2,5 jarige valt af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

2,5 jarige valt af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 13:16

Hoi hoi,

Het valt mij op dat mijn 2,5 jarige afvalt. Hij eet slecht zijn kuil hij eet wel wat maar niet zoals voorheen dat ie helle bak of hooinet op eet. Op de wei staat hij van 8 tot 6 dan eet ie gewoon de helle dag. Zijn brok en slobber eet ie gewoon

Hierbij een filmpje het is de vos met de blauwe masker en zie je steeds zijn buikspier.
Of zeggen jullie hij is goed op gewicht.
2 weken terug nog een mestonderzoek gedaan toen was hij schoon.
Tandarts komt binnenkort komt ie voor een grote clubje.
Hij maakt geen proppen ofzo.
Of zal het door de leeftijd zijn dat ie bezig is met wisselen ofzo?



Foto van 2/3 weken terug ongeveer
Afbeelding

En foto van gister
Afbeelding

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: 2,5 jarige valt af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:40

Stop met de kuil/voordroog en stap op gewoon goed onverpakt hooi over. Veel gezonder voor paarden. Eentje van 2,5 mag onbeperkt hooi en als het kan op de wei met lang gras. Daarnaast groeien jonge paarden met scheuten en dat kost energie. Deze is nog wel erg puppie.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: 2,5 jarige valt af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:42

Als hij slecht eet kun je evt de tandarts laten kijken.
De mijne had meerdere doppen waardoor hij moeilijker kon kauwen.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:43

die van mij willen ook absoluut geen kuil eten (1keer verkeelde baal gehad). gewoon droog hooi en dat eten ze wel

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 14:16

Lindsey_99 schreef:
Stop met de kuil/voordroog en stap op gewoon goed onverpakt hooi over. Veel gezonder voor paarden. Eentje van 2,5 mag onbeperkt hooi en als het kan op de wei met lang gras. Daarnaast groeien jonge paarden met scheuten en dat kost energie. Deze is nog wel erg puppie.



Helaas kan ik niet over naar hooi..
Hij heeft onbeperkt ruwvoer tot beschikking zowel in de paddock als op stal.
Een wei met lang gras is helaas allemaal op bij onz... hij staat als enigste sam met zijn vriendjes op het beste stukje.
Ik vind hem idd heel langzaam groeien en is nooit echt overbouwd ofzo geweest.
Brainless schreef:
Als hij slecht eet kun je evt de tandarts laten kijken.
De mijne had meerdere doppen waardoor hij moeilijker kon kauwen.


Het is de bedoeling dat de tandarts idd deze maand nog komt of begin volgende maand.
Ik wou toen al mee doen en had al in me hoofd van augustus september wil ik hem laten nakijken.
Maar maakte die van jou proppen of iets of at alleen slecht?

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Re: 2,5 jarige valt af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:30

Als ie in 2/3 weken zoveel is afgevallen zou ik niet nog 2/3 weken wachten met de tandarts laten komen, maar misschien verkijk ik me op de foto.

Waarom kun je niet over op hooi?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Re: 2,5 jarige valt af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:40

Je zou nog een keer mestonderzoek kunnen doen. Ik vertrouw daar zelf niet heel erg op.
Vacht lijkt ook niet heel mooi? Maar dat zie ik ook in lichtere mate op de oudere foto.
Ik zou wormen toch niet helemaal uitsluiten.
Krijgt je paard echt kuil of is het voordroog?

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 14:43

Dieuwke_ schreef:
Als ie in 2/3 weken zoveel is afgevallen zou ik niet nog 2/3 weken wachten met de tandarts laten komen, maar misschien verkijk ik me op de foto.

Waarom kun je niet over op hooi?


Ik heb al gevraagd of er al gebeld is over de tandarts als er nog niemand heeft gebeld dan bel ik zelf een tandarts die zo snel mogelijk kan komen... de kliniek weet ik al die pas over 2 weken tijd heeft dus dat word hem niet..

Het hooi die ze aanbieding zit echt heel weinig in kwa voedingstoffen dat er een aantal er ook vanaf vallen ondanks ze onbeperkt krijgen. Ze hebben het hooi uit gezocht voor paarden die snel dik worden en niet tegen suikers kunnen. Ik heb het een perioden geprobeerd maar daar viel hij dus ook vanaf dat ik toch weer terug ben gegaan naar voordroog omdat ie toch nodig heeft om te groeien dacht ik aan.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 14:46

Tigra_ schreef:
Je zou nog een keer mestonderzoek kunnen doen. Ik vertrouw daar zelf niet heel erg op.
Vacht lijkt ook niet heel mooi? Maar dat zie ik ook in lichtere mate op de oudere foto.
Ik zou wormen toch niet helemaal uitsluiten.
Krijgt je paard echt kuil of is het voordroog?


