Lymfeklierontsteking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Lymfeklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 20:08

Bokkers!

Ik ben momenteel verre van actief hier... Maar dit onderwerp vraagt voor mij persoonlijk om wat meer ervaringen en tips...

Mijn paard (Fries, ruin, 13 jaar, Z dressuur, erg fit) heeft intussen voor de 3e keer een lymfeklierontsteking. Voor het eerst in 2017, toen in 2018 weer (rond dezelfde tijd en weersomstandigheden) en ook nu heeft hij er weer eentje.
Woensdagavond was hij nog bloedfanatiek tijdens een niet al te pittige training.
En donderdagochtend trof de eigenaar hem (in tegenstelling tot de laatste voerbeurt woensdag laat) ineens aan met 39.6 graden, niet echt alert en minder eetlust (muesli wilde hij wel hebben) en een hele dikke bult in de lies (lymfeklierontsteking dus, been ik vanaf de sprong naar beneden niet dik, dus geen einschuss), lopen gaat wat moeilijk, maar ja mag er aan zitten en in knijpen zonder dat hij een krimp geeft. Meteen de dierenarts gebeld natuurlijk.
Die heeft hem antibiotica en koortsremmers gegeven. Gistermiddag was de temperatuur mooi gedaald naar 37.9 toen ik kwam. Vanochtend kwam de dierenarts natuurlijk weer, temperatuur naar 38.5. Naar mijn idee niet gek zo'n 24 uur na de eerste koortsremmer. Dus weer AB en koortsremmer gehad en afspraak voor morgen ochtend visite.
In tegenstelling tot gisteren was hij vanochtend wel goed alert, eet zowel hooi als brok goed.

Vanmiddag was ik er weer, temperatuur was opgelopen naar 39,7, omdat ik het niet kon rijmen met hoe hij was (heel erg vrolijk) nog een keer opgenomen, zo'n 10 minuten later en was het 40.1.
Dierenarts gebeld, mochten metacam ophalen. Vanaf toen is de temperatuur ongeveer anderhalf uur gelijk gebleven. En een paard dat eigenlijk wel de box uit wil wandelen als je een oogje toeknijpt.

Ik vind het ontzettend verwarrend en zorgelijk.
Enerzijds positief vanwege zijn alertheid, vrolijkheid, eetlust etc. Anderszijds zorgelijk omdat hij het pispaaltje van de kudde is (hij heeft beide dagen om die reden dus afgezonderd gestaan zodat hij rust had). Wat als hij me voor de gek heeft omdat hij zo ontzettend aanhalig is met mensen?

Jullie zullen het wel typisch vinden dat hij in 2019 niets heeft gehad... Daar heb ik dus ook een theorie over... In 2017 en 18 vond ik het natuurlijk ook verschrikkelijk... Daarom besloot ik hem SME Mix van de Paardendrogist te voeren in februari/maart 2019, omdat dit de afvoer van afvalstoffen bevordert. Dit heb ik tot vorig jaar augustus gedaan. Ik weet niet meer precies mijn gedachtengang, misschien heb ik er niet bij stilgestaan, of heb ik gedacht: Ik wil eens kijken of het goed blijft gaan...
Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan natuurlijk... Maar daar heb ik nu niets meer aan...

Een collega begon gisteren nog over het pollenseizoen, pollen die je normaal in juli zit, zijn er nu al... Dat komt akelig dicht bij de voorgaande keren dat dit voor is gevallen...

Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen... Wat doen jullie eraan?

Ik wil natuurlijk eerst dat de dierenarts uitbehandeld is en hij koortsvrij is voordat ik met andere dingen begin. Ik weet nog niet of dat detoxen, probiotica of wat dan ook... Of gewoon weer SME... Dus alle tips zijn welkom.

Gelukkig ontbreekt het hem echt aan helemaal niets... Bij elk kleinigheidje wordt de dierenarts al gebeld, daar ben ik heel erg dankbaar voor. Maar het is echt niet leuk, zo'n zorgelijke tijd!

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Lymfeklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 19:22

Niemand? ;(

Gisteravond 38.8,vanochtend 38.5 en weer AB gehad. Halve dag in de wei gelopen en daarna weer 40 graden en enorm hijgen en zweten. Deken af en metacam erin. En nu is het keurig 37.5.

