Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:02

Hier geen behandelingen en ook genezen :)

MyWishMax

Berichten: 25263
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 16:33

Volgens mij wel prp, bloed afgenomen, verwerkt en dat ingespoten. Ik ben al de afkortingen een beetje kwijt. Niks gehoord over in de 1e 2 weken en ik vertrouw da daar 100% in. Wij hebben eerst shockwave geprobeerd en dat had geen nut. Daardoor was de da dus voorstander van inspuiten ipv niks doen. Ook omdat mijn paard niet beter wordt qua lijf als ze helemaal niks doet, hebben we bij eerdere blessure gemerkt.

In de 1e 2 weken was er nog geen eens een diagnose. Na dikke been eerst 2 weken gestapt voordat we afspraak hadden, daar was maar een heel klein plekje te zien wat oud litteken leek, dus rustig opbouwschema gekregen. Pas weken later werd het nog dikker en bleek het dus niet oud te zijn. Toen dus meteen shockwave, 2 weken later weer en daarna na 2 weken controle.

Maar het was bij die controle niks verbetert en zelfs groter geworden dus misschien omdat het dus nog verandert was zaten we in die 2 weken? Maar als dat echt zo was had de da dat wel gemeld.

SimoneX

Berichten: 430
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:25

Destiny22 schreef:
Dank jullie wel voor jullie reacties

Ene kant denk ik 4 maanden idd op de wei aan de andere kant denk ik toch aan PRP of laseren. Misschien dat ik anders later spijt krijg er niks aan gedaan te hebben? Alleen voor laseren moet hij eigenlijk intern 2 weken en als hij ergens slecht op reageert is verhuizen (lees: eerste dagen niet eten en heel gestresst en druk). Weet niet of ik hem dat aan wil doen en of dat het herstel beïnvloedt. Er zit wel iemand vlakbij stal die de HPLT high power laser heeft maar weet niet of dat hetzelfde resultaat geeft?

Verder gebruik ik nog wel dagelijks de minimums van Magnacare.

@laura de buitenkant zegt idd echt helemaal niks helaas.

@mywishmax met wat is jou paard ingespoten PRP? Want dat heeft toch in principe alleen in de eerste 2 weken nut?


Met die HPLT high power laser is mijn paard toenertijd behandeld en na 6 weken was het gat dicht en mochten we weer opbouwen. Dus zeker het overwegen waard. Mijn paard stond ook gewoon op een stukje wei met hooi zodat ze niet ging rennen.
1e week 3x
2e week 3x
3e week 2x
4e week 2x
5e week 1x
6e week 1x

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 21:50

Mijn paard is 2 weken opgenomen geweest in de kliniek en daar elke dag gelaserd. Mijn paard is ook erg onwennig op vreemd terrein, maar de rust op de kliniek deed haar erg goed!

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:34

Besloten om voor de PRP te gaan in combi met de minipuls magneettherapie en hem ondertussen wel gewoon buiten te laten staan. Dan is hij het rustigst. Op stal gek doen kort draaien en steigeren lijkt mij schadelijker dan rustig in de paddock staan te eten en misschien eens een drafje te doen. Over een maand gaan ze wel de wei op maar over het algemeen staat hij daar ook altijd rustig. Dan is het ook beter hem mee te laten gaan, want dan alleen in de paddock blijven krijg je weer hetzelfde effect als alleen op stal. Fijn hoor kudde dieren

MyWishMax

Berichten: 25263
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:10

Destiny22 schreef:
Besloten om voor de PRP te gaan in combi met de minipuls magneettherapie en hem ondertussen wel gewoon buiten te laten staan. Dan is hij het rustigst. Op stal gek doen kort draaien en steigeren lijkt mij schadelijker dan rustig in de paddock staan te eten en misschien eens een drafje te doen. Over een maand gaan ze wel de wei op maar over het algemeen staat hij daar ook altijd rustig. Dan is het ook beter hem mee te laten gaan, want dan alleen in de paddock blijven krijg je weer hetzelfde effect als alleen op stal. Fijn hoor kudde dieren


Sterkte! Hier precies hetzelfde dus, gewoon in paddock want daar rustiger. We gaan komende week een weekje weg met paard, omdat eigenlijk het weideseizoen zou beginnen en we na donderdag pas weten of dat veilig kan. (Gaat nu nog niet door vanwege het weer) Maar ze gaat sowieso het land op en niet in een paddock er naast, om dezelfde reden idd!

