Hoe verder na zandkoliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Hoe verder na zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 10:21

Afgelopen zondag is mijn nieuwe paard met zandkoliek naar de kliniek gebracht. Gelukkig waren we er op tijd bij en komt ze er doorheen.
Hartstikke schrikken natuurlijk.. Maar hoe verder na zoiets als ze straks thuiskomt?
Hoe bouw je het naar buiten gaan weer op?
Hoe lang mag ze straks naar buiten. Alle paarden staan van 9-16 op het land, dus haar alleen op stal zetten wordt een uitdaging.

Kortom eigenlijk de vraag, hoe verder na koliek.
Uiteraard bespreek ik dat ook met de kliniek, maar hoor graag persoonlijke ervaringen.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe verder na zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:29

Persoonlijk zou ik deze maanden mijn paard niet op het land zetten als ze deze koliek heeft gehad want dat is de kat op het spek binden natuurlijk.
Pas volgend voorjaar weer als er weer genoeg gras staat.
Ik zou dan zelfs een andere plek zoeken waar andere mogelijkheden zijn voor buiten en ze niet alleen binnen hoeft te staan

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe verder na zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:36

Kun je op je stal een aantal factoren aanduiden die hebben bijgedragen aan de zandkoliek?
Wordt er bv. hooi op de grond gevoerd? Krijgt ze voldoende beweging of staat ze toch vaak maar te staan (ook buiten)? Hoe ziet de wei eruit?

Ik denk dat dat nu belangrijk is: de risicofactoren in kaart brengen en kijken waar je blijvende aanpassingen kan doen.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 10:42

Ik heb haar zelf pas een maand, dus de factoren hoeven niet perse van de stal waar ik nu sta te komen. Wel is de wei aardig kaal, dus dat dat eraan bij heeft gedragen lijkt mij logisch gevolg. Ze staan iedere dag van 9-16 buiten, het zijn ook flinke stukken weiland, ze lopen genoeg en verder krijgt ze 5x per week in de avond ook nog beweging. Het hooi is mooi droog (vanuit een natuurgebied) en dat ziet er super uit. Mijn andere paarden doen het er ook goed op.

Ik ga dus heel waarschijnlijk uitkomen op tussendoor bijvoeren van hooi? Dat doen ze nu namelijk niet.. maar haar zo ineens weer 7 uur naar buiten lijkt mij ook teveel van het goede?

Waar ik zo benieuwd naar ben, hoe zijn de persoonlijke ervaringen met opbouwen en hoe zijn jullie te werk gegaan?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:52

Waarom lijkt je dat te veel? 7 uur is nog geen 1/3e van een etmaal. Stilstaan in een stal lijkt me bij zandkoliek nog minder gewenst. Maar op de wei voldoende hooi bijvoeren vind ik geen slecht idee.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 11:04

Gini schreef:
Waarom lijkt je dat te veel? 7 uur is nog geen 1/3e van een etmaal. Stilstaan in een stal lijkt me bij zandkoliek nog minder gewenst. Maar op de wei voldoende hooi bijvoeren vind ik geen slecht idee.


Ik vind dat helemaal niet veel hoor.. heb ze liever nog veel langer buiten.. maar ik bedoel met veel als ze straks weer thuis komt ineens weer ‘zolang’ op de wei.. ik heb er wel een deukje aan opgelopen namelijk.. en ben bang dat ze dan misschien toch weer teveel binnen krijgt.. Hoe hou je zoiets in de gaten?

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: Hoe verder na zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:07

Ik zou haar niet meer in het weiland zetten, maar op een andere plek buiten met hooi. Mijn paarden geven de voorkeur aan het te korte gras en laten het hooi alsnog links liggen. Dan heeft bijvoeren dus geen enkele zin.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 11:10

happyjoyce schreef:
Ik zou haar niet meer in het weiland zetten, maar op een andere plek buiten met hooi. Mijn paarden geven de voorkeur aan het te korte gras en laten het hooi alsnog links liggen. Dan heeft bijvoeren dus geen enkele zin.


Ja dat zijn dus van die dingen waar ik ook bang voor ben.. maar veel meer opties dan op de wei of in een bak zijn er niet waar ze in buiten staan.. dat maakt het zo lastig voor mijn gevoel.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:17

Wesseltje schreef:
Gini schreef:
Waarom lijkt je dat te veel? 7 uur is nog geen 1/3e van een etmaal. Stilstaan in een stal lijkt me bij zandkoliek nog minder gewenst. Maar op de wei voldoende hooi bijvoeren vind ik geen slecht idee.


