Advies en ervaringen gevraagd: Wanneer neem je afscheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Advies en ervaringen gevraagd: Wanneer neem je afscheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 13:24

Hallo allemaal,

EOTHR
Mijn paard van 24 heeft EOTHR sinds 5 jaar. Dat is een (pijnlijke) gebitsaandoening die progressief is. Het gaat dus niet meer over maar wordt alleen maar erger en pijnlijker. Ook zijn kiezen beginnen ‘op’ te raken, dus vlak van profiel en kort. Hij heeft al diastasen (ruimte tussen de kiezen die regelmatig schoongemaakt moeten worden. Anders maakt ie proppen van zn hooi. En hij is al een kies kwijt. Hij krijgt vanwege de EOTHR standaard Fenylbutazon 3 capsules van 1 gram per dag. Bij de laatste controle is geconstateerd dat zijn snijtanden wat los zitten. Nog niet los genoeg om te trekken. Ze (Lingehoeve) willen dit zolang mogelijk (verantwoord) rekken omdat ze de snijtanden nodig hebben om zn kiezen schoon te maken. (vanwege de spreider die op zn snijtanden rust, op tandvlees is dit bijna niet mogelijk/pijnlijk).

PPID
Omdat hij oud is, heb ik hem ook laten testen. Hij zit op de ondergrens. Nog niet genoeg om aan de pillen te gaan. Advies van de Lingehoeve.

Artrose
Omdat hij 24 is, heeft ie ook vast wel artrose, niet met foto’s geconstateerd maar wel het vermoeden. Daar krijgt ie Glucosamine MSM voor. De Fenylbutazon geeft uiteraard ook verlichting.

Van de zomer was hij acuut atactisch
De veearts heeft hem een kuur dexamethason gegeven (3 injecties en daarna 3 zakjes) en daarmee was het over. Tot nu toe is het niet teruggekomen. De oorzaak is een raadsel. Ze zien het vaker, ook bij jonge paarden. De oorzaak is een zwelling tussen de nekwervels waardoor de coördinatie dus uitvalt. Foto’s waren niet perse nodig, zeker omdat het niet teruggekomen is. Maar ik ga daar binnenkort op de Lingehoeve toch foto’s van laten maken omdat ik artrose in de nekwerkvels wil uitsluiten.

Beweging
Ik geef hem nog lichte beweging: 20 minuten longeren of 20 minuten rijden en 1x per week een bosritje. Allemaal op rustig tempo. Hij bepaalt. Hij moet niks.

Algemene indruk van mijn paard
Hij is de laatste maanden, na die aanval, achteruit gegaan. Echt het ‘opeens oud’ fenomeen. Misschien omdat de dagen korter worden en zn vacht weer wat langer. Of omdat hij de laatste tijd minder beweging heeft gehad met de hitte. Maar er is wat veranderd. Dat is mijn gevoel. In de wei gaat ie goed, wordt met rust gelaten en heeft goed contact met de weidegenoten. Hij eet goed. Hij komt niet ongelukkig over en lijkt geen pijn te hebben. Maar hij is wel een stuk langzamer geworden.


Maar waar ik mee worstel, laat ik hem gaan of niet? Wanneer is het genoeg geweest?
Het is sowieso een hele waslijst aan kwalen die deels ook wel horen bij het ouder worden.
Maar, zijn snijtanden moeten er vrijwel zeker op korte termijn allemaal uit. En zn kiezen zijn ook niet geweldig meer. Gezien het feit dat dit dus niet zn enige kwaal is, vraag ik me heel erg af of ik hem dit nog aan moet doen. Natuurlijk kan een paard zonder snijtanden leven. Of is het overleven? Ik zie er ontzettend tegenop om hem dit op zn oude dag nog aan te doen, hem pijn te zien lijden, zien worstelen zonder snijtanden. Heeft het consequenties voor de positie in zn groep? Een paard is geen mens maar hij voelt instinctief ook wel aan dat ie een belangrijk verdegingsmechanisme kwijt is, namelijk zn snijtanden. Hij staat op een wei met kort gras, gaat het grazen met alleen tandvlees nog wel? Enzovoorts.

