Ontwormingsschema volwassen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 16:30

pluisje88 schreef:
Jullie hebben het allemaal over ontwormschema ed maar je komt toch helemaal niet aan kuren zonder mestonderzoek? Bij ons krijgen ze maar 1x per jaar. We vinden het allemaal veel te weinig maar je komt er zonder toestemming van de dierenarts gewoon niet aan. Hoe komen jullie aan de spuiten?

Andere dierenarts zoeken! Er zijn er genoeg die zo een setje wormekuren meegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 16:36

pluisje88 schreef:
Jullie hebben het allemaal over ontwormschema ed maar je komt toch helemaal niet aan kuren zonder mestonderzoek? Bij ons krijgen ze maar 1x per jaar. We vinden het allemaal veel te weinig maar je komt er zonder toestemming van de dierenarts gewoon niet aan. Hoe komen jullie aan de spuiten?


Ik koop ze bij Orchard equestrian

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:06

JeanneV schreef:
pluisje88 schreef:
Jullie hebben het allemaal over ontwormschema ed maar je komt toch helemaal niet aan kuren zonder mestonderzoek? Bij ons krijgen ze maar 1x per jaar. We vinden het allemaal veel te weinig maar je komt er zonder toestemming van de dierenarts gewoon niet aan. Hoe komen jullie aan de spuiten?

Andere dierenarts zoeken! Er zijn er genoeg die zo een setje wormekuren meegeven.


Hier nergens hoor!

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:10

Maart: mestonderzoek, bij wormen ivermectine
April/mei: moxidectine
Lente/zomer: bij verdenking aarswormen, panacur. Anders niet
September: mestonderzoek, bij wormen ivermectine
December: combi prazi/iver

Over t algemeen is hij schoon met mestonderzoek en ontworm ik dus twee keer per jaar. Dan krijgt hij het jaar rond 1x ivermectine/praziquantel en 1x moxidectine.

Kuren haal ik over t algemeen bij vetuk. Tenzij het maar om 1 kuur gaat of nav mestonderzoek.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:33

linda2008 schreef:
No offence, maar ik verzamel schema’s omdat ik benieuwd ben naar de diverse meningen en redenen. Het wel/niet regelmatig ontwormen of wel/geen mestonderzoek mag ook ieder voor zich bepalen. Ik verzamel dus schema’s die best in mijn paarden hun straatje past, niet in mijn eigen (want minder ontwormen is minder kosten dus zeg maar wat beter in mijn eigen straatje zou passen :Y) )


Als ik heel eerlijk ben, dan zou ik niet vertrouwen op de schema's die hier geopperd worden. Ik zie vrij veel onzin en zeer achterhaalde schema's staan. Vaste schema's zijn ongeveer 20 jaar achterhaald, waardoor je in sommige situaties veel te veel en in sommige situaties veel te weinig ontwormt. Dat is ook de reden dat er geen enkele kliniek meer een vast schema op de website heeft staan.
Als je zelf een schema wilt opstellen, kijk dan naar de ontwikkelingsstadia van de verschillende wormen, de samenstelling van je kudde paarden, de leeftijden van de paarden in de groep en baseer je schema daarop. Dat is de gebruikelijke methode nu: afgestemd op de eigen situatie. Mestonderzoek geeft daarbij alleen extra informatie in dat gehele plaatje en als je dat niet wilt gebruiken, zal je dus een stukje blind moeten ontwormen.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:42

Ik ontworm 3x per jaar, voorjaar als ze de wei opgaan (april/mei) dan van de zomer (juli meestal) en dan oktober als ze van de wei komen.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:50

Vriendin van mij wilde een aantal maanden geleden bestellen bij the equine warehouse maar kreeg ze niet besteld ivm douane.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:22

sanne83 schreef:
linda2008 schreef:
No offence, maar ik verzamel schema’s omdat ik benieuwd ben naar de diverse meningen en redenen. Het wel/niet regelmatig ontwormen of wel/geen mestonderzoek mag ook ieder voor zich bepalen. Ik verzamel dus schema’s die best in mijn paarden hun straatje past, niet in mijn eigen (want minder ontwormen is minder kosten dus zeg maar wat beter in mijn eigen straatje zou passen :Y) )


