Zwakke achterkoten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 07:40

MarjanB schreef:
Ik zou hem gewoon eerst even de tijd geven en je nu vooral niet gek laten maken door alle reacties hier.. alles 1 voor 1 en kijk eerst maar hoe die bij trekt van het rondscharrelen. Als je deze nog in de opfok gooit dan wordt ie kort en klein geslagen en wordt hij alleen maar slechter.

Wat voor bizarre opfokken kennen jullie zeg?
Ik heb hier aan huis 7 hengsten gehad en daar stond wat vergelijkbaars bij.
Hij kreeg zijn laatste jaar of hij zou beterder moeten worden.
De eerste tijd hebben ze hem links laten liggen, want hij zocht het niet op, maar ze gingen hem daarom ook niet kort en klein slaan. Die wilde stoeien zochten elkaar wel op.
Maar hij trok hier dus enorm bij (ik voerde hem wel vitamine bij) en later werd het zelf een heerlijke kwal.
En stond hij regelmatig op zijn achterbenen mee te doen. Terwijl hij eerst nog geen drafje eruit geperst kreeg, zo'n zwakke spieren.
En de eigenaar kende hem niet meer terug na een tijdje.

Ik wil echt niet zeggen dat ts die moet doen. Maar ik deel ook mijn ervaring in wat ik heb gezien.
En dan die horror verhalen van een groep paarden...vraag me echt af wat voor monsters dat zijn dan. :+

En nu hou ik er over op, was dat al van plan, maar wilde graag laten weten waarom ik een groep paarden wel wat vind en geen schrik aan wil praten met horror opfok.


Met de zin, laat je verder niet gek maken en kijk eens een tijdje af ga ik wel in mee.
Als je voer kosten niet erg vind, en dat vind je niet, ging ik niet nu meteen overal foto's van maken enz.
Dat kan volgend jaar ook nog.
Of hij moet van het ene op het andere kreupel blijven, dan zou ik wel verder gaan kijken omdat het dan voor het paard ook niet fijn is.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:03

Diddykong schreef:
Zo'n voet heet een beervoet. Dit kun je helaas niet meer corrigeren, maar je kunt er meestal wel mee rijden. Een smid die dit gaat corrigeren, dat is in elk geval geen goede. De stand zit al vast in de gewrichten. Je hebt wel meer kans op artrose. Achterbeen is erg steil ook. Maar goed, dat hij niet top in elkaar zit dat had je al gezien ;). Lekker de wei op, regelmatig naar de hoefsmid en over 1 a 2 jaar eens kijken wat er uitkomt. Hij is nu pijnvrij toch, dus je nu al druk maken over iets wat mogelijk nooit gaat gebeuren is ook zonde.


Ik vind de hoef meer op een bokvoet lijken: http://hoofcare.nl/hoefproblemen/steltvoet-bokhoef/
Daar is wel wat aan te doen, maar een goede smid is zeer belangrijk.

DSLD, komt vaker voor als ze al wat ouder zijn en aan twee achterbenen. Daar denk ik zelf niet zo snel aan bij dit dier. (sluit het ook niet 100% uit)

Ik zou echt een hele goede smid zoeken en aan die voet werken en voor de rest helemaal niets doen met het dier. Laat hem maar een jaar (of 2) bijkomen met veel vrije beweging en dan kun je altijd kijken hoe zijn rug/ voet er uit zien en of hij geschikt gaat zijn voor recreatie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:11

Diddykong schreef:
Zo'n voet heet een beervoet. Dit kun je helaas niet meer corrigeren, maar je kunt er meestal wel mee rijden. Een smid die dit gaat corrigeren, dat is in elk geval geen goede. De stand zit al vast in de gewrichten. Je hebt wel meer kans op artrose. Achterbeen is erg steil ook. Maar goed, dat hij niet top in elkaar zit dat had je al gezien ;). Lekker de wei op, regelmatig naar de hoefsmid en over 1 a 2 jaar eens kijken wat er uitkomt. Hij is nu pijnvrij toch, dus je nu al druk maken over iets wat mogelijk nooit gaat gebeuren is ook zonde.

