Vreemde longklachten paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:39

Blijft heftig. Ik zou eerst een beetje zekerheid willen denk ik.

Er sterven nog steeds paarden onder het zadel waar men niet van wist dat ze iets mankeerde of dat het stabiel was.
Toen ik hoorde dat mn ene ruin hartproblemen had, stopte ik zelf steeds als hij wat zwaarder ademde. Ik denk dat dat niet per se nodig is, want een goede conditie is belangrijk en hij loopt nog steeds rond. Maar ik heb mn eigen angst dat hij instort en ben maar een mens.

Mn ruin die luchtwegproblemen heeft, is toch anders.

Beiden gaan nog wel mee rondje stappen en vaak neem ik ook paarden mee aan de hand die ik niet meer teveel wil belasten. Dus rij de 1, neem de ander of 2 of 3 mee.

Het is lastig om helemaal niks te doen of je moet echt een fijne pensioen plek hebben zodat ze nog voldoende bewegen. De ruin met luchtwegproblemen, had ooit een blessure, kwam stil te staan en werd snel te dik en is hb gevoelig, dus dan kom je van het 1 in het ander.


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 00:35

Hoe gaat het nu?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-20 08:35

Bedankt voor je berichtje!

Helaas is er helemaal niks veranderd,

Hij heeft erg lang op een zware prednison kuur gestaan, het maakte echt nul verschil, helaas...

We hebben veel dingen uitgeprobeerd, hij heeft echt een poos 24/7 buiten gestaan, maar eigenlijk ging het steeds slechter,

In overleg met de arts toch besloten te kijken wat er gebeurd als we hem heel schoon toch snachts binnen zetten, dat doen we nu, toch laat in de avond naar binnen en weer vroeg naar buiten,

Op zaagsel, en om de dag stofzuigen we zijn omgeving, de muren, bovenop de muren de balken van het dak, het tralies en de vloer,

Dat maakt eigenlijk wel veel verschil...

Maar als ik hem vergelijk met de afgelopen periode is hij nu eigenlijk net zo slecht (of stabiel tis maar hoe je het wilt noemen) als van de winter..

Al zijn de afgelopen dagen echt wel zwaar voor hem met die warmte, dan doen we echt 3 keer per dag nevelen met de Flexineb en hij staat nu met deze hitte overdag binnen en snachts buiten, anders staat die heel de dag te pompen van de hitte en de brandende zo’n -O-

Ik hoop dat deze warme dagen snel over zijn voor hem...

Volgende week starten we wel met een (voor mij onbekende) therapie, 3 dagen achter mekaar gaat hij een halo zouttherapie krijgen,
Ben ontzettend benieuwd of dat misschien iets voor hem doet, of weer 1 van die dingen is die je probeert maar geen verschil geeft...

Inmiddels ben ik wel aardig radeloos wat behandelingen en medicijnen betreft,
Zelfs de zware medicijnen die hij 2 maand achter mekaar heeft gehad heeft niks gedaan..

Iemand ervaring met halo zouttherapie?

Lord Gossa's Charm B+11 L1+12 L2+12 M1+10 M2+11 Z1+10 Z2+7 <3
Lady Hillie's Melody B+10 L1+12 M1+2 <3
Jade <3
Jildou <3

Linnie050

Berichten: 11795
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:41

Wat heftig allemaal.

Geen ervaring mee.
Ik las over zaagsel in de stal.
Zit daar niet veel stof in?
Ik ken 1 paard deze is van zaagsel naar stro korrels gegaan minder benauwd.

(Niet zulke problemen als bij jou)
Maar wie weet alle beetjes helpen omdat je ook aan het stofzuigen bent.

Heel veel sterkte en hoop dat de nieuwe therapie aanslaat.
Ben wel benieuwd of je nog verandering ziet in het littekenweefsel.

Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1557
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:57

Oh wat vervelend Higoma, hopelijk is dit warme weer inderdaad snel over.