Als ik heel eerlijk ben, dan zou ik niet vertrouwen op de schema's die hier geopperd worden. Ik zie vrij veel onzin en zeer achterhaalde schema's staan. Vaste schema's zijn ongeveer 20 jaar achterhaald, waardoor je in sommige situaties veel te veel en in sommige situaties veel te weinig ontwormt. Dat is ook de reden dat er geen enkele kliniek meer een vast schema op de website heeft staan.
Als je zelf een schema wilt opstellen, kijk dan naar de ontwikkelingsstadia van de verschillende wormen, de samenstelling van je kudde paarden, de leeftijden van de paarden in de groep en baseer je schema daarop. Dat is de gebruikelijke methode nu: afgestemd op de eigen situatie. Mestonderzoek geeft daarbij alleen extra informatie in dat gehele plaatje en als je dat niet wilt gebruiken, zal je dus een stukje blind moeten ontwormen.





Er is niets mis met de schemas die hier geopperd worden...een stuk veiliger dan het achterhaalde mestonderzoek.Wat al jaren de oorzaak is van vele zieke paarden

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:28

geerke schreef:
sanne83 schreef:

Als ik heel eerlijk ben, dan zou ik niet vertrouwen op de schema's die hier geopperd worden. Ik zie vrij veel onzin en zeer achterhaalde schema's staan. Vaste schema's zijn ongeveer 20 jaar achterhaald, waardoor je in sommige situaties veel te veel en in sommige situaties veel te weinig ontwormt. Dat is ook de reden dat er geen enkele kliniek meer een vast schema op de website heeft staan.
Als je zelf een schema wilt opstellen, kijk dan naar de ontwikkelingsstadia van de verschillende wormen, de samenstelling van je kudde paarden, de leeftijden van de paarden in de groep en baseer je schema daarop. Dat is de gebruikelijke methode nu: afgestemd op de eigen situatie. Mestonderzoek geeft daarbij alleen extra informatie in dat gehele plaatje en als je dat niet wilt gebruiken, zal je dus een stukje blind moeten ontwormen.





Er is niets mis met de schemas die hier geopperd worden...een stuk veiliger dan het achterhaalde mestonderzoek.Wat al jaren de oorzaak is van vele zieke paarden


+1 het leverde mijn paard een bloedwormbesmetting op (wat pas na t derde wormonderzoek naar voren kwam, omdat ik tussen door zn bloed heb gecheckt). Die wil je niet.
Onderzocht hoe ik het beste kan ontwormen en met dit schema (waarbij ik dus minimaal 2x per jaar nog check), blijft hij gewoon goed.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:29

4x per jaar er ivermectine in gooien is anders toch ook niet het meest verstandige.

Mestonderzoek kan handig zijn maar is niet sluitend en niet zaligmakend.
In Nl hebben ze idd de fout gemaakt er te veel op te vertrouwen en dat kan problemen geven.
In andere landen, waaronder Frankrijk, kan je zo wormspuiten kopen zonder mestonderzoek te moeten doen.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:52

Thioro schreef:
4x per jaar er ivermectine in gooien is anders toch ook niet het meest verstandige.

Mestonderzoek kan handig zijn maar is niet sluitend en niet zaligmakend.
In Nl hebben ze idd de fout gemaakt er te veel op te vertrouwen en dat kan problemen geven.
In andere landen, waaronder Frankrijk, kan je zo wormspuiten kopen zonder mestonderzoek te moeten doen.


Wie doet dat dan in dit topic?

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 23:01

Ivermectine en moxidectine afwisselen maakt het niet verstandiger, het is een middel uit dezelfde groep met stevige kruisresistentie. En dat is wel wat in vrijwel ieder schema hier aangeraden wordt.

Praziquantel valt buiten alle gewone middelen doordat het enkel en als enige voor lintworm werkt en dus niets met resistentie te maken heeft.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 23:15

Slmt9 schreef:
Thioro schreef:
4x per jaar er ivermectine in gooien is anders toch ook niet het meest verstandige.

Mestonderzoek kan handig zijn maar is niet sluitend en niet zaligmakend.
In Nl hebben ze idd de fout gemaakt er te veel op te vertrouwen en dat kan problemen geven.
In andere landen, waaronder Frankrijk, kan je zo wormspuiten kopen zonder mestonderzoek te moeten doen.


