Pssm1 is redelijk te managen, en volgens mij ben je redelijk op weg. Staat ze wel gewoon buiten verder? Heb je de Facebook pagina over pssm1 al gevonden?

Pssm test via bloed is altijd een momentopname en niet sluitend. Je kan pssm1, welke idd geregeld bij Haflingers wordt gezien, testen via haar dna. Afhankelijk naar welk lab je stuurt kost dat tussen de 45 en 65 euro. Ik kies liever de duurste want dan is de uitslag er binnen 5 dagen (ipv een maand). Pb me maar als je gegevens wilt.

Pssm1 hoeft bij goed managen geen beperking te zijn, genoeg koudbloeden die met deze dagen hoog in de sport lopen, zowel dressuur cross als endurance.

Beterschap voor nu!


Ik heb al vaker horen zeggen op bokt dat je via bloed geen Pssm1 kan onderzoeken omdat het een momentopname is.
Dit klopt niet helemaal. Je kan via bloed heel goed PSSM1 onderzoeken maar dan kijk je naar het DNA en niet naar de waardes in het bloed.

Afbeelding

Dit is bij Lizette dus gedaan door het Euregio lab in Maastricht, uitslag was er inderdaad met 5 dagen.

Ik zit bij 2 internationale Facebook groepen over PSSM. Bij de Nederlandse groep ben ik weggegaan nadat ik niet prettig ben behandeld door een beheerder.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:10


Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 11:11


Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:25

Interessant, ik volg.
Heb zelf ook een paard met pssm1

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:36

Heftig maar met jouw goede zorgen gaat het vaat goed komen. Ik doe trouwens mijn hartslag meter weg. Je weet mij te vinden :-)

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 19:23

Kitty_ schreef:
Heftig maar met jouw goede zorgen gaat het vaat goed komen. Ik doe trouwens mijn hartslag meter weg. Je weet mij te vinden :-)

Zou ik die een keer mogen lenen om te testen of het bevalt? Ik rijd een paardje van een stalgenootje dus daarmee kan ik testen.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:02

Vraagje , is er in de schuilstal helemaal geen plek om goed en lekker te liggen? Dikke zachte bodem? Elk paard heeft het nodig om heerlijk lang uit te kunnen gaan om goed uit te rusten en daar is toch wel een fijne bodem voor nodig. Vooral bij jouw paard denk ik.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 20:18

In de schuilstal liggen koeien matten. We hebben vroeger zaagsel gehad maar dat werd alleen als toilet gebruik. Paarden liggen eigenlijk altijd buiten. Nu is onze paddock eigenlijk jaarrond heel goed en is er altijd wel een droge plek.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 15:31

Vanmorgen is de fysio geweest, deze heeft Lizette gemasseerd. Dit heb ik overlegd met de dierenarts en als de fysio niet te veel in zou werken was het goed.

Lizette haar spieren waren weer mooi soepel dus daar was ik heel blij mee.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 22:50

Vandaag begon ook week 3 van het opbouwschema.

In week 3 en 4 bestaat de training uit:
3 minuten stappen, 2 minuten draven, daarna weer 3 minuten stappen.
We mogen nu ook kleine stukjes verzamelen, hiervoor houd ik nu 30 seconden aan.

Ik heb nu een hartslagmeter vanmiddag voor de eerste keer gebruikt, hiermee kan ik goed zien wat het effect van de training is en of Lizette het nog aankan.
Afbeelding
De piek omhoog is het stuk draf, het dalende stuk is zodra we weer gingen stappen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich ontwikkeld. Hoge hartslag kan nu ook enthousiasme zijn, we hebben ruim een maand niet gedraafd.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 04:14

Is je training aan de hand of onder het zadel? En wat voor ondergrond? Wat is jouw richtlijn qua waarde? Ik train endurance gericht koudbloeden en schrik eigenlijk niet van deze hartslag hoor. Maar belasting en ondergrond doen veel..

Fijn dat het tot zover goed gaat!

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 13:06

Caily schreef:
Is je training aan de hand of onder het zadel? En wat voor ondergrond? Wat is jouw richtlijn qua waarde? Ik train endurance gericht koudbloeden en schrik eigenlijk niet van deze hartslag hoor. Maar belasting en ondergrond doen veel..

Fijn dat het tot zover goed gaat!


Bedankt voor je reactie,
Deze training was onder het zadel, ondergrond was het ruiterpad, zandgrond.
De vorst was uit de grond.

Richtlijn qua waarde vind ik nog erg lastig om te bepalen. Ik heb geen ervaring met trainen met een hartslagmeter en weet dus ook de basiswaarden van Lizette niet. Op het moment wil ik vooral kijken naar hoe haar hartslag zakt na inspanning, ik vind dat nu heel netjes.

