Ervaringen gezocht zouttherapie

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Xyris

Ervaringen gezocht zouttherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-20 22:22

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met zouttherapie bij een paard met luchtwegproblemen.
Hoe zag de kuur er uit (duur etc)? En was deze op locatie met een trailer of elders op stal?
En het belangrijkste, had het effect en zo ja, hoe lang duurde het voordat de symptomen weer terug kwamen?

Thanks!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-20 13:15

Niemand? Er is enige haast bij -O-

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:21

Ja, ik! Die van ons heeft in juni 2018 een 10-daagse zoutkuur gehad bij Equisana stables in Kraggenburg. https://equizouttherapie.nl/. Hij heeft daar dus 10 dagen gestaan, en stond elke dag in de zoutbox. Verder luieren en grasmaaien in wei en paddock, en in de avond/nacht in een grote box. Hij was daarna voor ruim anderhalf jaar helemaal hoestvrij. Toen hij vervolgens weer wat begon hebben wij een flexineb gekocht, omdat we wilden weten of dat genoeg was (en omdat we hem in dat geval niet weer 10 dagen kwijt waren :o ).
Max van Equizouttherapie doet routes door het land met een trailer.

Kan het in elk geval zeker aanraden!!

.

Xyris

Re: Ervaringen gezocht zouttherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-20 15:01

Dank je wel Sandra! Wat een positief bericht zeg, fijn om te horen! Helpt de flexineb ook goed? Of ben je nog aan het testen?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:04

Neem eens contact op met dierenpraktijk Tussen Mark en Amer in Made (Hooge Zwaluwe). Een van de paraveterinairs behandelt paarden met zouttherapie.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:30

Niet persoonlijk, maar zouttherapie wordt in Dld best veel gedaan door mensen met paarden met luchtwegproblemen. Ik heb zelf een periode een Inhalator (Hippomed Air One) gebruikt voor 1 van mijn paarden. Mede ook omdat die verschrikkelijk slecht op een trailer wil staan. Hielp het, ja en nee, ze kreeg wel een stuk meer lucht, maar omdat ze dampig is zal het nooit meer echt ok worden.
Ik hoor en lees wel heel veel goede berichten van Duitse ruiters over zowel de Solebox als ook het gewone inhaleren.

En als ik een keer aan zee ben, heb ook hooikoorts, dan merk ik ook gelijk wel dat ik meer lucht krijg. Dus onlogisch is het voor mij niet.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 16:12

Xyris schreef:
Dank je wel Sandra! Wat een positief bericht zeg, fijn om te horen! Helpt de flexineb ook goed? Of ben je nog aan het testen?

Flexineb werkt ook. Voordeel is dat we die gewoon hebben en dus kunnen vernevelen wanneer we willen. En daarbij kun je ook meer dan zout alleen vernevelen. Maar toen we de flexineb gingen gebruiken was ie nog lang niet zo ver "heen" als hij was toen hij de zoutkuur kreeg, lees: (te) lang dokteren en medicijnen als prednison.

.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:54

Twee kennisen van mij hebben het gedaan, eentje zeer recent (ging naar locatie) en eentje vorig jaar (heeft het thuis gedaan, zelf stal afgedicht en vernevelaar gehuurd), beiden zonder resultaat :(

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 07:27

sunny43 schreef:
Twee kennisen van mij hebben het gedaan, eentje zeer recent (ging naar locatie) en eentje vorig jaar (heeft het thuis gedaan, zelf stal afgedicht en vernevelaar gehuurd), beiden zonder resultaat :(

Kan natuurlijk, het zal echt niet altijd DE oplossing zijn, maar vergeet niet: het slagen van zo'n therapie staat of valt ook met de aanpassingen die je daarna thuis wel of niet doet. Het is nog altijd geen tovermiddel. Als je niets of niet genoeg doet aan de omgeving, voer en management is alles weggegooid geld en moeite.

.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:23

Sandra_H schreef:
sunny43 schreef:

Kan natuurlijk, het zal echt niet altijd DE oplossing zijn, maar vergeet niet: het slagen van zo'n therapie staat of valt ook met de aanpassingen die je daarna thuis wel of niet doet. Het is nog altijd geen tovermiddel. Als je niets of niet genoeg doet aan de omgeving, voer en management is alles weggegooid geld en moeite.

Natuurlijk maar reken maar dat deze mensen de huisvesting, voer en het management perfect op orde hadden voordat de keuze op zouttherapie viel. Maar dus in deze gevallen zonder het gewenste resultaat.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:53

Yep, ervaring mee :)

Wij geven zelf zouttherapie, wat zou je willen weten?

Onze ervaring is dat het van meerdere factoren afhangt.

