Melanomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzanne_dV
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-05-20

Melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-20 18:05

Ik vroeg mij af of mensen ervaring hebben met het afbinden van melanomen (in mijn geval staart/anus/vulva, maar alles is welkom).
Hoe hebben jullie dit gedaan? (Graag foto’s als dat mogelijk is)
En welke dierenarts heeft eventueel geholpen in het proces?


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:39

Je kunt ze eventueel afbinden maar vaak komen ze toch gewoon terug, hier iig wel als ze open zijn geweest.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Suzanne_dV
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-20 22:15

palousa_boy schreef:
Je kunt ze eventueel afbinden maar vaak komen ze toch gewoon terug, hier iig wel als ze open zijn geweest.


Had dat inderdaad gelezen... Gelukkig zijn ze bij ons klein en niet open / open geweest. Hoe ging dat bij jullie, touwtje eromheen en dan valt het eraf?

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:47

Ik heb dit ooit eens besproken met een dierenarts en die gaf toen aan dat dit illegaal was, dus dat zij het niet zou doen. Daarnaast gaf ze ook aan dat je erg op moet letten dat het niet gaat ontsteken.

Dus, ik zou hiervoor contact opnemen met je eigen dierenarts, wat de mogelijkheden zijn.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:08

Een melanoom zit ook een gedeelte onder de huid.. dus de buitenkant valt er af, maar de rest blijft zitten en groeit weer verder (met de pech zelfs harder dan eerst).
Daarom is het van belang om bij een operatie de hele melanoom te verwijderen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Suzanne_dV
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-20 23:40

Femek2902 schreef:
Ik heb dit ooit eens besproken met een dierenarts en die gaf toen aan dat dit illegaal was, dus dat zij het niet zou doen. Daarnaast gaf ze ook aan dat je erg op moet letten dat het niet gaat ontsteken.

Dus, ik zou hiervoor contact opnemen met je eigen dierenarts, wat de mogelijkheden zijn.


Ja, aangezien de tandarts van de week komt laat ik haar hier direct naar kijken. Het liefst blijven wij er ook helemaal van af, inderdaad in verband met eventuele ontstekingen. Hoe oud was jouw paard toen het melanomen kreeg, en is dit ‘erg’ gaan groeien?

Suzanne_dV
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-20 23:46

Brainless schreef:
Een melanoom zit ook een gedeelte onder de huid.. dus de buitenkant valt er af, maar de rest blijft zitten en groeit weer verder (met de pech zelfs harder dan eerst).
Daarom is het van belang om bij een operatie de hele melanoom te verwijderen.


Oh dan heb ik dat niet helemaal goed begrepen... Ik meende dat het zowel op de huid als inwendig kon groeien, maar dat het niet standaard was dat als het op de huid zat er direct daaronder ook een melanoom groeit. Met een operatie, ook als het hele melanoom is verwijderd, is de kans op (meer) terugkomen van de melanomen ook redelijk aanwezig Toch? Of is dat iets dat ik ook niet helemaal goed heb begrepen...

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:51

Is het een melanoom of een sarcoïd?

Suzanne_dV
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-20 23:59

Marie111 schreef:
Is het een melanoom of een sarcoïd?


Het zijn zwarte, ‘harde’, gladde bultjes onder de staartwortel en naast anus/vulva. Aangezien ik een schimmel heb van 12 leek het mij logischer om van melanomen uit te gaan dan van sarcoïden... Uiteraard moet ik dit nog laten checken bij een deskundige, ik was alvast benieuwd naar hoe andere mensen het proces aan hebben gepakt :)

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 04:21

Suzanne_dV schreef:
Femek2902 schreef:
Ik heb dit ooit eens besproken met een dierenarts en die gaf toen aan dat dit illegaal was, dus dat zij het niet zou doen. Daarnaast gaf ze ook aan dat je erg op moet letten dat het niet gaat ontsteken.

Dus, ik zou hiervoor contact opnemen met je eigen dierenarts, wat de mogelijkheden zijn.


Ja, aangezien de tandarts van de week komt laat ik haar hier direct naar kijken. Het liefst blijven wij er ook helemaal van af, inderdaad in verband met eventuele ontstekingen. Hoe oud was jouw paard toen het melanomen kreeg, en is dit ‘erg’ gaan groeien?


Ik heb mijn paard (pony van 1.45) ontmoet op 8-jarige leeftijd en toen had hij al een knobbel van meer dan 3 cm groot onder zijn staart en meerdere kleinere melanomen. Inmiddels is hij 15 en heeft hij overal over zijn lijf melanomen, waarbij de melanomen in zijn staart en manenkam het hardst zijn gegroeid van niets/heel klein naar 2-3 cm doorsnee. Onder zijn staart is de grootste nu ongeveer 4 cm, maar wel duidelijk gegroeid ten opzichte van hoe het was toen hij 8 was.

Doordat deze pony zoveel melanomen heeft heb ik ervoor gekozen om het niet te laten behandelen op advies van meerdere dierenartsen. Dit zijn dierenartsen die voor een andere reden dan de melanomen hem gezien hebben, maar het advies is unaniem: 'Je kan de grote bij zijn anus weg laten halen, maar de kans op ontsteking is praktisch 100% en er is een kans dat de andere melanomen harder gaan groeien en dat hij gewoon terugkomt.'

