Merrie te vaak hengstig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:00

Tja, heel lastig wat wijsheid is.

Wij hadden 3 ruinen en 1 merrie lopen. Er kwam een nieuwe ruin bij, apart ernaast en toen was de merrie van nu 27 steeds hengstig. De ruinen konden elkaar niet goed hebben.
Ze lopen 24/7 vrij rond, dus zagen elkaar wel continu. Ik liet ze overdag samen na 2 weken en dan alleen 's nachts nog draad ertussen. Maar steeds door het uit elkaar halen, was de kennismaking steeds alsof het weer opnieuw begon.

Toen we hier kwamen wonen kwam na een week er nog een merrie van 13 bij. Eerst apart en toen erbij. Zij was binnen een paar uur hengstig en haar broer wilde van alles met haar. Ze had ook interesse in de andere ruinen, maar haar broer pikte haar in.

Wij hebben het laten gaan. 1 ruin is ingeslapen, dus nu 3 ruinen en 2 merries. De merrie van 27 is regelmatig nog hengstig en die van 13 lijkt ook wel non stop hengstig, maar het geeft geen onrust meer.

Omdat ze wel wat bitchie kon zijn, gaven we kamille en monnikspeper. Toen dat op was, niet meer gegeven, maar zag toch echt verschil. Daarna blijven geven. Nu is de kamille weer op en kijken we het aan. Ze is een stuk relaxter geworden en onderling gaat het ook goed. Ze blijft haar op dr tanden houden, maar zoals het nu gaat, hoeft ze er niks bij. Gaat ze wel weer draken, ga ik toch weer de kamillie en monnikspeper voeren.

Maar bij ons zijn ze alle 5 van ons, dus geen risico's naar anderen. En wij zien ze de hele dag. Maar het steeds uit elkaar halen zou nooit mijn voorkeur hebben.

chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 20:01

Daar ben ik weer!

Ik heb het dus nu wel bijgehouden in mijn agenda..

En dan was ze 27 tot 30 mei hengstig en nu 11 juni is ze weer hengstig...

Is dit normaal?

Weet eigelijk niet zo wat ik nu moet doen..

Ze staat weer apart ..

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:08

Haal er een dierenarts bij om uit te sluiten dat er iets aan de hand is en heeft ze dit altijd gehad? Je kunt , heel ouderwets, ook nog de knikkermethode toepassen . Zal voor de merrie ook niet prettig zijn om om de tien dagen hengstig te zijn.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:21

Dat is meer dan 2 weken dus zover zit ze niet naast de 3 weken. Ik denk dat je gewoon niet op een goede plek staat.
Een hengstigheid duurt 5-7 dagen, een cyclus tussen 18-24 dagen dus in een korte cyclus kan een paard dus na het eind van de hengstigheid 11 dagen later weer hengstig staan zonder dat dit abnormaal is. Het is eerder de stal die blijkbaar gewoon liever geen natuurlijk gedrag wil zien.

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:42

chevellaenik schreef:
Daar ben ik weer!

Ik heb het dus nu wel bijgehouden in mijn agenda..

En dan was ze 27 tot 30 mei hengstig en nu 11 juni is ze weer hengstig...

Is dit normaal?

Weet eigelijk niet zo wat ik nu moet doen..

Ze staat weer apart ..

Zie reactie Sizzle, amen. Met name de laatste zin..... Triest.......

Het is niet onverstandig om even te laten controleren dat er niks aan de hand is (cystes op de eierstokken is de bekendste maar er zijn meer redenen). Omdat dat risico's voor het paard met zich mee kan brengen. Gewoon oog voor haar gezondheid dus.

Los daarvan zou ik al lang op zijn naar een andere plek waar ze in paardvriendelijke oplossingen denken.

Wij hebben een poos een merrie op stal gehad die zo hengstig kon zijn dat ze alle kerels tot vervelens toe lastig viel. Verzin het, zij deed het en dan nog wat meer.
Maar hoe erg ze ook was, ze werd nooit gemeen. Behalve dat de kerels er soms hoorbaar van moesten zuchten "HEB je d'r weer....." gebeurde er niks en dus hebben we er ook niks aan gedaan.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:45

Moeilijk... hier bij ons zou het bvb niet mogelijk zijn om permanent te splitsen, kan me voorstellen dat dat oo de meeste kleinschalige plekken het geval is. En onrust in de groep wil je natuurlijk ook niet hebben. Dus ik begrijp de vraag van de stalhouder voor monnikspeper of regumate of ... bij te geven zeker wel. Denk dat je merrie daar veel minder van zal weten dan van continue apart te moeten, want altijd apart is ook maar lastig voor haar.