Ik vind dat helemaal niet veel hoor.. heb ze liever nog veel langer buiten.. maar ik bedoel met veel als ze straks weer thuis komt ineens weer ‘zolang’ op de wei.. ik heb er wel een deukje aan opgelopen namelijk.. en ben bang dat ze dan misschien toch weer teveel binnen krijgt.. Hoe hou je zoiets in de gaten?


Ah zo, ja dat snap ik. Op zich is het dan ook niet erg om hier je gevoel in te volgen en de weidegang dan geleidelijk aan op te bouwen. Ik denk dat het grootste gedeelte van de oorzaak dan ligt bij het adres waar ze stond voor ze bij jou terecht kwam. Wat ik nu zou doen is proberen de risicofactoren zoveel mogelijk te beperken (als de wei echt kaal is, hooi bijvoeren bv.) en preventief zandkuren beginnen geven.
Kijk anders eens in dit topic, worden goede tips gegeven: [MD] Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Ik wil je ook veel sterkte wensen. Pas dit paardje in bezit en al meteen door de nachtmerrie van een zandkoliek moeten, dat is niet niks. :(:)

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 11:24

Dankjewel dat is lief van je. Je komt er op deze manier wel achter hoe je in korte tijd al stapelgek met een dier kan worden.
Dankjewel voor de tip! Ik ga dat topic zo uitpluizen. De zandkuren zijn al besteld voor oa mijn andere 2 frummels, better be safe than sorry en dat zal ik straks met haar ook maandelijks gaan doen. Ik krijg alleen een beetje een rot gevoel bij, hoe weet ik hoe lang ze naar buiten mag zonder dat misschien wel weer zand binnen krijgt.. dat blijft inderdaad een gevoel ding, maar ik hoop dat er hier nog mensen zijn met persoonlijke ervaringen die er misschien wat advies in kunnen geven.

Dankjewel iig ☺️

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:32

Oei, dat is schrikken. Ik zou ook regelmatig zandkuren blijven geven en extra hooi overdag op land als dat kan. Stil laten staan in stal helpt de darmen ook niet.
Ik vind het een dilemma. Mijn wei wordt kort, dus ik voer ook hooi bij. Hier eten ze gelukkig wel eerst hooi op. Mest ziet er goed uit nu, ondanks dat ze echt nog wel zand binnen krijgen, maar zandkuil, veel ruwvoer en beweging scheelt al hoop. Nadeel is dat ze door de hoeveelheid hooi stevig aan de maat zijn en ik met de korte dagen weinig met ze kan doen. Blijft lastig paarden houden :D

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:37

Wat ook een idee is is het paard voor de tijd het binnen staat een flinke bak Carli Wafer te geven. Daar doen ze heel lang mee want ze moeten goed kauwen. Hier zit een beetje leem in wat overtollig zand mee naar buiten neemt.
Ik geef het elke dag minstens een halve emmer per paard.

http://www.carliwafer.com/voordelen-1

stalxpaard

Berichten: 1110
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:40

Ik lees even mee. Mijn paard heeft begin december een aantal dagen op de kliniek gestaan met een verplaatste darm. Niet perse gerelateerd aan zand, maar ze eet wel makkelijk zand uit verveling. De wei is nu heel kaal door de droge zomer. Normaal gesproken staat ze 7 a 8 uur per dag buiten. Maar nu gaat ze rond het middag uur binnen. Dit betekend vaak dat ze maar 4 a 5 uurtjes buiten komt met hooi in de wei. Wil ik het langer rekken dan gaat ze zand eten. Ze heeft een maatje en veel buren maar toch verveelt ze zich. Helemaal binnen houden vind ik geen optie. In de middag komt ze altijd de stal nog uit. Vaak rijden en in de molen of aan de hand wandelen. Het is zoals het is. De afgelopen weken heeft het behoorlijk aan me geknaagd. Want ik hou er niet van om ze veel op stal te hebben. Maar ze lijkt prima op haar gemak.

Ik voer haar nu lijnzaad olie in maximale dosering en iedere maand een kuur sand off. Daarbij krijgt ze binnen onbeperkt hooi en voer ik fiber force van cavalor. Ze is zo fit als maar zijn kan. Ik denk dat ik gewoon moet accepteren dat dit de situatie is in de winter.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:49

Er is heel veel info in het andere topic te vinden. Persoonlijk vind ik dat veeartsen te weinig verder kijken dan alleen de koliek zelf behandelen.

Weet je hoe ze gehouden werd voor jou? Dan kun je misschien ook een beetje de oorzaak achterhalen voor je heel veel toeren moet uithalen.

Is er echt niks anders om ze buiten te zetten?

Alles heet zijn nadelen; op de wei krijgen ze zand binnen als het te kort gegeten is. Maar op een zandpaddock kunnen ze zand gaan likken uit verveling of als je hooi geeft, mee krijgen als ze hooi van de grond pakken.