Ik weet dat alleen ik dit kan beslissen. Ik ga dit ook overleggen met de Lingehoeve. Maar misschien hebben jullie ervaring of advies, tips hoe jullie de beslissing genomen hebben of juist uitgesteld hebben.
Ik ben niet objectief, dat is zeker.

Mijn grote vriend <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Bedankt alvast.

Anoniem

Re: Advies en ervaringen gevraagd: Wanneer neem je afscheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:31

Ik lees vooral een oud paard en veel zorgen van jouw kant. Maar ook een paard wat het nog prima naar zijn zin heeft - met aanpassingen. Je zult waarschijnlijk wel over moeten gaan op hooi ivm geen snijtanden meer. Ik ken genoeg paarden zonder snijtanden waar het nog heel goed mee gaat.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Advies en ervaringen gevraagd: Wanneer neem je afscheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:36

Zolang jij het gevoel van hem krijgt dat hij gelukkig en pijnvrij is, is het nog niet de tijd.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:39

Ik ben het niet helemaal eens met brokjes. Want dit paard moet wel chronisch ondersteund worden door een aardige dosis bute. Maar goed, verder vind ik het een lastige kwestie als ik het paard niet gezien heb in beweging. Maar ik ben meestal wel dat ik snel zeg genoeg is genoeg, en hoe lang wil je wachten tot het echt naar wordt? Is het dan niet te laat. Maar die afweging maak je zelf oko al natuurlijk.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:43

Ik lees een hoop 'medische dingen' die ik niet echt mee vind tellen voor de beslissing inslapen.
Je weet niet of hij atrose heeft of niet als ik het zo lees, je weet ook niet of de ataxie veroorzaakt wordt door atrose. Hij heeft (nog) geen ppid.

Technisch gezien heeft hij dus alleen last van de eothr. Daar zijn ze op de kliniek goed genoeg mee bekend om te overleggen over je angsten.
Maar ik vind zeker niet dat dit paard in dit verhaal al afgeschreven hoeft te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:43

Earth schreef:
Ik ben het niet helemaal eens met brokjes. Want dit paard moet wel chronisch ondersteund worden door een aardige dosis bute. Maar goed, verder vind ik het een lastige kwestie als ik het paard niet gezien heb in beweging. Maar ik ben meestal wel dat ik snel zeg genoeg is genoeg, en hoe lang wil je wachten tot het echt naar wordt? Is het dan niet te laat. Maar die afweging maak je zelf oko al natuurlijk.

Tsja daar heb je wel een punt. Het is lastig TS, ik ken je paard ook niet. Ik zou zeggen, overleg gewoon goed met je dierenarts.
Ik las dat hij wel een gelukkige indruk maakt maar langzamer is geworden. Dat kan ook alleen ouderdom zijn.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:47

Als leven lijden wordt.
Als er meer slechte dan goede momenten zijn.
Als een dier niet meer zelfstandig kan functioneren.
Dan is het genoeg geweest vind ik.
Je hoort vaal mensen zeggen "Hij wil nog zo graag, heeft nog zoveel levenslust!" maar dat is onzin, dat heet gewoon instinct.
En je kunt nooit te vroeg zijn met inslapen, wel te laat.

Dat gezegd hebbende, zoals je zelf ook al aangaf; alleen jij kunt de keuze maken, jij kent je paard het beste!
Oude dieren hebben vaak een aantal klachten, het gaat allemaal niet meer zo soepel. Maar dat hoort bij ouderdom.
Zo lang het dier nog zelfstandig en normaal mee kan leven, met vreugde; Who cares! :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Advies en ervaringen gevraagd: Wanneer neem je afscheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:50

Zo te lezen loop je best vooruit op zaken die nu nog geen rol spelen bij inslapen.
Ik zou het vooral bij de feiten houden en daar naar blijven kijken.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:52

Anna_Dani schreef:
Zolang jij het gevoel van hem krijgt dat hij gelukkig en pijnvrij is, is het nog niet de tijd.