Hij hoefde niet in de zon te staan, kon z'n vriendjes ook vanuit de schaduw in de binnenbak zien waar hij vrije toegang tot had.
Met 40 graden wel brok, geen hooi eten. Nu weer alles aan het eten.

Hij liep ten opzichte van de vorige dagen wel goed. Rad, maar iets langzaam. Donderdag echt onregelmatig en vrijdag met een sleepbeen. In de wei loopt hij ook vrij veel zag ik vanochtend. Zwelling blijft gelijk, ook op stal en komt niet verder dan de sprong.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 19:29

wat naar en apart ook?
ik heb echt nog nooit van lymfeklierontsteking gehoord.
hoe komt hij daar aan dan, is dat ook duidelijk?
ik zou als ik jou was dan hetzelfde straks doen als het jaar waarin het goed gegaan is.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 19:51

ellepel schreef:
wat naar en apart ook?
ik heb echt nog nooit van lymfeklierontsteking gehoord.
hoe komt hij daar aan dan, is dat ook duidelijk?
ik zou als ik jou was dan hetzelfde straks doen als het jaar waarin het goed gegaan is.


Nee we hebben geen idee. Er is geen wondje te vinden. Inmiddels door 3 verschillende dierenartsen gecheckt.

Het eerste jaar heeft hij er vrij kort op een bloedonderzoek gehad, toen had hij alleen bloedarmoede, waarvoor hij is behandeld met redplex wat hij nu nog steeds krijgt. Ik denk wanneer hij twee dagen koortsvrij is even een kuur van een maand en dan weer op onderhoud.

En pas na een week of twee op SME van vorig jaar of lymfino mix. Zodat hij eerst wat is aangesterkt. Die kruiden willen nog wel eens dingen eerst erger maken. Dat kan ik hem nu niet aan doen.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:53

Ik ken ontstoken lymfeklieren alleen bij droes... en kan ook geen advies geven. Maar ik blijf zeker volgen. Hopelijk knapt hij snel weer op.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Lymfeklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:13

Keer een uitgebreid bloed onderzoek doen? Of er ook echt beeld infectie aanwezig is?

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 13:03

Chapeau2002 schreef:
Ik ken ontstoken lymfeklieren alleen bij droes... en kan ook geen advies geven. Maar ik blijf zeker volgen. Hopelijk knapt hij snel weer op.


Alleen zijn het dan de lymfeklieren bij de keel...
Ik ken ook paarden die moeite hebben met pollen en altijd dikke lymfeklieren hebben.



Jasmijn159 schreef:
Keer een uitgebreid bloed onderzoek doen? Of er ook echt beeld infectie aanwezig is?


Zijn we nu waarschijnlijk al te laat mee. Maar ik verwacht er weinig van. Je zal uiteraard verhoogde ontstekingswaarden hebben. Een kweek zal meer doen denk ik, alleen waarvan? Alles zit dicht. Er is geen wondje te vinden bij de ontsteking.

Vanochtend op tijd weer geweest, hij had weer 38,4. Dus de metacam is weer aan het uitwerken. Ga vanmiddag denk ik weer heen.
Hij loopt vrij fanatiek door de wei, op een gegeven moment dacht ik zelfs dat hij zou gaan draven. Is super alert. Heeft een dunnere vliegendeken op (eerder een bucas eczeem deken) zodat hij z'n warmte beter kwijt kan als het nodig is.
De bulten die hij had (een in de lies en een harde plek op de koker aan dezelfde kant) zijn aan het afzakken. Die in de lies is wat gaan hangen en zachter en de koker is nu aan één kant wat dikker maar het harde plek is er uit.

En ik ga een MLD therapeut mailen over de situatie. Wil er sowieso ff eentje bij hebben, maar het wanneer laat ik aan haar over. Misschien kan zij ook nog andere adviezen geven.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Lymfeklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:20

Ontstoken lymfeklieren komt ook wel voor bij paarden die de ziekte van Cushing hebben. De mijne heeft het ook eens gehad, maar hij had dus ook Cushing. Heeft denk ik te maken met een verslechterd immuunsysteem. Misschien eens advies vragen bij een holistische arts.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 13:27

cynthiar schreef:
Ontstoken lymfeklieren komt ook wel voor bij paarden die de ziekte van Cushing hebben. De mijne heeft het ook eens gehad, maar hij had dus ook Cushing. Heeft denk ik te maken met een verslechterd immuunsysteem. Misschien eens advies vragen bij een holistische arts.


Ik heb geen enkele aanleiding om Cushing bij mijn paard te verwachten op basis van de symptomen in vroege stadia (alertheid, werklust).
Maar een minder goed immuunsysteem kan heel goed... Het is en blijft een Fries... Weliswaar zonder het krakkemikkige stelsel qua spieren, pezen en botten...

Holistische artsen staan wij wel voor open, ik hou het even in gedachten! Bedankt!

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 21:29

Janine1990 schreef:
Zijn we nu waarschijnlijk al te laat mee. Maar ik verwacht er weinig van. Je zal uiteraard verhoogde ontstekingswaarden hebben. Een kweek zal meer doen denk ik, alleen waarvan? Alles zit dicht. Er is geen wondje te vinden bij de ontsteking.


Bloedkweek doen als ze weer hoge koorts heeft! Je kunt dan de kiem in het bloed aantreffen, tijdens een koortspiek. Wel doen voordat je er evt antibiotica in stopt.

Anoniem

Re: Lymfeklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 23:32

Lymfedrainage lijkt me inderdaad een goede!
Naar zeg voor jullie, deze situatie Y;(

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 20:05

Jasmijn159 schreef:
Janine1990 schreef:
Zijn we nu waarschijnlijk al te laat mee. Maar ik verwacht er weinig van. Je zal uiteraard verhoogde ontstekingswaarden hebben. Een kweek zal meer doen denk ik, alleen waarvan? Alles zit dicht. Er is geen wondje te vinden bij de ontsteking.


Bloedkweek doen als ze weer hoge koorts heeft! Je kunt dan de kiem in het bloed aantreffen, tijdens een koortspiek. Wel doen voordat je er evt antibiotica in stopt.


Ik neem het mee voor een volgende keer. Ik begrijp dat antibiotica bij een bloedkweek niet belemmerend hoeft te werken.

Anyhow, we gaan het hopelijk voorkomen...


Humpiedumpie schreef:
Lymfedrainage lijkt me inderdaad een goede!
Naar zeg voor jullie, deze situatie Y;(


Ervaring mee? Het begrip is mij alleen bekend, ervaring totaaaal niet.
We moeten eerst even het akkoord van de veearts afwachten.


Vanochtend was de temperatuur weer heel mooi 37,2 vanmiddag uit de wei 38,5 dus dat zakt ook naar behoren! Hij was bij het toedienen van de metacam zelfs serieus van plan de box uit te lopen en toen hij mij zag aan komen kwam hij er heel actief aan stappen.
Ik hoor straks de avondmeting via de app, maar ik verwacht een mooie meting.

Verder staat hij nu dagelijks op redplex en als hij weer goed boven Jan is dan gaan we starten met kruiden.

Zwelling is ook nog meer gezakt, lijkt wel volledig de koker in te zakken.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Lymfeklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:55

Om een MLD therapeut langs te laten kom en zal hij echt een paar dagen koortsvrij moeten zijn.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 07:17

Barb schreef:
Om een MLD therapeut langs te laten kom en zal hij echt een paar dagen koortsvrij moeten zijn.


Daarom wachten we dus ook op het akkoord van de dierenarts en gaat dit allemaal in overleg met de therapeut die ons daarin ook goed adviseert.

Maar we gaan echt nu de goede kant op heb ik het idee.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lymfeklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:31

Weet je zeker dat het een lymfeklierontsteking is en niet iets anders op die plek?

Fijn dat het de goede kant op gaat, ik vind het moeilijk om er wat over te zeggen.

Muze
Berichten: 5266
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Lymfeklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:30

Mld is zeker een aanrader zodra hij van de medicatie af is en koortsvrij.

