welke behandeling bij ouder paard met artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

welke behandeling bij ouder paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 20:43

Welke behandeling zou het meest geschikt zijn voor een ouder paard met artrose. Paard is met pensioen maar wat stijfjes. Je hebt tegenwoordig zoveel behandelingen: sanio sacraal, fysiotherapeut, manueel, osteopaat. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Fabke97
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:30

Wij hebben ook een ouder paard van 30 jaar. Wat wij altijd doen is jaarlijks de ostheopaat laten behandelen en we geven hem devils relief.

SjonnieZ

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: welke behandeling bij ouder paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 12:01

Ik mocht van mijn DA absoluut geen ostheopaat laten komen voor mijn oudere paard met artrose. Wel kreeg hij regelmatig een lekkere spiermassage

Fabke97
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-10-18

Re: welke behandeling bij ouder paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 15:28

Misschien is dit per dierenarts ook wel verschillend. Onze ostheopaat was dierenarts en ze weet dat ons paard artrose heeft. Ons paard is er nooit slechter door geworden maar altijd verbeterd.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: welke behandeling bij ouder paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:20

De beste therapie? Bewegen! Dat houdt de gewrichten in de beste conditie, dus ik hoop dat jouw paard lekker de hele dag vrij kan bewegen.
Wat je er verder op loslaat, massage of osteopathie of wat dan ook, kán bijdragen aan het welbevinden van je paard.
Schone voeding zonder granen (zetmeel), goed hooi of gras. Wat je kan toevoegen: curcuma, duivelsklauw, gelatinaat. Maar zeker ook MSM.
Waarom mocht je van je DA geen osteo laten komen?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:31

waar zit de artrose?
mijn oudere merrie scharrelt lekker buiten rond, als er wel wat ontsteking is en ze pijn heeft geef ik devils relief.

osteopaat is denk ik wel te proberen hoor heb daar best goede resultaten mee gezien :j

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: welke behandeling bij ouder paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:44

Wel bewegen niet belasten
Niet te zwaar laten worden
Glucosamine

Nyaleti

Berichten: 6128
Geregistreerd: 05-04-10

Re: welke behandeling bij ouder paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:49

Jhup, beweging! Zeker met de koude dagen dus ga lekker aan de wandel.
Als ze nu nog geen supplementen krijgt zou ik beginnen met Glucosamine (evt met MSM of HA). Een stapje zwaarder is duivelsklauw of 'devils relief'

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 19:22

Mijn vraag was eigenlijk welke therapie het meest geschikt is voor een ouder paard met artrose. Ik laat mn rijpaard ook regelmatig behandelen dus wil hem ook een keer meenemen. Vraag me dus alleen af wat het beste voor hem is vanwege de artrose. Heb wel eens gehoord dat je aan zo'n oud lijf niet teveel moet doen, maar weet niet precies hoe dat zat.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: welke behandeling bij ouder paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:26

Nou ja, voor zo ver ik weet gaat het er meer om dat je je levensstijl aanpast aan de artrose. Dus wel blijven bewegen maar niet belasten. Zorg dat het paard niet te zwaar wordt want dan belast je de gewrichten meer en je kan ter ondersteuning glucosamine geven. Een echte therapie weet ik eigenlijk ook niet.

Nyaleti

Berichten: 6128
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:27

Laatst was de osteopaat bij mijn oudje, waarvan niet is vastgesteld waar de artrose precies zit, en zij was er voorzichtig mee. De oefeningen die ik mee kreeg voor het andere paard, mocht ik niet bij hem doen. Ik zou zeggen een fysiotherapeut, maar dan moet je wel weten waar de artose zit.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:37

ik laat mijn oude ruin wel af en toe behandelen door een fysio/sportmasseur.
hij heeft wat last van zijn bovenlijn, en daarna is hij altijd veel soepeler.
dus dat is wel een idee

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: welke behandeling bij ouder paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:44

Hier gaat het goed met 24/7 vrije beweging (dus naar haar eigen behoefte), goed voer,voldoende droge ligplekken, een stabiele kudde en dagelijks een schepje (15g) glucosamine-MSM en een schepje (15g) duivelsklauw bij het eten...

Verder komt voor mijn oudje 2x per jaar de osteo, een hele rustige dame, die geen gekke dingen doet met mijn meisjes oude lijfje, vooral losweken waar nodig :)

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 20:49

Masseur komt binnenkort voor mn andere paard. Ik zal eens met haar overleggen. Hoe zit het sanio saccraal dat lijkt me ook niet zo heftig. Weet overigens niet precies waar de artrose zit. Paard is 10 jaar geleden op de foto geweest en toen zat het in de kogel en sprong, maar inmiddels zal het wel op meer plekken zitten.
Het probleem is niet de artrose. Hij doet het prima gezien de omstandigheden, maar ik wil graag extra ondersteunen met een geschikte behandeling.
Laatst bijgewerkt door abcxx op 07-12-19 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: welke behandeling bij ouder paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:51

Bedoel je niet cranio sacraal?