Strikt genomen is het paard van TS niet pijnvrij, daar zijn 3 capsules fenylbutazon per dag voor nodig.

Ik zou dat voor een lange termijn geen optie vinden en me voorbereiden op een afscheid.

Wat je nog nodig hebt om een afscheid te onderbouwen is aan jou TS, al kan ik me best voorstellen dat je ook wil weten hoe ernstig iets is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:05

denk dat je paard er zelf ook nog niet aan toe is, meestal geven ze dat zelf wel aan als ze er klaar mee zijn en zolang hij op deze hoeveelheid fenylbutazon pijn vrij is heb je tijd voor jezelf om het einde te accepteren

als deze foto's recent gemaakt zijn heeft hij nog een pienter oog en kan hij het nog prima aan,

je kunt voor jezelf bepalen als er meer fenylbutazon (of een andere pijnstiller) erbij nodig is om hem pijnvrij te houden het genoeg is geweest

alle goeds voor de komende tijd voor jullie beide
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-09-20 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:13

Als de tijd daar is weet je het. Dit zei mijn teammanager die ook paarden heeft gehad.

Ik twijfelde ook enorm met deze beslissing. Heb mezelf meerder malen afgevraagd, wanneer is het genoeg geweest. Elke keer dacht ik ja dit is het, maar elke keer keek ik haar aan van dichtbij of van ver af. En het moment was er nog niet, aan haar lichaamstaal te lezen. Pas de laatste dag zag ik het, het was tijd, haar ogen waren anders en was ze er aan toe.
De stalhouder heeft nog 1 keer gevraagd, weet je het zeker? Hij vond het nog niet nodig. Ik wel. Hij heeft gelijk gebeld en de veearts was er met een klein uurtje

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:13

Pff lastig, ik heb inderdaad ook al 3-4 jaar een pony rondlopen waarvan ik me altijd afvraag: "Wanneer is het moment?" In mijn geval de pony is blind (laagste rang in groepje van 3), wordt daardoor af en toe bij het eten weggejaagd door de andere 2 pony's, maar kan tegelijkertijd ook niet zonder deze 2 pony's want dan raakt ze volkomen in paniek. Verder heeft ze in de zomer last van eczeem en raakt ze op den duur hoefbevangen en heeft dan pijnstillers nodig (dit is overigens dit jaar wel goed gegaan). Pony is 26 jaar, is op goed gewicht en zit nog goed in haar vacht. Krijgt wekelijks aandacht en poetsbeurten van de kindjes en kan nog goed eten.

Als ik het zelf in moet schatten denk ik dat zij nog normaal kan leven mits ze bij haar maatjes in de buurt kan blijven, maar ik twijfel er ook al lang over. En soms "hoop" ik bijna dat er gewoon iets gebeurd waardoor het in één keer klaar is en ik geen keuze meer heb. Het moeten beslissen over een dier is al moeilijk zat, maar als je dan ook nog twijfelt hoe gelukkig het dier wel/niet is wordt het nog moeilijker.. Sterkte!

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:18

Ik reageer alleen op de eothr, ook zonder tanden kunnen ze prima de kiezen doen hoor. Met een zacht iets om het ijzeren ding gaat dit prima, veel beter dan een paard met pijnlijke tanden te laten lopen. Zonder tanden functioneert een paard prima.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:26

Oef je topic komt binnen hier. :(:) Omdat mijn oude tinker ook een optelsom was van allemaal mankementen die los van elkaar goed te doen waren maar bij elkaar opgeteld uiteindelijk teveel werd.