Ga je voor de zouttherapie echt naar een zoutkamer of komen ze met zo'n mobiele kamer bij jou?
Een stalgenootje van mij heeft goede ervaringen met zouttherapie. Zowel de longklachten als allergieklachten werden een stuk minder. Zij heeft wel een langer traject gedaan dan 3 behandelingen geloof ik. Zij had er een stuk of 9. Ik ga duimen voor je dat het aanslaat.

Beware! Beware! I have two chestnut mares :D

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:13

Hier een heel goede ervaring met zouttherapie (in 2018), al waren bij die van ons de klachten anders en minder (hoesten, toonde nooit benauwd oid) en heeft hij "alleen maar" RAO/astma/stofallergie. Wij hebben hem weggebracht voor een 10-daagse zoutkuur, en vervolgens is hij anderhalf jaar hoestvrij geweest. Wel ook alles aangepast om stof en schimmels in zijn omgeving zoveel mogelijk te vermijden.Toen hij toch weer een beetje begon hebben we het met een flexineb weer onder controle gekregen. Maar die zoutkuur heeft hem wel de grootste boost gegeven denk ik. Succes, ik hoop dat het jouw paard ook helpt!!

.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:31

Oei wat een zorg voor weinig resultaat. Hopelijk werkt de zouttherapie beter!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:53

Wat heftig allemaal zeg, ik hoop dat de zouttherapie effect heeft.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:25

Zouttherapie kan echt heel goed werken. Ons vorige paard heeft bij Equisana gestaan en zij werken tegenwoordig ook samen met Emmeloord.

In die tijd veel paarden zien komen en gaan die echt styuk voor stuk erg opknapte. Helaas had ons paard dusdanige klachten dat het niet heeft geholpen, maar dat was echt extreem.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:44

Higoma145 schreef:
Bedankt voor je berichtje!

Helaas is er helemaal niks veranderd,

Hij heeft erg lang op een zware prednison kuur gestaan, het maakte echt nul verschil, helaas...

We hebben veel dingen uitgeprobeerd, hij heeft echt een poos 24/7 buiten gestaan, maar eigenlijk ging het steeds slechter,

In overleg met de arts toch besloten te kijken wat er gebeurd als we hem heel schoon toch snachts binnen zetten, dat doen we nu, toch laat in de avond naar binnen en weer vroeg naar buiten,

Op zaagsel, en om de dag stofzuigen we zijn omgeving, de muren, bovenop de muren de balken van het dak, het tralies en de vloer,

Dat maakt eigenlijk wel veel verschil...

Maar als ik hem vergelijk met de afgelopen periode is hij nu eigenlijk net zo slecht (of stabiel tis maar hoe je het wilt noemen) als van de winter..

Al zijn de afgelopen dagen echt wel zwaar voor hem met die warmte, dan doen we echt 3 keer per dag nevelen met de Flexineb en hij staat nu met deze hitte overdag binnen en snachts buiten, anders staat die heel de dag te pompen van de hitte en de brandende zo’n -O-

Ik hoop dat deze warme dagen snel over zijn voor hem...

Volgende week starten we wel met een (voor mij onbekende) therapie, 3 dagen achter mekaar gaat hij een halo zouttherapie krijgen,
Ben ontzettend benieuwd of dat misschien iets voor hem doet, of weer 1 van die dingen is die je probeert maar geen verschil geeft...

Inmiddels ben ik wel aardig radeloos wat behandelingen en medicijnen betreft,
Zelfs de zware medicijnen die hij 2 maand achter mekaar heeft gehad heeft niks gedaan..

Iemand ervaring met halo zouttherapie?


Halo zouttherapie is eigenlijk vergelijkbaar met de flexineb in zoverre dat je droog zout verneveld ipv nat zout..

Bedoeling is dat eventueel slijm makkelijker opgehoest kan worden..

( uiteraard kan je ook medicatie via flexineb toevoegen enz..maar gaat nu alleen over toedienen zout)

Mijn paard heeft meer effect met de flexineb..maar hoor het ook wel eens andersom...3 dagen is wel kort( of krijgt hij meerdere behandelingen per dag?)

