Straalbeen 2-3 op rapport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KimmNessNoor
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-09-20

Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 08:32

hoi allemaal.

Ik kan een kwpn dame kopen voor 2000 euro. 4 jaar. Enige nadeel, ze heeft aan 1 been voor straalbeen 2-3 op rapport staan. Iemand ervaring? Ze Zal recreatief gereden worden met hier en daar misschien een wedstrijdje. Hoe erg is dit? Verslechterd het snel? Alvast bedankt.


JeanneV
Berichten: 638
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:40

Voor dit bedrag ga je in deze tijd geen paarden vinden zonder bemerkingen. Is het de enige bemerking? Je moet voor jezelf afvragen of je het risico wilt lopen. De kans bestaat dat je merrie er nooit last van krijgt, er zijn wel meer sportpaarden met slechte xrays. De kans bestaat ook dat je merrie met 6 jaar gewoon kapot is. Handel wordt een ander verhaal. Dan moet het wel een heel goed sportpaard worden.

Esther_r20

Berichten: 2409
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:41

Een 4 jarige met nu al klasse 2-3 zou ik laten staan. Als ze straks meer belast gaat worden is voor mij de kans te groot dat het erger gaat worden.
Mocht je veel geld en ruimte hebben zou ik het wel overwegen. Wordt het dan erger dan heb je alvast een weidemaatje voor een eventueel nieuw paard

Oehlala
Berichten: 4292
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:43

Dat is per paard verschillend en weinig zinnigs over te zeggen. Je moet jezelf afvragen of je dat risico wilt nemen voor het geval het fout gaat.

Brainless

Berichten: 29656
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:44

Als het paard 10 was geweest en zuiver had gelopen was het absoluut geen probleem geweest.
Nu bij een jong paard kan het zeker nog erger gaan worden door het trainen/rijden.. ik zou het niet doen.
Citaat:
Vooral een jong paard met een klasse 3 of 2 die al naar drie dreigt te gaan heeft een probleem. Die 3 is op zich misschien nog niet zo erg maar we weten dat de kwaliteit tot ongeveer 8 jaar nog achteruit kan gaan.
Een paard van 8 dat zich al heeft bewezen in de sport en dat goed loopt zal niet zoveel problemen krijgen met een klasse 3 straalbeen.

https://paardenkliniekgarijp.nl/keuringen/

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

MyChoice

Berichten: 2176
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:46

Als je haar echt wil hebben dan zou ik in dat geval een foto van dat pootje laten maken en de mening willen horen van de dierenarts. Wel een andere dierenarts dan degene die dit al geconstateerd heeft.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:49

Ik heb vroeger een paard met ene kant een 3 en de andere kant een 4 gekocht als 3,5 jarige. Groen uit de wei.
Klinisch wel goed.
Heeft Z gelopen zonder problemen, is er ook oud mee geworden zonder problemen. Foto's zijn er als controle ook nog eens tussendoor gemaakt, beeld bleef gelijk.
Wel ben ik een ruiter die altijd er op let op het rechtrichten, niet alleen bij hem maar bij alle paarden.
En dan ook echt rechtrichten vanuit je zit, je benen, niet door je handen. Heb je dat nog niet geleerd zou ik er ook niet aan beginnen.
Daarnaast elke dag vrije beweging, dat soort paarden moet echt onbelast buiten kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 22-09-20 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:49

Heb mijne gekocht en die had er eerst geen last van. Na een tijd ineens echt kreupel zelfs zonder dat we aan het rijden waren. Speciaal beslag, extra foto’s, medicatie,.... zou het goed overwegen want als het fout gaat kan het je zo terug €2000 kosten..

JeanneV
Berichten: 638
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:55

ik denk dat KimnesNoor geluk heeft met de verkoper. Er zijn heel wat handelaren die met zo'n paard naar een andere veearts gaan en zorgen dat die 2-3 een 2 word. Het blijft hetzelfde paard, maar dan is er op bokt.nl niemand die roeptoeterd dat je dit paard absoluut niet moet kopen.

