Ervaringen met verbeend hoefkraakbeen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:09

LarissaKas schreef:
...
En ik raad springen ten aller tijde aan. Ik ben hier ook mee gestopt, hoe erg het ook is.
...


Ik neem aan dat Larissa hier af bedoelt, mij is ook op het hart gedrukt nooit meer met mijn paard te gaan springen.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:26

frisian_love schreef:
Suzanne F. schreef:
Oh er zijn geen foto’s gemaakt! Dat had ik niet begrepen.
Wat raar dan dat er zoveel klinieken zijn geweest die geen foto’s wilden maken. Meestal is dat onderdeel van een standaard kreupelheidsonderzoek. Eerst klinisch, buigproeven, uitverdoven en dan foto’s.
Dat wordt in ieder geval bij de goede grote klinieken zo gedaan.


Omdat de pony verder geen kreupelheid liet zien, vonden ze het niet nodig om verder onderzoek te doen.
En daarbij zijn we echt bij meerdere goede klinieken geweest.
Uiteindelijk vond de laatste dierenarts dat hij krabbelde als een Shetlander, hij was inmiddels gevaarlijk om te rijden maar nog steeds niet kreupel.
En deze dierenarts besloot hem op de foto te zetten.
Als je dan bedenkt dat ze met zijn bovenlijn zijn begonnen...
Niemand had verwacht dat het in zijn hoeven zou zitten :(


Dat is pech, op pech op pech..soms heb je dat.
Het was niet bedoeld als verwijt, wel heel zuur..sterkte alsnog ermee.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:27

Hier een Haflinger die sinds de diagnose op vervroegd pensioen staat. Ik denk dat dat inmiddels 5 jaar geleden is en hij is nu 25 jaar. Hij heeft een beperking in de beweging in de weide. Bij het onderzoek in verbeend hoefkraakbeen gevonden, maar ook artrose. Dus wat precies welk probleem veroorzaakt is lastig. Zolang hij nog op deze manier rondwandelt vind ik het prima.
Volgens de arts waar wij waren doet het proces van verbening pijn, maar bij het eind'resultaat' is er geen pijn meer, alleen een beperking. Gezien mijn Haflinger het 3 jaar geleden al bijna in het eindstation had, ga ik er vanuit dat het nu niet meer pijnlijk is. Toendertijd wel een tijdje pijnstilling gegeven, maar niet veel verschil gemerkt.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:41

Ik zag het ook niet als verwijt hoor.
Ben er zelf nog steeds ziek van.
Het dier heeft onnodig lang met pijn gelopen en misschien hadden we het tij nog kunnen keren.
Om nog maar niet te spreken over de kosten die we hebben gemaakt door hem in training te zetten -O-

LarissaKas

Berichten: 127
Geregistreerd: 09-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:32

Jessica_K schreef:
LarissaKas schreef:
...
En ik raad springen ten aller tijde aan. Ik ben hier ook mee gestopt, hoe erg het ook is.
...


Ik neem aan dat Larissa hier af bedoelt, mij is ook op het hart gedrukt nooit meer met mijn paard te gaan springen.


oeps, bedoelde inderdaad dat ik het afraad, excuses.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 12:59

Kleine update.

Omdat ik een persoon ben die altijd blijft proberen en verschillende dingen wil uitproberen ben ik nu uitgekomen bij een behandelaar die haar nu om de 6 weken behandeld en ik zie grote verbeteringen *\o/*

We zijn er nog niet want ze loopt nog niet 100% zuiver maar alwel een heel stuk beter dan toen ik het topic opende.

Ze loopt nog wel op ijzers en die gaan er bij de volgende ronde eronder vandaan.

De behandelaar geeft aan dat ze een "oude blessure" is en daardoor veel tijd kost om het goed te krijgen.

Na de behandeling breng ik haar naar buiten en het is dan net alsof ze dronken is,ze zet haar benen heel anders weg,moet dan even flink corrigeren. Alsof ze opnieuw moet leren lopen.

Haar schouder,deel rug en achterhand zitten behoorlijk vast/verkeerde houding.

Kortom,dit jaar nog wat simpel longeren en om de 6 week een behandeling.

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:02

Ik heb niet heel secuur alles gelezen maar 1 van mijn haflinger merries had het. en met speciaal beslag en biotine bij voeren is dat al die tijd prima gegaan.
ze kon idd alles en was pijn vrij oefen crossjes buitenrijden en springen was geen probleem.
zij was ook pas 4 toen we het ontdekte

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Ervaringen met verbeend hoefkraakbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:59

@Daad13: Wat voor behandelaar heb je gevonden? Klinkt interessant, maar ook zweverig/vaag ;). Niet flauw bedoeld trouwens ;).

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:36

dblijham schreef:
Ik kocht een 14 jarige die al na een paar weken begon met struikelen. Daarna kreupel. Op de foto laten zetten en hoefkraakbeenverbening aan beide voorbenen. Zooltjes, ijzers en een kuur ontstekingsremmers en pijnstillers. Overleg met de verkopers, ik was gek met haar dus als ze op ijzers wel pijnvrij kon lopen was het mij best. Uiteindelijk had ze zelfs met de pijnstillers zoveel last dat wel bleek dat ze nooit een rijpaard zou worden. Verkopers namen haar netjes terug en zouden haar dan zelf maar weer houden als fokmerrie. Dat was ze ook al langer geweest bij hun. Ik weet van in ieder geval 2 x verkopen en terugkomen na mij tot ze voor het laatst gezien is op de Zuidlaardermarkt...


Sneu en niet eerlijk van de fokkers!

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 15:55

Sting schreef:
@Daad13: Wat voor behandelaar heb je gevonden? Klinkt interessant, maar ook zweverig/vaag ;). Niet flauw bedoeld trouwens ;).



Snap het heel goed :)

Ik heb met opzet niet alles erbij gezet want kan idd heel zweverig opgepakt worden en ik heb -voor nu- geen zin in een discussie over zweverig of niet.

De dame/behandelaar is afgestudeerd in osteopathie en vanuit daar verder ontwikkeld en gestudeerd in bewegingen etc.

Toen ze haar voor de eerste keer behandelde had ik echt zoiets van"nou is dit alles?"

Maar het paard reageert er zo goed op en loopt al een heel stuk beter dat ik het toch moet gaan geloven dat de "lichte/zachte" behandeling meer doet dan ik had verwacht.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:36

Ah, oke! Maar met osteopathie als vooropleiding kom je al een heel eind qua denkwijze wat iemand kan doen. Heb ooit een craniosacraal therapeut bij Sting gehad en daar geen effect van gezien, dus ben er wel sceptisch over als iemand niet zichtbaar iets 'doet' :') .

Wel superfijn dat het zo goed werkt bij jouw paard! *\o/*

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Ervaringen met verbeend hoefkraakbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:31

Ik had destijds ook mijn bedenkingen bij Cranio maar ik ben zo blij dat ik het toch een kans gegeven heb. Werkte geweldig bij mijn paard, ook mensen die niet wisten dat ik er iemand bij had gehad zagen het verschil.