Drachtige merrie bevangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Drachtige merrie bevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-04 13:50

Shana is nu net 7 mnd drachtig en kon dinsdag ineens bijna niet meer lopen.
Ook stond ze met haar voorbenen iets voor de massa.
Een paar dagen daarvoor liep ze wat op eieren,dus dacht ik dat dat kwam omdat ze nodig naar de smid moest.
Afijn de smid is maandag geweest en dinsdag hadden we dus dat ze moeilijk liep.
Aangezien ik een typje ben die niet zo lang wacht,gelijk dinsdag de da erbij gehaald.Tegen de tijd dat hij kwam,liep ze alweer wat beter,wel nog stijf en behoorlijk wijdbeens met haar voorbenen.
De da vond het op zich nog wel meevallen en had het erover dat ze tegen een bevangenheid had aangezeten Verward
Omdat ze dus drachtig is kon hij dat niet helemaal plaatsen,maar daar leek het het meeste op.
Nu heeft ze quadrisol gekregen voor 5 dagen,maar er is eigenlijk nog niets verbeterd.
Uiteraard bel ik maandag weer de da om nog eens te komen kijken,maar misschien hebben jullie alvast een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken,
Paola


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 14:29

Volgens mijn dierenarts is t een fabel dat drachtige pony's niet bevangen kunnen worden.. Een vriendin van mij heeft t laatst nog gevraagd waar ik bij was en hij zei dat 1 van de oorzaken voor hoefbevangenheid te dik/zwaar zijn is, en als je pony drachtig wordt ie natuurlijk zwaarder. Hij zei dat t nooit is bewezen dat ze dan niet bevangen kunnen worden!
Ik vind t wel als hoefbevangenheid klinken, vooral doordat ze slechter liep na de smit, dan is dr hoef een stuk korter en kan t veel meer pijn doen..
Wel raar dat t vanzelf al minder is geworden!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:51

Merrie bij ons op stal hebben we vorig jaar expres in een ander (minder grasrijk) land gezet, omdat ze drachtig was en richting te dik ging en dan juist meer risico liep hoefbevangen te raken. Er werd toen juist gezegd dat door de drachtigheid het paard er ook gevoeliger voor is....Verward

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:03

Te dik en drachtig is natuurlijk iets heel erg verschillends. Maar te dik en drachtig kunnen ook goed samen gaan. Als ze te dik is, kun je haar misschien beter even geen brok meer voeren, maar wel genoeg hooi of kuil. Drachtige paarden kunnen net zo goed bevangen worden, alleen snap ik niet waarom ze er gevoeliger voor zouden zijn... De meeste energie gaat tenslotte naar het veulen.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:55

Drachtige paarden kunnen heel goed hoefbevangen raken. Het hoeft niet persé door het voer te komen, maar is vaak wel zo. Ook een ontsteking of bepaalde medicijnen (antihistamine etc) kunnen hoefbevangenheid veroorzaken.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 10:46

jeetje, dat is niet zulk mooi nieuws voor ishana. Scheve mond Misschien kun je hier eens informeren?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:44

Mijn merrie was ook drachtig en bevagen, rond de 8ste maand, erg vervelend!!! Want je kan geen medicijnen geven en we konden ook geen foto´s maken, toen het niet meer om aan te zien was en we haar net medicijnen wilden geven en foto´s wouden maken ging het in ene een stuk beter, gelukkig, maar achteraf heeft ze er toch een gekanteld hoefbeen aan overgehouden. Ze zeggen ook wel ipv bevagen zwangerschaps vergiftiging maar alles komt overeen met bevangen!! Succes!

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:03

mijn verzorgpony was ook hoefbevangen en drachtig.. niet echt fijn omdat ze dan ook nog eens dubbel gewicht hebben op de benen met de quadrisol en zonder gras moet het ovegaan..

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 11:13

Bedankt voor het meedenken OK dan!
Nu we een week verder zijn,blijkt ze toch niet bevangen te zijn,gelukkig.
Wel is ze supergevoelig op d'r zool( met name links voor) en nu is er besloten om haar voor op ijzers te zetten met een zooltje en hoefpad.
Ook gaan we nog een weekje door met de quadrisol,in iets hogere dosering als ze had.
Nu maar hopen dat dit het ei van columbus is Haha!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:21

Dat is wel mooi dat ze niet bevangen is. Bij ons was er vorig jaar een drachtige merrie bevangen. We zijn zowel veulen als merrie kwijtgeraakt..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 00:40

maar hoe eet je nou zeker dat ze niet bevangen is?
gevoelig op de zool kan immers ook bevangen zijn...

een dierenarts kan het wel denken en waarschijnljk is het ook niet zo, maar alleen op een foto kan je echt zien of ze niet bevangen is.

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kimmetje26, manonnevot, redbutton, TessaaGr, Vagabondo en 81 bezoekers