Ervaringen met een hypermobiel paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Ervaringen met een hypermobiel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 14:52

Hi! In mijn zoektocht naar een eigen paard ben ik een vierjarige merrie tegengekomen. De verkoper geeft aan dat ze hypermobiel. Nu heb ik daar zelf geen ervaringen mee en ben wat gaan Googelen.

Hoe ik het zo lees is de hoge mate van flexibiliteit een lastige voor het paard zelf. Onder andere moeilijk balans houden, rechtrichten is lastig en daarbij een grotere kans op de ontwikkeling van artrose.

Nu mijn vraag: heeft iemand hier ervaringen mee? In hoeverre is er rekening te houden met deze aandoening in de verzorging en het rijden? Kan het beter worden naarmate het dier ouder wordt of naarmate de training vordert?

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas


ierr
Berichten: 105
Geregistreerd: 07-11-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:07

Heel veel balkjes lopen, die van mij is nu 10 en loopt nog steeds geen rechte lijn, slingert heel snel alle kanten op van links en naar rechts. (vooral als ze erg heet wordt, is ze vanzichzelf vrij snel). Het slingeren wordt soms ook weer erger als ik meer schouderbinnenwaarts en travers rijdt, en daarna weer een nette rechte lijn wil rijden. Wanneer ik der meer voorwaarts rijdt naar voren wordt dat minder (het geslinger) en soms doet ze het dan ook niet, maar helemaal weg gaat het denk ik nooit. Wanneer ze heel fijn rustig ontspannen loopt heb ik er minder last van.

Ga je trouwen? Bruidskapsels, bruidsmake-up, opsteekkapsels, gelegenheidsmake-up, haarstyling en fotoshoots.
https://www.irishairandbeauty.nl

mala26

Berichten: 4982
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:12

Ik heb een tijd een hypermobiel paard gereden voor een vriendin.
Zij was ook erg groot 1.78 en toen ik begon nog redelijk jong (7).
Waar ik vooral mee bezig ben geweest is heel veel aan de hand werken en lange lijnen om haar op de grond eerst sterker te maken. In het rijden heb ik het eerste jaar voltes en korte wendingen vermeden. Dus alleen (binnen)hoefslag rijden en veel overgangen en tempowisselingen (hier goed rekening er mee houdend dat het niet zo zeer om het grote verschil gaat binnen de wisseling maar vooral op haar reactie naar voor of terug)
Ze werd 2 x per jaar na gekeken door een osteopaat die ook dierenarts is. Die was zeer tevreden over haar na een paar behandelingen.
Paard loopt nu gewoon een basis parcourtje rond.

Ik denk dat je goed moet kijken in hoeverre ze hypermobiel is. En dat je er dus een boel tijd in moet investeren en dus in dat opzicht ook geld. Maar als jij een fijne instructie hebt om op terug te vallen en een goeie osteopaat hebt dan zou ik een paard er niet meteen op laten staan.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

troi
Berichten: 16995
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ervaringen met een hypermobiel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:29

Houd er rekening mee dat verkopers nog wel eens het woord hypermobiel gebruiken terwijl het gaat om ernstigere zaken zoals ataxie. Maw laat zo’n dier goed nakijken !

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:29

Ik heb zelf last van hypermobiliteit, maar ik hoef nooit iemand te dragen ;)

Ik denk dat het belangrijk is om te weten in welke mate.
Lichte mate is prima op te vangen door goede training.
Je zult wel consequent het paard correct moeten trainen en blijven trainen, de spieren moeten goed sterk zijn om te zorgen dat de hypermobiliteit geen problemen gaat geven. Lijkt me dus voor licht recreatief gebruik echt ongeschikt, maar een fanatieke sportruiter hoeft er niets van te merken.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 16:40

Bedankt voor jullie berichten! Het paard is in 2019 röntgenologisch goedgekeurd. Ik heb de foto’s opgevraagd en ga deze aan mijn dierenarts voorleggen.

Verder geeft de verkoper aan dat het voornamelijk een balans en spieropbouw kwestie is en bij correcte training je er weinig van zal merken. Maar goed, ik heb er dus geen verstand van dus weet niet of dat ook zo gaat zijn.

In dit geval gaat het om een 4 jarige merrie van 1.60. Ze is op driejarige leeftijd zadelmak gemaakt en ingereden, toen op rust gezet en nu sinds een tijd weer opgepakt.

Ik wil zelf serieus dressuurmatig aan de slag thuis. Wellicht later ook op wedstrijd. Verder veel afwisseling met een bosrit, springen, grondwerk e.d. Goede instructie en behandelaar komt voor elkaar.

In welke mate ze er last van heeft kan ik zo snel niet zeggen, daar zou ik iemand voor moeten laten kijken.

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas

ierr
Berichten: 105
Geregistreerd: 07-11-07
Woonplaats: Gouda

Re: Ervaringen met een hypermobiel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:59

Als het een leuk paard is, zou ik het paard er verder niet om laten staan. Zorgen dat je bij een goede dressuur instructeur terecht komt. +:)+

Ga je trouwen? Bruidskapsels, bruidsmake-up, opsteekkapsels, gelegenheidsmake-up, haarstyling en fotoshoots.
https://www.irishairandbeauty.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Jet, SemrushBot, SunnyHorse en 77 bezoekers