Bij PSSM1 paarden vervang je zetmeel en glucose zoveel mogelijk voor vetten wanneer je een extra energiebron nodig hebt in je training. Voor vetverbranding heb je zuurstof nodig en moet je dus onder een bepaalde hartslag zitten (ik dacht dat dat rond de 160 zit).

In de toekomst wil ik hier rekening mee gaan houden.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 00:52

Tip: vervang je magnesium oxide voor een beter opneembare vorm, ook brandnetel en kleefkruid kunnen helpen in sneller herstel en beter afvoer afvalstoffen/eiwitophopingen.
Het belangrijkste bij pssm1 paarden blijft je voerbeleid en bij voorkeur dagelijkse, consistente beweging.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 08:20

Wildgirl schreef:
Tip: vervang je magnesium oxide voor een beter opneembare vorm, ook brandnetel en kleefkruid kunnen helpen in sneller herstel en beter afvoer afvalstoffen/eiwitophopingen.
Het belangrijkste bij pssm1 paarden blijft je voerbeleid en bij voorkeur dagelijkse, consistente beweging.

Net even gekeken en ik voer magnesium citraat. Geen idee waarom ik oxide had opgeschreven :+

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:55

Welke vorm je voert is afhankelijk van je doel. Voor spier gerelateerde zaken bij pssm1 is oxide weer beter. Op de nederlandse fb pagina staat wel meer info daarover. Dat ze daar niet zo aardig zijn is algemeen bekend, maar de schat aan informatie is onbetaalbaar :o

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:10

Dan ben ik benieuwd naar de bron daarvan Caily, oxide is namelijk eeb van de goedkoopste vormen van magnesium en heeft de slechtste opneembaarheid.

Veel succes ts!

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 14:32

Voorlopig blijf ik magnesium citraat voeren pot mag eerst op, ik ben wel benieuwd naar een onderzoek dat aantoont dat magnesiumoxide beter zou zijn want dat kan ik mij eigenlijk niet voorstellen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Opbouwen na spierbevangenheid (PSSM1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:20

Moest even zoeken, maar heb het artikel gevonden. Citraat nemen ze inderdaad iets makkelijker op, maar dat verschil is niet zo groot. Terwijl het percentage magnesium per gram wel veel hoger is in de oxide: https://feedxl.com/36-which-form-of-magnesium-is-best/

Wat betreft hartslag, als hij een keer 200+ piekt is niet erg, als het maar niet langdurig is, en vooral de hartslag snel daalt. Als hij binnen 5 min onder de 80 is zit je redelijk goed, binnen een half uur na de training weer onder de 60. Mooiste is onder de 60 binnen 10 minuten, maar als het straks warmer wordt buiten en koudbloed nog in het haar zit is dat wel een uitdaging.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 23:58

Caily schreef:
Moest even zoeken, maar heb het artikel gevonden. Citraat nemen ze inderdaad iets makkelijker op, maar dat verschil is niet zo groot. Terwijl het percentage magnesium per gram wel veel hoger is in de oxide: https://feedxl.com/36-which-form-of-magnesium-is-best/

Wat betreft hartslag, als hij een keer 200+ piekt is niet erg, als het maar niet langdurig is, en vooral de hartslag snel daalt. Als hij binnen 5 min onder de 80 is zit je redelijk goed, binnen een half uur na de training weer onder de 60. Mooiste is onder de 60 binnen 10 minuten, maar als het straks warmer wordt buiten en koudbloed nog in het haar zit is dat wel een uitdaging.


Bedankt, hier kan ik wat me. Zowel met het artikel als met je uitleg over de hartslag.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 19:56

Afbeelding
Vandaag deden we onze training in de sneeuw <3

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 19:07

Vanaf vandaag mogen we voor 2 weken iedere dag een minuut stap en draf toevoegen totdat we op een half uur zitten. Daarna blijven we op 30 minuten voor de rest van de 2 weken.

Vandaag was dat: 4 minuten stap, 3 minuten draf, 3 minuten stap.

Lizette is nog steeds heel voorwaards en erg blij om wat te mogen doen. Ik heb wel echt moeite om de hartslagmeter bij haar aan de praat te krijgen, ik vermoed dat dit een combi is van spekjes, wintervacht en een singel die niet helemaal in de oksel valt. Waarschijnlijk gaat het straks wanneer ze wat afvalt weer beter.

De dierenarts heeft vandaag weer bloed afgenomen. Dit wordt onderzocht op Spierenzymen. Het laatste onderzoek was een maand geleden.


Equilab, niet helemaal accuraat maar wel heel handig om de training in bij te houden en te plannen.
Afbeelding

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 20:18

Afbeelding
Dierenarts appte me net met de uitslagen van woensdag. Ik heb alles in een tabel gezet omdat dat wat meer inzicht geeft.

Ze is erg tevreden erover en ik ook. CK is licht gestegen maar zij gaf aan dat deze erg snel stijgt en daalt en dat dat nu niet erg is.