Heb 4 weken terug toen een mest onderzoek gedaan toen had ie bloedworm. Dus wormenspuit gekregen. En dus 2 weken terug dus een nieuwe onderzoek gedaan en toen was ie helaas schoon.
Hij glimt enorm als ik hem gepoetst heb
Hij krijgt voordroog

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:48

Ons 2 jarige 2019 heeft ook even gehad die zat toen met wisselen hebben haar toen paar dagen op slobber gehad daarna ging weer prima, wilde toen ook geen gras eten en even nog 2 keer ontwormd was niet eens nodig maar toch

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:49

Mestonderzoek is niet betrouwbaar dus ik zou eerder bloedonderzoek laten doen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:52

Op deze leeftijd zou ik ook in eerste instantie denken aan het gebit. Er kan zo veel mis gaan met het wisselen. Het gaat waarschijnlijk vanzelf wel over, maar het is wel zonde als zo'n paard dat vol in ontwikkeling is door een magere periode moet gaan, waarschijnlijk met pijn. Dat is ook niet goed voor zijn algehele ontwikkeling. Dus ik zou het niet afwachten en snel een tandarts laten kijken. Waarschijnlijk kan hij met een relatief kleine ingreep je paard een hoop ellende besparen.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:57

trysteffy schreef:
Het is de bedoeling dat de tandarts idd deze maand nog komt of begin volgende maand.
Ik wou toen al mee doen en had al in me hoofd van augustus september wil ik hem laten nakijken.
Maar maakte die van jou proppen of iets of at alleen slecht?

Nee, alleen hooi at hij slechter/moeilijker.
Niet proppen en gras/brok ging wel goed.
Alleen omdat hij minder goed kon kauwen kon hij ook niet voldoende voedingswaarde halen uit het gras.
Doppen eraf, gelijk wolfskiesjes later verwijderen, iets bijvijlen (door de doppen sleet het iets scheef af) en daarna kwam hij giga aan (en moet nu op dieet :D ).

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:58

Ik vind het gewicht an sich niet alarmerend, in de groei hebben ze wel meer van die fases.

Ik vind 'm echter ' opgetrokken' op het filmpje . Het is lastig uit te leggen wat dat nou zegt want dat kan heel veel oorzaken hebben.

Weet je zeker dat hij genoeg ruwvoer eet? Soms worden ze zo opgetrokken bij te weinig ruwvoer( en later kan het ook duidden op maagzweren) .

Tanden laten nakijken is belangrijk, ook nog een hele ' stomme' : zit zijn halster/vliegenmasker niet te strak. Soms groeien ze binnen een maand als kool en als je dan niet oplet groeien ze uit hun halster/kap en kunnen ze hun kaak niet meer juist gebruiken.

Zijn de andere paarden ook getest op wormen en wat kwam daar uit? Ik hoorde vorig jaar van een betrouwbare DA dat ze soms schrikken van de besmettingen op de opfok. Dat die van jou schoon is zegt mogelijk niet zoveel als de rest vol zit.

Lopen er schapen op het land/ is er kans op leverbot?

Dit zijn allemaal dingen die snel uit te sluiten zijn denk ik :)

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 15:13

ruitje schreef:
Ik vind het gewicht an sich niet alarmerend, in de groei hebben ze wel meer van die fases.

Ik vind 'm echter ' opgetrokken' op het filmpje . Het is lastig uit te leggen wat dat nou zegt want dat kan heel veel oorzaken hebben.

Weet je zeker dat hij genoeg ruwvoer eet? Soms worden ze zo opgetrokken bij te weinig ruwvoer( en later kan het ook duidden op maagzweren) .

Tanden laten nakijken is belangrijk, ook nog een hele ' stomme' : zit zijn halster/vliegenmasker niet te strak. Soms groeien ze binnen een maand als kool en als je dan niet oplet groeien ze uit hun halster/kap en kunnen ze hun kaak niet meer juist gebruiken.

Zijn de andere paarden ook getest op wormen en wat kwam daar uit? Ik hoorde vorig jaar van een betrouwbare DA dat ze soms schrikken van de besmettingen op de opfok. Dat die van jou schoon is zegt mogelijk niet zoveel als de rest vol zit.

Lopen er schapen op het land/ is er kans op leverbot?

Dit zijn allemaal dingen die snel uit te sluiten zijn denk ik :)



Wat ik in mijn begon post al zei dat hij slecht zijn kuil slecht op eet.. normaal is zijn netje leeg maar nou hoef ik steeds amper wat bij te doen. Net als in de paddock ligt er ook nog best veel dat ligt los in een bak..

Zijn opgetrokken buik lijkt nu meer op te vallen omdat ie voor mijn gevoel is afgevallen hij heeft 2/3 maanden geleden zandkoliek gehad toen hield dat ook eigenlijk aan eigenlijk is dat nooit weg geweest voor mijn idee... had het toen nog met de dierenarts over gehad Weet even niet meer wat die dr op zei.. want ik zag het steeds als hij bewoog of hij zijn buikspier aanspande.

Zijn masker is een beetje groot voor hem had ik expres gekocht voor de groei eigenlijk het halster zit ook aardig los.

