[Medisch] Spat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SofieHy
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-08-20

[Medisch] Spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-20 11:13

We hebben onlangs een knap en goed gebouwd paard gekocht, we wisten niet veel van hem dus veearts laten komen foto’s getrokken van zijn achterbenen want het was duidelijk dat hij niet correct liep. Maar in het testrijden voelde ik daar niets van, zelf sprongetje genomen ging zo soepel allemaal. Wat blijkt dat hij zware spat heeft op zijn linkerachterbeen. Hij is 8, maar zit toch al in het stadium dat het been al aanelkaar is gegroeid en het kraakbeen volledig weg is. Oorzaak? Misschien accident gehad, overbelasting, erfelijk...mijn veearts zegt ‘doe hem terug van waar je hem gehaalt hebt, begin hier niet aan’. Wat mijn vraag was aan jullie. Is het inderdaad de moeite dat ik verder ga met hem? Beginnen met een spatbeslag, supplementen, inspuitingen... mijn bedoeling is voor te springen af en toe eens een jumping mee te doen. Vind het zo’n zonde voor het paard daarom dat ik eens jullie ervaringen met spat zou willen weten?


November108

Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: [Medisch] Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:32

Het is oneerlijk om met een paard met zware spat te willen springen... Mijn paard sprong ook soepel, reden cross, totdat ze 'zomaar' opeens echt vies in de ankers ging. We wisten toen nog niet wat er was. Maar dat bleek dus spat.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8180
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: [Medisch] Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:38

Mijn oude pony had vergroeide spat. We zijn er achtergekomen toen ze 9 was maar ze heeft nooit een pas verkeerd gelopen door de spat. Voor zo ver ik wist geeft spat als het eenmaal vergroeid is weinig pijn meer buiten dat het gewricht minder mobiliteit heeft.
Weet je zeker dat de onregelmatigheid van de spat af komt en niet uit een hoef/knie/rug?

Ik heb geen ervaring met regelmatig springen met spat, pony liep western.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10331
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [Medisch] Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:03

Ik heb dit topic verplaatst van Wikizaken [WZ] naar Medisch [Medisch] omdat het daar beter past

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Suzanne F.

Berichten: 48954
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:45

Meteen terugbrengen. Luister naar de veearts. Wees blij dat je er al zo snel achterkwam.
Niet aan beginnen en meteen terugbrengen. Volgende aankoop laten keuren! Ook op de foto!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: [Medisch] Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:58

Springen is een no go. Inspuiten werkt vaak niet of tijdelijk. Als de spat al vergroeid is en het paard dit klinisch beeld laat zien moet je er rekening mee houden dat dit op en af blijft gaan. Kan inderdaad weken goed gaan en dn opeens mis zijn.

Babootje

Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [Medisch] Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:00

Ja eens met Susanne F.

_Nicky

Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:15

Als het kan, terug brengen. Mijn paard heeft nooit meer 100% goed gelopen, rechte stukken buiten ging goed maar het been bleef stijver. Beslag en supplementen hebben niks uitgehaald.

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [Medisch] Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:24

Ik heb een ouder paard gehad met spat, zou er zeker niet voor kiezen om een jong paard te behouden met spat. Ook omdat je wilt springen lijkt me dat geen goed idee.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: [Medisch] Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:37

Hier ook een paard met spat en dat is nooit meer helemaal goed gekomen. Ik zou'm terugbrengen als dat nog kan.

SennaS
Berichten: 262
Geregistreerd: 08-01-11

Re: [Medisch] Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:55

Hier ook slechte ervaringen met spat. Ik zou er niet aan beginnen en hem terugbrengen, hoe jammer het ook is.

zazaza
Berichten: 735
Geregistreerd: 03-05-06

Re: [Medisch] Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:53

Dierenarts zegt dit niet voor niks...... ik zou dit advies meteen opvolgen

Avellana :+:

Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

Re: [Medisch] Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:24

Ik heb zelf een paard met spat.
Sinds het vast gegroeid is niks geen problemen meer.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [Medisch] Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:26

Stabiele spat,aan eengegroeit hoeft geen kreupelheden te veroorzaken.
Maar springen ermee is niet aan te raden,ook niet met speciaal beslag.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

janouk
Blogger

Berichten: 17813
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [Medisch] Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:54

De veearts heeft je paard gezien, gevoeld en de foto's beoordeeld. Hij\ zij constateert dat het paard niet correct loopt en constateert een zware vorm van spat.
Hij\zij heeft er voor geleerd en geeft het advies om het paard terug te doen en er niet aan te beginnen.

Dan lijkt de conclusie mij duidelijk.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dvink, mirriejj, MyWishMax, SentiBot, Typhoon en 30 bezoekers