Ik heb nu bijna 4 jaar geleden alweer |( de beslissing genomen nadat een van zijn kwalen verergerde (longen, pssm, ir en gebit (geen tandproblemen maar door een eerdere kaakbreuk was hooi kauwen lastiger en fijn hooi moeilijk aan te komen. terwijl zijn artrose tegen de winter altijd erger werd. Opstaan werd moeizamer. Ik heb de laatste mooie week voor het dekenseizoen uitgekozen voor inslapen. Helaas was dat nog misgegaan door de dierenarts omdat die de noodzaak nog niet inzag omdat hij hem niet kende. Maar als baas wist ik het is klaar als de koude regen komt. Dat was een week later ook voor de dierenarts duidelijk.

Maar ik zou toch weer dezelfde keuze nu gemaakt hebben. Alles bij elkaar werd gewoon teveel. Hij was er gewoon klaar voor. Een week eerder dus al. En je voelt het als baas ook wel aan. Iets in zijn blik en uitstraling waren anders. Zijn gedrag naar zijn vriendje anders.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:33

Lastig die beslissing hoor. Ik heb hem onlangs moeten maken. Grietje ging goed met haar bevangenheid tot ze opeens weer haar voeten ging ontlasten. Toen heb ik haar weer op de pijnstillers gezet en met mijn smid overlegd om haar te beslaan met breakover beslag om te zien of ze zo weer pijnvrij kon worden. De foto's lieten echter wel achteruitgang zien aan haar hoefbeen dus beter worden zou het niet.

Het leek toen een paar weken beter te gaan tot ze zich weer ging afzonderen en veel lag. Maar ze had er ook goeie dagen tussen zitten dat ze lekker rondstruinde door de (kale) wei waardoor ik weer ging twijfelen of het niet te vroeg was. Ik heb veel gepraat met mensen die haar situatie kennen en uiteindelijk een afspraak gemaakt om haar in te laten slapen over 3 weken. mocht ze in die tijd opeens weer goed lopen dan zou ik het uitstellen, maar anders kon ik er alvast naar toe leven.

Haar hoefbenen zouden nooit meer goed worden en pijnvrij worden was het enige doel nog. Maar je wil je paard ook niet te lang met pijn laten rondlopen. Ze heeft ook nog ppid en ze vond het beslaan verschrikkelijk. Dus dat waren zaken die ik mee heb laten wegen. En Buut daar wil je ze ook niet te lang op hebben lopen.

Uiteindelijk is ze vrij snel diep in slaap geraakt en was ze na de laatste spuit snel weg. Dat nam het laatste beetje twijfel weg bij mij. Het was de juiste keus.

Dus voor mij is de afweging hoe paardwaardig het dier er nog bij staat. Scharrelt het dier nog lekker rond. Kan het nog een sprintje trekken op zijn tijd en paardengedrag vertonen? Is het dier pijnvrij?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Advies en ervaringen gevraagd: Wanneer neem je afscheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:44

Wat de grens is, is soms heel moeilijk te bepalen. Zeker met klachten die niet doorslaggevend zijn. Onthou wel, je bent niet snel te vroeg met inslapen. Een paard leeft in het hier en nu, hij houdt zich niet bezig met wat er morgen komen gaat, hij heeft geen plannen, dromen en gedachten over de toekomst.

EORTH is echt heel naar voor een paard, hij staat nu al op pijnstillers, moet nog wel wat ingrepen ondergaan in de toekomst. Daar moet je ook over nadenken, weegt dat op tegen de perspectieven die hij nog heeft.

Je geeft ook aan dat hij veranderd is, dat kan pijn zijn, maar ook ouderdom. Dat is een vraag waar jijzelf het beste antwoord op kan geven, jij kent je paard het best. Maar misschien kan het geen kwaad om eens aan je stalgenoten te vragen hoe zij tegen je paard aankijken. Soms wordt je blind voor wat je niet wil zien.