_Penotti schreef:
Ik heb vroeger een paard met ene kant een 3 en de andere kant een 4 gekocht als 3,5 jarige. Groen uit de wei.
Klinisch wel goed.
Heeft Z gelopen zonder problemen, is er ook oud mee geworden zonder problemen. Foto's zijn er als controle ook nog eens tussendoor gemaakt, beeld bleef gelijk.
Wel ben ik een ruiter die altijd er op let op het rechtrichten, niet alleen bij hem maar bij alle paarden.
En dan ook echt rechtrichten vanuit je zit, je benen, niet door je handen. Heb je dat nog niet geleerd zou ik er ook niet aan beginnen.
Daarnaast elke dag vrije beweging, dat soort paarden moet echt onbelast buiten kunnen zijn.

ik zou dat nooit doen omdat een 4 wel goed slecht is, zeg maar.... verkopen was denk ik ook wel een probleem?

het zegt ook weer dat xrays helemaal niets hoeven te zeggen. er zijn genoeg paarden met slechte xrays op jonge leeftijd die intensief in de sport lopen en ook nog oud worden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:57

Nee verkopen was zeker geen probleem, sterker nog, denk dat de biedingen die ik voor dat paard heb gekregen op 5/6 jarige leeftijd vele jaloers op zouden zijn geweest. Van bekende springstallen hier in de regio. Want dat paard had meer in petto dan die Z van mij.
Echter heeft hij bij mij oud mogen worden en is hier uiteindelijk overleden.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Autumnn

Berichten: 8003
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:59

Ik denk dat je voornamelijk jezelf de vraag moet stellen: kan je het je financieel veroorloven als het slechter gaat worden? Ik zou het zelf nooit doen.

KimmNessNoor
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 09:03

Bedankt voor de reacties tot dusver! Het gaat niet om de prijs, kwam haar tegen en ze sprak mij op de foto's direct aan. ze staat voor 4 te koop. Na wat mailen is 2 hun minimale prijs. Voor 4 ga ik het risico niet nemen met dit paard.omdat er mogelijk nog allemaal kosten bij kunnen komen. En er geen giga sport ambitie is. Daarom vind ik zo rond de 2500 voor een recreatie paardje wel een leuke prijs. Ze is een half jaar onder het zadel dus nog erg groen. Er heeft nog niemand daadwerkelijk in het zadel gezeten. Alleen longeren met zadel. Ik twijfel enorm!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:08

Juist voor recreatie zou ik het niet snel doen.
Klinkt wellicht raar, maar een paard met een bemerking als deze moet op de juiste manier getraind worden.
Vaak word dat voor de recreatie niet gedaan.
Dit paard is niet gebaad met lekker lang teugeltje door het bos te rijden op een manier die hij zelf graag wil.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

JeanneV
Berichten: 638
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:09

_Penotti schreef:
Nee verkopen was zeker geen probleem, sterker nog, denk dat de biedingen die ik voor dat paard heb gekregen op 5/6 jarige leeftijd vele jaloers op zouden zijn geweest. Van bekende springstallen hier in de regio. Want dat paard had meer in petto dan die Z van mij.
Echter heeft hij bij mij oud mogen worden en is hier uiteindelijk overleden.

Je kreeg die biedingen terwijl ze wisten dat je paard zulke catostrofale xrays had? Dan had je een serieus goed paard! Zo zie je maar weer dat xrays lang niet alles zeggen.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:11

Esther_r20 schreef:
Een 4 jarige met nu al klasse 2-3 zou ik laten staan. Als ze straks meer belast gaat worden is voor mij de kans te groot dat het erger gaat worden.
Mocht je veel geld en ruimte hebben zou ik het wel overwegen. Wordt het dan erger dan heb je alvast een weidemaatje voor een eventueel nieuw paard


Ik sluit mij hierbij aan en ook wat k_m zegt. 4-jaar is echter wel erg jong voor een weide maatje. Grote kans dat je dan nog zeker 20 jaar voor het paard moet zorgen (velen willen het paard dan niet meer houden).

Ook de kosten wanneer het wel erger wordt kunnen flink oplopen, waardoor een goedkoop duurkoop kan worden.