Ook niet detoxen. Dat is echt te belastend voor het systeem.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 12:27

Elisa2 schreef:
Weet je zeker dat het een lymfeklierontsteking is en niet iets anders op die plek?

Fijn dat het de goede kant op gaat, ik vind het moeilijk om er wat over te zeggen.


Waar zou je aan denken?

Muze schreef:
Mld is zeker een aanrader zodra hij van de medicatie af is en koortsvrij.

Ook niet detoxen. Dat is echt te belastend voor het systeem.


Mogen pas als de bulten weg zijn en hij koortsvrij is behandelen van de dierenarts. Dus nog ff een paar dagen geduld. Temperatuur vanochtend mooi 37.5.

Detoxen ben ik sowieso niet van plan. Wel kruiden standaard voor betere afvoer van de afvalstoffen. Maar inderdaad ruim na MLD, om het niet weer op te zoeken.

Muze
Berichten: 5266
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Lymfeklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:36

Kruiden ter ondersteuning kan zeker.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:51

Janine1990 schreef:
Elisa2 schreef:
Weet je zeker dat het een lymfeklierontsteking is en niet iets anders op die plek?

Fijn dat het de goede kant op gaat, ik vind het moeilijk om er wat over te zeggen.


Waar zou je aan denken?

Muze schreef:
Mld is zeker een aanrader zodra hij van de medicatie af is en koortsvrij.

Ook niet detoxen. Dat is echt te belastend voor het systeem.


Mogen pas als de bulten weg zijn en hij koortsvrij is behandelen van de dierenarts. Dus nog ff een paar dagen geduld. Temperatuur vanochtend mooi 37.5.

Detoxen ben ik sowieso niet van plan. Wel kruiden standaard voor betere afvoer van de afvalstoffen. Maar inderdaad ruim na MLD, om het niet weer op te zoeken.


Ligt er aan op welke plek het zit in de lies, heb je een foto? Ik denk aan een ontsteking die bijv. ook kan komen door bandenletsel.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 21:09

Elisa2 schreef:
Ligt er aan op welke plek het zit in de lies, heb je een foto? Ik denk aan een ontsteking die bijv. ook kan komen door bandenletsel.


Het komt echt tussen de billen vandaan en zakt dan naar onderen.

Gisteren las ik het te laat en vandaag ben ik het vergeten... Ik vermoed dat er morgen niets meer te zien is :+ Behalve nog een restje vocht in de koker wat nu ook heel snel slinkt.

Meneer wilde vandaag niet uit de wei komen... Dus toen mocht eerst de rest en toen is hij even lekker uit zijn plaat gegaan. :') Eigenaar besloot maar ff te wachten met temperaturen en metacam.
Maar toen ik twee uurtjes later kwam was de temperatuur heel mooi 37.9...
Was ik teleurgesteld ook nog, tot ik hoorde dat hij nog geen metacam had gehad.

Hij voelt zich dus gelukkig een hele kerel.

Maar als er sprake is van bandenletsel, dan zou hij toch helemaal niet rad lopen?

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lymfeklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:26

Ja goede vraag, ik vind het moeilijk te zeggen zonder beeldmateriaal.

Heel erg fijn dat het zo goed lijkt te gaan nu in ieder geval.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Lymfeklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:33

Geen Lyme oid? Klinkt wel vaag..

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 10:15

MarjanB schreef:
Geen Lyme oid? Klinkt wel vaag..


Daar is hij destijds op getest volgens mij, maar gelukkig negatief.

Maar eerlijk gezegd kan ik overige mogelijke symptomen ook totaal niet rijmen met mijn paard. Want buiten dat hij dit nu 3 keer heeft gehad, is hij echt nooit ziek of ziek geweest. Voor een Fries is hij best wel keihard, nooit kreupel of iets dergelijks.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 10:16

Elisa2 schreef:
Ja goede vraag, ik vind het moeilijk te zeggen zonder beeldmateriaal.

Heel erg fijn dat het zo goed lijkt te gaan nu in ieder geval.


Ik zag op de FB groep 'Fries paarden forum' wel een merrie met exact hetzelfde. Daar stond wel een foto bij. Maar die plaats ik hier niet, want het is niet mijn foto.