100% zand voorkomen kan je echt niet. Het is overal. Voorkomen is ene combi van factoren; Veel goed ruwvoer. Dat stimuleert de darmen. Veel vrije beweging, want dat is nodig voor de peristaltiek van de darmen. Op stal is dat echt een probleem. Genoeg drinken. Geen tekorten, dus vit/min in balans houden. Bied een goede liksteen aan en zorg dat ze sociaal contact hebben.

Als je paard echt niet op het gras kan, kun je dan misschien een stuk bestraat plein laten afzetten pal daarnaast? Of staat stal ervoor open om een dumper zand te laten komen, dat je naast of in de wei een paddock kan maken? Het mooiste is dan een bak hooi en daar omheen bestraat of matten, zodat je het zand makkelijk kan wegvegen waar ze hooi morsen.

Preventief geven wij gemalen lijnzaad. Dan een week niks en dan een week psyllium. Dan een week niks en weer een aantal weken de lijnzaad.
Psyllium wisselen we af. Doorgaans de bruine zaad, af en toe de zwarte en 2x pj de husk. Die gaat er moeizaam in.
En 2x pj doe ik er epsom zout bij.
Je mag van psyllium best hoog doseren

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:53

stalxpaard schreef:
Ik lees even mee. Mijn paard heeft begin december een aantal dagen op de kliniek gestaan met een verplaatste darm. Niet perse gerelateerd aan zand, maar ze eet wel makkelijk zand uit verveling. De wei is nu heel kaal door de droge zomer. Normaal gesproken staat ze 7 a 8 uur per dag buiten. Maar nu gaat ze rond het middag uur binnen. Dit betekend vaak dat ze maar 4 a 5 uurtjes buiten komt met hooi in de wei. Wil ik het langer rekken dan gaat ze zand eten. Ze heeft een maatje en veel buren maar toch verveelt ze zich. Helemaal binnen houden vind ik geen optie. In de middag komt ze altijd de stal nog uit. Vaak rijden en in de molen of aan de hand wandelen. Het is zoals het is. De afgelopen weken heeft het behoorlijk aan me geknaagd. Want ik hou er niet van om ze veel op stal te hebben. Maar ze lijkt prima op haar gemak.

Ik voer haar nu lijnzaad olie in maximale dosering en iedere maand een kuur sand off. Daarbij krijgt ze binnen onbeperkt hooi en voer ik fiber force van cavalor. Ze is zo fit als maar zijn kan. Ik denk dat ik gewoon moet accepteren dat dit de situatie is in de winter.


Ja, dat is wel erg weinig buiten. Het is gewoon heel slecht voor de peristaltiek van de darmen en zonder beweging komt het dan ook allemaal niet lekker mee naar buiten.
Als je de beweging goed kan verdelen, scheelt dat al een hoop.

En wanneer krijgen ze voer? Het scheelt soms wel om ze met een volle buik buiten te zetten.

Dan zou je kunnen zeggen; 1x paddock, 1x rijden en 1x de molen. Wij hadden in pension vroeger ook een groepje die elkaars paarden pakte. Waren wij op stal, zette wij nog wat paarden extra eruit, waren anderen op stal, pakten zij die van ons.

Als je twijfelt of ze 's ochtends nog genoeg hooi hebben, kan je misschien bij je ochtend maaltijd wat ruwvoer mix doen.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 13:10

superpony schreef:
Er is heel veel info in het andere topic te vinden. Persoonlijk vind ik dat veeartsen te weinig verder kijken dan alleen de koliek zelf behandelen.

Weet je hoe ze gehouden werd voor jou? Dan kun je misschien ook een beetje de oorzaak achterhalen voor je heel veel toeren moet uithalen.

Is er echt niks anders om ze buiten te zetten?

Alles heet zijn nadelen; op de wei krijgen ze zand binnen als het te kort gegeten is. Maar op een zandpaddock kunnen ze zand gaan likken uit verveling of als je hooi geeft, mee krijgen als ze hooi van de grond pakken.

100% zand voorkomen kan je echt niet. Het is overal. Voorkomen is ene combi van factoren; Veel goed ruwvoer. Dat stimuleert de darmen. Veel vrije beweging, want dat is nodig voor de peristaltiek van de darmen. Op stal is dat echt een probleem. Genoeg drinken. Geen tekorten, dus vit/min in balans houden. Bied een goede liksteen aan en zorg dat ze sociaal contact hebben.

Als je paard echt niet op het gras kan, kun je dan misschien een stuk bestraat plein laten afzetten pal daarnaast? Of staat stal ervoor open om een dumper zand te laten komen, dat je naast of in de wei een paddock kan maken? Het mooiste is dan een bak hooi en daar omheen bestraat of matten, zodat je het zand makkelijk kan wegvegen waar ze hooi morsen.