Heel veel succes in ieder geval, het is niet makkelijk een beslissing te maken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Advies en ervaringen gevraagd: Wanneer neem je afscheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:56

Ik schrik eigenlijk over de EOTRH. 5 jaar is echt lang en ik vind de LIngehoeve echt vreemd reageren.

Onze shet had EOTRH en daar zijn alle snijtanden er in 1keer gelijk uitgehaald. Die at 's avonds weer hooi, kon daarna snel weer grazen en loopt nu 5jr later nog rond. Nog 5 kiesjes kwijt, maar eet redelijk goed nog. Is ongeveer 25jaar.
Gebitsbehandelingen kunnen gewoon. Dat is wel iets aanpassen, maar het is echt hele grote BS dat ze de snijtanden nodig hebben om de kiezen te kunnen onderhouden.
Daarbij loopt je paard gewoon rond met pijn, afgezien van de andere klachten.

Als je hem in leven laat, moeten die tanden er echt uit. Anders lijdt ie sowieso daardoor al. Of loopt ie al 5 jaar lang op pijnstillers?

Maar daarnaast zit ik met zelfde situatie. Een 22jr ruin met blessures en luchtwegproblemen die het goed doet, maar beginnende EOTRH. Als hij goed blijft, gaan ze er binnenkort allemaal uit. En anders is het echt over.
Het trekken van de tanden zie ik totaal niet tegenop en is relatief een kleine ingreep waar na een paard het prima doet.
Ken vrijwel niemand waar het paard daarna niet goed at of erge pijnklachten had bijv.

Ik zet mn paarden niet langdurig op pijnstillers. Heb kort bute gegeven bij kreupelheid, toen afgebouwd en was hij weer oke. Anders was ik gestopt.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:04

Dat weet je alleen zelf. Je wordt bij gestaan door een goede kliniek die hem samen met jou in de gaten houdt.

Een dier mag van mij ook gewoon oud worden met de bijhorende ongemakken en pijntjes. Natuurlijk zou het fantastisch zijn als je paard gewoon helemaal gezond blijft tot zijn dertigste en dan gewoon ineens dood in de wei ligt, maar dat gebeurd maar zelden. Ouder worden komt met gebreken, klein of groot. Ik ondersteun ze daarmee waar ik kan en kijk vooral naar het welzijn. Kunnen ze nog eten, liggen en weer opstaan, zijn ze nog blij, etc. En natuurlijk twijfel je soms... Maar dan ineens zie je dat het gewoon klaar is en dan weet je het zeker. Althans zo gaat het bij mij. En ik heb eigenlijk nog nooit spijt gehad van een beslissing. Zolang het dier nog wil zal ik het helpen, geven ze op dan laat ik ze direct gaan.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:15

Wat een rot situatie, ik wil je allereerst veel wijsheid toewensen :knuffel:

Dit is altijd een ongelofelijk lastig onderwerp en ik denk dat voor een ieder de grens net wat anders ligt. Persoonlijk vind ik permanente behoefte aan pijnstillers een no-go. Maar ja, daar zijn de meningen dus ook over verdeeld.

Eens praten met mensen die je paard kennen kan verhelderend zijn, als die mensen eerlijk zijn. Dat valt helaas ook nog wel eens tegen, maar het is alleszins het proberen waard.

rien10
Berichten: 14671
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Advies en ervaringen gevraagd: Wanneer neem je afscheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:18

Tja. Een paard wat dagelijks op pijnstilling staat is dus niet pijnvrij. Als pijnvrij je criterium is, ben je daar al aan voorbij.

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:30

Ik ben zelf niet bekend met EOTRH. Maar meerdere verhalen hier op bokt Gelezen van paarden die dit ook hebben/ hadden en waarbij de tanden zijn getrokken en paard geen last meer heeft. Gewoon nog hooi kan eten.
En volgens mij zitten die paarden ook niet meer aanname pijnstillers.

Ik denk eigenlijk dat dat de keus is die je moet maken.