Nu is het wel zo dat de situatie per paard echt enorm kan verschillen. Elk paard is anders en de melanomen zitten op andere plekken, zijn met meer of juist minder, groter of kleiner. Dus goed dat je de tandarts even laat kijken, maar vraag het ook zeker aan andere dierenartsen. Soms is behandeling namelijk wel een goede optie: kijk bijvoorbeeld naar het recente topic over het verwijderen van 1 melanoom bij een schimmel hier op bokt: [MD] Schimmel met melanoom, die toch verwijderd moest worden

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:47

Wij hebben er zo'n 5 jaar geleden een af laten binden bij een van onze paarden. Deze was iets groter dan een golfbal en nog nooit open geweest (of beschadigd) en zat net naast het vazel. Elastiek er om heen en na een aantal weken begon ie voorzichtig los te komen. Het heeft in mijn herinnering nog vrij lang geduurd voordat ie er echt af was. Ik vond het hele geval terug in de paddock. Het melanoom is niet meer teruggekomen.

Suzanne_dV
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-20 12:12

Femek2902 schreef:
Ik heb mijn paard (pony van 1.45) ontmoet op 8-jarige leeftijd en toen had hij al een knobbel van meer dan 3 cm groot onder zijn staart en meerdere kleinere melanomen. Inmiddels is hij 15 en heeft hij overal over zijn lijf melanomen, waarbij de melanomen in zijn staart en manenkam het hardst zijn gegroeid van niets/heel klein naar 2-3 cm doorsnee. Onder zijn staart is de grootste nu ongeveer 4 cm, maar wel duidelijk gegroeid ten opzichte van hoe het was toen hij 8 was.

Doordat deze pony zoveel melanomen heeft heb ik ervoor gekozen om het niet te laten behandelen op advies van meerdere dierenartsen. Dit zijn dierenartsen die voor een andere reden dan de melanomen hem gezien hebben, maar het advies is unaniem: 'Je kan de grote bij zijn anus weg laten halen, maar de kans op ontsteking is praktisch 100% en er is een kans dat de andere melanomen harder gaan groeien en dat hij gewoon terugkomt.'

Nu is het wel zo dat de situatie per paard echt enorm kan verschillen. Elk paard is anders en de melanomen zitten op andere plekken, zijn met meer of juist minder, groter of kleiner. Dus goed dat je de tandarts even laat kijken, maar vraag het ook zeker aan andere dierenartsen. Soms is behandeling namelijk wel een goede optie: kijk bijvoorbeeld naar het recente topic over het verwijderen van 1 melanoom bij een schimmel hier op bokt: [MD] Schimmel met melanoom, die toch verwijderd moest worden


Klopt, mijn plan is zeker om nog andere dierenartsen er naar laten kijken! Vervelend dat ze bij jouw pony zijn doorgegroeid, maar wel fijn dat ze relatief klein zijn gebleven. Ik had het verhaal over de schimmel in het linkje inderdaad gelezen.

Hoe zijn de melanomen in de manenkam gegroeid, tussen de manen door? En loopt de pony nog onder het zadel, zo niet komt dit dan door de melanomen?

Suzanne_dV
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-20 12:13

hoogendroog schreef:
Wij hebben er zo'n 5 jaar geleden een af laten binden bij een van onze paarden. Deze was iets groter dan een golfbal en nog nooit open geweest (of beschadigd) en zat net naast het vazel. Elastiek er om heen en na een aantal weken begon ie voorzichtig los te komen. Het heeft in mijn herinnering nog vrij lang geduurd voordat ie er echt af was. Ik vond het hele geval terug in de paddock. Het melanoom is niet meer teruggekomen.


Oh, wat fijn om te horen dat het afbinden een succes is geweest bij jou!
Hoe heeft de merrie het proces ervaren? (Ontlasten goed gegaan, en geen last van het elastiek etc?)
En hoe ziet het eruit nu het melanoom ‘eraf’ is?

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:49

Merrie heeft nooit ergens last van gehad, geen onstekingen o.i.d. Ik kan nauwelijks zien dat er ooit iets heeft gezeten. Het melanoom op het het vazel is dan wel weg, maar ze zitten inmiddels overal. Het is een beetje vechten tegen de bierkaai, zeg maar.

Suzanne_dV
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-20 13:03

hoogendroog schreef:
Merrie heeft nooit ergens last van gehad, geen onstekingen o.i.d. Ik kan nauwelijks zien dat er ooit iets heeft gezeten. Het melanoom op het het vazel is dan wel weg, maar ze zitten inmiddels overal. Het is een beetje vechten tegen de bierkaai, zeg maar.


Fijn dat ze geen last heeft gehad tijdens/na het afbinden. Mag ik vragen wat de keuze is geweest van het afbinden van het melanoom op de vazel? En hoe oud is de (schimmel?) merrie?

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:11

Ze is fokmerrie, dus liever geen melanomen daar. Ze is nu 12.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Floemii, IASCrawler, MirandaMalik en 71 bezoekers