Preventief geven wij gemalen lijnzaad. Dan een week niks en dan een week psyllium. Dan een week niks en weer een aantal weken de lijnzaad.
Psyllium wisselen we af. Doorgaans de bruine zaad, af en toe de zwarte en 2x pj de husk. Die gaat er moeizaam in.
En 2x pj doe ik er epsom zout bij.
Je mag van psyllium best hoog doseren


Dank voor je uitgebreide reactie. Helaas is er echt geen andere mogelijkheid mbt weiland of zandpaddock. De rest is gewoon volgebouwd het enige wat ik weet is dat ze in een zandpaddock heeft gestaan, er stond wel een ruif, maar hoevaak en veel die gevuld werd weet ik niet. Bij mij staan ze op het land, maar dat is nu wel kaal. Ze gaan altijd met volle maag de wei op, maar ik wil ze dus nu rond 12 wel bij gaan voeren met hooi en verder idd de kuurtjes aan gaan houden en tevens lijnzaad. Ik wil haar het liefst niet nog minder buiten hebben, maar ik wil ook geen koliek meer. Ik vind het lastig allemaal.

Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Re: Hoe verder na zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:37

Is een graaskorf misschien een optie.
Als ze toch met volle maag naar buiten gaan, dan de korf om.
En als je dan hooi gaat voeren weer af.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Hoe verder na zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 13:38

Dat is wellicht een optie. Nog niet aan gedacht.. vind het ergens altijd wel sneu, maar beter dan..

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:58

Hoi Wesseltje,

Ik heb drie jaar geleden mijn nieuwe paard moeten laten opereren aan zandkoliek. Ik heb haar nadien wel gewoon terug op de weide/ paddock gezet maar geef wel iedere maand een zandkuur. Ook houd ik de structuur van haar mest goed in de gaten. Zij had destijds vrij platte/ wisselende mest maar aangezien ze net verhuisd was ging ik er toen foutief van uit dat dit door de stress van de verhuizing kwam.

stalxpaard

Berichten: 1110
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Hoe verder na zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:02

@ Superpony

Dat is ook wat er nu gebeurd. 4 a 5 uur op de wei. Rijden dan einde middag nog in de molen.

Ze gaat altijd met een volle buik buiten en dan met hooi in de weide en als ze binnen komt is er weer hooi.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 14:13

Bravie schreef:
Hoi Wesseltje,

Ik heb drie jaar geleden mijn nieuwe paard moeten laten opereren aan zandkoliek. Ik heb haar nadien wel gewoon terug op de weide/ paddock gezet maar geef wel iedere maand een zandkuur. Ook houd ik de structuur van haar mest goed in de gaten. Zij had destijds vrij platte/ wisselende mest maar aangezien ze net verhuisd was ging ik er toen foutief van uit dat dit door de stress van de verhuizing kwam.


Jeetje ook je nieuwe paard? Wat heftig ook.. hoe lang gaat ze op de wei/paddock? En om de hoeveel tijd voer je dan bij?
Bij mijn merrie kwam er niet eens zand naar boven in de test met de handschoen.. de röntgenfoto wees helaas anders uit..
Heb jij inmiddels de rust gevonden? Ik denk dat ik de eerste tijd er toch wel druk mee zal zijn

Paardenfann4
Berichten: 1341
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:26

Popstra schreef:
Wat ook een idee is is het paard voor de tijd het binnen staat een flinke bak Carli Wafer te geven. Daar doen ze heel lang mee want ze moeten goed kauwen. Hier zit een beetje leem in wat overtollig zand mee naar buiten neemt.
Ik geef het elke dag minstens een halve emmer per paard.

http://www.carliwafer.com/voordelen-1


Voer jij dit aan je paarden? Dit wil ik ook wel gaan geven, zijn dit brokken en waar koop je dit. Is dit ook online te bestellen?

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Hoe verder na zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 14:56


Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:52

Paardenfann4 schreef:
Popstra schreef:
Wat ook een idee is is het paard voor de tijd het binnen staat een flinke bak Carli Wafer te geven. Daar doen ze heel lang mee want ze moeten goed kauwen. Hier zit een beetje leem in wat overtollig zand mee naar buiten neemt.
Ik geef het elke dag minstens een halve emmer per paard.

http://www.carliwafer.com/voordelen-1


Voer jij dit aan je paarden? Dit wil ik ook wel gaan geven, zijn dit brokken en waar koop je dit. Is dit ook online te bestellen?
ik voer het al jaren aan al mijn paarden. Ik vind het ideaal.
Je kan op de site zien waar er verkopers zitten in heel de BENELUX onder het vakje verdelers

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:53