- wat is de aandoening, wordt er door een dierenarts al behandeld?
- wordt de leefomgeving, de reden niet aangepast, dan kan het terugkomen.
- is er een chronische beschadiging, dan zal het niet 100% weg weg gaan,want het zout lost geen litteken weefsel op ;)

Wij hebben positieve resultaten gezien bij:
- een paard met allergie├źn
- enkele paarden met copd
- een paard wat hoestte, maar waar geen diagnose gesteld was
(en paarden met huidproblemen, met wonden en met ontstoken ogen)

Bij bijna alle luchtwegproblemen wordt begonnen met een kuur van 10 dagen.

Je paard gaat dan in een zoutstal,of zouttrailer (wij hebben ook een zoutcaravan voor kleine huisdieren, en binnenkort een mobiele stal)

Daar wordt de generator ingezet, die vermaalt het zout tot hooguit 5 micron groot. Een micron is 1 1000ste van een mm.

Daar staat je paard ongeveer 20-30 minuten in. Wij vinden het belangrijk dat het paard persoonlijk in de gaten gehouden kan worden; ofwel door jezelf, of door ons. Er is dus altijd iemand bij.

Daarna moet het paard nog 20 minuutjes aan de hand stappen.
Het kan dan zijn dat je paard aardig gaat hoesten- meer dan eerst; dan komt er slijm los.

Na 10 dagen zou je verschil moeten kunnen zien; maar bij het ene paard merk je het sneller dan bij het andere. Bij het ene paard begint al slijm los te komen na de eerste of tweede behandeling, bij het ander duurt het een week of meer.

Ik geloof dat er 4 aanbieders zijn:
- PowerZout: op eigen stal (stalling mogelijk, ook 24/7 buiten kan), of op jullie locatie. Met trailer, mobiele stal of caravan voor kleine huisdieren als er geen luchtdichte mogelijkheid is bij jullie

- Equizout: enkel met trailer, maakt tours door het land

- Equisana: bij mijn weten enkel stalling bij Equisana

- Stal Wagemakers: ik dacht ook enkel op Stal Wagemakers

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 03:21

Pony met copd al 5 x zoutkuur gehad met trailer aan huis... een beetje wisselend effect...de ene keer liep het slijm er na 3 dagen uit en was hij daarna vrijwel hoestvrij en minder benauwd...maar ook 1 keer gehad dat ik bijna geen verschil merkte...zal van meerdere omstandigheden afhangen.. nu standaard 2x per jaar

Qua kosten niet goedkoop, ik ben voor kuur 350 euro kwijt

Ik twijfel nu wel heel erg om een flexineb aan te schaffen zodat ik het hele jaar door kan behandelen...( had ik misschien beter eerder kunnen doen..had ik er al lang uit gehad)

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:25

Ik volg ook even! Paard met hele erge (pollen) allergie

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-20 11:25

Paardje staat inmiddels in therapie, ik zal jullie zo veel mogelijk op de hoogte houden. Bedankt allemaal voor de info!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:39

Ja, ervaring mee!

2 paarden begonnen te hoesten en kwamen er met de standaard medicatie niet vanaf. Zelf een vernevelaar gekocht en kwamen er goed vanaf.
Later begon er eentje weer af en aan, maar op leeftijd, dus we vernevelen.

Toen kregen we een paard die al hoestte toen we bij hem op stal kwamen, maar hoopten dat onder controle te krijgen. Kreeg ook al jaren medicijnen hiervoor.

Hij is naar Equisana gegaan. Ten eerste is het daar heerlijk ontspannen in de zoustal staan en de rest van de dag hoe je het wilt.
Hij kreeg daar weer erge aanvallen zoals thuis, dus Emmeloord laten kijken en ook die verteld over de zouttherapie. ook zij raden het nu regelmatig aan!!

Ons paard is er langere tijd blijven staan. We hebben die periode veel paarden benauwd zien komen en vrij ademend weer zien weg gaan. Wij gingen verhuizen, dus hij is daar gebleven met wat langere tijd ondersteuning van de zouttherapie.

Maar al met al daar dus erg veel goede resultaten gezien.

De 2 oudjes begonnen even terug weer en vernevelen we dan gelijk met zoutoplossing. Dat helpt de dame goed en zij is er weer vanaf. De oude ruin blijft altijd wel wat.
Wij hebben er 5 en die leven 24/7 samen, anders zou ik de ruin naar Equisana brengen, zonder twijfel. Maar de stress van verplaatsen en uit elkaar halen, ook bij de achterblijvers werkt niet bevorderlijk.

Ik lees dat je paard er al staat, dus succes!!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 14:42

Wat goed! Ik ben heel benieuwd, maar onze eigen ervaringen met het geven ervan zijn goed- ik hoop dat het voor jou net zo goed werkt!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie