Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 15:14

Poekkie schreef:
Ik weet niet of je dat al doet, maar kan een dagelijkse onderhoudsdosis van iets ontstressend (valeriaan, passiebloem, ...) misschien helpen met hem dingen te laten ordenen in zijn hoofd? Weet niet of dat bij paarden kan, maar ‘t klinkt zelfs een beetje autistisch.


Ik had een tijdje terug geprobeerd om hem valeriaan te geven maar dat wil hij met geen mogelijkheid opeten. Ik kan het nog weer een keer proberen met hele kleine hoeveelheden

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:53

In pilvorm zijn ze er ook en kosten niet veel.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 16:10

marleen_usar schreef:
In pilvorm zijn ze er ook en kosten niet veel.


Waar kan je die vinden? Ik heb op internet gezocht maar zie alleen maar valeriaanwortel voor paarden.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:13

Voor mensen noemt dat sedistress (sleep). Mag je ook aan paarden geven. Heeft bij een paardje van een vriendin van mij de scherpe randjes er snel afgehaald zonder negatieve effecten.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:48

maak anders weer eens een filmpje van wat hij op de wei doet?
staan er toevallig koeien naast?

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:45

Kamille kan ook, misschien lust hij dat wel.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:55


marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:18

De online drogist heeft ze.

Marigold

Berichten: 12575
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 23:14

Jeetje, balen dat de stress toch weer terugkomt!
Ik denk niet dat een valeriaan hier tegen helpt.
Angstig gedrag kan op gegeven moment ook een negatieve gewoonte worden doordat zo’n pony steeds hoog in de adrenaline zit, aangewakkerd door het ge-ren en gedoe welke hij zichzelf misschien heeft aangewend.
Ooit getriggerd? Door wat? (Of niet).
Echt super lastig. Misschien dat de ‘perfect match’ met een heel goed (vooral rustig en cool) maatje nog een oplossing kan zijn?

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 09:48

Sinds dat het weer beter is, is hij ook veel rustiger weer geworden. Hij heeft de afgelopen twee dagen niet gerend, alleen uit speelsheid. Het is inderdaad ook echt een gewoonte want op de paddock ging het heel erg goed de laatste periode, nu de switch naar het weiland is weer een grote verandering voor hem, ik heb express de eerste dagen dat hij op de wei stond niks met hem gedaan, om hem echt te laten wennen en het vertrouwen te geven dat daar niks gebeurt. Mijn grondwerkinstructrice zegt ook vaak jij kan hem zoveel mogelijk helpen om de stress te beperken maar hij heeft ook zelf tijd nodig in zijn hoofd om het te fixen. Ik vond de vergelijking met autisme wat iemand hier noemde wel echt bijzonder, want daar lijkt het zo erg op! Ik ga vandaag eerst proberen of hij een kleine hoeveelheid valeriaan in zijn eten wel wil opeten.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:43

Ik geef stresless van Naf als het nodig is dat werkt echt heel goed.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:19

Iilssx schreef:
Sinds dat het weer beter is, is hij ook veel rustiger weer geworden. Hij heeft de afgelopen twee dagen niet gerend, alleen uit speelsheid. Het is inderdaad ook echt een gewoonte want op de paddock ging het heel erg goed de laatste periode, nu de switch naar het weiland is weer een grote verandering voor hem, ik heb express de eerste dagen dat hij op de wei stond niks met hem gedaan, om hem echt te laten wennen en het vertrouwen te geven dat daar niks gebeurt. Mijn grondwerkinstructrice zegt ook vaak jij kan hem zoveel mogelijk helpen om de stress te beperken maar hij heeft ook zelf tijd nodig in zijn hoofd om het te fixen. Ik vond de vergelijking met autisme wat iemand hier noemde wel echt bijzonder, want daar lijkt het zo erg op! Ik ga vandaag eerst proberen of hij een kleine hoeveelheid valeriaan in zijn eten wel wil opeten.


Ik zou als ik jou was dit artikel eens goed doorlezen. Niet alleen gericht op paarden, maar ik vind het wel een duidelijk artikel. Onderaan staat een lijst met essentiële oliën, bij welk dier je ze kan gebruiken, bij wat voor soort stress/angst en wat het doet. Dat zou je dan kunnen gebruiken op dagen waarvan je verwacht dat het stress oplevert bij jouw pony. https://www.heelcentrumdoorn.nl/angsten ... en-katten/ .

senna21

Berichten: 11855
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:29

marleen_usar schreef:
Ik geef stresless van Naf als het nodig is dat werkt echt heel goed.
Het lijkt mij verstandig om zo'n middel te kiezers of een deskundige te vragen. Kruiden zijn natuurlijk, maar daarmee niet onschuldig.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:57

Ik werk al jaren met kruiden en ik test eerst of ze geschikt zijn.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:19

