Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:50

Mijn verzorgpaard vroeger ook inderdaad, kreeg een flinke ontsteking daar en kon niet meer uit schachten, dus ik maak die van mijn ruin wel regelmatig schoon. Ik blijf er dus niet af, dan spoor ik maar niet.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:51

ik voorkom het dus wel door schoonmaken.
doe ik dat niet regelmatig loopt het vol en krijgt mijn ruin koliekverschijnselen. Het is dus paard afhankelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:04

Daks schreef:
ik voorkom het dus wel door schoonmaken.
doe ik dat niet regelmatig loopt het vol en krijgt mijn ruin koliekverschijnselen. Het is dus paard afhankelijk


Dat lijkt mij ook.

Als je paard niks mankeert, dan kan je dus voorkomen dat de bacteriehuishouding uit balans raakt door er vanaf te blijven.

En voor sommige dames (zoals ik) bij de aanblik van enige onfrisheid op die plek, de neiging te onderdrukken te gaan wassen. :')

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:11

Als het niet nodig is lekker vanaf blijven, indien nodig dan schoonmaken, heel simpel.
De ene ruin heeft er nooit last van terwijl een ander om de haverklap bonen heeft, kan zo verschillen.

Een tijd terug wel een onderzoek gelezen hierover. Er werden ruinen gevolgd die op verschillende wijzen "behandeld" werden hierin.
* Groep 1 niets aan doen
* Groep 2, wassen met water
* Groep 3, wassen met speciaal spul hiervoor.

Na een jaar bleek groep 1 de schoonste koker te hebben (ook qua bacteriën) en groep 3 juist de vieste.

Nu heb ik zelf altijd merrie's dus zelf geen ervaring met kokers schoonmaken. Maar wel gezien bij stalgenoten die er wel problemen mee hadden. Idd grote bonen waardoor ze niet konden uit schachten, grote dikke opgezette koker. En het ene paard stond te slapen als je het schoonmaakte terwijl een ander je zowat het licht uit je ogen sloeg.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:16

Ik was ook nooit.Wel let ik op of hij goed plast en de koker niet dik wordt.Dat was ook het advies van de da toen ik vroeg of de velletjes kwaad konden.

Anoniem

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:11

Ik was niet uit voorzorg of ter voorkoming van.. enkel wanneer nodig. Hij schacht tegenwoordig veel vaker uit, dus automatisch minder vies. Maar als hij te weinig uitschacht, dan hoopt de smegma enorm op in zijn koker, wat tot ontstekingen of bonen leidt. Dus dikke koker, betekent schoonmaken hier :D

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:32

Schoonmaken indien nodig. Bij mijn ruin moest ik het regelmatig schoonmaken vanwege de melanomen die hij aan zijn penis en koker had en daar de nodige problemen mee had..
Maar ik ken ook iemand die bij haar ruin de penis niet schoonmaakte omdat ze dat vies en eng vond.. Wat er precies gebeurt is dat weet ik niet helemaal meer maar haar paard is ingeslapen door de ontstekingen waarbij de penis uiteindelijk "open gebarsten" is..

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:39

Toen mijn paard nog hengst was schachtte hij vaak uit, en dan maakte ik de penis schoon met een babydoekje of lauwwarm water en een spons. Vond hij altijd erg prettig :=
Inmiddels is hij al een paar jaar geruind en schacht hij ook minder uit. Als hij het doet maak ik hem wel schoon, maar er zitten nooit veel vellen of viezigheid aan.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:41

Gewoon beetje babyolie op de hand, in de koker, lekker insmeren. Daarna doe ik vaak rijden of longeren zodat het lekker inmasseert. En daarna met babybillendoekjes of een washandje met warm water afboenen. Die vellen trek ik er meestal af.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:43

muzzy17 schreef:
Miran schreef:
Of totdat hij een merrie dekt en zn viezigheid daarin achterlaat, ook niet zo fijn :(


Ik had zo'n stalgenoot.