Hopelijk heeft jouw paard hierbij wel baat!

Welke medicatie heeft hij via de flexineb al gehad?
Laatst bijgewerkt door Vleddertje1 op 10-08-20 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:03

Dat is niet hetzelfde.

Ik gebruik al jaren onze vernevelaar met zoutoplossing en dat kan goed slijm losmaken. Evt kan je iets toevoegen.

Wij hebben nu voor de 2e keer een flexineb en daar kan je medicatie in doen en dat zorgt ervoor dat die op de plaats komt om daar direct het werk te doen. Is dan ook minder belastend voor maag/darmen etc.
Eventueel kan de flexineb met alleen zout wat losmaken.

De zouttherapie werkt met een bepaalde maar zout deeltjes die diep in de longen komen en zo de boel los/schoon kunnen maken.

Of er iets los komt hangt echt af van de kwaal..........Bij mijn ruin zit er niks meer vast en zijn de longen zelf op. Bij langdurig hoesten en niks doen, zou daar wel wat vast kunnen komen te zitten. En er is in het verleden wel vaak met vernevelen wat los gekomen.

Zouttherapie werkt voor meer dingen goed, omdat het paard er in zijn geheel in staat.
3 dagen vind ik ook wat kort. Maar als je bijv bij Equisana staat, nu een van de meest ervaren plekken daarmee, kunnen ze je echt wel goed aangeven of hij nog wat langer/meer nodig heeft.

Wel kan het nog thuis doorwerken.

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:20

Heb met grote interesse jouw topic doorgelezen. Jeetje wat een zoektocht is dit. Wat me toch zo verbaast is dat een paard die al lange tijd (misschien zn hele leven al) met die conditie (hart en longen) rondloopt zo plots zo enorm kan verslechteren dat normaal werken niet eens meer kan. En het ook niet wil verbeteren.
Heb je er al eens aan gedacht om je paard te laten bekijken bij Laarakkers/Den Hoek? Misschien kunnen die iets vinden dat mee zou helpen in de richting van een oplossing.

Fangio

Berichten: 2556
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:29

Ik heb zelf geen ervaringen met zouttherapie, maar ben wel benieuwd naar de jouwe, ik duim dat dat het verschil gaat maken voor je paard!

Reggledoos
Berichten: 217
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:12

Wat een narigheid. Ik Kan begrijpen dat je er af en toe doorheen zit.
Succes met de zouttherapie

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-20 23:21

Excuus allemaal voor het late reageren! Beetje drukke warme dagen!! Komen jullie paardjes wel een beetje de warmte door?

@linnie050, bedankt voor je reactie!
Volgens mij is het zaagsel wat we hebben gefilterd en stofvrij! Maar dat is wel een goeie om even na te kijken! Bedankt voor de tip! :D

@lau07, bedankt! Ze komen met een mobiele trailer aan huis! Dat is natuurlijk wel makkelijk!
Wat mega fijn om te lezen dat een stalgenootje goede ervaringen ermee heeft! **\O/**
Dat is mooi!!

Volgens mij, als ik het goed heb begrepen komen ze 3 dagen, 2 keer per dag, dan zouden we dus op 6 behandelingen zitten?

@Sandra _H, woow!! Dat klinkt super!!wordt echt heel blij van zulke “reviews” wat fijn dat jullie het nu onder controle hebben!! Met welke spullen vernevelen jullie met de Flexineb? :)

@poes, dankjewel! Ik hoop het ook! <3

We hadden inderdaad ook wel op wat meer resultaat gehoopt :=

@Zonnebloem92, heel erg bedankt! Ik hoop het ook! :D

@superpony, ah echt! Wat zonde!! Mag ik vragen wat voor dergelijke klachten? -O-

@ vleddertje1, ze gaan inderdaad 3 dagen lang 2 keer per dag komen, dus dat zijn dan 6 behandelingen :j

Mag ik vragen wat jij voor verdere medicatie oid gebruikt met je Flexineb behalve zoutoplossing?