Dierenarts zei ook, doe wat haar het rustigste houdt. Je kan toch niet voorkomen dat ze een keer gek doen.

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:50

Destiny22 schreef:
Besloten om voor de PRP te gaan in combi met de minipuls magneettherapie en hem ondertussen wel gewoon buiten te laten staan. Dan is hij het rustigst. Op stal gek doen kort draaien en steigeren lijkt mij schadelijker dan rustig in de paddock staan te eten en misschien eens een drafje te doen. Over een maand gaan ze wel de wei op maar over het algemeen staat hij daar ook altijd rustig. Dan is het ook beter hem mee te laten gaan, want dan alleen in de paddock blijven krijg je weer hetzelfde effect als alleen op stal. Fijn hoor kudde dieren


Wat balen dat het niet goed herstelt! Ik hoop voor jou dat PRP wel helpt.

Mijn DA heeft het ook over PRP gehad mocht er onvoldoende vooruitgang zijn geweest. We hebben vandaag gescand en het gaat wel de goede kant op, de pees is netjes grijs waar nog 6 weken geleden een gat zat. Het is alleen de vraag wat ik nu met weidegang moet doen, ik zit echt met mijn handen in het haar :( ze gaan bij ons over 2 weken de wei op, van mijn DA mag weidegang wel onder de voorwaarde dat het paard niet gek gaat lopen doen en dan het liefst in een klein weitje en onder toezicht ook nog :') Het is zo dat ze hier enkel overdag in de wei staan en het buitenzetten en weer binnenhalen zorgt naar mijn idee altijd voor wat extra onrust... Ik zou paardelief per 1 mei al naar een stal kunnen brengen met 24/7 weidegang maar DA zijn advies was om daarmee te wachten tot de blessure minstens 3 maanden oud is, dat zou pas medio juni zijn. In de tussentijd het paard alleen op stal laten terwijl de rest buiten is lijkt me geen goed idee, maar als ze wel met de rest de wei op zou mogen dan heb ik liever dat het 24/7 is ipv overdag...

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:36

Fly high ja lastig he!!! Het is eigenlijk alleen maar kiezen tussen kwaden lijkt het wel. ☹️
Wij gaan toch proberen die van mij op een klein stukje te zetten in elk geval voor een aantal maanden. Hopelijk dat hij dit accepteert. Nu is het bij ons wel zo dat wij bij iemand aan huis staan en er maar 4 paarden staan incl die van mij. Dus het is wel stabiel en komt verder niks bij.

24/7 heb ik ook aan zitten denken maar die van mij kan ivm IR niet 24/7 op de wei dan wordt hij mega dik met daar weer van alle gevolgen van.

Erg lastig hoor!

MyWishMax

Berichten: 25263
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:55

Wat is er erg aan alleen overdag op het land?

Dat doen wij ook en geen extra onrust daardoor. Ik wil juist geen 24/7 op het land met dit paard. Wij kiezen dus voor wel op het land zetten en dan accepteren dat revalidatie wat langer duurt omdat er sowieso gek gedaan gaat worden de 1e dag. Zou ze ook doen als ze op stal moet blijven, erger zelfs. En tegen de tijd dat het grazen opgebouwd is is er ook niks meer aan de hand dus zou 24/7 niet rustiger zijn. Maar hier gaan ze wel aan de hand naar en uit het land. Het ligt heel erg aan het paard, klein landje en alleen zou hier zorgen voor hele scherpe draaien en geen rust. Groot land met kudde is 1 minuut rechtuit galopperen en dan paar minuten draven en dan eten de 1e dag. Daarna soms 1 sprintje maar wel rechtuit en geen scherpe draaien zoals in box of klein land.