Je ruin dekt mijn merrie. Ow mooi! Hoef ik zijn fluit niet meer schoon te maken..

Ze heeft weliswaar nooit ergens last van gehad maar vond het wel vervelend en stond met mond vol tanden als 16 jarige


T is wel de natuurlijke manier van schoonmaken...

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:27

safina schreef:
Uit onderzoek blijkt dat schoonmaken vaak meer schade doet dan dat het wat oplevert. Dus lekker zo laten.
https://aaep.org/horsehealth/why-and-ho ... ses-sheath
https://vcahospitals.com/know-your-pet/ ... -in-horses

Ja, check ook even wie het schrijft.

Die Amerikanen gaan al over de jank van een wat diepe decolleté, laat staan dat je er kunt schrijven dat je er wekelijks even aandacht aan moet besteden.

Ik deed m'n ruin dagelijks. Even aan de buitenkant van de koker het zand eraf, voorste rand van de koker de zooi eruit, als er wat zat en als ie uitschachtte, even de losse velletjes eraf vegen en controleren op bonen bij z'n plasbuis want hij had daar last van. Dat moest een a twee keer per jaar even serieus schoon gemaakt worden. Hij vond dat niet echt leuk maar liet het wel toe.

Want anders wat: controleren jullie de de "bilnaad" als het stuk vanaf de koker naar achteren? Mijn huidige paard moet ik daar af en toe even de boel schoon maken. Ze gaat er dan ook echt voor staan dat je erbij kunt. Het irriteert haar duidelijk.


Maartje1990 schreef:
muzzy17 schreef:
Ik had zo'n stalgenoot.

Je ruin dekt mijn merrie. Ow mooi! Hoef ik zijn fluit niet meer schoon te maken..

Ze heeft weliswaar nooit ergens last van gehad maar vond het wel vervelend en stond met mond vol tanden als 16 jarige


T is wel de natuurlijke manier van schoonmaken...

Deels. Belangrijker is dat wilde paarden water doorkruisen op hun reizen en dat houdt de boel door het jaar schoon. die paar keer dat ze 'm in een merrie stoppen, lost het probleem niet op.

Overigens wordt er ook gezegd dat het verstoren van de hormoonhuishouding door te ruinen, een deel van de oorzaak is dat ruinen vaker last van smegma (want dat is het) hebben.
Maar ik denk dat het voor een deel ook is dat hengsten toch wat vaker de boel eruit hebben hangen en die beweging zorgt er ook voor dat het beter schoon blijft, heb ik de indruk.

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:12

Nielojram schreef:
Welnee, geen zorgen over maken.
Ik heb nog nooit de koker van mijn paard schoongemaakt, en hij leeft nog.
Echt, de mensen die je dit gaan aanraden sporen niet... gewoon van afblijven, paard kan dat prima zelf reguleren..Het heeft een reden dat het er zo uitziet.


Aangezien wij wel meer bepalen/veranderen voor de dieren die we hebben...

Van nature worden hengsten natuurlijk ook niet geruind en is er meer mogelijkheid tot dekken en ander natuurlijk gedrag. Ik zeg, als je paard er last van lijkt te hebben, waarom niet even de natuur helpen?

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:19

neetoch schreef:
Nielojram schreef:
Welnee, geen zorgen over maken.
Ik heb nog nooit de koker van mijn paard schoongemaakt, en hij leeft nog.
Echt, de mensen die je dit gaan aanraden sporen niet... gewoon van afblijven, paard kan dat prima zelf reguleren..Het heeft een reden dat het er zo uitziet.



Totdat die in meerdere straaltjes plast of helemaal niet meer kan plassen van de bonen in de pisbuis. Sporen wij dan nog steeds niet?



Of blijkt dat hij zelfs tumoren heeft ontwikkeld, en ingeslapen moet worden.