Wie doet dat dan in dit topic?


Wat Mizora zegt dus.
Merendeel van de schema's gooit er gewoon standaard 4x per jaar dezelfde soort ontworming in. De 'afwisseling' bestaat dan uit wel of niet combipreparaten geven.
Af en toe gooit er iemand eens een pyrantel tussen en voor de rest veel van hetzelfde.

Resistentie tegen wormmiddelen is een feit en gaat nog grote problemen opleveren.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 06:58

Ik heb in de afgelopen jaren juist in onderzoeken gelezen dat resistentie komt door onderdosering en juist door het afwisselen van verschillende werkzame middelen. Net als dat een keer random ontwormen geen zin zou hebben, vanwege de levenscyclus van een worm.

Ik heb de bronnen niet opgeslagen, maar dat maakt dat ik dus juist kies voor 1x per jaar ivermectine en 8 weken later moxidectine. Anders alleen als mestonderzoek het aan geeft. Dat is dus niet random er iets in gooien, daar is over nagedacht.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:28

Wij komen al vanaf het begin dat we paarden hebben bij dezelfde kliniek, daar kunnen we gewoon wormspuiten afnemen op een jaarbasis pakket.

Denk dat we ons drukker moeten maken om de mensen die niet ontwormen en vaccineren, die is nog veeel groter dan iedereen denkt.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:14

Niet ontwormende mensen zorgen juist voor een poel wormen die niet geselecteerd is op resistentie en zorgt daardoor juist op een tragere resistentie. Vaccinatie staat er sowieso los van, maar tetanus is niet paardgebonden en ent je dus alleen voor de veiligheid van je eigen paard, niet voor groepsimmuniteit en influenza wordt over het algemeen wel verplicht gezet wanneer paarden dmv evenementen bij elkaar komen, maar is bij paarden die enkel op hun eigen weiland staan geen risico voor jouw paard.

Popstra
Berichten: 13735
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:41

Ik ontworm mijn volwassen paarden (7 stuks) 2x per jaar.
Eind nov/ begin Dec Equest Pramox
Eind maart de gewone Equest.
Dus eigenlijk voor en na het weide seizoen.
Moet zeggen dat dit al jaren goed gaat. Wij doen wel dagelijks mest in weides en paddocks ruimen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:59

Patty83 schreef:
sanne83 schreef:
Ze raden verder op de website meerdere keren aan om moxidectine alleen aan het einde van het seizoen (herfst/winter) te gebruiken, de rest van hun informatie klopt ook gewoon. Het advies om moxidectine in het voorjaar te gebruiken, klopt niet met al hun andere adviezen (plus dat het ook sowieso niet logisch is), dus ik ga er vanuit dat het een typfout is.


Ik heb het altijd zo opgekregen van mijn dierenarts, vroeger stond het ook in de standaard schema's die nu overal spoorloos verdwenen zijn :?

https://dierendoc.nl/paarden/
Equest (moxidectine):
goede werkzaamheid tegen nagenoeg alle wormen, maar werkt in tegenstelling tot ivermectine ook tegen larvale stadia. Dit middel werkt langer, 12 weken. Als u ‘blind’ wilt ontwormen tegen de rode bloedworm kunt u dit het beste in het voorjaar doen. Niet gebruiken bij veulens onder de 4 maanden.


Ik lees hier ook veel mensen die ontwormen met moxidectine in het voorjaar, dus blijkbaar wordt het vaker geadviseerd.
Moxidectine is sowieso iets wat echt zoveel mogelijk achter de hand gehouden moet worden, voor jonge paarden, voor plekken waar al heel veel resistentie is en voor zieke paarden, dus is het echt niet verstandig om die voor gezonde, volwassen paarden te gebruiken.

In het voorjaar komen de larven juist uit hun winterslaap en worden het volwassen wormen. Ivermectine is dan gewoon werkzaam, dus onzinnig om moxidectine te geven. Dat werkt dan niet beter.