Verder is het allemaal wat ouderdom kwaaltjes. Mijn pony is 33 heeft al jaren cushing en heeft nog naar een paar kiezen en eet alleen nog maar geweekt ruwvoer. Maar ziet er top uit en is gelukkig dus ga ik ook maar door met voeren. Het is wel enorm intensief en tijd rovend en ben blij dat ze sinds mei aan huis staan.

Anoniem

Re: Advies en ervaringen gevraagd: Wanneer neem je afscheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:41

Dat kunnen wij niet voor je bepalen.
Als zijn kiezen er uit gaan en daarmee de pijn over, vind ik de rest van de kwaaltjes te verwaarlozen. Zo oud vind ik hem nu ook nog weer niet. Mijn kwpn werd 35 en haar beste vriend 34. Met alle ouderdomskwalen die je hier nu noemt. Mijn merrie haar gebit was versleten, dus ze stond op seniores priores en het fijnste hooi wat we konden vinden, dat plozen we helemaal los en voor haar artrose kreeg ze devils relief. Ik ga dus met Monsera mee, de keus is of je het gebit gaat doen en dan zien hoe het gaat.

hwn
Berichten: 4698
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:54

De meeste meningen/tips/adviezen zijn al gegeven, maar wat ik ook wil meegeven: wat wil je zelf? Als het paard nog min of meer happy lijkt, maar jij zit je suf te piekeren, je constant zorgen te maken, of je kan het niet goed aanzien dat ie aftakelt, dan zou ik de beslissing nemen. De keuze maak je niet alleen voor je paard, maar ook voor jezelf, want jij moet ermee leven. Soms is een afscheid eerder een opluchting dan een verdriet, zeker als het al een "zorgenkindje" is.

Een voorbeeld: ik had hier een merrie, toen 26 dacht ik, nog in prima gezondheid, maar met plots een gezwel op de kaak. DA dacht aan wortelkanaalontsteking of zo, paard zou daarvoor naar kliniek moeten voor behandeling van 1000 euro. AB was een optie, maar het gezwel zou toch terugkeren dacht ze. Ik had voor mezelf beslist dat ik de kost van de kliniek niet zou maken, en haar zou laten inslapen als ze teveel last kreeg. Nu, wss was de diagnose fout, heb een AB-kuur gegeven, zwelling was weg na 2 dagen en nooit meer teruggekeerd, paard is uiteindelijk twee jaar later ingeslapen wegens erge artrose.

Anderzijds heb ik wel al twee paarden heel lang met artrose laten rondlopen, zelfs met pijnstilling nog stokkreupel, had ik vast ook niet op Bokt moeten posten dan.

Is sowieso een beslissing die je alleen zelf kan maken - tenzij het paard die zelf maakt voor je, door bijv. niet meer te eten, zich af te zonderen, te staan treuren...

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 18:49

Bedankt voor alle reacties! En allemaal heel uiteenlopend.

Over de pijnstilling
Het klopt dat hij niet pijnvrij is zonder pijnstilling. We hebben de keuze toen gemaakt omdat hij zich afzonderde en onzeker en angstig gedrag vertoonde naar de andere paarden en niet gelukkig leek. Hij werd ook gebeten en 'gestalkt' waardoor hij geen moment rust kreeg. We hebben toen gekeken of pijn de oorzaak kon zijn van zijn gedrag. De pijnstilling zorgde ervoor dat hij zich niet meer afzonderde en onzeker en angstig gedrag vertoonde naar de andere paarden. Omdat hij ook naar een andere groep is gegaan kan ik niet met zekerheid zeggen of alleen de pijnstilling de oplossing was. Ik wilde hem in de andere groep wel een eerlijke start geven zodat hij als het nodig was, zijn mannetje kon staan. Dat is gelukt want hij staat nu prima. Het is niet zeker of hij dus pijn had/heeft en of het van de EOTHR kwam of iets anders. Het rontgologisch beeld van EOTHR was rustig, dwz geen botoplossing van de wortels en de snijtanden zaten goed vast. Daarnaast reageerde hij niet op prikkelen van de snijstanden (zachtjes tikken, bij EOTHR is dat enorm pijnlijk). Artrose is niet verder onderzocht want waar begin je dan, omdat hij niet kreupel loopt of iets anders wat zichtbaar is (klinisch beeld). Dus hebben we besloten dat hij op de pijnstilling blijft.