Maar ja, het kan een hele tijd goed gaan (misschien zijn dat paarden die regelmatig met de tuinslang gewassen worden of te water kunnen gaan.)

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:57

Bij mijn ruin zet ik een keer in de zo veel tijd even de (warme) tuinslang erin. Eerst even met wat baby-olie voorsmeren... even laten inwerken... en dan de rommel eruit spoelen. Doe ik dat niet, krijgt hij een dikke koker en bonen.
Dus niet sporen, ach... ik vind eerder dat je niet spoort als je je paard pijn laat lijden door zoiets simpels of als je de dierenarts laat komen voor iets dat je prima zelf kunt ;)

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 15:30

Tja we hebben het hier toch over een ruin. Dat het bij hengsten niet echt nodig is vaak, komt omdat die nog vaker uitschachten en zelfs als ze niet dekken met hun zelf spelen/masturberen. Er zit dus veel meer beweging in, letterlijk en figuurlijk.

Ik haal bij mij ruin regelmatig bonen eruit. En die velletjes maak ik mij ook niet zo druk om, maar die dikke laag smegma wat daar helemaal in die koker zit verstopt haal ik toch ook regelmatig weg. Nou heb ik geluk met hem, want ik ga er gewoon bij zitten op een krukje, hij vind het gewoon lekker, te lekker soms... 8-) :7 O:)

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:54

Iedereen die mij quote en mijn reactie probeert te vergoeilijken, lijkt weliswaar een soort van trots dat hun dier wel wat mankeerde..
Had je dan zelf niet door dat je paard pijn leed?

Als je je paard gezond houdt, dus voeding, beweging, stressloos, zal deze actie niet nodig zijn. Dat is mijn ervaring met 30 jaar ruinen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:57

Nielojram schreef:
Iedereen die mij quote en mijn reactie probeert te vergoeilijken, lijkt weliswaar een soort van trots dat hun dier wel wat mankeerde..
Had je dan zelf niet door dat je paard pijn leed?

Als je je paard gezond houdt, dus voeding, beweging, stressloos, zal deze actie niet nodig zijn. Dat is mijn ervaring met 30 jaar ruinen.

Dan heb je na 30 jaar nog steeds last van tunnelvisie ;) Wat een naïeve en akelige reactie.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:02

Ik ben bang dat dat een beetje vreemd is. Natuurlijk had ik door dat hij ergens last van had, anders deed ik er toch niets aan? Ga niet voor mijn lol aan zijn pielemoos zitten plukken, hoor. En trots is natuurlijk al helemaal onzin. Wat is het wel? Een constatering dat hoewel ik ook liever diet die koker schoon zou hoeven maken, het soms toch nodig is. Het ene paard is het andere niet.

Verder heeft mijn ruin een prima leven met erg weinig stress, genoeg gezonde voeding en beweging. Lekker veel vriendjes en een grote wei met schuilstal. En tóch soms last van bonen. Je kan maar een afwijking hebben hè? ;)

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:08

Ik heb onlangs de koker van mijn ruin uit gekuist, ik zag de velletjes er uit hangen en verschoot er toch van hoeveel bruine smurrie er uit kwam. Vroeger haalde ik heel soms de velletjes er af als hij uit schacht maar dat deed hij eigenlijk altijd standaard na het rijden, nu rijden we niet meer dus zie ik hem ook nooit uit schachten. Hoe haal je de bonen er eigenlijk uit? Ik heb het filmpje gezien dat hier gepost is in een link maar mijn ruin schacht echt helemaal in de koker dus de penis zie je niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:13

CalipsoLover schreef:
Ik heb onlangs de koker van mijn ruin uit gekuist, ik zag de velletjes er uit hangen en verschoot er toch van hoeveel bruine smurrie er uit kwam. Vroeger haalde ik heel soms de velletjes er af als hij uit schacht maar dat deed hij eigenlijk altijd standaard na het rijden, nu rijden we niet meer dus zie ik hem ook nooit uit schachten. Hoe haal je de bonen er eigenlijk uit? Ik heb het filmpje gezien dat hier gepost is in een link maar mijn ruin schacht echt helemaal in de koker dus de penis zie je niet