Ik twijfel tussen een beervoet en een (mislukte) gecorrigeerde bokhoef. Omdat van een beervoet vaak de teen wat langer is.

pillow
Berichten: 7802
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:07

Dit is een beervoet. Een bokhoef heeft staat steiler en heeft hoge verzenen. Deze hoef kun je niet met een goede smid corrigeren. Het is misschien heel hard gezegd maar ik zou aan dit paard geen geld uitgeven aan foto"s dure smeden e.d. Ik zou hem sowieso niet gekocht hebben. Die beenstand en rug komt echt nooit meer goed. Een slecht paard kost in onderhoud net zo veel of nog meer dan een goed paard. Maar ja ik ken het dier niet en heb er dus ook geen gevoel bij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:54

MarjanB schreef:
Ik zou hem gewoon eerst even de tijd geven en je nu vooral niet gek laten maken door alle reacties hier.. alles 1 voor 1 en kijk eerst maar hoe die bij trekt van het rondscharrelen. Als je deze nog in de opfok gooit dan wordt ie kort en klein geslagen en wordt hij alleen maar slechter.

Ik denk deels hetzelfde. Voor staat ie ook wat week, geen bespiering, slapjes. Niet gek voor een dier dat alleen maar op stal heeft gestaan. Die pezen en spieren zijn niks gewend.

Wel zou ik de achterbenen laten nakijken, van sprong tot hoefbeen.

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 11:35

Ik ga inderdaad een goede smid zoeken, is zowiso een must slechte hoeven of niet.
Verder ga ik hem alle liefde en zorg geven dat hij nodig heeft en het afwachten.
Blijkt hij niet te berijden is het goed voor ons. Kan hij aan de hand mee. Onze andere pony is ook niet meer berijdbaar en geen haar op mijn hoofd dat denk hem weg te doen.
Ik ga alles op alles zetten hem een kwalitatief leven te geven zonder pijn en rest zullen we wel zien.
Rijden is mooi meegenomen maar geen must. Dus we zien wel waar we komen.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:59

Het paard is pas 2 en dus nog volop in de groei.Als hij gewoon mag grazen kan die holle rug wel verbeteren. Daarbij lijkt het ook erger dan het is volgens mij door de vlekkentekening die net zo geplaatst is dat het op de foto ongunstig overkomt.Ik begrijp dat hij eerst alleen maar op stal stond? Het lijkt alsof hij steeds hooi uit een hooghangend hooirek heeft moeten eten en daardoor helemaal verkeerd bespierd is geraakt.

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:00

MarjanB schreef:
Ik zou hem gewoon eerst even de tijd geven en je nu vooral niet gek laten maken door alle reacties hier.. alles 1 voor 1 en kijk eerst maar hoe die bij trekt van het rondscharrelen. Als je deze nog in de opfok gooit dan wordt ie kort en klein geslagen en wordt hij alleen maar slechter.


Precies dit. Fijn dat hij bij jou kan aansterken. Tot rust komen, buiten scharrelen en dan zie je het over een tijdje wel weer.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:03

anjali schreef:
Het paard is pas 2 en dus nog volop in de groei.Als hij gewoon mag grazen kan die holle rug wel verbeteren. Daarbij lijkt het ook erger dan het is volgens mij door de vlekkentekening die net zo geplaatst is dat het op de foto ongunstig overkomt.Ik begrijp dat hij eerst alleen maar op stal stond? Het lijkt alsof hij steeds hooi uit een hooghangend hooirek heeft moeten eten en daardoor helemaal verkeerd bespierd is geraakt.

Volgens mij zijn dit geen spieren maar is dit een vergroeiing van het skelet. Want het lijkt ook alsof de heup gewoon niet goed staat. Ik heb er eentje gezien die ook zo'n soort rug had, op 2 jarige leeftijd in mindere vorm, maar dat werd alleen maar erger. Ondanks training. Die was gewoon vergroeid. Op 3 jarige leeftijd had deze al pijn en allerlei artrose plekken in de rug, bekken en hals dus is hij ingeslapen.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:12

TS respect voor jou dat je dit paard hebt gekozen én er geen verwachtingen van hebt.
Ik kan me goed voorstellen dat het lastig is om de juiste route te kiezen, zeker als heel bokt over je heen valt met al dan niet goed bedoelde adviezen en kritiek.
Persoonlijk denk ik dat je het nu prima doet, als je een goede smid er bij haalt en hem lekker paard laat zijn samen met zijn maatje. Een opfok is leuk maar daar zou ik niet voor kiezen als je zelf de mogelijkheid hebt om hem te huisvesten zoals je nu doet. Daarnaast zitten er ook best wat risico's aan een paard in een opfok zetten, en zeker met een paard welke lichamelijk niet in orde is zou ik daar huiverig voor zijn.
Ga zo door zou ik zeggen :)

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:26

Ik ben het eens met BarbaLala.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:32

Ik vind het leuk en lief dat je hem een kans geeft hoor. Zou waarschijnlijk hetzelfde doen.
Zolang hij geen pijn heeft, is er ook niks mis mee toch?