@superpony, ah super interessant!! Ze gaan 3 dagen 2 keer per dag doen, maar mocht dit niet genoeg resultaat geven wil ik zeker kijken naar equisana oid! :j

@babootje, bedankt voor je reactie!
Ja bijzonder he! We vinden het zelf ook heel bijzonder, en echt van het een op het andere moment! Want op 8 dec liep hij nog concours in het Z2 met dubbele scores, en op 10 dec begon de ellende :')

Laarakkers of den hoek niet, maar begin sept komt er wel een holistische arts langs, die zoveel veearts als holistisch is ben daar wel benieuwd naar! :)

@fangio, dankjewel! Leuk om te lezen! Ik zal zeker mijn ervaringen delen in dit topic :j

@reggledoos, dankjewel! Ja dat zeker! Soms vraag je je echt af waar je het allemaal nog voor doet! Maarja het is echt mijn kindje, en ik vind ik moet alles doen/proberen wat ik kan! Dus we blijven volhouden! :=


Al moet ik zeggen met dagen zoals deze is volhouden echt soms wel heel moeilijk! :roll:

Vanmorgen kwam ik op stal,
Hij stond rustig te eten en ademen en is hij om 9 uur op wei gegaan wel neusgaten open maar opzich ging het wel,

Om 11 uur ging hij eraf ivm de hitte (dat trekt die nu helemaal niet, hij staat beter binnen dan buiten) kwam hij helemaal pompend eraf, ademhaling van 34 per min, moet zeggen dat ik toch wel even een traantje moest weg O:)
https://youtu.be/us2AQIGDmtI

Lord Gossa's Charm B+11 L1+12 L2+12 M1+10 M2+11 Z1+10 Z2+7 <3
Lady Hillie's Melody B+10 L1+12 M1+2 <3
Jade <3
Jildou <3

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:41

Oei dat is geen leuk beeld nee. Ik hoop heel erg voor je dat de behandelingen aanslaan.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Fangio

Berichten: 2556
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:46

Ik vernevel in mijn flexineb atrovent (zet de luchtwegen open) en budesonide (inhalatiecortico tegen de ontsteking). Afgelopen dagen heb ik soms smiddags eens extra verneveld met atrovent en/of balsamic air (die vind de mijne verschrikkelijk), dat hielp de mijne erg goed.
Bij mijn paard is het hoesten ook zo enorm plotseling begonnen, al verschillen de verdere klachten wel met de jouwe, echt ellendig is het om je paard zo benauwd te zien.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 01:12

Ook ik vernevel sinds kort met de flexineb atrovent/ nacl afgewisseld met balsamic air...daarnaast flixotide puffer

Heeft bij mijn pony erg veel effect!

Hij staat met dit warme weer echt wel met wat te pompen/ iets gesperde neusgaten, maar is actief en vrolijk..

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:15

Higoma145 schreef:
@babootje, bedankt voor je reactie!
Ja bijzonder he! We vinden het zelf ook heel bijzonder, en echt van het een op het andere moment! Want op 8 dec liep hij nog concours in het Z2 met dubbele scores, en op 10 dec begon de ellende :')

Laarakkers of den hoek niet, maar begin sept komt er wel een holistische arts langs, die zoveel veearts als holistisch is ben daar wel benieuwd naar! :)


Is dat misschien Annika ten Napel?
Den Hoek is een holistische praktijk ooit gestart door Eric Laarakker. De artsen die daar holistisch zijn opgeleid zijn ook regulier paardenarts. Dat een holistisch arts ook regulier paardenarts is vind ik heel belangrijk. Die achtergrond moet er wel zijn. Annika ten Napel heeft lang bij Den Hoek gelopen maar is naar ik heb begrepen nu voor zichzelf een praktijk begonnen. Ik vond haar altijd erg kundig. Legt goed uit wat er allemaal gebeurt. Het lijkt zweverig allemaal maar als je de wijze van diagnose stellen snapt en je ziet wat er gebeurt is daar eigenlijk niets zweverigs aan. Elk orgaan, maar ook elke bacterie, schimmel, virus etc heeft een eigen energetische waarde. Door deze te meten kan worden gezien waar iets uit balans is en waardoor dit wordt veroorzaakt. Bij hele complexe gevallen kan zo'n onderzoek je net op een spoor zetten dat regulier nog niet is gevonden.