Hier heeft de veearts het er uit gepeuterd, hij moest wel een roesje, dan schachten ze ook makkelijker uit. Als je een heel braaf dier hebt, kun je het ook zonder veearts. Hier zitten ze voor in de plasbuis en je kunt ze er dan soms uit wippen.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:18

Ik ben het gewoon voor. Als je de piemel zelf hebt, zit er onderaan de pisbuis, je zult dus met je vingers om de rand die daar omheen zit moeten voelen. Voel je daar iets hards, dan zul je het net zo lang moeten verschuiven tot je bij het spleetje komt wat daar zit, dan kan je het eruit wippen. En hoe groter de boon hoe pijnlijker het voor hem is, dus vandaar dat ik het regelmatig controleer. Maar nogmaals ik heb bij die geluk zo makkelijk als dat hij is. Bij de ander moet ik zijn piemel eerst nog maar eens te pakken zien te krijgen. Als die al eens uitschacht hoef ik er maar naar te wijzen en hij zit al weer in zijn holletje...

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 03:29

Hoe meer je er aan prutst, aanzit en schoonmaakt, hoe meer kans op gedoe en rarigheid... Zeker als je met olies en shampoos en doekjes in de weer gaat. Een keer een groot vel er af trekken als ie toch los hangt, of een klodder smegma voorin de koker weghalen is natuurlijk prima.

Veel mensen denken dat die bonen die zwarte kloddertjes uit de koker zijn, maar dat zijn het niet. Die bonen zijn vaak wit of grijs van kleur en zitten echt in het randje/gaatje, wat rond de plasbuis zit. En weinig ruinen die je daar aan laten prutsen, want dat is niet een fijn plekje en je komt daar niet heel makkelijk bij.

Ik check meestal op bonen als ze toch gesedeerd zijn voor de tandarts. Dit jaar had een van mijn ruinen een vrij grote, die nog achter het gaatje vast zat, dus moest hem er nog doorheen duwen en dat was echt niet gelukt als hij niet nog gesedeerd was.

Afbeelding

BillyBo
Berichten: 213
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:02

Ik maak de pielememoosie van mijn paard ook niet schoon.
Wat ik wel een keer per twee a drie maanden doe is met mijn vingers de koker schoonmaken.
Ik trek dan ( natuurlijk ) een handschoen aan en met wat lauw water haal ik alle vieze drap eruit.
In de natuur houdt de hengst idd zijn pielememoosie schoon door te dekken, alleen als een ruin een keer dekt dan is de kans groot dat de merrie alle rotzooi binnenkrijgt.
Is idd geen fijn idee.

Popstra
Berichten: 13730
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:34

Ik heb alleen maar ruinen en maak hun fluiten nooit schoon. Ik druk wel altijd de bonen er uit als ik de kans krijg.
Meestal check ik dat als ze bijv verdoofd zijn tijdens tandarts bezoek o.i.d

Mijn honden zijn dol op die boontjes :D

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:23

Nielojram schreef:
Iedereen die mij quote en mijn reactie probeert te vergoeilijken, lijkt weliswaar een soort van trots dat hun dier wel wat mankeerde..
Had je dan zelf niet door dat je paard pijn leed?

Als je je paard gezond houdt, dus voeding, beweging, stressloos, zal deze actie niet nodig zijn. Dat is mijn ervaring met 30 jaar ruinen.




Hoe kun je zoiets bedenken, dat iemand "soort van trots" is omdat een paard ziek is?
Ten eerste gaat het inderdaad meestal tijdenlang goed.

En wie zegt dat ik dat paard verwaarloosd heb? (Was niet eens mijn eigen paard trouwens, het dier beet me als ik erbij kwam, was wel duidelijk dat het zich niet prettig voelde ja).