Maar goed, eerst donderdag de echo afwachten.

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:10

Er is op zich niets erg aan alleen overdag op het land, ik heb er gewoon twijfels over gezien ik een erg gevoelig paard heb dat zich er heel snel druk om maakt als andere paarden bijv binnengehaald worden. En gezien er stuk of 35 zijn (pensionstal) en het wel aan de hand gebeurt kunnen ze niet allemaal tegelijk het land op en weer af.

Naar mijn idee zijn paarden die alleen overdag het land op gaan ook wat meer geneigd om een sprintje te trekken na het buitenzetten, maar misschien vergis ik me hierin. Paardelief stond vorig jaar 24/7 in de wei en toen was ze zo rustig als het maar kan, zelfs de eerste dag op de wei niets geks gedaan, een kort galopje en dan is ze weer lekker gaan grazen.

Ik weet gewoon niet meer wat de wijsheid is :? volgens da zou het het beste zijn om het nog enkele weken slechts bij gecontroleerde beweging te houden...

MyWishMax

Berichten: 25263
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:47

Ja, dat zegt mijn Da ook hoor. Maar die snapt ook wel dat we haar niet binnen kunnen houden als de rest wel naar buiten gaat, dan beweegt ze op stal ook niet gecontroleerd.

Hier ook grote pensionstal alleen zijn ze gewend dat ze niet allemaal in 1 keer naar binnen gaan en dus geen onrust. Enige regel is dat er geen paard alleen achter blijft. Dat sprintje zie ik trouwens ook bij de 24/7 alleen dan wisselt het wel qua tijd haha.
Mijn vorige zou ik wel in een klein landje zetten zonder andere, die ging echt aan het stoeien en racen met gekke sprongen. In klein landje ook, maat veel minder want alleen. Huidige doet juist gek als ze alleen is. Dat sprintje kan ik niet voorkomen, zelfs als ze 24/7 op stal zou staan zou dat sprintje er bijvoorbeeld aan de hand of onder het zadel wel uitkomen of zelfs in de box qua sprongen.

Daarom heb bij vorige blessures al overlegd. Ja, het moet genoeg geheeld zijn, maar liever iets achteruit gang of alleen wat vertraging door wel het land op te gaan, omdat dat een veiligere en betere optie was voor het paard.
Het enige waar ik nog over twijfel is of ik haat de 1e dag niet mee laat gaan met de rest. Zodat die gek kunnen doen en de 2e dag die van mij er pas bij als de rest gekalmeerd is. Moet ik die 1e dag haar wel op de trailer gooien en van erf af, maar zou kunnen. Dat ligt hier dus aan de komende scan. Ze staat wel elke dag in de groep in de paddock nu dus komt niet van boxrusy met enkel stappen.

Misschien even overleggen met de da en dan aangeven dat paard niet braaf blijft als zij alleen binnen blijft. Of je bouwt op in kleine landje en daarna als het goed genoeg is bij de kudde?

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:21

Hier ging ze juist gek doen op een klein landje zodra hooi/gras op was. Dus vrij snel meer ruimte gegeven toen het geen doen meer was om ze slechts een of 2 uurtjes buiten te zetten.
Was ik achteraf ook wel blij mee. Nog wel een paar maanden apart, maar wel lekker de hele dag buiten.

MyWishMax

Berichten: 25263
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:23

Uk moet zeggen dat ik echt mazzel heb met die van mij hoor. Gewoon een relaxed paard in de omgang, bovenaan de rangorde en maakt zich niet druk als er andere paarden bij zijn. Pas als zij alleen achterblijft of is flipt ze volledig. Dus ik wil juist wel de groep, zij gaat niet mee rennen met de rest als ze het niet nodig vindt.

Dus ik heb ook wel makkelijk praten :j Ik kan dus makkelijk kiezen voor gewoon naar buiten en genoegen nemen met iets tragere revalidatie door sprintje af en toe.