Hij heeft nooit in de opfok gestaan. De 2 volwassen waren schoon. En 1 ander paard had wel wormen geen idee welke die had maar geen bloedworm die was een paar dagen later getest dat er bij mij uitslag kwam dat die van mij bloedworm had en 2 weken later schoon was.

Nee er lopen geen schappen bij ons.
Er is wel een muildier maar daar staat ie niet mee

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: 2,5 jarige valt af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:45

Met bloedwormen zou ik juist nog een keer extra een wormenspuit erin doen, niet na 1 keer verwachten dat die helemaal schoon is.

Ik lees nu iets over zandkoliek een paar maanden terug, misschien verstandig om toch nog een zandweg kuurtje er tegenaan te gooien.

Tanden zou ik op deze leeftijd ook nog even laten checken.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 15:50

cobiie schreef:
Met bloedwormen zou ik juist nog een keer extra een wormenspuit erin doen, niet na 1 keer verwachten dat die helemaal schoon is.

Ik lees nu iets over zandkoliek een paar maanden terug, misschien verstandig om toch nog een zandweg kuurtje er tegenaan te gooien.

Tanden zou ik op deze leeftijd ook nog even laten checken.


Op advies moest ik na de spuit 2 weken later weer onderzoeken of het weg was. het was een lichte besmetting zeiden ze. Ik ben al panisch voor bloedworm aangezien die vorig jaar april best veel ellende van heeft gehad bloedarmoede en hartruisje die gelukkig is weg getrokken. Met het bloed op de goeie weg te krijgen waren we best lange tijd mee bezig...
hij krijgt nu iedere 4 weken een kuur om het te voorkomen.
Mijn stalgenootje heeft de tandarts gister geprobeerd te bellen maar nam helaas niet op ze is nu een dagje weg dat ze morgen nog een keer gaat proberen...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: 2,5 jarige valt af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:05

Hij is niet met 1 spuit van bloedwormen af ben ik bang,zelfs net met moxidectine

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 17:18

geerke schreef:
Hij is niet met 1 spuit van bloedwormen af ben ik bang,zelfs net met moxidectine


Het was geen zware besmetting dit keer maar een lichte. Helaas krijg ik niet zomaar nog een wormenspuit...

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:52

wat is dat andere paard irritant bezig.
die van jou krijgt wel de tijd om te eten?
en wat voor brok geef je, misschien moet je wat gaan bij geven in de richting van een senioren slobber?
ik vind het niet heel dramatisch, maar hij staat inderdaad wel wat opgetrokken

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Re: 2,5 jarige valt af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:02

Tandarts. Doppen of scherp

Misschien diastasse.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: 2,5 jarige valt af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:17

Op die laatste foto vind jongen er gespannen en gestresst uitzien. Wat is er allemaal veranderd in die weken tussen die foto’s

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:31

trysteffy schreef:
geerke schreef:
Hij is niet met 1 spuit van bloedwormen af ben ik bang,zelfs net met moxidectine


Het was geen zware besmetting dit keer maar een lichte. Helaas krijg ik niet zomaar nog een wormenspuit...



Of het nu zwaar of licht is...ze kapselen zich in.
Slaapt je paard genoeg? Durft hij te liggen?

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 18:32

ellepel schreef:
wat is dat andere paard irritant bezig.
die van jou krijgt wel de tijd om te eten?
en wat voor brok geef je, misschien moet je wat gaan bij geven in de richting van een senioren slobber?
ik vind het niet heel dramatisch, maar hij staat inderdaad wel wat opgetrokken


Ja ze krijgen apart eten. Er is een perioden geweest dat ik hem steeds eerder van de wei af haalde omdat dat paard steeds achter hem aan ging en die van mij bezweet uit de wei kwam. Nu gaat het tot heden goed en staat die van mij staat savonds nog op de paddock met voordroog kuil.

Ik geef cavalor juniorix en dan sinds kort geef ik nog extra slobber van pavo.
belle_boef schreef:
Op die laatste foto vind jongen er gespannen en gestresst uitzien. Wat is er allemaal veranderd in die weken tussen die foto’s


Op die foto waren we ergens anders aan het grazen toen zag ie iets Voor de rest is er niks veranderd.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 18:34

trysteffy schreef:
geerke schreef:
Hij is niet met 1 spuit van bloedwormen af ben ik bang,zelfs net met moxidectine


Het was geen zware besmetting dit keer maar een lichte. Helaas krijg ik niet zomaar nog een wormenspuit...



Of het nu zwaar of licht is...ze kapselen zich in.
Slaapt je paard genoeg? Durft hij te liggen?[/quote]

In de wei ligt hij nooit op de paddock ook trouwens niet hij is meer een staan slaper. In zijn stal ligt hij wel.
Ik zie hem regelmatig staan slapen.

Ik heb een jaar lang hem ontwormd om de 12 weken omdat ie toen echt een zware besmetting had.