Iilssx schreef:
Sinds dat het weer beter is, is hij ook veel rustiger weer geworden. Hij heeft de afgelopen twee dagen niet gerend, alleen uit speelsheid. Het is inderdaad ook echt een gewoonte want op de paddock ging het heel erg goed de laatste periode, nu de switch naar het weiland is weer een grote verandering voor hem, ik heb express de eerste dagen dat hij op de wei stond niks met hem gedaan, om hem echt te laten wennen en het vertrouwen te geven dat daar niks gebeurt. Mijn grondwerkinstructrice zegt ook vaak jij kan hem zoveel mogelijk helpen om de stress te beperken maar hij heeft ook zelf tijd nodig in zijn hoofd om het te fixen. Ik vond de vergelijking met autisme wat iemand hier noemde wel echt bijzonder, want daar lijkt het zo erg op! Ik ga vandaag eerst proberen of hij een kleine hoeveelheid valeriaan in zijn eten wel wil opeten.


Autisme bij paarden blijkt wel degelijk te bestaan. Ik werk met kinderen met ASS en herkende er veel van bij een paard. Later is er iemand geweest en deze vrouw erkende dat het wel degelijk bestaat en dat zij dit ook herkende bij dit paard.
Het lastige was dat het paard in een keer kon ontploffen bij dingen die ze in onze ogen al 10 keer had gedaan. Er hoefde in haar ogen maar één minuscuul dingetje anders te zijn en dan kon ze het gewoon echt niet meer handelen. Ze rilde als een rietje.
Paard is lekker "grasmaaier" geworden, dat was voor haar de veiligste wereld.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:05

Hier wel goede ervaringen met de Strezz druppels van Phytonics, in combinatie met magnesium.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 19:07

TheWelsh schreef:
Iilssx schreef:
Sinds dat het weer beter is, is hij ook veel rustiger weer geworden. Hij heeft de afgelopen twee dagen niet gerend, alleen uit speelsheid. Het is inderdaad ook echt een gewoonte want op de paddock ging het heel erg goed de laatste periode, nu de switch naar het weiland is weer een grote verandering voor hem, ik heb express de eerste dagen dat hij op de wei stond niks met hem gedaan, om hem echt te laten wennen en het vertrouwen te geven dat daar niks gebeurt. Mijn grondwerkinstructrice zegt ook vaak jij kan hem zoveel mogelijk helpen om de stress te beperken maar hij heeft ook zelf tijd nodig in zijn hoofd om het te fixen. Ik vond de vergelijking met autisme wat iemand hier noemde wel echt bijzonder, want daar lijkt het zo erg op! Ik ga vandaag eerst proberen of hij een kleine hoeveelheid valeriaan in zijn eten wel wil opeten.


Autisme bij paarden blijkt wel degelijk te bestaan. Ik werk met kinderen met ASS en herkende er veel van bij een paard. Later is er iemand geweest en deze vrouw erkende dat het wel degelijk bestaat en dat zij dit ook herkende bij dit paard.
Het lastige was dat het paard in een keer kon ontploffen bij dingen die ze in onze ogen al 10 keer had gedaan. Er hoefde in haar ogen maar één minuscuul dingetje anders te zijn en dan kon ze het gewoon echt niet meer handelen. Ze rilde als een rietje.
Paard is lekker "grasmaaier" geworden, dat was voor haar de veiligste wereld.


Dat is voor dat paard ook echt heel erg moeilijk dan. Mijn pony kan ik eigenlijk in principe 'alles' mee op de dagen dat hij oke is. Maar bij bepaalde factoren of veranderingen, wordt hij zo overspoeld door stress, heel sneu om te zien. Vandaag was hij helemaal relaxed en happy. Op de momenten dat hij zichzelf een beetje kwijt is , probeer ik hem vaak te helpen door veel structuur maar de rust weer terugvinden heeft soms ook gewoon tijd nodig.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:36

Ik vind het echt top hoe jij hem overal doorheen probeert te helpen en naar oplossingen blijft zoeken! +:)+

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 09:42

TheWelsh schreef:
Ik vind het echt top hoe jij hem overal doorheen probeert te helpen en naar oplossingen blijft zoeken! +:)+


Lief dankjewel! :o

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:56

Hoe gaat het nu met je pony TS?

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 11:44

Echt super goed! We hebben het hele roer drastisch omgegooid en zijn twee maand geleden begonnen met de featherlight academy van Yvet Blokesch. Sindsdien rij ik bitloos en met neckrope en zijn we bezig geweest met desensibiliseren zoals ze dat noemen, eigenlijk leren omgaan met angst en stress door verschillende objecten te introduceren. Hij is compleet veranderd. Er staan wel filmpjes op mijn instagram van mijn pony en mij: is_horsemanship ☺️ See the difference :D :D

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:33

Oh fijn zeg! zal eens kijken op insta

senna21

Berichten: 11855
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:53

Wat ontzettend fijn voor jullie!
Ik heb geen Instagram, maar fijne update om te lezen.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 23:55


boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 07:18

Wat fijn! Goed bezig!