karijn

Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:17

Vervelend hoor. En dit weer is natuurlijk niet fijn. Mijn paard staat na het rollen in de bak of wei op het moment ook enorm te pompen. Het kost hem enorm veel energie. Ik weet dat als het weer straks beter wordt, hij weer zal opknappen maar ik weet ook dat het minder zal zijn dan voorgaande jaren. Nu is mijn paard 19 en dus niet meer de jongste, is sinds het slechter gaat ook met pensioen. Daarbij heeft hij ook wel slijtage in de kogels achter (groot paard) dus ik geniet van hem zolang het nog gaat. Zodra hij met een dubbelslag blijft ademen in rust, is het over en uit...

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:20

Ik vernevel voornamelijk zoutoplossing. Preventief vooral. Hij vindt het heerlijk dus dat doen we regelmatig. Als ik dan toch weer eens een kuchje hoor doe ik weer een weekje met silvaplex of balsamic air/zoutoplossing.
Bob heeft trouwens ook bij Equisana de zoutkuur gedaan +:)+

.

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-20 22:55

@poes, nee klopt! Vond het ook echt sneu! Maar gelukkig komt hij op zon moment met de Flexineb wel tot rust! :j
Ik hoop het ook! Ben erg benieuwd! :Y)

@fangio, ah okee!! Ja atrovent hebben wij idd ook gehad :j gaf helaas ook geen resultaat, balsamic air vind die van mij dan juist wel weer lekker maar ook dat maakt niet echt verschil in zijn klachten! :')
Het geeft wel wat verlichting op echte benauwde momenten zoals met dit warme
Weer, maar buitenom dat blijft de toestand hetzelfde :roll:

@vleddertje1, ahja, ook diezelfde combi, helaas maakt het voor ons niet echt uit of we daarmee puffen of niet,
Wel top dat het voor jouw paardje wel goed werkt! Gelukkig!! En dat je paardje het toch goed doet ondanks de hitte! :=

@babootje, Nee het is een ander, Maar ik deel wel heel erg je mening over hoe belangrijk het is als ze ook een reguliere geneeskundige achtergrond hebben, :j
Ik vind holistisch ook wel meer een soort aanvulling op regulier :)

@sandra_H, ahja! Ook een beetje die zelfde middelen! :)
Ook bij equisana dus, ik hoor/lees daar veel goede ervaringen over! :))


Ik lees dus dat veel van jullie een beetje met dezelfde middelen vernevelen, :)

Wij hebben al gebruikt :
- zoutoplossing
- Balsamic air
- Silvaplex
- Immuno-san
- Inhal

Gepuft met :
- ventolin
- Salbutamol
- Atrovent

Eigenlijk alles wat we tot nu toe gedaan hebben , doet wel iets maar eigenlijk ook weer niets, haha, klinkt heel gek :')

Op dit moment vernevel ik 2 maal daags eerst met inhal verdunt met zoutoplossing en dan nog 10 ml zoutoplossing

Ik heb zelfs een een berichtje gedaan naar Flexineb met het verhaal en de vraag wat ik nog eens kan gebruiken of doen maar die konden me geen verder advies geven want ze kende de aandoening niet :')

Mijn hoop is dus echt gevestigd op de zouttherapie O:)

Lord Gossa's Charm B+11 L1+12 L2+12 M1+10 M2+11 Z1+10 Z2+7 <3
Lady Hillie's Melody B+10 L1+12 M1+2 <3
Jade <3
Jildou <3

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-20 17:59

Zware dag vandaag, ondanks dat het iets koeler lijkt is meneer vandaag erg onrustig geweest, werd gebeld door een stalgenootje dat hij aan het ijsberen was in de wei en hij erg door zijn adem was en bezweet,

Gelukkig heeft mijn stalgenootje hem binnen gezet, ze merkte wel op dat ze hem aanraakte en zijn hart onwijs tekeer ging, gelukkig is ze hem meteen gaan koelen en toen ik kwam kon hij meteen de Flexineb op,

Nu kijken we helemaal uit naar de zouttherapie die de komende paar dagen gaat gebeuren

Zijn er mensen die dit gedrag oid herkennen bij hun paarden met ademhalingsproblemen?