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:27

Die van mij is in alle opzichten een gevalletje apart :') en dat maakt het zo moeilijk. Alleen gaat ze nooit rustig blijven, als andere paarden gek lopen doen gaat ze ook niet rustig blijven en opgesloten op stal staat ze te schoppen en slaan. Daarom overweeg ik 24/7 in de wei, daar maak ik mevrouw tenminste blij mee :+

Ik heb een opbouwschema van DA gekregen gebaseerd op buitenrijden zodat ze zoveel mogelijk rechtuit loopt maar dat gaat ook flink mis... Ipv 1 minuut draven kreeg ik gisteren aardig wat extra gedribbel en ook nog stukjes galop, niet helemaal de bedoeling zo. Ze is wel braaf en laat zich telkens terugnemen maar blijft heel, heel, HEEL erg druk en daar kan ik weinig aan doen, het is nou eenmaal zo'n fanatiek paard.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:44

Het blijft kiezen tussen alleen maar kwaden lijkt het wel. Waar je ook voor kiest er blijven risico’s aan zitten.

Die van mij gaat ook gewoon de wei in met de rest (3 andere paarden) dan gaan we eerst rustig opbouwen aan de hand zijn ze rustig mogen ze los. Gelukkig sta ik bij iemand aan huis die heel erg mee denkt, een kleine vaste groep en de hele dag toezicht.
Ook nog eraan zitten denken om hem op een heel klein stukje te zetten maar wat gaat hij dan doen als de rest wel eens rent. Ik ben bang dat hij dan of hele korte draaien maakt op dat kleine stukje, eruit springt of dwars door het draad gaat ondanks dat er stroom op zal staan. Denk dat, dat meer brokken oplevert.

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 09:31

Het is altijd lastig en eng om ze meer ruimte te geven, maar paarden moeten gewoon lekker naar buiten kunnen. En elk paard is daarin anders, de een kan zo weer op de grote wei en de ander moet je stapje voor stapje begeleiden. Daarnaast als je op een pensionstal staat ben je gewoon afhankelijk van hoe zij mee willen of kunnen denken. Ik denk niet dat er een goed of fout is, wat ik hierin heel erg geleerd heb is het volgen van je eigen gevoel. Je weet zelf vast wat de beste oplossing voor jouw paard is :) !

Hier hebben wij zaterdag onze eerste springles weer sinds de blessure. Spannend! :):)

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:56


Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:35

Nog nooit van gehoord maar ik vind hun claims lastig te bewijzen door gebrek aan controlegroep (als ik het artikel goed begrijp).

MyWishMax

Berichten: 25263
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:40

Hier was de scan in ieder geval goed voor deze tijd. Was ni wel al wat opvulling te zien, alleen door wondjes van scheren laatste keer kon scan niet helemaal van alle kanten. Alsnog wel 6 weken blijven stappen. Ze mag wel naar buiten, het land op.

Of eigenlijk niet, ze mag niet gek doen,maar omdat 1 paard op stal houden niet kan mag ze wel mee. Alleen pas er op als de rest rustig staat dus wordt nog een onderneming...

Ik las nog een druk paard onder het zadel. Die van mij is dus aan de hand heel braaf, in het land enzo ook. Maar onder het zadel is ze nogal fanatiek :') ze stapt wel en als ze eens te fanatiek wordt kan ik haar wel makkelijk opvangen,maar het is wel lastig. Je wilt ook niet afstraffen want ze wil gewoon graag haha. In het bos was niet zo'n succes. Hopelijk gaat het land volgende week goed, officieel mogen we er jiet bij zijn vanwege corona. Maar wij nu wel, omdat we haar pas na een uur ofzo erbij zetten.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 22:17

Fly_high schreef:
Nog nooit van gehoord maar ik vind hun claims lastig te bewijzen door gebrek aan controlegroep (als ik het artikel goed begrijp).


Ik heb ook zo mijn twijfels en huren kost € 350 per maand!!

Mywishmax fijn dat de scan goed was!! Hopen dat je der rustig houdt in de wei!! Zal vast goed komen!

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:31

Even een vraagje wat jullie denken aangezien jullie hier (helaas) ervaring hebben met de blessure en ik mij al weken rot zit te piekeren hierover.