In het voorjaar is de wormdruk vaak juist laag, dus als je dan twee keer per jaar ontwormt, doe het dan begin zomer en in het najaar.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:12

Moxidectine is bij volwassen paarden raadzaam in geval van bloedwormbesmetting.
Na de ivermectine,want daar begin je mee,niet met moxidectine

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:24

Ze raden verder op de website meerdere keren aan om moxidectine alleen aan het einde van het seizoen (herfst/winter) te gebruiken, de rest van hun informatie klopt ook gewoon. Het advies om moxidectine in het voorjaar te gebruiken, klopt niet met al hun andere adviezen (plus dat het ook sowieso niet logisch is), dus ik ga er vanuit dat het een typfout is.
[/quote]

Ik heb het altijd zo opgekregen van mijn dierenarts, vroeger stond het ook in de standaard schema's die nu overal spoorloos verdwenen zijn :?

https://dierendoc.nl/paarden/
Equest (moxidectine):
goede werkzaamheid tegen nagenoeg alle wormen, maar werkt in tegenstelling tot ivermectine ook tegen larvale stadia. Dit middel werkt langer, 12 weken. Als u ‘blind’ wilt ontwormen tegen de rode bloedworm kunt u dit het beste in het voorjaar doen. Niet gebruiken bij veulens onder de 4 maanden.[/quote]

Ik lees hier ook veel mensen die ontwormen met moxidectine in het voorjaar, dus blijkbaar wordt het vaker geadviseerd.
Moxidectine is sowieso iets wat echt zoveel mogelijk achter de hand gehouden moet worden, voor jonge paarden, voor plekken waar al heel veel resistentie is en voor zieke paarden, dus is het echt niet verstandig om die voor gezonde, volwassen paarden te gebruiken.

In het voorjaar komen de larven juist uit hun winterslaap en worden het volwassen wormen. Ivermectine is dan gewoon werkzaam, dus onzinnig om moxidectine te geven. Dat werkt dan niet beter.

In het voorjaar is de wormdruk vaak juist laag, dus als je dan twee keer per jaar ontwormt, doe het dan begin zomer en in het najaar.[/quote]





Het is zeer onverstandig om te wachten tot de ingekapselde wormen uit het darmslijmvlies komen en dan pas te ontwormen.Dan heb je het niet helemaal begrepen

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:34

Dus ontworm je voor de larven eventueel gaan inkapselen. Aka najaar/winter.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 10:37

geerke schreef:
Het is zeer onverstandig om te wachten tot de ingekapselde wormen uit het darmslijmvlies komen en dan pas te ontwormen.Dan heb je het niet helemaal begrepen


Inderdaad. Zoals Thioro al zegt, gebruik je equest (als nodig) dus in het najaar.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:30

Ah ik zie dat ik mijn schema van afgelopen jaar had geplaatst, maar toen was er sprake van een bloedwormbesmetting. Begreep al even niet waarom ik moxi in april had staan.

Mijn ‘gewone’ schema is:
1-3: mestonderzoek
1-6: panacur (als nodig)
1-9: mestonderzoek
1-11: moxidectine
31-12: prazi+iver

Dus twee opeenvolgende kuren vanwege de cyclus en de overige afhankelijk van mestonderzoek.
Eerder deed ik die twee kuren andersom, nu doe voor lintworm later omdat vorst tegenwoordig lag op zich laat wachten.
Het Woud gaf aan dat moxi in nov/dec effectief is, dan doen we het zo.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:14

Interessante discussie.
Hier is al jaren niet meer ontwormd, doordat mestonderzoek steeds negatief terugkomt en da hier aan vasthoudt, maar ik vind het wel spannend.
Drie paarden (vaste samenstelling) op leeftijd die jaarrond dagelijks in de weide komen, op enkele te natte dagen na. Paddock en weide worden 2x per dag gemest.
Aan de ene kant sta ik niet te springen om er wel ontworming in te gooien, want paard kreeg er in het verleden standaard huidproblemen na, maar wil ook geen dieren vol wormen die zich niet laten zien in het mestonderzoek.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:28

Ook niet in het najaar Astorga?
Eigenlijk raden de zaken die het mestonderzoek doen dat ook aan.
Omdat niet alles zichtbaar is in het onderzoek, zoals nu weer bijna de horzellarven.