Ik hoop niet dat je mijn reacties als 'over je heen vallen' of 'gek maken' op hebt gevat, zo waren ze niet bedoeld in ieder geval.

Voor mijn paard waren er dingen die werkten en dingen die niet geslaagd waren, en die probeerde ik alleen met je te delen. Elk paard is anders en je moet gewoon je eigen gevoel volgen.

Ik ben wel heel benieuwd naar je vorderingen dus ik hoop dat je blijft updaten. 8-)

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:02

Ik vind je een geweldige vrouw, TS. Hoe somber en soms onprettig de commentaren hier ook zijn, je laat je er niet door uit het veld slaan, maar blijft rustig en verstandig. Je hebt dan misschien niet het fysiek beste paard, maar met jouw inzet en houding denk ik dat hij alle kans maakt om heel ver te komen.

Dat paard heeft absoluut geluk. Veel succes met hem!!

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:28

Helemaal eens met Hevonen!
Wel ben ik nog benieuwd naar een betere foto of filmpje. Misschien lijkt het op deze foto qua rug erger dan het is...

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Zwakke achterkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:48

De tip van ontwormen is al gegeven maar ik snap dat je bij zoveel reacties er weleens overheen kan lezen! Is je paard al ontwormt? Aangezien de "dikke hangbuik en de weinige bespiering zou ik eens een mest en bloedonderzoek laten doen! Die dikke buik die aan zijn rug hangt kan ook niet fijn zijn voor zijn rug!

Je zou al wel oefeningen kunnen doen met een wortel om te strechen en de rug en schoft lift te maken!
https://www.youtube.com/watch?v=V7ojAmYBLjE

https://www.youtube.com/watch?v=DPAte1xWong

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 14:28

dresjoepie schreef:
De tip van ontwormen is al gegeven maar ik snap dat je bij zoveel reacties er weleens overheen kan lezen! Is je paard al ontwormt? Aangezien de "dikke hangbuik en de weinige bespiering zou ik eens een mest en bloedonderzoek laten doen! Die dikke buik die aan zijn rug hangt kan ook niet fijn zijn voor zijn rug!

Je zou al wel oefeningen kunnen doen met een wortel om te strechen en de rug en schoft lift te maken!
https://www.youtube.com/watch?v=V7ojAmYBLjE

https://www.youtube.com/watch?v=DPAte1xWong

Paard is ontwormd ja, en we gaan nog een mestonderzoek doen om te zien of dit effectief is geweest

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:04

janderegelaa schreef:
Ik twijfel tussen een beervoet en een (mislukte) gecorrigeerde bokhoef. Omdat van een beervoet vaak de teen wat langer is.



Bij beide is de voetas naar voren gebroken, maar bij een beervoetige stand is er ook sprake van een weke koot.
Een bokhoef kun je vaak wel nog corrigeren, maar een beervoetige stand nooit. Nu moeten we het doen met foto's, soms vertekent dat ook wat tov real life. Het is aan TS om een goede smid te zoeken die de stand kan herkennen en de hoeven op de juiste manier kan bekappen. Maar qua hoefstand verwacht ik geen verbetering meer.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:19

Diddykong schreef:
janderegelaa schreef:
Ik twijfel tussen een beervoet en een (mislukte) gecorrigeerde bokhoef. Omdat van een beervoet vaak de teen wat langer is.



Bij beide is de voetas naar voren gebroken, maar bij een beervoetige stand is er ook sprake van een weke koot.
Een bokhoef kun je vaak wel nog corrigeren, maar een beervoetige stand nooit. Nu moeten we het doen met foto's, soms vertekent dat ook wat tov real life. Het is aan TS om een goede smid te zoeken die de stand kan herkennen en de hoeven op de juiste manier kan bekappen. Maar qua hoefstand verwacht ik geen verbetering meer.


Ik ben dan wel benieuwd hoe zo'n koot er van binnen uit ziet. De druk is natuurlijk compleet anders.

Temeraire

Berichten: 3530
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:29

Goed dat je het wil proberen. Toch lijkt het mij wel een goed idee om wel nu alvast foto's te maken, als je dat volgend jaar pas doet ben je al een jaar met hem bezig en enorm aan hem gehecht. Als dan uit de foto's blijkt dat pijnvrij op de wei leven niet echt een optie is, dan moet je dan een heel zware beslissing nemen. Dat lijkt me iets wat je liever nu al wilt weten.
Los van alle kosten en ellende die je in de tussentijd meemaakt.