Edit: lees je reactie net pas. Ik zou (mocht het niet om de 2.500 euro gaan) toch verder blijven zoeken. Er komt er vanzelf weer eentje voorbij die je aanspreekt. :)
Laatst bijgewerkt door xRivaldo op 22-09-20 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41239
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:11

Ik zou er niet aan beginnen. Groen, 2-3 op de benen, er heeft nog niemand op gezeten, je weet niet hoe het zich ontwikkelt. Voor mij zou het risico te groot zijn. Zou het een 10 jarige zijn die geen moment kreupel is geweest, doen. Zo'n jong dier die de volledige belasting nog moet ervaren, nope.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:13

Ja, daar waren ze van op de hoogte. :j
En ook dan kom je er achter hoe klein dat wereldje is.
Ik hoefde het zelf niet aan te halen >;)
Ja ik weet van de bemerking, maar dit is het bod.
En het ging dus om een springpaard waarvan je zou denken, die krijgt serieus klappen op de voorbenen.
Maar springen was zijn lust en leven en daar bleef hij ook fanatiek in.
Overigens ook in de wei :x :+
Maar het was mijn once in a lifetime paard, daarom gekocht en gehouden.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

November108

Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:16

Zou het echt niet doen. Om de kosten voor een eventuele grasmaaier onderhouden voor haar hele leven, maar ook zeker om jezelf het verdriet, de zorgen en de pijn te besparen als je beste maatje veel pijn heeft.

belle_boef

Berichten: 10712
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:20

November108 schreef:
Zou het echt niet doen. Om de kosten voor een eventuele grasmaaier onderhouden voor haar hele leven, maar ook zeker om jezelf het verdriet, de zorgen en de pijn te besparen als je beste maatje veel pijn heeft.


Als je beste maatje pijn heeft en het gaat niet meer over is het tijd om te hemelen. Dat kan ook als ze jong zijn

Eef_Bam

Berichten: 4065
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:23

Voor 2500 kan jet risico wel nemen met een merrie. Mocht ze niet meer geschikt zijn om te rijden in de toekomst kan ze altijd nog als draagmoeder weg.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:52

Ik zou de foto laten beoordelen door een andere dierenarts en zijn/haar mening vragen.

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:15

In de vorige eeuw kwamen paarden met HKO heel veel voor. Die kregen dan een zenuwsnede en werden verder gereden.De laatste tijd schijnt de aanleg voor deze aandoening er voor een groot deel uitgefokt te zijn.Gelukkig maar want ze kunnen er wel flink kreupel van worden.Het kan dus ook erfelijk zijn,de aanleg ervoor.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:16

Eef_Bam schreef:
Voor 2500 kan jet risico wel nemen met een merrie. Mocht ze niet meer geschikt zijn om te rijden in de toekomst kan ze altijd nog als draagmoeder weg.


Das opzich wel een goede ja.

November108

Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:19

belle_boef schreef:
November108 schreef:
Zou het echt niet doen. Om de kosten voor een eventuele grasmaaier onderhouden voor haar hele leven, maar ook zeker om jezelf het verdriet, de zorgen en de pijn te besparen als je beste maatje veel pijn heeft.


Als je beste maatje pijn heeft en het gaat niet meer over is het tijd om te hemelen. Dat kan ook als ze jong zijn


Mijn merrie had een tijdje veel pijn, maar gelukkig op te lossen, ging alleen niet van de een op de andere dag. Ook artrose. In de tijd dat ik haar moeilijk haar stal uit zag komen kon ik zelf elke dag wel janken. Daarom zou ik zelf er nooit voor kiezen bewust een paard met dit risico te kopen.
Maar inderdaad, als het niet over gaat is hemelen natuurlijk de enige optie. Maar de reis daar naartoe kan ook gewoon ontzettend verdrietig zijn voor jezelf.

tita

Berichten: 19742
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:31

Eef_Bam schreef:
Voor 2500 kan jet risico wel nemen met een merrie. Mocht ze niet meer geschikt zijn om te rijden in de toekomst kan ze altijd nog als draagmoeder weg.



Wat is dit nou voor advies.

Ik zou het wel doen maar spreek met jezelf af, ze gaat bij jou dood.
Laat haar gaan en geniet van de tijd die je samen kunt hebben

30-11-2015
03-07-2018


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iloveiswan, Iris_Casper, LisaaSophie, neline11, Robin_Rikkie en 25 bezoekers