Afbeelding

Afbeelding

Lord Gossa's Charm B+11 L1+12 L2+12 M1+10 M2+11 Z1+10 Z2+7 <3
Lady Hillie's Melody B+10 L1+12 M1+2 <3
Jade <3
Jildou <3

Pareltjes
Berichten: 2210
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:30

Hier een met ernstige hooikoorts. Hoge temperaturen zijn een drama. Eerste dag met lage luchtvochtigheid kon hij heel goed handelen. De dagen met oplopende humiditeit zijn moeizaam.Hij krijgt al jaren ceterizine. Heeft ook hele tijd geduurd dit goed over de pollenperiode uit te balanceren.

Hier vernevel ik op dat soort dagen juist niet. Paard heeft het dan al moeilijk genoeg. En als ik vernevel is het fysiologisch zout en verder niets. Maar alleen op dagen met lage luchtvochtigheid. Enkele keer per jaar met Rapidexon. Om slijm los te krijgen staat hij het gehele jaar op slijmoplosser. Zo verlaag ik het risico op longonsteking.Haygain gebruik ik niet meer ik zag geen enkele verandering in zijn toestand. Bovendien at hij het gestoomde hooi erg slecht.

De luchtwegen maar met name de voorste zijn zwaar overprikkeld in de zomermaanden. Bij extreem hoge temperaturen en daarmee hoge ozon waardes heeft hij het slecht. Dan krijgt hij uitsluitend voor die dagen prednison. Hij slijt er veel te veel op.

Staat snachts buiten en gaat om 08.00 uur naar binnen. Bij hoge pollendruk spuit ik hem helemaal af zodat lijf en hoofd er vrij van zijn. Op de kwade dagen zoals afgelopen tijd krijgt hij flinke dosis magnesium bij. Dat verlicht de stress en maakt het voor de spieren makkelijker ( longen vergen veel spierkracht). De stal sluit ik zoveel mogelijk af zodat pollendruk, temperatuur en ozon waardes zo laag mogelijk blijven. Staat hij aan de hartslagmeter en controleer ik zijn temperatuur. Zijn hart is ijzersterk dus daar hoef ik me niet te druk over te maken. Het is meer een meting van stresslevels.

Met hittegolven zoals de laatste jaren is het alle zeilen bijzetten en ben je een groot deel van de dag met hem in de weer. Met name om te zien dat het niet de verkeerde kant op rolt. Koel houden en een rustige omgeving lijken het beste te werken.

Hij is 24 en verder in zeer goede conditie. Kost idd een bom duiten maar als je het kunt missen why not.
Binnenkort maakt hij deel uit van een nieuw onderzoek en ben ik heel benieuwd. Zal blij zijn als de temperaturen luchtkwaliteit normale waarden aannemen. Is niet leuk je paard zo te zien staan.

Wat ik van die “ droge zouttherapie “ moet denken weet ik nog niet. Ik begin er in iedergeval niet aan. Beetje vaag allemaal nog.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 01:14

Ons overleden paard had echt extreme aanvallen bij benauwdheid en viel echt niet meer onder normaal. Onze eigen veearts is ooit met spoed gekomen en die zag het als spasmen. Die schreef hem gelijk af na een scopie ook.

Tijdens de zouttherapie ook zo een aanval gehad en zijn we naar Emmeloord geweest die het eigenlijk ook erg extreem vonden.

Hij had overdag eigenlijk het minst last.
Dat zie ik bij mn ruin van 22 die al een aantal jaren klachten heeft ook wel; 's avonds laat en 's ochtends heel vroeg is het het ergste.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann, EsmeeKKK, Kim_S, REYNIR en 98 bezoekers