Want nooit kunnen rijden is 1 ding, maar als hij niet pijnvrij in de wei kan leven wordt het een ander verhaal. En dat lijkt me nog best een optie helaas, gezien de verschillende toch wel grote problemen die hij nu al heeft.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:35

Afbeelding

Nou zoiets dus :D

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 12:54

Nou als 1ste is hij in het echt wel klinisch goedgekeurd door 2 verschillende doerenartsen. Deze hebben hem is het echt gezien zijn bewegingen gezien en deze dierenartsen hadden veel minder felle reacties als hier. Ik ga dus ook wel de adviezen volgen van hun. Zij hebben hier namelijk toch het meeste verstand van vermoed ik.
Ik ga zeker nog een third opinion vragen ergens en foto's laten maken voor we gaan rijden.
Maar nu gaat hij gewoon een jaar op weide, paard zijn.
Verder ga ik hier nu ook niet meer op iedereen zijn goedbedoelde adviezen afgaan. Het maakt me alleen een beetje gek.
Onze dierenarts is zowel arts als osteopaat. Laat zich veel bijscholen en is wel degelijk iemand met verstand van zaken en met hem zullen we wel verder zien.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Zwakke achterkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:15

Als hij verder rad is en geen pijnreactie laat zien, dan zie ik zelf de meerwaarde van de foto's niet zo. Of het moet zijn om iets als ocd uit te sluiten. Ik zou foto's maken als dit iets toevoegt aan zijn behandeling. Maar loopt ie goed, dan loopt ie goed. Je hebt met deze stand meer kans op artrose, maar of dat optreedt en wanneer dat zal zijn, dat kan niemand voorspellen. Verder zie ik op basis van de hoefstanden geen enkele reden dat dit paard niet recreatief bereden kan worden. De rug ed, is wat lastiger, maar dit zou ik eerst gewoon eens uit laten groeien en kijken wat er gebeurt. Hoewel een beervoetige stand niet zo vaak meer voorkomt, is dat echt geen reden voor een spuitje hoor. Zat paarden die er prachtig oud mee worden :o. Er zijn paarden van 4 met artrose op meerdere plaatsen en ook van 20 met nauwelijks iets te zien. En er zijn ook paarden met slechte foto's die nauwelijks pijn hebben. Ik vind in deze het klinisch beeld echt het belangrijkste. Ik zou daar op varen TS! Nogmaals, dat ie niet helemaal recht is, daar heb je geen foto's voor nodig, dat kun je zo wel zien. Of ie daar last van krijgt, zal de tijd leren en dan is het vroeg genoeg voor allerlei moeilijke beslissingen. Maar dit paard zou net zo goed 25 kunnen worden.

Temeraire

Berichten: 3530
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:48

Verstandig om op je dierenarts(en) te vertrouwen! Zij zien het dier in het echt en dat is het belangrijkst.

Er is volgens mij ook niemand die beweert dat je dat advies niet zou moeten volgen.
Als je een topic opent is het logisch dat je verschillende ideeën en adviezen krijgt, en het is aan jou om af te wegen wat wel en niet zinvol is :)

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 14:08

Temeraire schreef:
Verstandig om op je dierenarts(en) te vertrouwen! Zij zien het dier in het echt en dat is het belangrijkst.

Er is volgens mij ook niemand die beweert dat je dat advies niet zou moeten volgen.
Als je een topic opent is het logisch dat je verschillende ideeën en adviezen krijgt, en het is aan jou om af te wegen wat wel en niet zinvol is :)

Ja dat is waar!
Maar ben zelf wat een doom denker, en dan voelde even de moed in mijn schoenen zakken.
Maar als ik dan even bij hem ben geweest, weet ik toch dat wat er ook gebeurd we er toch voor zullen vechten.
Maar inderdaad is het aan mij om afwegingen te maken, het is immers mijn dier.
Maar heb hier ook zeker zinvolle tips uitgehaald over hoefsmeden in mijn buurt en verdere dingen die ik toch eens verder kan onderzoeken voor hem.
Maar als je sommige dingen leest, is het soms wat moeilijker het van me af te zetten. Zo zit ik helaas wat in elkaar :o

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zwakke achterkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:46

Heel begrijpelijk hoor, maar niemand kan in de toekomst kijken en ga vooral af op de deskundigen die hem irl zien en geef hem veel tijd.