Over de EOTHR en waarom zijn tanden nog niet getrokken zijn
Het is niet standaard dat alle tanden gelijk getrokken worden bij de ontdekking van EOTHR. Dat ligt helemaal aan het stadium. Meestal komen eigenaren er (heel) laat achter en dan is de enige oplossing het trekken van alle snijtanden. Dit omdat de aandoening dan al erg pijnlijk is en dat de enige mogelijkheid is om ze pijnvrij te krijgen. Bij mijn paard zijn we er in een heel vroeg stadium achter gekomen (het was alleen zichtbaar op de röntgenfoto's) omdat hij al een afwijkend gebit heeft en regelmatig gecontroleerd moet worden. Dat de Lingehoeve zijn snijtanden nog niet trekt is omdat ze een belangrijke functie hebben en ze aan de hand van röntgenfoto's en klinisch beeld elke keer tot de conclusie komen dat het nog niet nodig is.

Optelsom
Ergens had iemand het over een optelsom en daar gaat het bij mij ook om. Het is niet alleen de EOTHR. Het is ook die aanval van acute ataxie. En dat hij in een paar maanden tijd opeens zo oud is geworden. Waar komt dat door? Pijn? Heeft ie een 'tik' gehad van die aanval? En dat ie iedere dag pijnstilling krijgt.
Artrose heeft hij sowieso. Het is een paard van 24. De vraag is alleen in hoeverre hij daar last van heeft. En waar het zit. Als dan ook nog zn snijtanden eruit moeten, wat doet dat dan met mijn paard in zn totaliteit? Zn plek in de groep, zn dagbesteding (leven van voerbeurt naar voerbeurt want grazen gaat dan niet meer op zo’n korte wei). Het feit dat ie zichzelf niet meer kan verdedigen.

Pijnvrij
Mijn doel is inderdaad dat hij pijnvrij is. Met de pijnstilling lijkt dit te lukken. Maar aan de ene kant denk ik, oude mensen krijgen ook een pijnstiller voor pijn. Dus waarom een paard niet. Mensen worden ook niet gelijk ingeslapen. Aan de andere kant kunnen die mensen aangeven hoeveel pijn ze hebben en zelf beslissen dat ze genoeg van het leven hebben. Met een paard moet je dat maar gokken en hopen dat het genoeg is. Paarden zijn een meester in verbergen hoeveel pijn ze echt hebben, dat is instinct. Zelfs een paard die je kent als je broekzak. Ik heb hem al 24 jaar.

Onderzoek bij de Lingehoeve
Ik wil jullie bedanken voor jullie eerlijke mening en hoe jullie ertegenaan kijken. Ik ga een afspraak maken met de Lingehoeve om een compleet beeld te krijgen van hoe hij er nu echt voorstaat. Dus foto's van zn gebit, foto's van zn nek/rug (hij heeft een KS verleden)/kaakgewricht en (weer) testen op PPID.

Aan de hand daarvan kan ik dan een beslissing nemen wat het beste voor hem is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Advies en ervaringen gevraagd: Wanneer neem je afscheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 00:41

Moeilijk, aan de ene kant gun je hem een zo lang mogelijk leven, aan de andere kant wil je het hem niet aandoen om zijn tanden te laten trekken. Als je het kan, zou het "mooi" zijn, om daar een lijn te trekken. Je doet het uiteindelijk voor je paard en als het leven/leed beëindigen je de beste oplossing lijkt, hoe verdrietig ook, dan moet je dat doen.