Bij die van mij is er dan begin februari een nieuwe blessure ontstaan wat toen op de echo een klein plekje leek. Het been was toen dikker en warm. (Daarom ook laten scannen) in de 6 weken erna is het been weer dunner geworden naar hoe het in het begin was, dus de wurm die er al zat en is het niet meer dikker of warm geweest. Paard heeft wel af en toe gek gedaan in de paddock maar daarop heeft aan de buitenkant het been niet gereageerd. Ik controleer het uiteraard elke dag. Nu na 6 weken weer de echo was de plek dus veel groter. Veearts kon niet vertellen of dat er bij de vorige echo ook al zat maar door het vocht niet te zien was of dat het kleine plekje door gescheurd is. Nou blijf ik er maar over denken hoe het mogelijk is en dat als het plekje inderdaad zo erg door gescheurd is het been daar toch een reactie op had moeten geven. Helemaal als het bij het kleine scheurtje dik en warm was en nu bij het grote gat totaal geen reactie heeft gegeven, dat lijkt mij zo onwaarschijnlijk.

Wat denken jullie.

MyWishMax

Berichten: 25263
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:40

Hier was het hetzelfde. 1e keer zo'n klein plekje dat het litteken leek. Paar weken later dikker en dus wel een plek, maar niet heel boeiend. Vorige controle geen verbetering en juist groter geworden, terwijl de zwelling juist afgenomen was. Ja, nog wel dik, maar niet zo dik als in het begin, terwijl het dus wel erger was geworden.

Controle daarna begon het wel op te vullen. Maar dat is het lastige, de buitenkant zegt niks over de binnenkant. Ik heb het bij eerdere blessure ook al gehad, ineens grotere plek terwijl het van buiten beter leek te gaan.

Helaas komt dat dus voor... :(:)

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:41

De ervaring bij mijn paard is, dat toen het plekje doorgescheurd was zijn been ook 2 of 3 keer zo dik was. En toen het weer begon af te nemen was de scan daarna ook goed. Maarja ieder paard is natuurlijk anders. Afbeelding Links was toen de plek doorgescheurd was en rechts zoals het nu ongeveer is, misschien dat het nu nog ieta dunner is maar vind ik moeilijk te vergelijken nu al zijn haar weer is aangegroeid. Toen ik de blessure ontdekte was de verdikking nog minder dan op de rechterfoto maar door het doorscheuren dus een blijvende bult. Oohja de bult werd na stappen toen ook niet dunner en dat is nu wel het geval.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:45

Uhm vreemd he dat het dan zo goed leek te gaan maar het van binnen dan eigenlijk zo slecht gaat. Het maakt je ook zo onzeker.

De plek leek bij de laatste scan zich wel te vullen maar de grote van de plek was vele male erger.

Dit was de eerste echo (bovenste pijltje is de oude blessure die eronder de nieuwe)
Afbeelding

Dit was 6 weken later
Afbeelding

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:49

Christadk schreef:
De ervaring bij mijn paard is, dat toen het plekje doorgescheurd was zijn been ook 2 of 3 keer zo dik was. En toen het weer begon af te nemen was de scan daarna ook goed. Maarja ieder paard is natuurlijk anders. [ [url=m/QmQZEI.jpg]Afbeelding[/url] ] Links was toen de plek doorgescheurd was en rechts zoals het nu ongeveer is, misschien dat het nu nog ieta dunner is maar vind ik moeilijk te vergelijken nu al zijn haar weer is aangegroeid. Toen ik de blessure ontdekte was de verdikking nog minder dan op de rechterfoto maar door het doorscheuren dus een blijvende bult. Oohja de bult werd na stappen toen ook niet dunner en dat is nu wel het geval.


Ja bij die van jou zie je wel duidelijk! Bij die van mij is het been nooit heel dik geweest. Wel iets zwelling. Bij de eerste niet eens warm bij de 2de wel, maar niet heel erg.

Zo was het bij de eerste en zo is het nog steeds
Afbeelding