Je kan natuurlijk verhuizen naar een merriegroep, maar persoonlijk (als dit echt een goede plek is) zou ik eerst proberen iets bij te geven. Los van de mogelijk blessures lijkt het me voor je merrie ook niet fijn om telkens zo hoog in de hormonen te staan. Lijkt me eigelijk ook wel redelijk wat stress te geven, ook als is het zogezegd 'natuurlijk'.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:49

Maar wat ga je dan reguleren aan een normale lente cyclus? Dan ben je toch juist hormonaal aan het verstoren?
Ik zou zelf echt nooit een merrie in de omgang en met rijden geheel normaal doet hormonaal gaan sturen om het dier koste wat kost op een specifieke stal te laten staan.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:17

het is een paard....
als er geen medische problemen zijn, dan is dit wat het is imo.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 22:34

Sizzle schreef:
Maar wat ga je dan reguleren aan een normale lente cyclus? Dan ben je toch juist hormonaal aan het verstoren?
Ik zou zelf echt nooit een merrie in de omgang en met rijden geheel normaal doet hormonaal gaan sturen om het dier koste wat kost op een specifieke stal te laten staan.


Als dat het leven voor het paard gemakkelijker maakt, waarom niet? Alsof wij mensen ons niet hormonaal reguleren...

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 22:42

Poekkie schreef:
Sizzle schreef:
Maar wat ga je dan reguleren aan een normale lente cyclus? Dan ben je toch juist hormonaal aan het verstoren?
Ik zou zelf echt nooit een merrie in de omgang en met rijden geheel normaal doet hormonaal gaan sturen om het dier koste wat kost op een specifieke stal te laten staan.


Als dat het leven voor het paard gemakkelijker maakt, waarom niet? Alsof wij mensen ons niet hormonaal reguleren...

Nou en?

Jij KIEST ervoor om jezelf hormonaal te beïnvloeden. Dit paard leg je het op omdat ANDEREN er wat van vinden! Dat is nogal een cruciaal verschil.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:15

ikke schreef:
Poekkie schreef:
[quote="Sizzle"
Maar wat ga je dan reguleren aan een normale lente cyclus? Dan ben je toch juist hormonaal aan het verstoren?
Ik zou zelf echt nooit een merrie in de omgang en met rijden geheel normaal doet hormonaal gaan sturen om het dier koste wat kost op een specifieke stal te laten staan.


Als dat het leven voor het paard gemakkelijker maakt, waarom niet? Alsof wij mensen ons niet hormonaal reguleren...

Nou en?

Jij KIEST ervoor om jezelf hormonaal te beïnvloeden. Dit paard leg je het op omdat ANDEREN er wat van vinden! Dat is nogal een cruciaal verschil.[/quote]

Sorry, ik zie het verschil echt niet. Alsof ontworming, vitamine E, spiersupplementen, finecto, magnesium etc. Niet worden opgelegd aan een paard omdat de eigenaar/stalhouder/trainer dat nodig vindt. Maar met monnikspeper of regumate is het direct heiligschennis? Iedereen een andere mening zullen we maar zeggen.
Als mijn merrie zo vaak hengstig zou staan, geef ik ze zeker weten zoeits bij, ongeacht of ze gedekt zou worden of onrust zou brengen of niet. Gewoon voor het beestje. Lijkt me echt niet fijn voor haar zo.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:18

Iedere merrie staat gemiddeld om de 21 dagen hengstig. Hoezo is dat niet fijn voor ze?
Daarnaast is Regumate ontzettend duur, dat geld zou ik liever in een beter passende stalling investeren.

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:25

Poekkie schreef:
ikke schreef:
Nou en?

Jij KIEST ervoor om jezelf hormonaal te beïnvloeden. Dit paard leg je het op omdat ANDEREN er wat van vinden! Dat is nogal een cruciaal verschil.


Sorry, ik zie het verschil echt niet. Alsof ontworming, vitamine E, spiersupplementen, finecto, magnesium etc. Niet worden opgelegd aan een paard omdat de eigenaar/stalhouder/trainer dat nodig vindt. Maar met monnikspeper of regumate is het direct heiligschennis? Iedereen een andere mening zullen we maar zeggen.
Als mijn merrie zo vaak hengstig zou staan, geef ik ze zeker weten zoeits bij, ongeacht of ze gedekt zou worden of onrust zou brengen of niet. Gewoon voor het beestje. Lijkt me echt niet fijn voor haar zo.

Dit paard lijkt er geen last van te hebben en geen schade van te ondervinden.

Wat jij beschrijft helpt de gezondheid van het paard; dat is een wezenlijk verschil.

Die merrie die ik eerder beschreef,die was weliswaar ontzettend niet te missen, in hoofdletters geschreven hengstig maar in de omgang en het werk was er niks aan de hand. Ze was altijd dezelfde fijne gezellige merrie, bloedfanatiek in het werk (internationaal marathonpaard enkelspan) alleen een slet op de wei als ze hengstig was maar ze bleef er verder gewoon vrolijk onder.

zou voor mensen vaak ook beter zijn als ze eens wat minder alles zouden willen controleren. Loopt een aardig topic over, elders op Bokt....

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:28

Agree to disagree zou ik zeggen :)
Denk dat we allemaal het beste voor de paarden voorhebben, maar daar zijn duidelijk verschillende interpretaties voor.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:34

TS, ga een ander plekje zoeken voor dat paard.

Je zal zien dat ze zich ook minder hengstig zal tonen als ze niet meer tussen de ruinen staat.

chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 05:46

Ze krijgt al iets voor de hengstigheid.. monninkspepper druppels van phitonics en kamille.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 06:54

chevellaenik schreef:
Ze krijgt al iets voor de hengstigheid.. monninkspepper druppels van phitonics en kamille.


Waar wacht je dan nog op?
Pak je biezen daar en zoek naar een voor haar beter passende plek.

chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 10:05

Update: ik Heb met de dierarts gemailt en hij vond ook dat ze een week te vroeg is met hengstig worden. En aanstaande maandag wordt ze onderzocht.
Ik hou jullie op de hoogte..

Ik ga nog niet verhuizen
Ik wil eerst weten waarom ze zo snel hengstig word. En misschien kan ik het oplossen met medicijnen en dan hoef ik niet weg.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:19

Goed dat je het verder laat onderzoeken TS.

Maar ze zal wel eens in de zoveel tijd hengstig blijven. En dan moet ze steeds appart?

Dat is echt geen gewenste situatie.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:36

NatasjavE schreef:
Goed dat je het verder laat onderzoeken TS.

Maar ze zal wel eens in de zoveel tijd hengstig blijven. En dan moet ze steeds appart?

Dat is echt geen gewenste situatie.


Als ze het kunnen regelen dat de hengstigheid minder hard toont. Als in nog wel hengstig, maar de scherpe randjes en de onrust eraf, lijkt het mij niet dat een stal ze daarvoor apart zou zetten? Zou wel een goede oplossing zijn.

chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 10:42

Ze moet alleen apart als ze de boel op stelte zet. Die andere merrie die loopt gewoon in de kudde want die laat zich niet bespringen die doet alleen haar staart omhoog een paar hengstige plasjes en ze is maar 3 dagen en niets aan de hand. Maar mijne is meer zo van de ene ruin wilt ze en dan ook nog die andere ruin . Maar eerst wil ik weten of er iets abnormaals is en dan kijk ik verder.. heb trouwens al in de buurt een stal gevonden wat ook naar mijn idee past bij ons. Maar eerst kijken wat er echt mis is. En misschien met medicijnen kan ze wel in de kudde blijven.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:05

Misschien heb ik wat gemist,maar is ze in de winter ook hengstig dan? Als dat niet zo is,maar dit voornamelijk in het voorjaar speelt,dan denk ik dat het een normale vruchtbare merrie is.Dat is geen ziekte en daarom zou ik er niet met medicijnen aan gaan knoeien maar haar dan af en toe apart zetten of met alleen merries.Andere merries gaat men juist weer hengstig spuiten.Het is dus niet gauw goed!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:13

NOgmaals; Toen mijn merrie van 13 nieuw was in de kudde was ze ook in no time hengstig en wilden 3 ruinen haar de eerste keren graag dekken.
Door steeds uit elkaar te halen krijg je nooit de 100% gewenning aan elkaar.

Inmiddels staat die van ons er 8mnd bij en reageren de ruinen wel als ze hengstig is, maar gewoon als iets wat erbij hoort.

Haar moeder is 27 en wordt ook af en aan hengstig nog, maar dat levert geen problemen.

Overigens; Toen ik vorig jaar een nieuwe ruin erbij kreeg was die moeder vreselijk hengstig en hadden 2 ruinen onderling wel wat problemen. Dus kostte tijd om de nieuwe ruin er echt bij te zetten.
Maar ook die vreselijke hengstigheid hield weer na een paar keer op.

Er zit echt verschil tussen dat enorme nieuwe hengstig zijn en gewoon een keer hengstig zijn. En moeders heeft meerdere kinderen en de dochter 1, dus beiden vruchtbaar.

Je moet een verschil gaan maken of het gewoon gebrek aan kennis is van de stal en de omstandigheden niet goed zijn of dat zij gewoon voorzichtig zijn met paarden van klanten. Goede omstandigheden zijn er als de paarden ook voldoende ruimte hebben om van elkaar weg te kunnen en andere vriendschappen kunnen sluiten.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:26

bigone schreef:
Haal er een dierenarts bij om uit te sluiten dat er iets aan de hand is en heeft ze dit altijd gehad? Je kunt , heel ouderwets, ook nog de knikkermethode toepassen . Zal voor de merrie ook niet prettig zijn om om de tien dagen hengstig te zijn.

Ik zou geen knikkers of zo in je merrie stoppen!!Ik heb ooit gelezen dat Arabieren in de woestijn stenen in de baarmoeder van hun kamelen zouden doen om te voorkomen dat ze tijdens lange karavaantochten drachtig zouden worden. Maar dat zal dat toch ook geen invloed op de hengstigheid hebben maar alleen innesteling van een embryo voorkomen.Niet doen,en stel dat je nog eens met haar wil fokken,of haar verkopen?Krijg je die knikker er dan weer uit??Ze kan er wel ziek van worden.

chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 16:09

Ik kijk maandag wel wat er uit het onderzoek komt..
En dan even bespreken wat wijs is en dan ga ik er even over nadenken. Ik ga geen overhaaste beslissing nemen.